Dampet rødspætte & blåmuslinger

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Dampet rødspætte & blåmuslinger

Indlæg af Ras.Killing » 8. maj 2018, 21:51

Var en tur forbi Langelands østkyst her til morgen. Egentlig var jeg på jagt efter en pig- eller slethvar... der var dog intet at komme efter. I stedet var der en flot rødspætte :biggrin: det ser jeg bestemt også som en god fangst! Og så er aftensmaden sikret :thumbup:

spætte1.jpg

Bid også mærke i den håndfuld blåmuslinger som ligger ved siden af fisken... de var egentlig tiltænkt en lille forret, men da jeg fremlagde ideen for fruen, så var 5 muslinger ikke nok! Der skal mere kød på bordet. Så vi pakkede bilen og kørte et smut mod kysten igen, hvor der blev samlet nok muslinger :biggrin:

musling1.jpg

Det blev så i sidste ende til en gang smør- og hvidvinsdampet rødspætte, samt en gang hvidvinsdampede blåsmuslinger :thumbup:

Rødspætten blev fileteret og efterfølgende blev de fyldt med fint snittet gulerod (ville have brugt asparges, men havde ingen.. gulerod virkede dog fint og gav lidt farve. Så brug gerne begge dele) samt fint snittet forårsløg og lidt hakket dild.
Fileten rulles sammen og holdes på plads med en kødnål. Rullerne placeres i et ovnfad ell. lign., drysses med salt og peber, en god ( :giggle: ) klat smør på toppen og en sjat hvidvin i bunden. fadet lukkes med stanniol så de kan ligge og dampe inde i pakken - ca. 20min v. 200° C

spætte2.jpg

Til fisken laves en sauce bechamel... eller bare en hvid sovs hvis man er knapt så frankofil :biggrin: serveres her med små fine kartofler. Havde det været sæson for nye friske aspargeskartofler, så havde det været eminent!

spætte3.jpg

Blåmuslingerne er samlet her i formiddag og har stået i koldt vand i køleskabet indtil brug. Lidt finthakket skalotteløg og hvidløg steges klare i smør i bunden af en gryde. Hefter kommer muslingerne i, efterfulgt af et glas hvidvin og på med låget! Muslingerne skal dampe til de åbner sig. Omkring 5 min. lidt afhængig af mængde, størrelse osv. De skal ikke stå og koge over længere tid, så kan det blive bittert.

Når muslingerne er åbne tilsættes der fløde til suppen. Omtrent samme mængde som vinen, måske lidt minder. Den smages til med salt/peber og så skal der et godt bundt grofthakket dild i. Dilden skal i kort før servering, og skal som sådan ikke stå og koge med.

musling2.jpg

Serveres med et stykke flutes til :thumbup:

musling3.jpg

Et par hurtige råd ang. blåmuslinger. Når de renses/vaskes skal de lukke sig. Gør de ikke det kan man lige forsøge sig med et par gok imod vasken, er den stadig åben skal den kasserers. Lige omvendt er det når de er dampet. Har den ikke åbnet sig under tilberedning, så skal den kasserers.

Vælger man at finde muslingerne selv, så vælg et ''rent'' sted. Altså ikke havneområder ell. lign., ligeledes skal man være opmærksom på alger i vandet... nogen er ikke så sunde igen.

Muslingerne finder føde ved at filtrere vandet, så hvad end der er af skidt i vandet er formegentlig også i muslingen.

DR har en fin lille guide her: https://www.dr.dk/levnu/tips-fra-dr/plu ... amuslinger
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Dampet rødspætte & blåmuslinger

Indlæg af BentxBetjent » 8. maj 2018, 22:08

Ser umådelig lækkert ud...
:numberone:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Dampet rødspætte & blåmuslinger

Indlæg af Caspian1911 » 8. maj 2018, 23:37

Smukt. :numberone:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Re: Dampet rødspætte & blåmuslinger

Indlæg af 7TCU » 9. maj 2018, 07:16

Ser rigtig godt ud :numberone: :numberone: :respekt:
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dampet rødspætte & blåmuslinger

Indlæg af Kenned » 9. maj 2018, 08:17

Tak for opskrifterne :smile:

Jeg er selv på vej ind i UV-jagt verdenen (skal lige have fundet små 15T til udstyr til konen og jeg :biggrin: ) og skaldyrene er klart noget vi vil opsøge, og naturligvis hummer i Limfjorden når vi besøger familien.

Er det med algerne i øvrigt et problem når det bliver kogt? Troede kun at det gjaldt rå ting som østers?

