Stegepølser med blandet vildt og tamt

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Stegepølser med blandet vildt og tamt

Indlæg af HR » 1. jan 2020, 15:43

7kg ferske stegepølser lavet med 100% jegkanfandemeikkefindedendyrekølle. Lavet i arrigskab nytårsaftensdag:

Hakket fint:
1 rådyrhjerte.
2 forben af rådyr.
1 pose med fasanlår der vist var tiltænkt konfitering.
3 tørre rundstykker der lå og flød (tørret helt ned i ovnen først).
4 store løg.
2 fed hvidløg.

Hakket mellem:
1 pose oksebov.
1 lille svinenakke
2 poser med vildænder der var skudt for hårdt til at plukke.
4 bove af harer der var tiltænkt ragout.
200 gram røget rygspæk fra svin.
1 pose soltørrede tomater.

Hakket groft (8-10 mm huller):
3 fileter af hare. De var ikke lige tiltænkt pølser, men jeg kunne ikke læse hvad der stod på posen).
1 pose med kyllingefileter.

Alt i alt ca halv vildt og halv tamt. Her ud over: ca 2 liter kraftig vildfond kogt på det skrald der til overs under udbeningen, salt, peber og en lille smule røget paprika. Pølserne er med vilje ikke krydret ret meget da de gerne må smage af det kød der er i. Æltet med hænderne, proppet i svinetarm, vakumeret og så tilbage i fryseren i en form der fylder mindre og er nemmere at få lavet når man kommer hjem fra arbejde. Pølserne er magre, hvilket stiller store krav til stegningen. Hvis de får for meget bliver de tørre. Men stegt forsigtigt er det ren gudespise og de overgik langt den oksesteg de kom på bordet sammen med nytårsaften.
HR

Edit: pakkeren var årets julegave 😊
Vedhæftede filer
20200101_033255.jpg
20200101_034849.jpg
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Stegepølser med blandet vildt og tamt

Indlæg af MMC » 1. jan 2020, 18:50

Lyder som noget jeg skal forsøge at gøre efter, da fryseren er ved at være fuld af “stumper” fra dyr efter et par heldige ture m. vildsvin, rådyr og lidt fugle.

Tak for opskriften, det må være på tide køkkenmaskinens pølse-kit kommer i brug.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stegepølser med blandet vildt og tamt

Indlæg af HR » 1. jan 2020, 20:49

Jeg plejer at rydde fryseren på den måde i august. For det første er det grill tid, og for det andet er det en måde at sikre at der er spist og ryddet op i den den nye sæson starter. Det fik jeg så ikke lige gjort i år, med forstoppelse i fryseren som resultat. Normalt vil jeg koge dem før de bliver frosset, og hvis jeg er super aktiv så kan de også ryges. Men givet at jeg stoppede de sidste klokken 04:00, efter at gæsterne var gået hjem og lettere bedøvet, så røg de sku rå i fryseren. De smager egentlig også bedst når de steges ferske. Hvis folk vidste hvor let det er ville flere gøre det. Det er halv tid i forhold til at stå og stege frikadeller.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Christian
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 7. jun 2005, 08:16
Interesser: Bajonetter, Kampknive, Værktøj
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Stegepølser med blandet vildt og tamt

Indlæg af Christian » 2. jan 2020, 10:13

Det ser saft suseme godt ud, bare jeg kunne lave det samme
Venlig hilsen
Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Stegepølser med blandet vildt og tamt

Indlæg af Bjarne41 » 2. jan 2020, 10:54

De pølser ser fine ud :thumbup:
I må have et fryserum i stil med Harald´s fra "I Kina spiser de hunde" - så er der plads til lidt af hvert :giggle:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Stegepølser med blandet vildt og tamt

Indlæg af PSindrup » 2. jan 2020, 10:58

Lyder rigtigt lækkert.

Hvordan fylder du fars i tarmene?
Her i huset har hustruen fundet på et nyt triks for nylig. Hun bruger en sprøjtepose, som dem man bruger til kagepynt.

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Stegepølser med blandet vildt og tamt

Indlæg af FrederikF » 2. jan 2020, 13:07

Pølser fyldes “nemt” med det udstyr, der typisk følger med kødhakkeren til en almindelig multirøremaskine.
Jeg har en Kenwood røremaskine, den havde som tilbehør, blender og kødhakker. Kødhakkeren havde diverse pølse forsatser med.
Det samme var der til min meget gamle kødhakker (der var manuel med drejehåndtag).
Mvh Frederik

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stegepølser med blandet vildt og tamt

Indlæg af C-X » 2. jan 2020, 13:21

Dæleme nogle fine pøller!

Jeg gider normalt ikke æde pøller, grundet det lave kød indhold, og det høje indhold af tvivlsom karakter, der bare skal fylde min egen tarm.

Peter, nu har du en undskyldning for at købe mere grej! :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Stegepølser med blandet vildt og tamt

Indlæg af PSindrup » 2. jan 2020, 15:10

C-X skrev:
2. jan 2020, 13:21
Dæleme nogle fine pøller!

Jeg gider normalt ikke æde pøller, grundet det lave kød indhold, og det høje indhold af tvivlsom karakter, der bare skal fylde min egen tarm.

Peter, nu har du en undskyldning for at købe mere grej! :thumbup:
Fruen har alt det køkkengrej der skal til, også en "proff" køkkenmaskine som den omtalte, men fandt ud af at hvis der ikke skal laves mere end et par kilo thai-medister, så var det nemmere med en sprøjtepose - primært på grund af rengøringen bagefter.

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stegepølser med blandet vildt og tamt

Indlæg af HR » 2. jan 2020, 16:07

Mit samlede kit er en Kenwood køkkenmaskine med skål og hakker, et stort skærebræt og en kniv. Hverken mere eller mindre og jeg mangler ikke noget. Jeg har altid fyldt med et pølsehorn på hakkeren. Den er jo beskidt allerede alligevel på det tidspunkt. Gode pølser er noget alle kan lave. Man skal bare holde sig til at putte godt kød i, det er hele hemmeligheden. Raspen er ikke for at drøje kødet, men for at binde væsken. Uden rasp kan farsen ikke absorbere nok væde, og så bliver pølserne tørre med mindre de er meget fede. I denne portion er der næbbe mere end 100g rasp i til over 5 kg kød. Hvis man vil lave billige pølser kan man selvfølgelig putte mere i, men så skifter formålet.

Jeg ælter farsen med hænderne til den samler sig, men jeg stopper længe før den bliver homogen og klæbrig. På den måde har man stadig fornemmelsen af at det er kød man spiser. Hvis man ikke har prøvet processen før, så prøv at se The Scott Rae Project på YouTube. Særligt de første han lavede før det blev poleret, kommercielt og professionelt.

Tarme kan købes i helt almindelige dagligvarebutikker. Min lokale brugs har dem for eksempel (ok, det er så også på landet). Der er plads til ca 2,5 kg fars i en lille dåse tarme med 5 meter og tarmene holder sig i måneder, hvis ikke år, i køleskabet.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Stegepølser med blandet vildt og tamt

Indlæg af PSindrup » 3. jan 2020, 09:21

Hej HR

Fruen min gør nøjagtigt det samme.

Sprøjteposen bliver kun taget i brug, hvis køkkenmaskinen ikke allerede har været i brug. Det er, til gengæld, super hurtigt at lave 2kg pølse på den måde, hvis vi allerede har farsen, og den kun skal krydres.

Og jo, selvfølgelig har det lokale supermarked svinetarm, til næsten ingen penge, i køledisken. :thumbup:

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stegepølser med blandet vildt og tamt

Indlæg af HR » 3. jan 2020, 11:03

Jeg kan godt se fidusen med sprøjteposen: Man står med 1kg svinefars og gider ikke lave frikadeller. Vupti, ned i en stump tarm og så på panden i et stykke. Eller endnu bedre. Man blander det sammen med en pakke hakket krondyr fra fryseren, smider lidt celleri og jordskokker i kartoffelmosen og tager så kreditten som gastromand :biggrin:. Mad behøver ikke at være kompliceret eller tage hele dagen for at være lækkert.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Stegepølser med blandet vildt og tamt

Indlæg af GåsPåGaffelen » 15. feb 2020, 23:10

Inspireret af denne tråd lavede jeg også en omgang pølser.

Ca.
1 kg dobbelt røget bacon
1 kg hakket gris fra supermarkedet
1 kg hakket rådyr
4 løg
1 hvidløg
Enebær
Rosmarin
Peber
50g salt
0,5l kraftig rådyr fond
Lidt rasp
Lidt mel

Det blev rørt på maskinen og så stoppet i svinetarm.

Her efter blev de lagt i en gryde med 10l vand og der blev tændt op under gryden. Da temperaturen nåde 80 grader, fik de lov til at stå 10-15 min.

De smager kongegodt! Desværre så 'skilte' farsen under opkogning, så de er lidt tørre. Er der nogen der har et forslag til hvordan man undgår at farsen skiller?

Og hvad er jeres foretrukne metode til forkogning af hjemmegjorte pølser?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stegepølser med blandet vildt og tamt

Indlæg af HR » 16. feb 2020, 17:57

Farsen skiller hvis den bliver for varm under hakkning, når man rører den eller når pølserne stoppes. Det er bedst mår kødet hakkes mens det stadig er småfrosset. Jeg putter også gerne skålen (rustfrit stål) med fars i fryseren før jeg stopper pølserne og det generer mig ikke at det begynder at blive lidt stift langs metallet og langs overfladen. Pas specielt på med ikke at putte varm fond i!

En anden ting der kan have ført til at det skiller er brugen af bacon. Spæk fra svinets ryg er mere fast og smelter ikke så let. Det er klart at foretrække frem for bugflæsk.

Jeg koger i en stor gryde lige som dig, men ved lidt lavere temperatur på 76 grader i noget længere tid. Jeg styrer temperaturen så godt jeg kan med komfuret, men har en kande koldt vand klar til at stoppe der når temperaturen pludselig rammer 76 grader med tilløb nedefra.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar