IPSC Classic - Minor vs. Major

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Ras.Killing » 30. mar 2023, 11:51

Jeg har undret mig lidt over, hvorfor at så mange skyder minor powerfactor i classic division. Når man kigger på f.eks. standard division, så er der jo ingen tvivl om, at det her er major powerfactor der er det dominerende - eller i hvert fald hvad de vindene skytter hovedsageligt benytter.

Så hvorfor er det omvendte tilfældet i classic division? Her bliver man jo nærmest måbende spurgt om HVORFOR at man skyder major!

Det er ingen hemmelighed at jeg har både en 1911 pistol i 9mm. og i 45.ACp, samt skifter lidt imellem major og minor. Selv kan jeg ikke se, at forskellen skulle være så stor som der gives udtryk for.

Den åbenlyse forskel er kapaciteten, hvor man i classic minor må have 10 skud i magasinet og i classic major 8 skud... Men hvor meget betyder den forskel egentlig? Min egen oplevelse er, at det reelt betyder mindre end hvad den generelle opfattelse er.

Min opfattelse er, at der oftest skiftes magasin det samme antal gange. F.eks. vil en 12 skuds short course kræve minimum to magasinskift, en 24 skuds medium course minimum tre magasinskift og 32 skuds long course minimum 4 magasinskift.

En stage på f.eks. 18 skud vil selvfølgelig kræve et ekstra magasinskift for major, men det er for mig at se marginalt hvad man taber af tid, såfremt der kan skiftes magasin fra en position til en anden.

Man vil med 10 skud frem for 8 have en lidt støre fejlmargin ifht. ekstra skud, samt lidt større frihed til at planlægge sin stage. Dette ser jeg selv som et klar fordel... Men hvis man med major har et ekstra magasinskift med i sine stageplan, så mener jeg hurtigt man kan udligne den fordel, eller i hvert fald minimere den.

Der vil være stages, som åbenlyst falder ud til en minor skyttes fordel. F.eks. en 10 skuds short course, hvor man tvinger major skytten til et magasinskift. Ligeledes har jeg oplevet stages, hvor der skal skydes 9-10 skud fra samme position, og man dermed tvinger major skytten til et standing reload.

På den modsatte side, så er den klare fordel med major, at man får flere points - i hvert fald for sine C og D hits.

Nogen vil nok argumentere for, at man med minor skyder hurtigere splits, men hvis det var et godt argument, så burde det samme være tilfældet i standard division? Hvor der jo ikke er tvivl om, at man foretrækker de ekstra point frem for hurtigere splits. Det sagt så er det sværere at skyde hurtigt med en major pistol frem for en minor.

Prismæssigt er der selvfølgelig også en forskel på 9mm. og så 40.S&W eller 45.ACP, men jeg tror ikke at det er det, der er det udslagsgivende.

Som jeg ser det, så må det være et spørgsmål om større fejlmargin og mere frihed i sin stageplan vs. flere points, men måske der er noget jeg ikke ser?

Sammenligner man med USPSA, så skyder hovedparten af skytterne her major i deres ''classic'' (singlestack) division. Forskellen imellem USPSA og IPSC i dette sammenhæng er så bare, at i USPSA må man ikke have mere end 8 skud fra samme position, modsat IPSC hvor man ikke bør have mere end 9 skud fra samme position... Mere skal der åbenbart ikke til for at tippe vægtskålen fra minor til major?

Når jeg kigger på mine egne resultater, så ligger de procentmæssigt ret tæt når jeg sammenligner major og minor, dog i minors favør. Det sagt, så har jeg heller ikke trænet nær så meget med major som jeg har med minor, og jeg tror at hvis jeg lagde samme træning i major, så ville jeg personligt være lige så god, eller måske endda bedre...

Det blev en lidt lang smøre :oops: men jeg vil gerne se hvad i andre tænker!

Ligeledes bliver der i morgen stemt om (til den ekstraordinære General Assembly), at skifte major til maksimalt 9 skud i stedet for 8. Hvis det går igennem... Hvad tror i så udfaldet bliver?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Tig
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. nov 2020, 09:19
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Tig » 30. mar 2023, 12:29

Det vel for alle divisioner gældende at statistik taler for om det er bedst at være i major eller minor

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Ras.Killing » 30. mar 2023, 12:46

Tig skrev:
30. mar 2023, 12:29
Det vel for alle divisioner gældende at statistik taler for om det er bedst at være i major eller minor
Enig og statestikken taler jo sit tydelige sprog i det sammenhæng. Jeg forstår blot ikke helt, hvorfor at forskellen er så stor?

Specielt ikke når det modsatte er tilfældet med USPSA.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Fast Fumble » 30. mar 2023, 13:30

Ras.Killing skrev:
30. mar 2023, 12:46
Tig skrev:
30. mar 2023, 12:29
Det vel for alle divisioner gældende at statistik taler for om det er bedst at være i major eller minor
Enig og statestikken taler jo sit tydelige sprog i det sammenhæng. Jeg forstår blot ikke helt, hvorfor at forskellen er så stor?
Jeg er sikker på det handler om "rækkevidde-angst".
(Endelig er der kommet noget positivt ud af de radio-biler, et nyt begreb!)

Du står og planlægger din course. Der er to IPSC paper targets og tre poppers inden du skal bevæge dig første gang. Lad os sige det er en unloaded start. Det er kun 7 skud, og du har jo 8 i major.
Men de poppers ser svære ud... bliver der brug for ekstra skud? Jah, det gør der nok. Måske. Hvor svære er de? Hmmm... Hvad vil du helst have, 1 eller 3 ekstraskud? Betyder det noget i praksis? Hmmm... Måske ikke ret meget. Men en stående reload er DYR! Typisk 2-3 sekunder i tabt tid på den stage.

Major giver dig reelt mulighed for a skyde dobbelt så mange C-træf som minor, og det er egentlig den eneste forskel.
Minor giver dig lidt mere sikkerhed ved svære mål (i form af flere ekstraskud). Der er nok også en lille bitte øget fleksibilitet i din planlægning af nogle stages, men det er nok så lille en fordel, at den er meget tæt på ligegyldig.

Så er der det med økonomien. Den har jeg afprøvet ved i en årrække at skyde minor (Standard), skifte til Major i nogle å, og nu er jeg tilbage på minor igen. Her er the decisive factor jo genladning. Jeg er ikke reloader, og skal man købe sig til ammo, så er major dobbelt så dyr som minor.
Det betyder i praksis for de fleste, at der er plads til dobbelt så meget træning i minor. (Mange af os har ikke noget pengetræ.) Er det vigtigt? Jah, for mig var det en del af overvejelsen. For reloaders, not so much. For gammel-rige, helt uden betydning.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Bentgj37
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 251
Tilmeldt: 17. sep 2022, 22:00
Interesser: Jagt og regulering
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 25 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Bentgj37 » 30. mar 2023, 17:30

Kan det ha noget at gøre med at der er baner der ikke tillader 45 som er major i classic?
Dall IPSC challenge tillader f.eks ikke 45.
Det vil være træls at skyde classic med 45 og ikke kan deltage i flere at matchende. Jeg tror det er derfor der skydes minor i classic

Tig
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. nov 2020, 09:19
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Tig » 30. mar 2023, 20:07

Bentgj37 skrev:
30. mar 2023, 17:30
Kan det ha noget at gøre med at der er baner der ikke tillader 45 som er major i classic?
Dall IPSC challenge tillader f.eks ikke 45.
Det vil være træls at skyde classic med 45 og ikke kan deltage i flere at matchende. Jeg tror det er derfor der skydes minor i classic
Jeg tror ikke nogen fravælger at skyde major pga Dall Challenge,s restriktioner ,da det så vidt jeg ved er den eneste match med sådan et forbud

SFischer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 31. mar 2015, 17:36
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af SFischer » 30. mar 2023, 21:01

Kigger man på hvad der er bedst, skal man jo ikke vurdere det ud fra "casual" skytter og lokale restriktioner :P

Man skal selvfølgelig kigge på de bedste skytter. Og der er det tydeligt at minor ligger i top, men hvorfor?
Det handler nok om, at de bedste skyder meget få Delta og ret få Charlie. Med højt antal Alpha og ingen yderligere belønning på stål (udover de falder lidt nemmere), så er pointforskellen ikke så stor, som tiden spildt ved et ekstra eller dårligere timet reload.

