Gransnaps

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Gransnaps

Indlæg af Kleth » 11. maj 2014, 17:45

Jeg har været ude og plukke granskud til gransnaps og øl(granberg).

75cl vodka eller smagsneutral snaps.
50g helt fine gran skud.
1l patent glas.

Billede

Det skal stå mørkt i 14dage, vend eller ryst ind i mellem. Snapsen vil få en smuk lysegrøn farve, der desværre forsvinder under lagringen.
Sigtes gennem klæde/filter og hældes på flasken.

Lagres 6-9mdr. Kan spædes op med mere snaps/vodka, hvis den er for stærk.
Rigtig god til sild (de marinerede) [emoji6]

Evt. Overskydende granskud kan nedfryses til senere eller anden brug.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Kode1303 » 11. maj 2014, 18:42

Spændende! Hvordan er smagen på sådan en snaps - jeg kunne have en bange anelse om, at grantemaet skinnede for meget igennem. :what:
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Kleth » 11. maj 2014, 19:01

Det nærmeste, rent smagsmæssigt, er nok en god gin men ikke helt så bittert. Jeg har en fra sidste forår, der får megen berømmelse og glasset på billedet er med en snaps bestilt til en kollega.

Det kan jo prøves med en vodka til 70kr, så er risiko jo begrænset.

Jeg har en skummel plan om at lave Sloe Gin (slåen gin) til efteråret med gransnaps og slåenbær.

Opskriften jeg tænker på vil være
150gr sukker.
1 knust mandel.
400g frosne, modne slåenbær.
75cl gransnaps.

Lagres i 8-10 uger og filtreres.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Freezion » 15. jun 2014, 01:20

jeg forsøgte samme trick sidste år, vel og mærke med douglasgran da jeg var i den gode tro at den citrus-agtige duft måske ville smitte lidt af i smagen, dog uden held :cry:

resultatet var så bare en dejligt frisk skovmands-snaps som smagte af træ og gran. det er ikke just en snaps som de fleste vil nyde :giggle:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Kleth » 15. jun 2014, 21:12

Freezion skrev:jeg forsøgte samme trick sidste år, vel og mærke med douglasgran da jeg var i den gode tro at den citrus-agtige duft måske ville smitte lidt af i smagen, dog uden held :cry:

resultatet var så bare en dejligt frisk skovmands-snaps som smagte af træ og gran. det er ikke just en snaps som de fleste vil nyde :giggle:
Hov, den tak, skulle havde været citat, men man kan vel ikke takke for meget.
Prøv evt. At lade din skovmands-snaps trække med noget reven citronskal. Smag på den imedens den trækker.


Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Gransnaps

Indlæg af Bofhenator » 15. jun 2014, 21:35

Kleth skrev:Smag på den imedens den trækker.
Det er ofte der jeg bliver lidt ivrig...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Kleth » 10. aug 2016, 14:57

Jeg lavede GTC igår (Gran, Tonic og Citron) med en flaske gransnaps fra forår/sommer 2013.

2,5cl Gransnaps
Skiver af ½ citron - En skive på kanten af glasset og 1 skive i drinken,
25cl Indian Tonic
image.jpeg
image.jpeg (661.43 KiB) Vist 11573 gange
Det var meget lækkert og friskt, en success, der måske kan tåle lidt mere gransnaps, måske 4cl gransnaps
Gransnapsen er blevet meget mindre ram i smagen af at ligge og er blevet nærmest lidt sødlig og frisk parfumeret. Jeg tror jeg skal lave et par flasker gransnaps mere, så jeg har lidt til at ligge og jeg har nye gran-skud liggende i fryseren.

