Kragebryst a´la Oxholm

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Kragebryst a´la Oxholm

Indlæg af Bobo » 4. mar 2016, 18:07

Afmonter brysterne fra fuglene - beregn 1 krage til 2 mand hvis det er forret, og 2 krager til 1 mand hvis det er hovedret.
Læg dem i kærnemælk i et døgn (eller en anden marinade der mørner og tager lidt af jernsmagen )

Dagen efter :
Tag brysterne op og skyl og tør dem. Krydr med salt og peber
rist noget finskåret røget spæk (ikke bacon, men SPÆK) på en pande så der frigives rigelig fedt og brun kragebrysterne ved høj varme i kort tid og tag dem af panden.
finthakket løg, finthakket æble, vindruer uden sten (eller blåbær) smides på panden og ristes ved stærk varme, og der tilsættes lidt paprika og der steges et øjeblik og tilsættes et skvæt portvin og et skvæt solbærsaft og en lille smule vand.
Lad sovsen koge ind til en konsistens som syltetøj og smid brysterne på igen og fedt dem hurtigt ind i sovsen og server dem med røsti eller anden kartoffel og sovsen på toppen :smile:

Efterskrift : Nu ved jeg godt at mange anser krage som dårlig mad, men selv børn elsker det - bare ikke i for store mængder eller for ofte -
men hvis du ikke kan skyde krager kan opskriften også bruges til andet reguleret vildt (skade, måge, skarv eller lign.)
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Kragebryst a´la Oxholm

Indlæg af Elbæk » 4. mar 2016, 18:33

Det lyder lækkert - skal jeg tage rødvin eller en god øl med :eating: :blink:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Kragebryst a´la Oxholm

Indlæg af Bobo » 4. mar 2016, 22:37

Elbæk skrev:Det lyder lækkert - skal jeg tage rødvin eller en god øl med :eating: :blink:
Ja til krage vil jeg sige god øl og til skarv en meget kraftig rødvin :smile: men vi har spist op og der er ikke flere krager her hvor jeg regerer, de få der undslap er flygtet op til Horsens egnen hvor de kan være i fred for finskytter :moon:
Men skyd du bare nogen så kan vi lave en nak og æd uden kamera :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

Besvar