Hvorfor er det så omvendt i Standard? Med 18ish vs 21ish skud, er der meget mere at gøre med, når man skal planlægge sit magasinskift. Så selvom den procentmæssige forskel på kapaciteten er ca den samme, så betyder det ikke nær så meget.

Med det sagt, er det jo ikke ens betydning med, at det samme gør sig gældende for andre skytter. Mange følger bare strømmen, andre skyder 9mm fordi det er nemmest.

Så skyder du overall bedre med Major, så skal det da ikke holde dig tilbage.

Selvom jeg ikke er Classic skytte, så kunne jeg forestille mig en 9 vs 10 ville tippe den i Majors favør. Jeg tror dog det bliver i 40S&W, ikke .45. En mindre patron må også være nemmere at genlade på (større magwell).

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Ras.Killing » 30. mar 2023, 21:53

SFischer skrev:
30. mar 2023, 21:01
Selvom jeg ikke er Classic skytte, så kunne jeg forestille mig en 9 vs 10 ville tippe den i Majors favør. Jeg tror dog det bliver i 40S&W, ikke .45. En mindre patron må også være nemmere at genlade på (større magwell).
Jeg tror slet ikke du kan finde et 9-skuds 45.ACP magasin som kan være i kassen, så det vil helt automatisk betyde 40.S&W.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

SFischer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 31. mar 2015, 17:36
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af SFischer » 31. mar 2023, 09:23

Ras.Killing skrev:
30. mar 2023, 21:53
Jeg tror slet ikke du kan finde et 9-skuds 45.ACP magasin som kan være i kassen, så det vil helt automatisk betyde 40.S&W.
Good point :P

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Christ » 18. maj 2023, 21:20

Kan det ikke også være 1.2.1.1 i regelsættet der gør de fleste vælger minor, så man ikke kommer ud for så mange standing reloads ?

1.2.1.1 Short Courses – Must not require more than 12 rounds to complete. Course design and
construction must not require more than 9 scoring hits from any single location or view.

dvs. op til 9 skud fra samme view, som 8 skud ikke kan klare.
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Ras.Killing » 19. maj 2023, 00:21

Christ skrev:
18. maj 2023, 21:20
Kan det ikke også være 1.2.1.1 i regelsættet der gør de fleste vælger minor, så man ikke kommer ud for så mange standing reloads ?

1.2.1.1 Short Courses – Must not require more than 12 rounds to complete. Course design and
construction must not require more than 9 scoring hits from any single location or view.

dvs. op til 9 skud fra samme view, som 8 skud ikke kan klare.
I langt de fleste tilfælde vil du også have 9 skud i en major pistol.

8+1
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Christ » 19. maj 2023, 09:32

Ras.Killing skrev:
19. maj 2023, 00:21
Christ skrev:
18. maj 2023, 21:20
Kan det ikke også være 1.2.1.1 i regelsættet der gør de fleste vælger minor, så man ikke kommer ud for så mange standing reloads ?

1.2.1.1 Short Courses – Must not require more than 12 rounds to complete. Course design and
construction must not require more than 9 scoring hits from any single location or view.

dvs. op til 9 skud fra samme view, som 8 skud ikke kan klare.
I langt de fleste tilfælde vil du også have 9 skud i en major pistol.

8+1
Det er sandt, det efterlader bare 0 margen til fejl. Jeg ved med mig selv, at jeg sjældent ligger planer der kræver jeg aldrig misser et skud på de små plates :oops:

Det var også bare en tanke. Har selv bestilt en i 9 mm, som jeg afventer tilladelse til, for at lege lidt i Classic, og det var med i min overvejelse da jeg valgte minor.

Så det var nok den rækkevide angst :giggle: fumble så korrekt kalder det, der gjorde udslaget for mig. Jeg skal ikke udelukke det var en dum beslutning, taget ud fra jeg aldrig har skudt Classic før.....
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af T-REX » 19. maj 2023, 12:21

Ras.Killing skrev:
30. mar 2023, 21:53
SFischer skrev:
30. mar 2023, 21:01
Selvom jeg ikke er Classic skytte, så kunne jeg forestille mig en 9 vs 10 ville tippe den i Majors favør. Jeg tror dog det bliver i 40S&W, ikke .45. En mindre patron må også være nemmere at genlade på (større magwell).
Jeg tror slet ikke du kan finde et 9-skuds 45.ACP magasin som kan være i kassen, så det vil helt automatisk betyde 40.S&W.
Det er ikke der problemet ligger med Classic og magasinstørrelser.

Du må ikke have mere en 8 skud i Magasinet, til Major, uanset kaliber.
https://www.IPSC.org/rules/divlistP.php skrev: CLASSIC DIVISION
19. Magazines accessible to a competitor during a COF must not contain more than 8 rounds (for Major power factor) or 10 rounds (for Minor power factor) at the Start Signal.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Fast Fumble » 19. maj 2023, 13:35

T-REX skrev:
19. maj 2023, 12:21
Ras.Killing skrev:
30. mar 2023, 21:53
SFischer skrev:
30. mar 2023, 21:01
Selvom jeg ikke er Classic skytte, så kunne jeg forestille mig en 9 vs 10 ville tippe den i Majors favør. Jeg tror dog det bliver i 40S&W, ikke .45. En mindre patron må også være nemmere at genlade på (større magwell).
Jeg tror slet ikke du kan finde et 9-skuds 45.ACP magasin som kan være i kassen, så det vil helt automatisk betyde 40.S&W.
Det er ikke der problemet ligger med Classic og magasinstørrelser.

Du må ikke have mere en 8 skud i Magasinet, til Major, uanset kaliber.
https://www.IPSC.org/rules/divlistP.php skrev: CLASSIC DIVISION
19. Magazines accessible to a competitor during a COF must not contain more than 8 rounds (for Major power factor) or 10 rounds (for Minor power factor) at the Start Signal.
Når den gode mand siger 8+1, så tror jeg han mener at man kan have 8 i magasinet og kan strippe en til kammeret fra at stripper mag. Så kan man i hvert fald på alt andet end unloaded starts have 9 skud fra starten, og så snart man har reloaded, så har man jo altid 8+1.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af T-REX » 19. maj 2023, 15:26

Fast Fumble skrev:
19. maj 2023, 13:35
T-REX skrev:
19. maj 2023, 12:21
Ras.Killing skrev:
30. mar 2023, 21:53
SFischer skrev:
30. mar 2023, 21:01
Selvom jeg ikke er Classic skytte, så kunne jeg forestille mig en 9 vs 10 ville tippe den i Majors favør. Jeg tror dog det bliver i 40S&W, ikke .45. En mindre patron må også være nemmere at genlade på (større magwell).
Jeg tror slet ikke du kan finde et 9-skuds 45.ACP magasin som kan være i kassen, så det vil helt automatisk betyde 40.S&W.
Det er ikke der problemet ligger med Classic og magasinstørrelser.

Du må ikke have mere en 8 skud i Magasinet, til Major, uanset kaliber.
https://www.IPSC.org/rules/divlistP.php skrev: CLASSIC DIVISION
19. Magazines accessible to a competitor during a COF must not contain more than 8 rounds (for Major power factor) or 10 rounds (for Minor power factor) at the Start Signal.
Når den gode mand siger 8+1, så tror jeg han mener at man kan have 8 i magasinet og kan strippe en til kammeret fra at stripper mag. Så kan man i hvert fald på alt andet end unloaded starts have 9 skud fra starten, og så snart man har reloaded, så har man jo altid 8+1.
Se hvad jeg har highlightet. Det er dette, jeg kommenterer på. (Jeg tror slet ikke du kan finde et 9-skuds 45.ACP magasin )

Og da reglen om maks magasin størrelse for classic i Major er 8 skud, betyder også, at det er ligegyldigt, at man kan få et 9 skuds single stack, i .40S&W(Wilson Combat laver et).
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Ras.Killing » 19. maj 2023, 22:53

T-REX skrev:
19. maj 2023, 15:26
Fast Fumble skrev:
19. maj 2023, 13:35
T-REX skrev:
19. maj 2023, 12:21
Ras.Killing skrev:
30. mar 2023, 21:53
SFischer skrev:
30. mar 2023, 21:01
Selvom jeg ikke er Classic skytte, så kunne jeg forestille mig en 9 vs 10 ville tippe den i Majors favør. Jeg tror dog det bliver i 40S&W, ikke .45. En mindre patron må også være nemmere at genlade på (større magwell).
Jeg tror slet ikke du kan finde et 9-skuds 45.ACP magasin som kan være i kassen, så det vil helt automatisk betyde 40.S&W.
Det er ikke der problemet ligger med Classic og magasinstørrelser.