4cl er passende :alcohol:
Senest rettet af Kleth 12. aug 2016, 16:53, rettet i alt 2 gange.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Bobo » 10. aug 2016, 22:00

063.JPG
063.JPG (552.97 KiB) Vist 11676 gange
Kleth skrev:Jeg tror jeg skal lave et par flasker gransnaps mere, så jeg har lidt til at ligge og jeg har nye gran-skud liggende i fryseren.
det er tit en god ide at lade det ligge over et år eller to, jeg lavede en mandelsnaps der ikke var ret god da den havde trukket 3 måneder og så blev filtreret som opskriften sagde. Så glemte jeg den og 2 år efter var det en gudedrik og det samme er med feks valnøddesnaps
- jo længere den står jo bedre bliver det- som hun siger :???:

gransnaps har jeg ikke prøvet, men det vil jeg til foråret :thumbup:
På Åben Hede smagte vi syltede grannåle, det var faktisk rigtig godt til de friskogte kartofler
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Kleth » 10. aug 2016, 22:42

:thumbup: syltede grannåle lyder som noget der fortjener et kig mere og det gør mandelsnapsen også :biggrin:

Nogle snapse jeg har lavet, der ikke blev bedre af at lagre er bl.a. havtorn, den tabte sin herlige citrussmag efter et halvt års tid, friskheden gik også af hyldeblomstsnapsen og chili-ingefærsnapsen. Pilesnapsen (gæslinger) kom aldrig til at smage tilnærmelsesvis godt :freak: og den blev ikke bedre af at stå.

Slåenbær, lad den stå i minimum et år og en god del af syren fælder ud som vinsten og giver en herlig drik, der ikke behøver at blive sødet. Så jeg laver 1 flaske hvert halve år ved at jeg plukker og tørrer slåenbær hvert efterår. Min mor er også hooked på slåenbærsnaps.
På de brugte bær laver jeg iøvrigt et afkog, som jeg bruger til kirsebærsovsen juleaften.

Grøn Valnød, der filtrerede jeg min første flaske i december og nu lagrer den. Det samme gælder sveskesnapsen.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Bobo » 13. aug 2016, 18:59

Kleth skrev: Slåenbær, lad den stå i minimum et år og en god del af syren fælder ud som vinsten og giver en herlig drik, der ikke behøver at blive sødet. Så jeg laver 1 flaske hvert halve år ved at jeg plukker og tørrer slåenbær hvert efterår. Min mor er også hooked på slåenbærsnaps.
På de brugte bær laver jeg iøvrigt et afkog, som jeg bruger til kirsebærsovsen juleaften.
har slåen fået frost før du trækker på dem ?? de er jo meget bitre inden. Hvor længe lader du den trække? og er det med sten i?
jeg har hørt om så mange forskellige udgaver af slåensnaps, men aldrig rigtig fundet den rigtige
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Kleth » 15. aug 2016, 08:36

Bobo skrev:
Kleth skrev: Slåenbær, lad den stå i minimum et år og en god del af syren fælder ud som vinsten og giver en herlig drik, der ikke behøver at blive sødet. Så jeg laver 1 flaske hvert halve år ved at jeg plukker og tørrer slåenbær hvert efterår. Min mor er også hooked på slåenbærsnaps.
På de brugte bær laver jeg iøvrigt et afkog, som jeg bruger til kirsebærsovsen juleaften.
har slåen fået frost før du trækker på dem ?? de er jo meget bitre inden. Hvor længe lader du den trække? og er det med sten i?
jeg har hørt om så mange forskellige udgaver af slåensnaps, men aldrig rigtig fundet den rigtige
Jeg høster slåenbær i oktober, om der har været frost eller ej. Så for at slå snegle m.m. ihjel ryger de to døgn i fryseren efter at være blevet vasket. De tørrer også nemmere når de har været frosset ned.
Jeg har læst flere steder, at det med at de skulle have frost, er en skrøne - Det handler om at plukke modne slåenbær.
Mine bliver så tørret med sten i varmluft og pakket i portioner af 350g tørrede bær, hvad jeg syntes der passer til 70cl vodka/snaps.
Jeg lader en pakke tørrede slåenbær trække i 3mdr-6mdr, vil jeg have ekstra mandelsmag blender jeg en lille håndfuld tørrede slåenbær med sten eller jeg kommer 3 smuttede mandler i.
Er den for sur, så enten sød den med invertsukker eller lad den stå i mindst et år efter filtreringen.
Jeg syntes jeg får det bedste resultat med tørrede bær.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Simk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 2. jan 2010, 11:03
Interesser: 2 verdenskrig
Geografisk sted: midt-vest jylland
Has thanked: 2 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Simk » 30. okt 2016, 18:12

