Spørgsmål til A+ licens

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Frantz » 5. dec 2020, 21:29

Jeg syns nedenstående tekst er forvirrende.
Bliver jeg (når jeg har A+ licens) og en anden A+ licens skytte enig om at mødes i klubben og træne på skift. Altså hvor den ene skyder/træner og den anden står bagved og kun er tilskuere. Og vi bytter rundt når jeg trænger til en pause eller til at genlader. så er det ikke lovligt at træne uden en RO?

Hvis dette er korrekt så kan jeg resikere at hvis jeg står og træner og min formand kommer forbi og kigger på, så nå jeg træne videre (han er ikke IPSC skytte). Men hvis Martin fra klubben dukker op og kigger på så må jeg ikke træne mere da han også har A+ lisens

Screenshot_20201205-211730.jpg
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Frantz » 5. dec 2020, 21:34

Fra den 1. juli 2019 skal der være en skydeleder tilstede i forbindelse med al skydning på skydebaner i Danmark.

Når jeg træner alene skal der også være en skydeleder til stede men jeg kan ikke være skydeleder for min egen træning da teksten siger det SKAL være en RO
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Grendel » 5. dec 2020, 21:34

Frantz skrev:
5. dec 2020, 21:29


Hvis dette er korrekt så kan jeg resikere at hvis jeg står og træner og min formand kommer forbi og kigger på, så nå jeg træne videre (han er ikke IPSC skytte). Men hvis Martin fra klubben dukker op og kigger på så må jeg ikke træne mere da han også har A+ lisens


Screenshot_20201205-211730.jpg
I må ikke Ro hinanden, medmindre en af jer er RO, men træne på skift eller den skytte som kommer senere, træner senere. :smile:
Du skal ikke stoppe din træning fordi der kommer en skytte mere med licens, men i må ikke skyde sammen.

Edit: Du skal selvfølgelig have taget dgi skyde leder uddannelsen for at træne alene .. (Du er din egen skydeleder når du skyder alene, Et krav fra DGI)
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Frantz » 5. dec 2020, 21:53

Grendel skrev:
5. dec 2020, 21:34
Frantz skrev:
5. dec 2020, 21:29


Hvis dette er korrekt så kan jeg resikere at hvis jeg står og træner og min formand kommer forbi og kigger på, så nå jeg træne videre (han er ikke IPSC skytte). Men hvis Martin fra klubben dukker op og kigger på så må jeg ikke træne mere da han også har A+ lisens


Screenshot_20201205-211730.jpg
I må ikke Ro hinanden, medmindre en af jer er RO, men træne på skift eller den skytte som kommer senere, træner senere. :smile:
Du skal ikke stoppe din træning fordi der kommer en skytte mere med licens, men i må ikke skyde sammen.

Edit: Du skal selvfølgelig have taget dgi skyde leder uddannelsen for at træne alene .. (Du er din egen skydeleder når du skyder alene, Et krav fra DGI)
Det var også sådan jeg regnede med det var. Altså må en A+ makker selvfølgelig ikke give mig kommandoer og han må aj heller stå i tæt nærhed af mig for at opservere mine fejl. Men han må stå på afstand og opsavere mine fejl og fortælle mig om dem efter skydning/end of course. Så i praktisk må vi godt træne sammen bare ikke på samme tid?

Teksten i reglerne kan bare forståes at man ikke må og absolut skal være alene
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Frantz » 5. dec 2020, 21:56

Grendel skrev:
5. dec 2020, 21:34
.

Edit: Du skal selvfølgelig have taget dgi skyde leder uddannelsen for at træne alene .. (Du er din egen skydeleder når du skyder alene, Et krav fra DGI)
I tekten/reglerne står der at skyde lede skal være RO. Måske er teksten skrevet før 1. juli 2019 og trænger til en opdatering?
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Grendel » 5. dec 2020, 22:02

Frantz skrev:
5. dec 2020, 21:56
Grendel skrev:
5. dec 2020, 21:34
.

Edit: Du skal selvfølgelig have taget dgi skyde leder uddannelsen for at træne alene .. (Du er din egen skydeleder når du skyder alene, Et krav fra DGI)
I tekten/reglerne står der at skyde lede skal være RO. Måske er teksten skrevet før 1. juli 2019 og trænger til en opdatering?
Ja, en skydeleder i teksten til RO er ikke det samme som en skydeleder under DGI ..(eller er det, det?! :smile: ) Og måske skal benævnelsen skyderleder i RO teksten ændres til andet for ikke at give denne forvirring?
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af FBN » 5. dec 2020, 22:22

Kikker jeg på DSF hjemmesiden ståer der :
For at kunne skyde alene skal I både have taget A+ kurset,og der skal findes en A+ vejledning for den skydebane I skal skyde alene på.På nuværende tidspunkt findes denne for en række skydebaner, mens det er op til jer, at bede formænd/skydebane ansvarlige for det sted I vil skyde, om at udarbejde en Vejledning, hvis sådan en ikke findes. I kan tage kurset, men ikke skyde alene, før der er en vejledning for banen. Vejledningen skal indsendes sammen med instruks for banens brug til NROI's banegodkendelsesudvalg for godkendelse, og vil blive evalueret af en DSF banelægger.
Dertil kræver DSKYU og DGI man selv er skydeleder
uddannet.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Frantz » 6. dec 2020, 11:33

Hmm i IPSC nå man ikke skude med kaliber 22 (start position 44 grader) men det nå man til steel-challenge. Og skal jeg træne steel-challenge alene kræver det så også et A+ licens (træk fra hylster alene feks) i så tilfælde vil jeg ikke kunne træne steel-challenge med kaliber 22 da jeg ikke må starte i 45 grader jvf reglerne
Screenshot_20201206-112856.jpg
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Ras.Killing » 6. dec 2020, 12:47

Frantz skrev:
6. dec 2020, 11:33
Hmm i IPSC nå man ikke skude med kaliber 22 (start position 44 grader) men det nå man til steel-challenge. Og skal jeg træne steel-challenge alene kræver det så også et A+ licens (træk fra hylster alene feks) i så tilfælde vil jeg ikke kunne træne steel-challenge med kaliber 22 da jeg ikke må starte i 45 grader jvf reglerne
Ja du er egentlig inde på en interessant problematik her :smile:

Jeg har før selv spurgt, hvad det krævede, hvis man ville træne Steel Challenge på egen hånd. Her var svaret en A+ licens. Dvs. du kan ikke træne SC på egen hånd hvis du kun har en B licens - da det kræver en A licens for at tage A+

Og så bliver det en lille smule svævende... for reglerne for A+ licensen tager udgangspunkt i IPSC skydning og ikke SC.

I IPSC er hylsteret en sikkerhedsanordning. Det afladte (og kontrollederede) våben placeres i dit, og trækkes KUN når du står i shootingarea eller safetyzone. Derfor kan du ikke træne IPSC uden hylster - da du skal hylstre dit våben efter skydningen. Det samme gør sig gældende for SC i centerfire divisionerne.

Og hvad gør man så hvis man ønsker at træne SC rimfire? Hvor der ikke bruges hylster.

Til et stævne ville du medbringe en taske, pakke pistolen ud ved boksen, skyde og pakke den væk igen under kommando- og kontrolleret af RO.

MIT BUD VIL VÆRE at hvis du gør det samme under træning (altså skyder det du skal og pakker pistolen væk igen inden du forlader skydelinjen/boksen), så har du dit på det rene. Tasken er så at sige dit hylster i den situation.

Personligt plejer jeg at gå DGI på den, og sætte et safetyflag/pløk i kammeret ved standpladsen/bordet, og så er det det... hvilket vel egentlig er den “rigtige” måde, hvis vi skal kigge på sikkerhedsbestemmelserne for skydning, og ikke IPSC reglerne.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Frantz » 6. dec 2020, 13:11

Ras.Killing skrev:
6. dec 2020, 12:47
Frantz skrev:
6. dec 2020, 11:33
Hmm i IPSC nå man ikke skude med kaliber 22 (start position 44 grader) men det nå man til steel-challenge. Og skal jeg træne steel-challenge alene kræver det så også et A+ licens (træk fra hylster alene feks) i så tilfælde vil jeg ikke kunne træne steel-challenge med kaliber 22 da jeg ikke må starte i 45 grader jvf reglerne
Ja du er egentlig inde på en interessant problematik her :smile:

Jeg har før selv spurgt, hvad det krævede, hvis man ville træne Steel Challenge på egen hånd. Her var svaret en A+ licens. Dvs. du kan ikke træne SC på egen hånd hvis du kun har en B licens - da det kræver en A licens for at tage A+

Og så bliver det en lille smule svævende... for reglerne for A+ licensen tager udgangspunkt i IPSC skydning og ikke SC.

I IPSC er hylsteret en sikkerhedsanordning. Det afladte (og kontrollederede) våben placeres i dit, og trækkes KUN når du står i shootingarea eller safetyzone. Derfor kan du ikke træne IPSC uden hylster - da du skal hylstre dit våben efter skydningen. Det samme gør sig gældende for SC i centerfire divisionerne.

Og hvad gør man så hvis man ønsker at træne SC rimfire? Hvor der ikke bruges hylster.

Til et stævne ville du medbringe en taske, pakke pistolen ud ved boksen, skyde og pakke den væk igen under kommando- og kontrolleret af RO.

MIT BUD VIL VÆRE at hvis du gør det samme under træning (altså skyder det du skal og pakker pistolen væk igen inden du forlader skydelinjen/boksen), så har du dit på det rene. Tasken er så at sige dit hylster i den situation.

Personligt plejer jeg at gå DGI på den, og sætte et safetyflag/pløk i kammeret ved standpladsen/bordet, og så er det det... hvilket vel egentlig er den “rigtige” måde, hvis vi skal kigge på sikkerhedsbestemmelserne for skydning, og ikke IPSC reglerne.
Nemmelig. Samme problematik er hvis man KUN vil skyde steel-challenge og bygge en klub op om det. Så krever der også IPSC RO, da der ikke findes SC RO.

ligeledes snakkede vi om der.nåske burde være et C licens som kun omhandler rimfire. Det ville være en god måde at få børn og unge mennesker ind i sporten
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Venø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 13. feb 2010, 10:20
Interesser: Gear og snart IPSC
Geografisk sted: klarup i det mørke nord
Has thanked: 12 times
Been thanked: 12 times

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Venø » 7. dec 2020, 18:45

Jeg ved dette spørgsmål er oppe og vende da jeg har spurgt mapzter om det for nogle uger siden.

Jeg har nogle unge mennesker som skyder DGI airsoft Challenge som gerne vil videre med 22. Og tage en licens så det er muligt samt at hvis de vil deltage i airsoft stævner i udlandet kræver det også licens.

Men pt kan man ikke tage licensen med 22. Selv om det er det folk gerne vil skyde så en iden om en c licens til Steel Challeng og airsoft ville være godt
The dark side you must join. High speed and seductive it is .^.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Ras.Killing » 7. dec 2020, 18:51

Jeg foreslog netop DSF bestyrelsen (eller i hvert fald formanden - Claus) det samme tidligere i år, og nævnte det også på generalforsamlingen.

Jeg syntes B licensen er lidt en hæmsko for SC (selvom den er nødvendig), specielt hvis man kun har interesse i rimfire.

DSF kunne hente rigtig mange medlemmer fra DGI, hvis terrænskytterne kunne troppe op til SC også.
Senest rettet af Ras.Killing 8. dec 2020, 14:57, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Frantz » 7. dec 2020, 18:55

Venø skrev:
7. dec 2020, 18:45
Jeg ved dette spørgsmål er oppe og vende da jeg har spurgt mapzter om det for nogle uger siden.

Jeg har nogle unge mennesker som skyder DGI airsoft Challenge som gerne vil videre med 22. Og tage en licens så det er muligt samt at hvis de vil deltage i airsoft stævner i udlandet kræver det også licens.

Men pt kan man ikke tage licensen med 22. Selv om det er det folk gerne vil skyde så en iden om en c licens til Steel Challeng og airsoft ville være godt
Selv om det ikke er steel-challenge, så er der muligheder for en aktion præget skygning med 22er. Man kan skyde militær hurtig skydning og duel skydning.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Grendel » 7. dec 2020, 18:59

Venø skrev:
7. dec 2020, 18:45

Jeg har nogle unge mennesker som skyder DGI airsoft Challenge som gerne vil videre med 22. Og tage en licens så det er muligt samt at hvis de vil deltage i airsoft stævner i udlandet kræver det også licens.
De kan vel godt skyde 22er under DGI som det er nu?

Licens kan de vel ikke få uden at en værge/forælder bakker op med IPSC delen? Selvom det skulle være til IPSC airsoft i udlandet eller herhjemme?
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Venø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 13. feb 2010, 10:20
Interesser: Gear og snart IPSC
Geografisk sted: klarup i det mørke nord
Has thanked: 12 times
Been thanked: 12 times

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Venø » 7. dec 2020, 22:15

De kan skyde noget 22. Under DGI men da vi skyder en airsoft udgave af Steel Challeng/ rimfire ville det være en naturlig vej at gå men da men ikke kan tage en licens som det jo kræver at skyde Steel Challeng uden det er møntet på IPSC og med 9mm bad jeg mapzter om at undersøge om det var muligt at få lavet noget som gjorde at disse unge og mange andre kan komme i gang med Steel Challeng
The dark side you must join. High speed and seductive it is .^.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål til A+ licens

Indlæg af Mapzter » 8. dec 2020, 10:17

Ras.Killing skrev:
6. dec 2020, 12:47
Og så bliver det en lille smule svævende... for reglerne for A+ licensen tager udgangspunkt i IPSC skydning og ikke SC.
Ja, de er ikke tiltænkt Steel Challenge som sådan. De er dybest set kun rettet mod IPSC Handgun. Naturligvis kan man træne Steel Challenge under A+ betingelserne, hvis man har A+, men der er i A+ regelsættet på ingen måde taget hensyn til eksempelvis rimfire, ligesom der heller ikke er taget hensyn til f.eks. riffel.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Besvar