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Dampet rødspætte & blåmuslinger

Indlæg af C-X » 9. maj 2018, 10:49

Kenneth, du kan klare dig for langt mindre end det beløb, hvis du bare vil godt i gang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dampet rødspætte & blåmuslinger

Indlæg af Kenned » 9. maj 2018, 13:48

C-X skrev:
9. maj 2018, 10:49
Kenneth, du kan klare dig for langt mindre end det beløb, hvis du bare vil godt i gang.
Tak C-X, men det er til to personer for se små 15T. Ved godt at det kan gøres billigere, og måske bliver det også billigere :biggrin: men jeg gider ikke køber tingene to gange (først en billig, og så den rigtige) :smile:

Jeg bruger fx størrelse "enorm" i svømmefødder, som betyder at udvalget er begrænset(til 1 par), og de koster alene 1500,-

Jeg har dog lige hørt at en våddragt ikke holder SÅ længe - jeg troede det var én man mere eller mindre købte for livet, så måske skal jeg ikke ofre 3K på hver af dem. Hverken konen eller jeg er dog standardstørrelse, så en målsyet vil være det optimale.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Dampet rødspætte & blåmuslinger

Indlæg af Ras.Killing » 9. maj 2018, 15:39

Kenneth Jensen skrev:
9. maj 2018, 08:17
Er det med algerne i øvrigt et problem når det bliver kogt? Troede kun at det gjaldt rå ting som østers?
Ifølge lidt fakta fra DR's link:
Muslinger kan indeholde algegifte både sommer og vinter, også når vandet er klart. Risikoen for at de er der, er dog mindre, hvis vandet har været klart i længere tid. Nogle af algegiftene kan være potentielt dødelige.

Mikrobiologisk forurening af muslinger kan også være et problem, hvorfor det er vigtigt at muslinger bliver varmebehandlet grundigt og i tilstrækkelig lang tid til at bakterier og virus bliver slået ihjel.

Algegiftene derimod kan tåle høj varme, og fjernes ikke ved tilberedningen
Hvor stort et problem det reelt er ved jeg ikke. Som så meget andet ville jeg bruge min sunde fornuft. Er vandet pænt og klart, så er alt sikkert helt fint :smile:
Kenneth Jensen skrev:
9. maj 2018, 13:48
C-X skrev:
9. maj 2018, 10:49
Kenneth, du kan klare dig for langt mindre end det beløb, hvis du bare vil godt i gang.
Tak C-X, men det er til to personer for se små 15T. Ved godt at det kan gøres billigere, og måske bliver det også billigere :biggrin: men jeg gider ikke køber tingene to gange (først en billig, og så den rigtige) :smile:

Jeg bruger fx størrelse "enorm" i svømmefødder, som betyder at udvalget er begrænset(til 1 par), og de koster alene 1500,-

Jeg har dog lige hørt at en våddragt ikke holder SÅ længe - jeg troede det var én man mere eller mindre købte for livet, så måske skal jeg ikke ofre 3K på hver af dem. Hverken konen eller jeg er dog standardstørrelse, så en målsyet vil være det optimale.

Hilsen Kenneth
Jeg vil sige at man kan komme et pænt stykke for 5.000kr pr. person. Så hvis du på forhånd har afsat 15.000kr, så er i dækket godt ind.

Hvor langt tid dragten holder afhænger i stor grad også af hvor meget den bliver brugt :smile: min dragt er over 5 år gammel, og en er ved at være lidt slidt (...samt af en eller anden mærkelig grund strammer lidt mere end før :oops: ) men fungere stadig fint. Jeg forventer den holder nogle år endnu.

Lige præcis dragten ville jeg ikke spare for meget på. Jeg har købt en ''mellemklasse'' dragt i 7mm open cell, ikke noget billigt og ej heller voldsomt dyrt. Tror jeg gav 2.500kr.

...Jeg har prøvet/lånt en billig dragt et par gange, og den sidder altså bare ikke lige så godt, gnaver lidt mere osv., og det gider man altså bare ikke hvis man skal pjaske rundt i baljen en 2-3 timer eller mere. En målsyet lyder som en rigtig god idé :thumbup:

Et sted at spare kunne i stedet være harpunen. En god solid harpun til små 1.000kr og så er man dækket godt ind. Jeg ser absolut ingen grund til at ofre 2, 3 eller 4.000kr. for en harpun (med mindre man vil dyrke ''hobbyen'' på mere eller mindre professionelt plan)
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dampet rødspætte & blåmuslinger

Indlæg af Kenned » 9. maj 2018, 15:54

Mange tak for de gode råd, og undskyld for Hijack af tråden :smile:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Dampet rødspætte & blåmuslinger

Indlæg af Ras.Killing » 9. maj 2018, 16:41

Kenneth Jensen skrev:
9. maj 2018, 15:54
Mange tak for de gode råd, og undskyld for Hijack af tråden :smile:

Hilsen Kenneth
Det er helt ok :thumbup: :NVFrules:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Dampet rødspætte & blåmuslinger

Indlæg af SKBHunter » 23. maj 2018, 15:01

Mums! :goodpost:

Besvar