Jeg har prøvet med kantareller og vand mynte, det var overaskende godt :razz:

BIG GUNS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 10. mar 2015, 13:32
Interesser: Jagt, våben og verdenshistorie
Geografisk sted: Sydlige Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 13 times

Re: Gransnaps

Indlæg af BIG GUNS » 30. okt 2016, 20:04

Gran skud ?

Fra hvilken type grantræ ?
Har du erfaring med, hvornår på året de granskud er bedst ? :what:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Kleth » 30. okt 2016, 20:09

Jeg har anvendt almindelig rødgran, høstet i marts som helt bløde skud lige efter de har brudt ud af knoppen.
Hvis der er bløde skud på træerne, så kan de vel bruges :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Ras.Killing » 6. mar 2017, 18:46

Kleth skrev:Det var meget lækkert og friskt, en success, der måske kan tåle lidt mere gransnaps...4cl er passende :alcohol:
Altså når jeg servere mig selv en Gin & Tonic, så hedder det gerne 1:1 :biggrin:

Måske man skulle forsøge sig med en enebær snaps, så må man vel får noget der nærmer sig gin :numberone:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Kleth » 6. mar 2017, 19:19

Ras.Killing skrev:Måske man skulle forsøge sig med en enebær snaps, så må man vel får noget der nærmer sig gin :numberone:
Hvis du bruger snaps, så kommer det tæt på gin rent traditionelt og bruger du vodka så smager det sikkert også godt :razz:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Bobo » 10. maj 2017, 19:27

Kleth skrev:Jeg har været ude og plukke granskud til gransnaps og øl(granberg).

75cl vodka eller smagsneutral snaps.
50g helt fine gran skud.
1l patent glas.

Billede

Det skal stå mørkt i 14dage, vend eller ryst ind i mellem. Snapsen vil få en smuk lysegrøn farve, der desværre forsvinder under lagringen.
Sigtes gennem klæde/filter og hældes på flasken.

Lagres 6-9mdr. Kan spædes op med mere snaps/vodka, hvis den er for stærk.
Rigtig god til sild (de marinerede) [emoji6]

Evt. Overskydende granskud kan nedfryses til senere eller anden brug.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Er det nu vi skal tage skuddene eller er det for tidligt?
Bobo ------ Igen uden billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Bobo » 10. maj 2017, 19:30

Kleth skrev:Jeg har anvendt almindelig rødgran, høstet i marts som helt bløde skud lige efter de har brudt ud af knoppen.
Hvis der er bløde skud på træerne, så kan de vel bruges :thumbup:
Ups. det var denne jeg skulle citere :wall:
de skal være brudt igennem og være ca. hvor lange? (når egene knoppes og granerne duppes er jo nu)
:thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gransnaps

Indlæg af Kleth » 10. maj 2017, 19:40

Bobo skrev:
Kleth skrev:Jeg har anvendt almindelig rødgran, høstet i marts som helt bløde skud lige efter de har brudt ud af knoppen.
Hvis der er bløde skud på træerne, så kan de vel bruges :thumbup:
Ups. det var denne jeg skulle citere :wall:
de skal være brudt igennem og være ca. hvor lange? (når egene knoppes og granerne duppes er jo nu)
:thumbup:
Nu færdes jeg for tiden mest i Kjøvenhavnstrup, hvor der ikke er så mange grantræer, så jeg ved ikke hvordan udviklingen er dette "forår"
Jeg vil sige 1-3cm lange skud der stadig er bløde :smile:
Det minder mig om at jeg måske skulle lave et par flasker mere :smile: så der er noget at tage af også i fremtiden :biggrin:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar