Røget grønne chili

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Røget grønne chili

Indlæg af Kleth » 25. okt 2014, 18:22

Jeg har d.d. lukket chili produktionen ned.
Det gjorde at jeg stod med et par kg. grønne, halvmodne Lemon Drop, Cayenne, Tapas, Hungarian Black chili og nogle modne men sprukne.
Jeg søgte på internettet og fandt ud af at jeg kunne røge, sylte eller koge chilisauce. Jeg valgte at røge dem

Jeg skar stilken og toppen af frugten, for 1. At se om de var mugne inden i (flere var mugne) 2. Øge overfladen for at modtage røg og for at tørrer hurtigere.

De mindste af chilierne ville bare falde gennem risten, så dem grillede jeg i et fad i ovnen til de var brune og boblende i skallen.
Billede

De store af frugterne blev flammegrillet på kuglegrillen. Jeg tændte op i grillen og da den var varm, spredte jeg kullene, lagde nogle pinde asketræ på kullene og grillede de store af chilierne over flammerne indtil de var godt brune.
Billede
Den røg var godt nok noget der rev og ruskede [emoji44]

Alle chili kom op i en kurv/bakke på risten og jeg lagde nogle håndfulde hickory flis på kullene på før jeg lukkede låget.
Bundventilen blev sat på sprække og topventil på ½, så temperaturen faldt til 150C. Ca. Hvert kvarter vendte jeg i chilierne og lagde en ny god håndfuld hickory flis på kullene.
Efter 1½t dømte jeg chilierne færdige.
Billede

Det er et meget aromatisk slutprodukt, som jeg glæder mig til at bruge i supper, sauce, gryderetter, marinade og dressing.

De mest snaskede chilier er blevet frosset ned og de tørreste er i ovnen ved 50C for at blive helt tørre før de males til pulver.

Opdatering 2014-10-26

Billede
Jeg har knust de tørrede chili i en frysepose og efterfølgende finmalet dem i løghakkeren. Pulveret er ret potent for det sved godt i næsen.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Senest rettet af Kleth 26. okt 2014, 10:12, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Røget grønne chili

Indlæg af Raptor357 » 25. okt 2014, 19:50

Jeg har kun prøvet koldrygning, men giver rygningen ikke en underlig fedtet overflade ?
Det er min erfaring fra koldrygningen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Røget grønne chili

Indlæg af Kleth » 25. okt 2014, 19:57

Den fedtede overflade er p.g.a. tjærestofferne, der ved koldrøgning <40C ikke damper af. Ved varmrøgning som det jeg har udført, har jeg en glat tør overflade.
Hvis den fedtede overflade er et problem, kan du tørre dem ved omkring 100C, så damper de flygtige tjærestoffer af.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Røget grønne chili

Indlæg af Raptor357 » 25. okt 2014, 20:01

Kleth skrev:Den fedtede overflade er p.g.a. tjærestofferne, der ved koldrøgning <40C ikke damper af. Ved varmrøgning som det jeg har udført, har jeg en glat tør overflade.
Hvis den fedtede overflade er et problem, kan du tørre dem ved omkring 100C, så damper de flygtige tjærestoffer af.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Det jeg har røget er bacon, og det steges jo. så ikke et problem
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Røget grønne chili

Indlæg af Kleth » 25. okt 2014, 20:03

Ha ha, jeg troede det var på røgede chili.
Jeps, intet problem på bacon, bacon får i det hele taget fedtet overflade, om det er lage eller tørsaltet, varmrøget eller koldrøget [emoji4]

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar