B-licens med .22

For sportsskytter der vil lidt mere...
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 7. jul 2021, 10:55

Frantz skrev:
7. jul 2021, 10:30
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad loven siger?
Man kan åbenbart på Sjælland skyde sc uden licens, mens man i dall skal have licens. Samtidig er der et licens B kursus til sc.
Jeg tror ikke rigtig der er noget lovgivning på området.

Jeg tror at licenserne er noget man kom op med i sin tid, for at få disciplinerne godkendt.

Men i DSF KBH (som arrangere DM) mener man i hvert fald ikke, at der behøves licens for at skyde Steel Challenge i rimfire divisionerne.

Det der kan undre mig er, at det er DSF’s officielle holdning, at Steel Challenge kræver licens uanset division. Så forstår jeg ikke at man tilsyneladende ser igennem fingre med, at der til et DM (som vel må tænkes at være et officielt DSF arrangement) må skydes uden licens i rimfire.

Jeg syntes det er nogle meget modstridende budskaber.

Og så ved jeg godt at det hele er frivilligt arbejde og at det er nemt at sidde her ved skærmen og pege fingre :thumbup: så læs det med et gran salt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 7. jul 2021, 11:02

Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 10:34
Pariah skrev:
6. jul 2021, 23:05
Jeg føler lidt et behov for at forklare baggrunden for mit spørgsmål. Jeg vil ikke udelukke, at jeg på et tidspunkt vil have en grovpistol (det vil jeg sikkert), men det tillader økonomien bare ikke pt. Derfor tænkte jeg, at rimfire SC kunne være både sjovt og en god træning til kommende skydning med grovpistol.
Når der nu ER rimfire SC konkurrencer, virker det lidt bagvendt på mig, at man først skal kvalificere sig med grovpistol for at få lov til at skyde det. Det virker heller ikke til, at man har forholdt sig til den enkelte skyttes økonomi i den henseende. Det virker lidt fjollet på mig, at jeg skal investere i pistol nummer to for at konkurrere med den, jeg allerede har.
Mit spørgsmål gjaldt i øvrigt kun gældende regler, så jeg har ikke forholdt til mig eventuelle arbejdstimer for en ændring af disse.
Jeg håber, ovenstående kastede lidt lys over min forespørgsel.
Du har helt ret - B-licensen er oprindeligt ikke indstiftet for at forholde sig til skytternes økonomi, den er indstiftet for at have en mindre tidskrævende (end A-licens) adgang til Steel Challenge, som dengang kun blev skudt med centerfire våben. Senere kom Rimfire til.

Mange klubber har en grovpistol, og måske endda en rig, man kan låne, og tage B-licensen med, så man ikke behøver investere selv. Min forening har to sådanne sæt. Det kunne løse det økonomiske aspekt.

Det er da ikke usandsynligt at Rimfire kunne have sin egen licens, men der ER altså noget ben-arbejde der skal laves, før det lader sig gøre.
Hvordan skal RO'er håndhæve licens-begrænsningerne? Ny type licens-kort? Registrering i eksisterende IT systemer? Uddannelses materiale? Myndigheds godkendelse? Den slags opgaver løser ikke sig selv, og står typisk på over flere år. Milling, det ved du da allerede noget om, du har jo en magasin-ansøgning i gang, ikke?
Jeg prøver ikke at være en lyseslukker, jeg prøver bare at sige, at det ikke er løst med noget sidemandsoplæring.

Som med al anden knopskydning, så fremstår det nok ikke 100% gennemtænkt og konsistent. For det er det jo ikke, det er knopskydningens natur. Og skal det bringes i en sådan stand, så skal der laves en del arbejde. Det igangsættes typisk, når der er ressourcer til det, når det ikke nedprioriteres af vigtigere tiltag, og når det forventes at give rimelig fremgran på aktivitet eller sportslige resultater. Og det kan evt interesserede jo selv hjælpe på vej, som jeg tidligere antydede.
Jeg siger heller ikke at det er løst på et splitsekund eller at det ikke kræver noget papirarbejde.

Jeg siger bare at det ville give mening med en eller anden form for licens, til skytter der ikke vil skyde med grovpistol :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: B-licens med .22

Indlæg af Mapzter » 7. jul 2021, 14:29

Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 10:41
I Dall følger vi lovgivning og regler for disciplinen.
Og specifikt følger vi vores instruks for skydebanen hvor der fremgår at skydning på hårde mål kræver at man har en godkendt uddannelse (dansk eller udenlandsk) - dvs. licens eller er elev på et licenskursus.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 7. jul 2021, 14:57

Mapzter skrev:
7. jul 2021, 14:29
Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 10:41
I Dall følger vi lovgivning og regler for disciplinen.
Og specifikt følger vi vores instruks for skydebanen hvor der fremgår at skydning på hårde mål kræver at man har en godkendt uddannelse (dansk eller udenlandsk) - dvs. licens eller er elev på et licenskursus.
Af ren nysgerrighed.

Er det noget i selv har bedt om at få skrevet i instruksen?

Vores instruks siger intet der bare minder om det der :???:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: B-licens med .22

Indlæg af Mapzter » 7. jul 2021, 15:06

Ras.Killing skrev:
7. jul 2021, 14:57
Er det noget i selv har bedt om at få skrevet i instruksen?

Vores instruks siger intet der bare minder om det der :???:
Nej, vi har ikke selv bedt om det, det har stået i vores instruks siden 2010 eller deromkring. Jeg troede egtl. det var standard.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 7. jul 2021, 15:17

Mapzter skrev:
7. jul 2021, 15:06
Ras.Killing skrev:
7. jul 2021, 14:57
Er det noget i selv har bedt om at få skrevet i instruksen?

Vores instruks siger intet der bare minder om det der :???:
Nej, vi har ikke selv bedt om det, det har stået i vores instruks siden 2010 eller deromkring. Jeg troede egtl. det var standard.
Det skal jeg ikke kunne sige om det er - men det står ikke på vores.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: B-licens med .22

Indlæg af Mapzter » 7. jul 2021, 15:45

Pariah skrev:
6. jul 2021, 23:05
Når der nu ER rimfire SC konkurrencer, virker det lidt bagvendt på mig, at man først skal kvalificere sig med grovpistol for at få lov til at skyde det. Det virker heller ikke til, at man har forholdt sig til den enkelte skyttes økonomi i den henseende.
Flere skytteforeninger, f.eks. Aalborg Skyttekreds hvor jeg er medlem har både grovvåben som klubvåben og hylster/bælte til udlån. Det har vi haft flere medlemmer som har taget licens med, mens de ventede på at have været medlem længe nok til at kunne få en SKV2. Hvis din forening ikke har det, så er der måske en skyttekammerat som har?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Frantz » 7. jul 2021, 16:28

Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 10:41
Frantz skrev:
7. jul 2021, 10:30
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad loven siger?
Så skal du være lidt mere specifik. Hvad er det du spørger til lovens bestemmelser om?
Frantz skrev:
7. jul 2021, 10:30
Man kan åbenbart på Sjælland skyde sc uden licens, mens man i dall skal have licens. Samtidig er der et licens B kursus til sc.
Det spørgsmål bør du nok still til dem som afvikler stævner hvor der kan skydes SC uden licens. Jeg kender ikke svaret. I Dall følger vi lovgivning og regler for disciplinen.
Frantz skrev:
7. jul 2021, 10:30
Må en fra min klub skyde sc på klubben udstyr med 22er uden licens. Og i så fald han må det, må en alm. Skydeleder skyde lede ham ? ( der skydes efter bibbet.... bib....bang,bang,bang,bang,bang.....hooooldt inde.... især sikkerheds pløk og klat til kontrol....markerinh)
Nej, det må han ikke. Steel Challenge kræver B-licens. Om udstyret er hans eget, eller lånt, er sagen uvedkommende.

Eller taler du om terrænskydning? Skyttebogens side 187? For det må man jo ... heller ikke (siger Henrik Møller). Eller det må man godt, men man kan ikke i praksis. Noget med at politiet ikke kan finde ud af at godkende skiveopstillingerne, fordi de ikke har en retningslinje for godkendelsen, eller sådan noget. Det kan jeg heller ikke svare på, men det kan Henrik Møller nok. (Kan ikke huske om han er DGI eller Skydebaneforeningen)
Så han må godt stille op til Danmarksmesterskabet i steel challing rimfire, men ham må ikke træne det....
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: B-licens med .22

Indlæg af Fast Fumble » 7. jul 2021, 16:35

Frantz skrev:
7. jul 2021, 16:28
Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 10:41
Frantz skrev:
7. jul 2021, 10:30
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad loven siger?
Så skal du være lidt mere specifik. Hvad er det du spørger til lovens bestemmelser om?
Frantz skrev:
7. jul 2021, 10:30
Man kan åbenbart på Sjælland skyde sc uden licens, mens man i dall skal have licens. Samtidig er der et licens B kursus til sc.
Det spørgsmål bør du nok stille til dem som afvikler stævner hvor der kan skydes SC uden licens. Jeg kender ikke svaret. I Dall følger vi lovgivning og regler for disciplinen.
Frantz skrev:
7. jul 2021, 10:30
Må en fra min klub skyde sc på klubben udstyr med 22er uden licens. Og i så fald han må det, må en alm. Skydeleder skyde lede ham ? ( der skydes efter bibbet.... bib....bang,bang,bang,bang,bang.....hooooldt inde.... især sikkerheds pløk og klat til kontrol....markerinh)
Nej, det må han ikke. Steel Challenge kræver B-licens. Om udstyret er hans eget, eller lånt, er sagen uvedkommende.

Eller taler du om terrænskydning? Skyttebogens side 187? For det må man jo ... heller ikke (siger Henrik Møller). Eller det må man godt, men man kan ikke i praksis. Noget med at politiet ikke kan finde ud af at godkende skiveopstillingerne, fordi de ikke har en retningslinje for godkendelsen, eller sådan noget. Det kan jeg heller ikke svare på, men det kan Henrik Møller nok. (Kan ikke huske om han er DGI eller Skydebaneforeningen)
Så han må godt stille op til Danmarksmesterskabet i steel challing rimfire, men ham må ikke træne det....
Med fare for at gentage mig selv, så:
Det spørgsmål bør du nok stille til dem som afvikler stævner hvor der kan skydes SC uden licens. Jeg kender ikke svaret. I Dall følger vi lovgivning og regler for disciplinen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 7. jul 2021, 16:51

Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 16:35
Med fare for at gentage mig selv, så:
Det spørgsmål bør du nok stille til dem som afvikler stævner hvor der kan skydes SC uden licens. Jeg kender ikke svaret. I Dall følger vi lovgivning og regler for disciplinen.
Så vil jeg være fræk at gentage Frantz' spørgsmål :biggrin:

Hvilken lovgivning?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: B-licens med .22

Indlæg af Fast Fumble » 7. jul 2021, 17:06

Ras.Killing skrev:
7. jul 2021, 16:51
Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 16:35
Med fare for at gentage mig selv, så:
Det spørgsmål bør du nok stille til dem som afvikler stævner hvor der kan skydes SC uden licens. Jeg kender ikke svaret. I Dall følger vi lovgivning og regler for disciplinen.
Så vil jeg være fræk at gentage Frantz' spørgsmål :biggrin:

Hvilken lovgivning?
Våbenloven, sguda! Hvad ellers?
Og vi følger også reglerne for disciplinen, og, som Mapzter så venligt har tilføjet, banens instruks.
Instruksen har Mapze vist redegjort for, og jeg har sakset dette fra DSF.dk: "Der kræves som minimum B-licens for at skyde Steel Challenge" som også er pkt 1.03 i SC reglementet.

Og vi tager den da lige een gang til: Hvis der er andre steder man kan noget andet, så bør man nok spørge ind til hvilke vilkår der er anderledes der, for det ved jeg ikke.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Pariah

Re: B-licens med .22

Indlæg af Pariah » 7. jul 2021, 17:50

Mapzter skrev:
7. jul 2021, 15:45
Pariah skrev:
6. jul 2021, 23:05
Når der nu ER rimfire SC konkurrencer, virker det lidt bagvendt på mig, at man først skal kvalificere sig med grovpistol for at få lov til at skyde det. Det virker heller ikke til, at man har forholdt sig til den enkelte skyttes økonomi i den henseende.
Flere skytteforeninger, f.eks. Aalborg Skyttekreds hvor jeg er medlem har både grovvåben som klubvåben og hylster/bælte til udlån. Det har vi haft flere medlemmer som har taget licens med, mens de ventede på at have været medlem længe nok til at kunne få en SKV2. Hvis din forening ikke har det, så er der måske en skyttekammerat som har?
Jeg er også medlem i Aalborg Skyttekreds, og jeg ved godt, at der er grovvåben/rig til udlån. Jeg er bare blevet fortalt, at man skal være fortrolig med sit udstyr før licenskursus, og det er det vel lidt vanskeligt at blive med lånte fjer? Jeg ved dog ikke, hvor nidkært dette håndhæves? Er man indstillet på at tage licens, må det vel forventes, at man har mere end bare et basalt våbenkendskab, eller er jeg blåøjet her?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 7. jul 2021, 17:58

Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 17:06
Ras.Killing skrev:
7. jul 2021, 16:51
Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 16:35
Med fare for at gentage mig selv, så:
Det spørgsmål bør du nok stille til dem som afvikler stævner hvor der kan skydes SC uden licens. Jeg kender ikke svaret. I Dall følger vi lovgivning og regler for disciplinen.
Så vil jeg være fræk at gentage Frantz' spørgsmål :biggrin:

Hvilken lovgivning?
Våbenloven, sguda! Hvad ellers?
Og vi følger også reglerne for disciplinen, og, som Mapzter så venligt har tilføjet, banens instruks.
Instruksen har Mapze vist redegjort for, og jeg har sakset dette fra DSF.dk: "Der kræves som minimum B-licens for at skyde Steel Challenge" som også er pkt 1.03 i SC reglementet.

Og vi tager den da lige een gang til: Hvis der er andre steder man kan noget andet, så bør man nok spørge ind til hvilke vilkår der er anderledes der, for det ved jeg ikke.
Hvordan er våbenloven relevant i dette spørgsmål?

Jeg er da helt med på at i overholder våbenloven i Dall :thumbup: men det har jo ikke noget med spørgsmålet at gøre.

Banens instruks er jeg også helt med på :thumbup:

Og så må man jo konstatere at DSF ikke giver meget for deres eget SC reglement, siden de afholder et DM som er i strid med det?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: B-licens med .22

Indlæg af Fast Fumble » 7. jul 2021, 19:18

Ras.Killing skrev:
7. jul 2021, 17:58
Hvordan er våbenloven relevant i dette spørgsmål?

Jeg er da helt med på at i overholder våbenloven i Dall :thumbup: men det har jo ikke noget med spørgsmålet at gøre.

Banens instruks er jeg også helt med på :thumbup:

Og så må man jo konstatere at DSF ikke giver meget for deres eget SC reglement, siden de afholder et DM som er i strid med det?
Jeg er ikke sikker på jeg kan tilføje meget mere end jeg har gjort.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: B-licens med .22

Indlæg af Fast Fumble » 7. jul 2021, 19:22

Pariah skrev:
7. jul 2021, 17:50
Jeg er også medlem i Aalborg Skyttekreds, og jeg ved godt, at der er grovvåben/rig til udlån. Jeg er bare blevet fortalt, at man skal være fortrolig med sit udstyr før licenskursus, og det er det vel lidt vanskeligt at blive med lånte fjer? Jeg ved dog ikke, hvor nidkært dette håndhæves? Er man indstillet på at tage licens, må det vel forventes, at man har mere end bare et basalt våbenkendskab, eller er jeg blåøjet her?
Nåja, så deltager både din formand og din næstformand i denne tråd, så du kunne nok have fået samme svar hvis du havde spurgt ude i klubben en dag :blink:

Jeg vil mene man godt kan blive fortrolig med udstyret, selvom det kun lånes. Vi har ca. en håndfuld skytter som har taget B- eller A-licens med klubbens pistoler/rigs, og et par af dem placerer sig pænt højt oppe på resultatlisterne ved stævner i år - den ene stadig med klubbens låne udstyr! Det tager jeg som bevis for at man kan blive fortrolig med det, hvis man gør en indsats.

Og nu du er medlem af en klub, hvor der er ret gode muligheder, så synes jeg da ikke du skal sidde på hænderne - Sæt igang! (Det er pisse sjovt).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Frantz » 7. jul 2021, 19:38

Ras.Killing skrev:
7. jul 2021, 17:58
Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 17:06
Ras.Killing skrev:
7. jul 2021, 16:51
Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 16:35
Med fare for at gentage mig selv, så:
Det spørgsmål bør du nok stille til dem som afvikler stævner hvor der kan skydes SC uden licens. Jeg kender ikke svaret. I Dall følger vi lovgivning og regler for disciplinen.
Så vil jeg være fræk at gentage Frantz' spørgsmål :biggrin:

Hvilken lovgivning?
Våbenloven, sguda! Hvad ellers?
Og vi følger også reglerne for disciplinen, og, som Mapzter så venligt har tilføjet, banens instruks.
Instruksen har Mapze vist redegjort for, og jeg har sakset dette fra DSF.dk: "Der kræves som minimum B-licens for at skyde Steel Challenge" som også er pkt 1.03 i SC reglementet.

Og vi tager den da lige een gang til: Hvis der er andre steder man kan noget andet, så bør man nok spørge ind til hvilke vilkår der er anderledes der, for det ved jeg ikke.
Hvordan er våbenloven relevant i dette spørgsmål?

Jeg er da helt med på at i overholder våbenloven i Dall :thumbup: men det har jo ikke noget med spørgsmålet at gøre.

Banens instruks er jeg også helt med på :thumbup:

Og så må man jo konstatere at DSF ikke giver meget for deres eget SC reglement, siden de afholder et DM som er i strid med det?
Vi kan hermed konstatere at der enten er nogen der overfortolke loven eller der er nogen der bryder loven.
Hvad der står i en banegodkendelser er til et spørgsmål om hvordan den lokale myndigheder tolker tingene. Feks står der at der på vores IPSC godkendelse at der ikke må være genstande foran skytten...... det gør det noget svært at bruge props som er en stor det at IPSC.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 7. jul 2021, 20:28

Frantz skrev:
7. jul 2021, 19:38
Vi kan hermed konstatere at der enten er nogen der overfortolke loven eller der er nogen der bryder loven...
Som tidligere nævnt, så er jeg ikke bekendt med at der er nogen love vedr. licenser, andet end jeg tænker det har været et krav, for at få disciplinen godkendt. CAS har jo f.eks. også en licens.

