Langtidsstegt vildsvin

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Blondie
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. sep 2006, 22:36
Geografisk sted: Hou - 8300 Odder
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Langtidsstegt vildsvin

Indlæg af Blondie » 3. feb 2010, 17:18

Langtidsstegt vildsvin

i kraft af mit job har jeg i løbet af sæsonen rig mulighed for at spise diverse former for vildtkød. da det så var vildsvin der skulle prøves, og jeg havde nogle fine mindre stykker, der næsten var for gode at skære i småkød, skulle der prøves noget andet. Derfor prøvede jeg mig frem.


Stykke af vildsvin (Andet vildt kød kan også bruges. Sika er også super til det).
Laurbærblade
Hvidløg (hele fed)
Mad olie
Salt
Peber
Evt. rosmarin, salvie eller hvad ens smagsløg synes.


Vildsvine kødet kan være et uregulært stykke /steg, fra alle dele af dyret. Brugte selv nogen klumper der ellers var blevet skåret i småkød.

Tø vildsvinet op, og put det i en frisk pose med olie, knuste laurbær blade, salt, peber og andre krydderier, og lad det trække i minimum et halvt døgn. Skader ikke at marinere det aftenen inden.

Anbring kødet i et ovnfast fad, med så meget af marinaden som muligt. Stik huller og stop hvidløgsfed i. Dette er igen efter smag. Hvis det er en udbenet kølle, ville jeg lave den som rullesteg, og ligge hvidløgs feddene indeni, og binde den med kød snor.

Læg låg på fadet eller dæk det grundigt med sølvpapir, så saften ikke fordamper.

Steg kødet i ovnen med cirka 150 grader i et par timer. Tiden varierer efter størrelse og tykkelse på kødet.

Til sidst fyres der grundigt op for ovnen, så kødet får en sprød overflade.

Kan spises med diverse tilbehør. Rødvinssovs med skyen fra kødet iblandet og ovn kartofler spiller =)
Selv vil jeg næste gang prøve med Nut’s krydrede kartofler.

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Langtidsstegt vildsvin

Indlæg af Mister.30-06 » 3. feb 2010, 18:20

Lyder kanon - det skal prøves - tak for opskriften. :smile:
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Besvar