Våbentype til IPSC

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Pariah

Våbentype til IPSC

Indlæg af Pariah » 21. dec 2020, 17:49

Jeg er på sigt interesseret i at forsøge mig i IPSC, men jeg er lidt usikker på valg af våben.
Jeg tænker, at man som udgangspunkt bruger SA/DA, SAO eller striker, men hvilken mekanisme er at foretrække?
Er to affyringsmekanismer optimale i hver deres klasse således, at man skal have to eller flere våben, såfremt man ønsker at skyde på tværs af klasser?

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Grendel » 21. dec 2020, 18:20

Hvad skyder du evt med nu? Som måske kunne bruges i en eller flere klasser til IPSC, dit spørgsmål vil give god mening senere når du selv ved mere om IPSC, du spørger ret bredt. :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Ras.Killing » 21. dec 2020, 20:21

Pariah skrev:
21. dec 2020, 17:49
Er to affyringsmekanismer optimale i hver deres klasse således, at man skal have to eller flere våben, såfremt man ønsker at skyde på tværs af klasser?
Production Division tillader f.eks. ikke SAO, der skal det være SA/DA eller striker. I Standard Division må du gerne benytte SAO, og self. også SA/DA og striker.

Hvis du gerne vil kunne skyde på tværs af flere divisioner, så ville jeg gå efter en Production Division pistol - den kan du som udgangspunkt også bruge i Standard Division... Og i princippet også i Production Optics Division hvis du har et rødpunkt du kan tage af og på (en optics ready pistol af en art). Open kan du også godt skyde i, men det giver ikke rigtig mening.

Det sagt... Så er en production pistol optimal til production, og ikke andet :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Fast Fumble » 21. dec 2020, 22:07

Pariah skrev:
21. dec 2020, 17:49
Jeg er på sigt interesseret i at forsøge mig i IPSC, men jeg er lidt usikker på valg af våben.
Jeg tænker, at man som udgangspunkt bruger SA/DA, SAO eller striker, men hvilken mekanisme er at foretrække?
Er to affyringsmekanismer optimale i hver deres klasse således, at man skal have to eller flere våben, såfremt man ønsker at skyde på tværs af klasser?
De andre prøver at give dig kvalificerede svar, og det er to meget kompetente IPSC skytter som svarer, som begge har skudt IPSC i flere forskellige divisioner (våbenklasser).

Jeg vil give et andet svar. (Jeg er også en kompetent IPSC skytte, men har reelt aldrig rigtig skudt andre divisioner end Standard).

Dit spørgsmål giver i mine ører ikke rigtig mening.
Du kan finde en revolver der kan deltage i divisionerne Revolver, Open og Production. Men hvorfor dog? Den vil være konkurrencedygtig i Revolver, ikke i Open eller Production! Og ja, jeg vælger Revolver for at sætte det lidt på spidsen, fordi forskellen bliver mere synlig, men samme forhold gør sig gældende i de andre divisioner.
Man har behov for en vis skyde-stil til hver division. Nogle af dem ligner hinanden, men nogle gør slet ikke. Og en given skyder vil kun være RIGTIG god til EN division. Joh-da, den vil kunne tilpasses - montering af rødpunkt sigte osv - men den vil kun være GOD til EN division. Så vil man skyde flere divisioner, så køber man skydere til det.

Grendels råd er: Brug det du har. Find den division din nuværende skyder passer bedst i, og start der. Det er et godt råd, du kommer hurtigt og nogenlunde billigt i gang, og kan høste nogle erfaringer. Sandsynligvis finder du ud af hvilken division der tiltaler dig, og så kan du købe en god skyder til den division når du føler for det.
Det er fair nok hvis du finder ud af at du faktisk gerne vil skyde flere forskellige divisioner, og det KAN også godt lade sig gøre, men igen: en given pistol er kun god til EN division. Men hvis du virkelig VIL!
Jeg har en CZ SP01 Shadow. Den er rigtig god til Production. Jeg afmonterede bageste sigtemiddel, og monterede i stedet red dot sigte. Nu er den optimal til Production Optics, men kan ikke længere skyde i Production, fordi red dot sigtet sidder fastmonteret. Kan det ikke monteres, så man kan skifte mellem dem? Joh, men så kommer du til at skulle skyde den ind hver gang du skifter, og det bliver ikke med så lav en montage, som hvis den er fastmonteret, og derfor bliver den ikke helt så god til Production Optics som dem du konkurrerer med. Jeg kan også deltage i Open med min CZ, for den opfylder alle reglerne, men da den ikke har kompensator, er jeg slemt handicappet i forhold til konkurrenterne! Så jeg kommer til at slutte sidst hver gang. Og det ER altså bare sjovere at køre Tour de France, hvis man ikke er den eneste der kører på en trehjulet børnecykel...

Og så alligevel, for der er jo også det med hvorfor man skyder IPSC. De fleste skyder det som en sport, og går op i at forbedre sig, og se resultater. Derfor er det vigtigere at have et godt værktøj til divisionen, end at kunne bruge samme værktøj i flere divisioner.
Men der er også skytter som skyder IPSC, fordi det er en sjov måde at skyde på. Går måske ikke så meget op i resultater, men mere i at have det sjovt.
Ved sidste stævne var jeg på squad med en der skød med en kaliber .40S&W pistol i Production. Han har en meget voldsom rekyl i forhold til de andre i divisionen, uden at få nogen fordele af det (man kan ikke skyde Major i Production, kun i Standard, Revolver og Open). Så ved man at man ikke vinder! Men hvis hovedformålet er at have det sjovt, så skide vær' med det. Og hvis DET er indgangsvinklen, så er der faktisk skydere som kan skyde i flere divisioner. Striker er kun til Production og Production Optics Light. Men man kan også skyde flere divisioner med en single stack 1911, og man bliver god til magasinskift :blink:

Og er man god nok... Jeg har faktisk set Production vundet af en revolver-skytte, selvom det ikke burde være muligt.

Kan se du er fra Nordjylland. Så bør du tjekke Aalborg Skyttekreds ud, vi er ret aktive i IPSC. Der vil du kunne møde mig, Mapzter, Cmore, Gunslinger og flere andre. Nåja, eftersom vi lægger anlæg til et IPSC stævne hver måned, vil du kunne møde de fleste jyske IPSC skytter i Aalborg Skyttekreds :smile:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Bjarne41 » 21. dec 2020, 22:19

Smukt skrevet, Fumble :thumbup: :thumbup:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Ras.Killing » 21. dec 2020, 22:32

Og så igen Fumble :smile: hvis du kigger på f.eks en CZ Shadow 2 og en TSO så er der marginalt hvor stor forskellen er på de to pistoler.

Hvis man endelig skulle have sig en pistol, som kunne bruges på tværs af flere divisioner, så tror jeg faktisk ikke at en Shadow 2 OR er et helt skidt bud.

Production og Production Optics er lige til højrebenet, og Standard er også en mulighed - skulle man have lyst.

Jeg er så godt klar over at du vil sige en Infinity er det eneste rigtige til Standard... men mindre kan jo også gøre det
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Pariah

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Pariah » 21. dec 2020, 22:54

Tak for svar! Jeg vil ikke påstå, at jeg er oplyst, men jeg er forvirret på et væsentligt højere niveau. :smile:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Ras.Killing » 21. dec 2020, 23:01

Pariah skrev:
21. dec 2020, 22:54
Tak for svar! Jeg vil ikke påstå, at jeg er oplyst, men jeg er forvirret på et væsentligt højere niveau. :smile:
Det kan jeg egentlig godt forstå :biggrin:

Men den situation du stiller op er heller ikke rigtig et realistisk scenarie. Enten skyder man det ene eller også det andet - eller har en pistol til hver af de divisioner man vil skyde.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af O27 » 22. dec 2020, 09:26

Ras.Killing skrev:
21. dec 2020, 22:32
Og så igen Fumble :smile: hvis du kigger på f.eks en CZ Shadow 2 og en TSO så er der marginalt hvor stor forskellen er på de to pistoler.

Hvis man endelig skulle have sig en pistol, som kunne bruges på tværs af flere divisioner, så tror jeg faktisk ikke at en Shadow 2 OR er et helt skidt bud.

Production og Production Optics er lige til højrebenet, og Standard er også en mulighed - skulle man have lyst.

Jeg er så godt klar over at du vil sige en Infinity er det eneste rigtige til Standard... men mindre kan jo også gøre det
Og en Shadow 2 ser ud til ret nemt at kunne konverteres til SAO hvis OP skulle ønske mere permanent at skyde standard

Så en Shadow 2 Optic Ready kunne godt ligne en optimal schweizer kniv

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Ras.Killing » 22. dec 2020, 09:33

O27 skrev:
22. dec 2020, 09:26
Ras.Killing skrev:
21. dec 2020, 22:32
Og så igen Fumble :smile: hvis du kigger på f.eks en CZ Shadow 2 og en TSO så er der marginalt hvor stor forskellen er på de to pistoler.

Hvis man endelig skulle have sig en pistol, som kunne bruges på tværs af flere divisioner, så tror jeg faktisk ikke at en Shadow 2 OR er et helt skidt bud.

Production og Production Optics er lige til højrebenet, og Standard er også en mulighed - skulle man have lyst.

Jeg er så godt klar over at du vil sige en Infinity er det eneste rigtige til Standard... men mindre kan jo også gøre det
Og en Shadow 2 ser ud til ret nemt at kunne konverteres til SAO hvis OP skulle ønske mere permanent at skyde standard

Så en Shadow 2 Optic Ready kunne godt ligne en optimal schweizer kniv
Vil man skyde standard, så spænder man bare hanen fra start og køre SA. En Shadow 2 har et glimrende SA aftræk, jeg ville personligt ikke gide at begynde og arbejde i et SAO aftræk... Hvis man endelig ønskede at gå den vej.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Frantz » 22. dec 2020, 10:00

Pariah skrev:
21. dec 2020, 17:49
Jeg er på sigt interesseret i at forsøge mig i IPSC, men jeg er lidt usikker på valg af våben.
Jeg tænker, at man som udgangspunkt bruger SA/DA, SAO eller striker, men hvilken mekanisme er at foretrække?
Er to affyringsmekanismer optimale i hver deres klasse således, at man skal have to eller flere våben, såfremt man ønsker at skyde på tværs af klasser?
Jeg vil godt give min mening med. Jeg er ny IPSC skytte. Jeg har kun skudt 2 match (konkurencer) så jeg er relativt grøn.
Jeg havde det lige som dig at jeg var meget fokuseret på klasserne og hvilken hvad jeg nu skulle skyde. Fuldstændig som dig. Men at starte med at skyde IPSC så har og burde du ha skudt lidt 9mm(eller 40 eller 45) i klubben i forvejen og ha vænnet dig til et våben som du er blevet fortrolig med. DET ER DEN KLASSE DU STARTER I. Så kan du altid flytte klasse.
Jeg startede i princippet med produktion og skød sig sauer 226.... Og aligevel ikke. Jeg startede med B-licens (steel-challenge) jeg ville faktisk ha startet med en cz shadow 2 (den havde jeg læst at den var toppen af proppen i produktion) man da min klub ikke havde sådan et våben startede jeg med at skyde med klubbens sig sauer 226 x-line. Valget på den faldt fordi jeg prøvede samtlige at klubbens 15/20 9mm pistoler lige i røven af hinanden og der fik jeg snævret ned til 3 stk og valget faldt på sig sauer. Tilbage til shadow 2. Da jeg nu drømte om sådan en så fik jeg lokke mig til at prøve en i Køge. Der fandt jeg ud af at den skulle jeg ikke skyde med. Den lå ikke godt i MIN hånd.
Jeg startede som sagt på steel-challenge og derved kom jeg ud at kigge til IPSC match. Jeg har længe stilt op i både pistol, rimfire og revolver til diverse skyde konkurencer (for at kunne skyde så meget som muligt) mens jeg skød steel-challenge fik jeg øje på folk som Rasmus, Ole m og mange andre der skød revolver. Det så for mig fanme fedt ud. Ikke helt samme tempo som pistol, men jeg lurrede hurtigt at i revolver er det rigtig vigtigt med et godt reload. (og jag har altid været vild med fede hurtige reload på våben.... Tror det startede med tomb raider) så det blev min IPSC deciplin.

Jeg startede godt nok i IPSC med revolver (kursus og de 2 match) men man kan godt sige at det var med den sig sauer jeg var vant til at skyde med jeg kom ind i sporten med i en light version (B-licens)

Så pointen er start med den pistol du skyder med nu og så byg dig op og videre der fra hvis du vil
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Frantz » 22. dec 2020, 10:13

Beskrivelse af de forskellige klasser (set fra min side med lidt humor)

Produktion= jeg skal ha det billigst muligt våben, og det nå være et masseprodukseret produktion skyder.

Standard=how der findes også billige skyder i denne kategori. Men de slipper for det forbandede dobbelt action skyd i starten som jeg aldrig kan ramme med.... Og uha jeg må pimpe mig gun lidt.

Produktion optik= jeg er ved at være gammel og kan ikke fokusere på på mine sigte midler så nu må jeg ha lidt hjælp.

Open= enten er man total graj lyder og elsker at pimpe sin gun uden grænser, eller også er man den gamle der ikke kan fokusere på sigtemidlere og ikke gider skyde produktion optik fordi de stadig ikke kan ramme med det satans første dobbelt action skud.

Revolver= den glemte cowboy eller den der har gloet lidt for meget på jerry miculek, og tænkt... Det der kan jeg sku da også godt. Og så dem der har glemt hvor fandens svært det er at ramme med dobbelt action.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Pariah

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Pariah » 22. dec 2020, 10:14

Tak for alle svarene. De bevæger sig i retning ag det, jeg selv havde tænkt, hvilket man jo kan sige er heldigt nok. :smile:
Jeg ved, at en Shadow 2 kan bestilles ab fabrik som SAO, jeg er bare usikker på, hvorfor man skulle ønske det?
Derudover er strikerfire jo voldsomt populært nu om dage (det amerikanske såvel som det danske militær har jo adopteret det). Jeg har bare lidt svært ved at gennemskue, hvad det kan bidrage med set ud fra et sportsorienteret perspektiv?
Jeg håber, uddybelsen får mit spørgsmål til fremstå mere meningsfuldt. Der er ingen huller i min uvidenhed, så jeg beklager, hvis jeg formulerer mig mangelfuldt eller upræcist. :oops:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Ras.Killing » 22. dec 2020, 11:39

Pariah skrev:
22. dec 2020, 10:14
Tak for alle svarene. De bevæger sig i retning ag det, jeg selv havde tænkt, hvilket man jo kan sige er heldigt nok. :smile:
Jeg ved, at en Shadow 2 kan bestilles ab fabrik som SAO, jeg er bare usikker på, hvorfor man skulle ønske det?
Derudover er strikerfire jo voldsomt populært nu om dage (det amerikanske såvel som det danske militær har jo adopteret det). Jeg har bare lidt svært ved at gennemskue, hvad det kan bidrage med set ud fra et sportsorienteret perspektiv?
Jeg håber, uddybelsen får mit spørgsmål til fremstå mere meningsfuldt. Der er ingen huller i min uvidenhed, så jeg beklager, hvis jeg formulerer mig mangelfuldt eller upræcist. :oops:
Det er ikke alle der skyder IPSC. Hvis du ved du kun skyder f.eks. baneskydning og terræn, så giver en Shadow 2 SAO fint mening. Ligeledes ved jeg at Shadow 2 er ganske populære til USPSA, som et lidt billigere alternativ i limited (standard) divisionen.

Det er præcis det samme med striker pistolerne. De er voldsomt populære (specielt i USA) og det er primært pga. prisen. Du får relativt meget pistol for ikke ret mange penge. Når de er populære i hær- og politienheder verden rundt, så er det mere eller mindre af samme grund - og så er striker pistoler som oftes meget pålidelige og af et enkelt design.

Men du må ikke tro at de vælger f.eks Glock, Sig P320 osv. fordi det er de bedste pistoler på markedet... men de er de bedste til prisen og den opgave de skal løse.

Til sportskydning er der bare flere (og bedre) valgmuligheder.

Dermed ikke sagt at du ikke kan skyde IPSC med en striker, for det kan du sagtens, og er du god kan du også vinde over alle de andre... men som nybegynder vil en tungere pistol hjælper med at optage rekylet, og et godt SA aftræk vil alle dage være nemmere at skyde med end et striker aftræk.

Jeg er selv fan af Glock :smile: og skyder ganske fornuftigt med klubbens G34 og min egen G35 - så det er ikke fordi jeg har noget imod striker pistoler! (som f.eks. FastFumble)

Men der findes uden tvivl bedre alternativer.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Frantz » 22. dec 2020, 11:47

Pariah skrev:
22. dec 2020, 10:14

Derudover er strikerfire jo voldsomt populært nu om dage (det amerikanske såvel som det danske militær har jo adopteret det). Jeg har bare lidt svært ved at gennemskue, hvad det kan bidrage med set ud fra et sportsorienteret perspektiv?
Det korte svar. Ingen ting. Strikerfire har den fordel at der ikke er en udvendig hammer der kan gribe fat i ting som tøj, grene og andet som forhindre afgivelse af skyd. Dette kan være direkte dødeligt i militær og i selvforsvar sammen hæng. Mange taler også tit om vægten. Et selvforsvar våben eller militær våben skal være så let som muligt. Skal du gå 40 km i Afghanistans ørken betyde 100/200 gram her og der en hel del. Hvorimod med IPSC skydning må væben et gerne være meget tungt da det så nemme er at rekyl håndtere.
En anden ting ved mange strikker fire er et der er en mindre åbning der gør at der kommer mindre Afghanistan støv i våbenet. Hvilket igen går viser til tolerencerne. Et konkurence våben har utrolig lidt tolerance mellem delene hvilket går dem utrolig præcis, men også følsom over for støv. Dette betyder ikke alverden på en skydebane, da du har masser af tid til at rengør og vedligeholde dit våben både før, under og efter konkurence. Og ja fejlfunktionere det så er det trals, men du dør ikke af det. Igen er det dødeligt hvis et selvforsvarsvåben ikke virker når man skal bruge det. Og det er ligegyldigt om det er i Afghanistan eller i USA. Så derfor priotere man større tolerence mellem delene for sikre og bedre drift sikkerhed. Dette går dog ud over præcision. Om end det er meget lidt. Mange skytter vil ikke kunne se forskel på præcision på de fleste våben. Det er langt vigtigere med om skytte falder i et med sit våben. Men er man præsions skytte og skyder 290+ ud af 300 så er det ikke ligemeget. (der er røv når skytten har sigtet og skudt en 10er men pistolen upræsished har flyttet den 1 cm så du får en 9er. (men der er der ingen af os der er, så derfor snakker man tit om det kun er teoretisk. Men den er der)

Nå ja og så er det bar lækkert med at våben hvor delene passet 100% sammen og kun 99% men så er priserne bare også der efter. ( prøv at Google korth)

Undskyld min udenoms snak men stikerfire er fint men ikke bedre
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Fast Fumble » 22. dec 2020, 12:29

Pariah skrev:
22. dec 2020, 10:14
Tak for alle svarene.
Jeg håber, uddybelsen får mit spørgsmål til fremstå mere meningsfuldt. Der er ingen huller i min uvidenhed, så jeg beklager, hvis jeg formulerer mig mangelfuldt eller upræcist. :oops:
Ingen problem, som du kan se, elsker vi jo at snakke om vores passion :biggrin:
Ras.Killing skrev:
22. dec 2020, 11:39
Det er præcis det samme med striker pistolerne. De er voldsomt populære (specielt i USA) og det er primært pga. prisen. Du får relativt meget pistol for ikke ret mange penge. Når de er populære i hær- og politienheder verden rundt, så er det mere eller mindre af samme grund - og så er striker pistoler som oftes meget pålidelige og af et enkelt design.

Men du må ikke tro at de vælger f.eks Glock, Sig P320 osv. fordi det er de bedste pistoler på markedet... men de er de bedste til prisen og den opgave de skal løse.
Og "opgaven" til en IPSC match er en helt anden, derfor kan du ikke overføre "populariteten" fra militæret til sportsskydning.
En IPSC pistol bør have en vis vægt, for at hjælpe med at dæmpe rekyl, den behøver ikke altid være det billigste der er på hylden ved forhandleren, og pålidelighed er ikke reelt påvirkelig af støv og skidt, når du kan møde op med en rengjort og velsmurt pistol.
Ras.Killing skrev:
22. dec 2020, 11:39
Dermed ikke sagt at du ikke kan skyde IPSC med en striker, for det kan du sagtens, og er du god kan du også vinde over alle de andre... men som nybegynder vil en tungere pistol hjælper med at optage rekylet, og et godt SA aftræk vil alle dage være nemmere at skyde med end et striker aftræk.
Og det taler for IKKE at starte med en striker, og IKKE at starte i Production!
Men der er ikke markante ulemper ved fx at starte i Standard (hvor man slipper for Double Action skuddet i starten) med en DA/SA pistol, som egentlig er designet til Production (fx Shadow 2). Så kan du komme i gang, og efter 3-4 matcher kan det være du har styr nok på DA aftrækket til at du vil stille op i Production - og så har du den mulighed qua pistolen er designet til det.
Ras.Killing skrev:
22. dec 2020, 11:39
Jeg er selv fan af Glock :smile: og skyder ganske fornuftigt med klubbens G34 og min egen G35 - så det er ikke fordi jeg har noget imod striker pistoler! (som f.eks. FastFumble)
HEY! DET SÅ JEG GODT!

Men okay, det er jo rigtigt. Dem som kender mig, ved at jeg har sådan en slags mantra: Enhver Glock er et fejlkøb.
Jeg mener Frantz var på mit DGI Grovpistol kursus i 2019 (?), så han har i hvert fald hørt det nogle gange.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Våbentype til IPSC

Indlæg af Frantz » 22. dec 2020, 16:51

Fast Fumble skrev:
22. dec 2020, 12:29

Jeg mener Frantz var på mit DGI Grovpistol kursus i 2019 (?), så han har i hvert fald hørt det nogle gange.
Jeps jeg var på sit udmærkede kursus i sin tid, og det kan godt anbefales.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Besvar