MØR rådyrkølle, hvordan?

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Peter
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Re: MØR rådyrkølle, hvordan?

Indlægaf Peter » 16. jul 2017, 22:53

Inspireret af denne tråd, gav jeg det i dag igen chancen med dyrekølle sous vide. Køllen var fra en ældre buk skudt her i sæsonen.

Jeg startede med at udbene køllen, gav den alverdens krydderier, hvidløg og næsten en halv pakke smør og derefter snøres til. Dernæst vakuumpakket og så 5 timer ved 58 grader (efter lidt hurtigt googling).
Da tiden var gået og jeg klippede hul på posen, bredte der sig en fantastisk duft i køkkenet, så forventningerne og optimismen var bestemt intakte. Derefter på en pande, der var varmere end helvede selv, et par minutter på hver side.

Resultatet må jeg nok sige, stadig er skuffende. Det blev dog ikke leveragtigt, mørheden var bestemt ikke blevet ringere, og der var masser af saft i kødet, men jeg synes det blev en smule blævret og lidt klamt at få i munden. Jeg er derfor stadig af den overbevisning, at det bedste resultat med dyrekølle er på "traditionel" vis med bacon rundt om. Dog har jeg også prøvet den med saltdej, hvilket bestemt også var en succes.

Brugeravatar
FBN
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistol
Geografisk sted: vestjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Indlægaf FBN » 16. jul 2017, 23:04

Vi har altid kun brugt fersk spæk fra gris.

Køllen drysses med salt og peber,
den pakken godt ind i fersk grisespæk
(Det samme man køber til at lave leverpostej af)

Ligges i bradepande på rist med vand og 1-2
kopper rødvin i, det må ikke nå kødet.

Også 2-5 timer alt efter vægt og temperatur.

Også samme metode vi bruger til dyreryg...,

Syntes det er den bedste måde ;-)
MVH Frank.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 754 times

Indlægaf C-X » 17. jul 2017, 00:05

Fandt en kølle i bunden af fryseren her forleden. Den blev ristet i baconfedt på stegepanden, kom i saltdej og fik ca 2 timer ved 180-200 *C, hvilket gav en ret høj kernetemperatur. Virkede fortrinligt!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Tilbage til "Fodertønden."