Så jeg tænker ikke at der hverken er nogen som overfortolker eller bryder nogen love.
Frantz skrev:
7. jul 2021, 19:38
Hvad der står i en banegodkendelser er til et spørgsmål om hvordan den lokale myndigheder tolker tingene. Feks står der at der på vores IPSC godkendelse at der ikke må være genstande foran skytten...
Det har alle dage været et problem, at forskellige politifolk giver forskellige baneinstrukser (og at man kan være meget låst af, hvor striks vedkommende er)
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: B-licens med .22

Indlæg af Fast Fumble » 7. jul 2021, 21:46

Frantz skrev:
7. jul 2021, 19:38
Vi kan hermed konstatere at der enten er nogen der overfortolke loven eller der er nogen der bryder loven.
Nej, det kan vi ikke.
Vi kan konstatere, at du fint kan konkludere ting, uden at du gider spørge dem med viden om de faktuelle forhold.
Og så kan vi måske gisne om, at der nok er specielle forhold omkring nogle enkelte stævner, som vi ikke kender til.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: B-licens med .22

Indlæg af Fast Fumble » 7. jul 2021, 21:49

Ras.Killing skrev:
7. jul 2021, 20:28
Det har alle dage været et problem, at forskellige politifolk giver forskellige baneinstrukser (og at man kan være meget låst af, hvor striks vedkommende er)
Det er desværre et evigt problem, som man jævnligt få opfrisket!
Vi har fx lige fået påbud om inddækning af elektronisk markering på vore 25m pistolbaner i min forening, selvom vi kender til 5-7 skydebaner (bl.a. Vingsted) som har lignende anlæg uden inddækning. Og så kan banen så ikke bruges, indtil vi får det afklaret...

Men regelsættene er åbenbart skrevet så mudret, at selv de ansvarlige politi-myndigheder ikke altid kan læse dem. Det trøster mig lidt - så føler jeg mig knap så dum, når jeg ikke altid helt kan tolke dem.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Frantz » 7. jul 2021, 21:53

Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 21:46
Frantz skrev:
7. jul 2021, 19:38
Vi kan hermed konstatere at der enten er nogen der overfortolke loven eller der er nogen der bryder loven.
Nej, det kan vi ikke.
Vi kan konstatere, at du fint kan konkludere ting, uden at du gider spørge dem med viden om de faktuelle forhold.
Og så kan vi måske gisne om, at der nok er specielle forhold omkring nogle enkelte stævner, som vi ikke kender til.
Så blev den personlig på mig igen?!?!?!?!
Enten må man skyde sc rifire eller også må man ikke uden licens
Om det er jer, politiet eller hvem der tolker at der skal licens til rimfire ved jeg ikke. Men faktum er at der holdes DM SC rimfirer uden licens.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Frantz » 7. jul 2021, 21:57

Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 21:49
Ras.Killing skrev:
7. jul 2021, 20:28
Det har alle dage været et problem, at forskellige politifolk giver forskellige baneinstrukser (og at man kan være meget låst af, hvor striks vedkommende er)
Det er desværre et evigt problem, som man jævnligt få opfrisket!
Vi har fx lige fået påbud om inddækning af elektronisk markering på vore 25m pistolbaner i min forening, selvom vi kender til 5-7 skydebaner (bl.a. Vingsted) som har lignende anlæg uden inddækning. Og så kan banen så ikke bruges, indtil vi får det afklaret...

Men regelsættene er åbenbart skrevet så mudret, at selv de ansvarlige politi-myndigheder ikke altid kan læse dem. Det trøster mig lidt - så føler jeg mig knap så dum, når jeg ikke altid helt kan tolke dem.
Er der tolkning forskelle rundt omkring i landet så bude organisationerne gå seriøst ind i det. Men det virker som om de ikke vil for tænk nu hvis de gik ud over de andre. På den måde får vi små konger af politifolk som kommer med udokumenteret ændringer og krav, og det burde de ikke ha lov til
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 7. jul 2021, 22:01

Frantz skrev:
7. jul 2021, 21:53
… Men faktum er at der holdes DM SC rimfirer uden licens.
Faktum er ligeledes, at DSF regelsættet siger du skal have licens.

Dvs. du har modstridende fakta…
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: B-licens med .22

Indlæg af Fast Fumble » 7. jul 2021, 22:10

Frantz skrev:
7. jul 2021, 21:53
Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 21:46
Frantz skrev:
7. jul 2021, 19:38
Vi kan hermed konstatere at der enten er nogen der overfortolke loven eller der er nogen der bryder loven.
Nej, det kan vi ikke.
Vi kan konstatere, at du fint kan konkludere ting, uden at du gider spørge dem med viden om de faktuelle forhold.
Og så kan vi måske gisne om, at der nok er specielle forhold omkring nogle enkelte stævner, som vi ikke kender til.
Så blev den personlig på mig igen?!?!?!?!
Enten må man skyde sc rifire eller også må man ikke uden licens
Joh, men jeg har da mindst 2 gange i tråden sagt at jeg ikke ved om der er særlige forhold eller betingelser til andre stævner, og opfordret til at spørge arrangørerne ved de stævner - for de må jo vide det.
Og der er vist kun dig der konkluderer, at nogen overfortolker "loven" (jeg ved godt du mener reglerne), eller at nogen bryder dem.
Så når det nu er dig der trækker af på sagen, uden at ville spørge, der hvor viden er, og endda får det til at lyde som en pænt grov beskyldning... Hvordan kan jeg så IKKE gøre det personligt?

Men du skal bestemt have chancen: Vis mig lige "regel-hjemmel" der indikerer at vi overfortolker regelsættet i Aalborg Skyttekreds. Hvis du ikke kan det, er du så ikke sød at lade være med at beskylde os for at overfortolke regelsættet?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Frantz » 7. jul 2021, 22:30

Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 22:10
Frantz skrev:
7. jul 2021, 21:53
Fast Fumble skrev:
7. jul 2021, 21:46
Frantz skrev:
7. jul 2021, 19:38
Vi kan hermed konstatere at der enten er nogen der overfortolke loven eller der er nogen der bryder loven.
Nej, det kan vi ikke.
Vi kan konstatere, at du fint kan konkludere ting, uden at du gider spørge dem med viden om de faktuelle forhold.
Og så kan vi måske gisne om, at der nok er specielle forhold omkring nogle enkelte stævner, som vi ikke kender til.
Så blev den personlig på mig igen?!?!?!?!
Enten må man skyde sc rifire eller også må man ikke uden licens
Joh, men jeg har da mindst 2 gange i tråden sagt at jeg ikke ved om der er særlige forhold eller betingelser til andre stævner, og opfordret til at spørge arrangørerne ved de stævner - for de må jo vide det.
Og der er vist kun dig der konkluderer, at nogen overfortolker "loven" (jeg ved godt du mener reglerne), eller at nogen bryder dem.
Så når det nu er dig der trækker af på sagen, uden at ville spørge, der hvor viden er, og endda får det til at lyde som en pænt grov beskyldning... Hvordan kan jeg så IKKE gøre det personligt?

Men du skal bestemt have chancen: Vis mig lige "regel-hjemmel" der indikerer at vi overfortolker regelsættet i Aalborg Skyttekreds. Hvis du ikke kan det, er du så ikke sød at lade være med at beskylde os for at overfortolke regelsættet?
Jeg er absolut ikke inde i regelsættet, men set udefra som menig skytte virker det underligt at man gerne må i den ene ende af landet og ikke må i den anden ende af landet. Ja måske er der nogen der er krænket sig til at man må. Det kan jeg ikke tage stilling til. Men når den ene må og den anden ikke må så er der et eller andet der ikke stemmer over ens
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Frantz » 7. jul 2021, 22:32

Ras.Killing skrev:
7. jul 2021, 22:01
Frantz skrev:
7. jul 2021, 21:53
… Men faktum er at der holdes DM SC rimfirer uden licens.
Faktum er ligeledes, at DSF regelsættet siger du skal have licens.

Dvs. du har modstridende fakta…
Jep jeg ved godt der står man skal ha licens. Men nævnte i ikke at der ikke skulle ha licens til DM sc rimfire?
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Besvar