Du må ikke have mere en 8 skud i Magasinet, til Major, uanset kaliber.
https://www.IPSC.org/rules/divlistP.php skrev: CLASSIC DIVISION
19. Magazines accessible to a competitor during a COF must not contain more than 8 rounds (for Major power factor) or 10 rounds (for Minor power factor) at the Start Signal.
Når den gode mand siger 8+1, så tror jeg han mener at man kan have 8 i magasinet og kan strippe en til kammeret fra at stripper mag. Så kan man i hvert fald på alt andet end unloaded starts have 9 skud fra starten, og så snart man har reloaded, så har man jo altid 8+1.
Se hvad jeg har highlightet. Det er dette, jeg kommenterer på. (Jeg tror slet ikke du kan finde et 9-skuds 45.ACP magasin )

Og da reglen om maks magasin størrelse for classic i Major er 8 skud, betyder også, at det er ligegyldigt, at man kan få et 9 skuds single stack, i .40S&W(Wilson Combat laver et).
Det citerede skal ses i forhold til det første indlæg og denne kommentar:
Ras.Killing skrev:
30. mar 2023, 11:51
Ligeledes bliver der i morgen stemt om (til den ekstraordinære General Assembly), at skifte major til maksimalt 9 skud i stedet for 8. Hvis det går igennem... Hvad tror i så udfaldet bliver?
Der var altså et forslag om at ændre major fra maksimalt 8 skud til maksimalt 9 skud.

Det kom dog ikke igennem.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

SFischer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 31. mar 2015, 17:36
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af SFischer » 20. maj 2023, 09:06

T-REX skrev:
19. maj 2023, 12:21
Det er ikke der problemet ligger med Classic og magasinstørrelser.

Du må ikke have mere en 8 skud i Magasinet, til Major, uanset kaliber.
Det hjælper hvis man lige læser, hvad der snakkes om ;)
Senest rettet af SFischer 21. maj 2023, 15:59, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Fast Fumble » 20. maj 2023, 21:52

SFischer skrev:
20. maj 2023, 09:06
T-REX skrev:
19. maj 2023, 12:21

Jeg tror slet ikke du kan finde et 9-skuds 45.ACP magasin som kan være i kassen, så det vil helt automatisk betyde 40.S&W.
Det hjælper hvis man lige læser, hvad der snakkes om ;)
Beklager, jeg misforstod en post.
Pas på med at håne andre debattører, også selvom de begår fejl. Det er ikke velset herinde.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

SFischer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 31. mar 2015, 17:36
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af SFischer » 21. maj 2023, 16:02

Fast Fumble skrev:
20. maj 2023, 21:52

Beklager, jeg misforstod en post.
Pas på med at håne andre debattører, også selvom de begår fejl. Det er ikke velset herinde.
Det var nu hverken en kommentar til dig eller et hån ;)
Og udover det, fik jeg quoted den forkerte besked.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Fast Fumble » 22. maj 2023, 09:30

SFischer skrev:
21. maj 2023, 16:02
Fast Fumble skrev:
20. maj 2023, 21:52

Beklager, jeg misforstod en post.
Pas på med at håne andre debattører, også selvom de begår fejl. Det er ikke velset herinde.
Det var nu hverken en kommentar til dig eller et hån ;)
Og udover det, fik jeg quoted den forkerte besked.
Nåja, shit happens :smile:

Men når forslaget ikke gik igennem (9 skud mags til Major classic), så hænger det nok sammen med at de magasiner i praksis ikke findes. Jeg tror GA har meget fokus på ikke at skabe et race på udstyr igen - det er nemlig sket et par gange i fortiden, bedst illustreret med den gamle Modified divison.
En regelændring til noget der pt ikke findes, og måske er svært at realisere, kan skabe en situation, hvor man får store fordele hvis man har råd til special-trimmede magasiner, på kanten af det mulige. (Modified blev også kaldt "Rich mans division", fordi det ofte krævede dybe lommer og en god våbensmed at få pistolerne til at køre ordentligt).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Ras.Killing » 22. maj 2023, 09:32

Fast Fumble skrev:
22. maj 2023, 09:30
SFischer skrev:
21. maj 2023, 16:02
Fast Fumble skrev:
20. maj 2023, 21:52

Beklager, jeg misforstod en post.
Pas på med at håne andre debattører, også selvom de begår fejl. Det er ikke velset herinde.
Det var nu hverken en kommentar til dig eller et hån ;)
Og udover det, fik jeg quoted den forkerte besked.
Nåja, shit happens :smile:

Men når forslaget ikke gik igennem (9 skud mags til Major classic), så hænger det nok sammen med at de magasiner i praksis ikke findes. Jeg tror GA har meget fokus på ikke at skabe et race på udstyr igen - det er nemlig sket et par gange i fortiden, bedst illustreret med den gamle Modified divison.
En regelændring til noget der pt ikke findes, og måske er svært at realisere, kan skabe en situation, hvor man får store fordele hvis man har råd til special-trimmede magasiner, på kanten af det mulige. (Modified blev også kaldt "Rich mans division", fordi det ofte krævede dybe lommer og en god våbensmed at få pistolerne til at køre ordentligt).
Jeg tror ikke det et problem at finde 9-skuds magasiner i 40.S&W og 357.Sig.

Så det er ikke af den grund man har dømt det ude.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Fast Fumble » 22. maj 2023, 09:37

Ras.Killing skrev:
22. maj 2023, 09:32
Jeg tror ikke det et problem at finde 9-skuds magasiner i 40.S&W og 357.Sig.

Så det er ikke af den grund man har dømt det ude.
Nej, de kan findes, men ... Det skaber så et andet problem. 357sig er dyrt grundet meget lave produktionsmægder, og det samme må forventes at ske med 40S&W, da de jo også er på vej til at blive en sjældenhed.
Det har formodenlig været med i overvejelserne, men du har nok ret - det er næppe den primære årsag til at forslaget faldt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af Ras.Killing » 12. jun 2023, 12:08

Jeg ved ikke hvor meget man kan bruge det til :smile: men jeg har nu to (nogenlunde) sammenlignelige tal. Henholdsvis resultatet fra Copenhagen Open 2022 og 2023.

De forskellige stages vil selvfølgelig variere en smule, men de områder der skydes på og det der bygges vil alligevel være af nogenlunde samme karakter. Ud over det, så er det også den samme skytte der vandt både i 2022 og i 2023. Det tænker jeg også giver et nogenlunde grundlag for sammenligning.

(Efternavne er redigeret væk grundet GDPR)

CHP Open 2022.jpg
CPH Open 2023.jpg

I 2022 lavede jeg 94,45% matchpoint med min 1911 pistol i 9x19 - minor powerfactor.

Her i 2023 lavede jeg 91,49% matchpoint med min 1911 pistol i 45.ACP - major powerfactor.

Jeg har været tilfreds med eget resultatet ved begge matches, så det er repræsentativt for hvornår jeg syntes at jeg skyder godt.

Ved ikke om jeg bliver meget klogere af det :smile: 3% i forskel imellem to matches er for lidt til at man kan konkludere noget... Andet end at forskellen imellem minor og major måske ikke helt er så stor?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

SFischer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 31. mar 2015, 17:36
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: IPSC Classic - Minor vs. Major

Indlæg af SFischer » 12. jun 2023, 20:07

Ras.Killing skrev:
12. jun 2023, 12:08
Ved ikke om jeg bliver meget klogere af det :smile: 3% i forskel imellem to matches er for lidt til at man kan konkludere noget... Andet end at forskellen imellem minor og major måske ikke helt er så stor?
Nej meget svært at konkludere noget ud fra det. Alt for mange variationer, selv hvis din skydning var "ens" så kan der have været variationer i vinderens skydning fra år til år.
Det vil nok kræve en del data fra matches, for at konkludere noget.

Men hvis konklusionen var fast, at minor gav 3% flere point, så ville jeg kalde det en ret stor forskel :)

Besvar