Chili con Carne

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Chili con Carne

Indlæg af Aratan » 24. sep 2020, 08:18

Den bliver "fredagsmad" herhjemme i morgen, til en familie der ikke kan lide Selleri, chili eller bønner... Det bliver et spændende eksperiment, om ikke andet så bliver der en masse til fryseren til mig :-)
12/76
.308
6,55x55
.22lr

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Chili con Carne

Indlæg af PSindrup » 24. sep 2020, 08:27

High Standard skrev:
24. sep 2020, 08:08
Hej Kleth og Peter,

Tjah, vi må jo gøre et forsøg, selvom originalen godt nok ser super fin ud :smile:

Hilsen

High Standard
Så laver du bare en af hver, og fortæller os her hvor stor forskellen er. :giggle:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Chili con Carne

Indlæg af PSindrup » 24. sep 2020, 08:29

Aratan skrev:
24. sep 2020, 08:18
Den bliver "fredagsmad" herhjemme i morgen, til en familie der ikke kan lide Selleri, chili eller bønner... Det bliver et spændende eksperiment, om ikke andet så bliver der en masse til fryseren til mig :-)
Lad være med at fortælle resten af familien hvad du har kommet I retten - så spiser de den med velbehag :-)

Spidskommen er den allervigtigste ingrediens. Det er den der får chili con carne til at smage af chili con carne :giggle:

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Chili con Carne

Indlæg af Kleth » 24. sep 2020, 09:03

Aratan skrev:
24. sep 2020, 08:18
Den bliver "fredagsmad" herhjemme i morgen, til en familie der ikke kan lide Selleri, chili eller bønner... Det bliver et spændende eksperiment, om ikke andet så bliver der en masse til fryseren til mig :-)
Ser de ikke sellerien, vil de ikke vide der er selleri i :giggle: Jeg plejer at sige at sovsen kunne laves på ræv eller kat der har ligget i en uge, uden at nogen vill ane det :rolf:
Jeg blander først bønnerne i lige inden serveringen; bønnerne bliver kedlige og melede hvis de bliver frosset ned, så jeg fryser kun "sovsen" - Men den er så også rigtig god at bruge til wraps/burritos o.a. :thumbup: Min yngste kan nu heller ikke lide bønner, så en option er jo at undlade at blande bønnerne i, men have dem som tilbehør. Med bønnerne er det IMHO super vigtigt at de er lækre, ikke det syrlige snask der kommer ud af en dåse :razz: Det er heller ikke sidste gang jeg anvender limabønner i retten, de er mildere i smagen end kidneybønnerne.
Man kan jo også lave "refried beans" som tilbehør :smile:

Knæk og bræk med det :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Chili con Carne

Indlæg af T-REX » 24. sep 2020, 19:02

Det er i øvrigt ikke udblødningen, der nedbryder lektinen, i Bønnerne.
Det er kogningen, til de er HELT møre.
En Mexikansk Kok, kunne ikke drømme om, at spilde tid, på udblødning....

Det er faktisk spild, at hælde iblødsætningsvandet ud, da man derved mister en hel del, af de gode stoffer, bønnerne indeholder.

https://www.naturli.dk/artikel/de-besva ... de-bonner/
https://politiken.dk/mad/madnyt/art5479 ... C3%A6ldede (Kræver desværre abonnement)

Jeg er selv holdt op med at iblødsætte bønner, når jeg benytter de tørrede. Og det har ikke givet problemer, bare de er HELT gennemkogte.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Chili con Carne

Indlæg af Kleth » 24. sep 2020, 19:37

JRexA skrev:
24. sep 2020, 19:02
Jeg er selv holdt op med at iblødsætte bønner, når jeg benytter de tørrede. Og det har ikke givet problemer, bare de er HELT gennemkogte.
Det er nemlig gennemkogningen der nebryder lektinerne :razz: og for at blive gennemkogte (på 60min) skal de være udblødt først, hence min beskrivelse
Billede
En del amagerkanere anvender intervalkogning, der er en del mere effektivt end den danske udblødning og efterfølgende kogning, men den er ikke "officielt" accepteret i Danmark, d.v.s. at der ikke er nogen (jeg har i hvert fald ikke fundet en officiel kilde endnu) der officielt vil udtale sig om at lektinerne bliver ordentligt nedbrudt i den process, hvorfor jeg ikke har beskrevet intervalkogning.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Chili con Carne

Indlæg af T-REX » 25. sep 2020, 12:42

Kleth skrev:
24. sep 2020, 19:37
Det er nemlig gennemkogningen der nebryder lektinerne :razz: og for at blive gennemkogte (på 60min) skal de være udblødt først, hence min beskrivelse
Hvis de ikke er iblødsat, så koger jeg dem gerne, i 2-3 timer. men nu skal en god chili jo gerne stå, og simre..... :biggrin:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

altekeiler12
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18. sep 2020, 22:37
Interesser: jagt
Geografisk sted: sydvestjylland
Been thanked: 1 time

Re: Chili con Carne

Indlæg af altekeiler12 » 25. sep 2020, 18:07

For sadan hvor I ka' - mange tak for tekst og foto, kan godt se, at det er den absolutte amatørudgave jeg har haft gang i... :rolf:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Chili con Carne

Indlæg af Kleth » 25. sep 2020, 18:57

altekeiler12 skrev:
25. sep 2020, 18:07
For sadan hvor I ka' - mange tak for tekst og foto, kan godt se, at det er den absolutte amatørudgave jeg har haft gang i... :rolf:
Så længe det bare smager godt, er det vel underordnet :razz:
Jeg startede oprindeligt med at jeg til min jagt ville lave chili con carne og jeg fik så en perfid og nedladende bemærkning Relateret til chili con carne og jeg besluttede mig for at modbevise og implementere en gourmand version af chili con carne :giggle: Jeg har bl.a. søgt inspiration i Heston Blumenthal’ opskrifter og tilpasset processerne :oops:
En af udfordringerne var at jeg skulle levere et ret stort antal kuverter og jeg havde hverken faciliteter til at nedkøle så stor en portion eller varme det op fra køleskabstemperatur; så jeg valgte at holde den varm i stedet, hvad der gjorde den til 24t simremad :biggrin:
Retten blev samlet og transporteret i normbeholdere, som røg i ovnen på 100C om morgenen og så var maden klar til frokosten.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar