Krav til safe zone

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Krav til safe zone

Indlæg af Frantz » 28. jan 2020, 11:33

Jeg vil høre om et par teknisk spørgsmål omkring anlæggelse af steel challing bane? Helt specifikt hvad reglerne er omkring safe zone.
Djursland pistol klub er ved at lave oplæg til godkende se fra politiet til anlæggelse af steel challing bane.
Hvad siger reglerne om pladseringen? Jeg ved man skal have frønt mod en vold.
Er det korrekt at volden ikke skal være godkendt som skydevold. Men udelukkende er en sikkerhed. Og at et evt. Skud det betragtes som vådeskud?
Vi har en skyde bane på 10x25 meter. Må safe zone ligge lige umiddelbart før skude banen. Selvfølge pegende ind i sidevold.

På vores skydebane går vi op af en trappe i venstre side. Der er et rapo med jordunderlag på 4x4 meter. Til venstre er der en over 10 meter høj vold. Der vil jeg gerne pladserne safe zone hvis det kan lade sig gøre. Lige ud for trappen er der et 2 meter højt hegn med dør til skydebanen. Til højre for trappen har vi et skyttehus med 10 stk 25 meter baner. Altså vil jeg gerne have safe zone på det rappo som er på linie med skydebanen men aligevel uden for skydebanen
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Krav til safe zone

Indlæg af Mapzter » 28. jan 2020, 12:36

Der er ikke nogen konkrete krav til Safety Area i Steel Challenge reglerne. I behøver ikke Politiets godkendelse af et Safety Area, det er ikke en skydebane. Men hvis man bruger IPSC reglerne, så er man på rette spor, og ellers bør I bruge jeres sunde fornuft. Hvis der går et skud i Safety Area, så har man overtrådt sikkerhedsreglerne og bliver diskvalificeret.
2.4 Safety Areas
2.4.1 The host organization is responsible for the construction and placement of a sufficient number of Safety Areas for the match. They should be conveniently placed and must be easily identified with signs.
2.4.2 Safety Areas must include a table with the safe muzzle direction and boundaries clearly shown. If a backstop and/or side walls are included, they must be constructed of materials capable of containing fired rounds.
Så ja, bagvolden (og evt. sidevolde) skal kunne stoppe et skud. Det er selvfølgelig bedst hvis man kan placere safety area, så der er mindst mulig risiko for at kunne komme til at pege skyderen i en gal retning. Som der står i IPSC reglerne, så må man ikke have vægge eller andet som afgrænsning, hvis de ikke kan stoppe et skud. Principielt er et bord og en bagvold i samme bredde som bordet tilstrækkeligt, blot grænserne er klart markeret.

Jeres konkrete baneopstilling kan jeg ikke lige forholde mig til. Prøv evt. med en tegning.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Krav til safe zone

Indlæg af Frantz » 28. jan 2020, 15:00

Mapzter skrev:
28. jan 2020, 12:36
Som der står i IPSC reglerne, så må man ikke have vægge eller andet som afgrænsning, hvis de ikke kan stoppe et skud.
Er det i safe zone retning når vi snakker den væg?
Bordet med safe zone retning vil pege direkte ind i en jordvold der sagtens kan klare et skud. Til højre for bordet er der et hegn med en dør i som går ind til selve skydebanen i skud gående retning. Man skal jo ikke pege ind vinkelret til højre i hegnet da det jo ikke ville kunne stoppe et skud
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Krav til safe zone

Indlæg af Frantz » 28. jan 2020, 15:06

Mapzter skrev:
28. jan 2020, 12:36
Jeres konkrete baneopstilling kan jeg ikke lige forholde mig til. Prøv evt. med en tegning.
Bane opstillingen til steel challing skal den godkendes af dig udover politiet (går ud fra det er dig der godkender IPSC baner)
Vi kan opstille 2 stk 100% korrekte steel opstillinger og de raserende 8 bliver skaleret ned for at kunne være på vores 25 meter bane med 20° skud vinkel for at overholde vores miljøgodkendelse derudover planlægger vi et plade rack
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Krav til safe zone

Indlæg af Mapzter » 28. jan 2020, 15:11

Et hegn med en dør kan jo være mange ting :???:

Reglen er der i IPSC, fordi man, som skytte, ikke må kunne få det indtryk at man må pege skyderen i en retning som det ikke er sikkert at pege i, hvis der skulle gå et skud.

Hvis jeres hegn er noget som enhver kan sige sig selv ikke kan stoppe et skud, eksempelvis et trådhegn med en låge, så er det ikke et problem. Hvis jeres hegn f.eks. var lavet i malede plader og var lige ved siden af bordet, så kunne en skytte måske blive i tvivl.

Men igen, brug jeres sunde fornuft, og lav tydelig skiltning af hvad den sikre retning er, så bør der ikke være nogen problemer.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Krav til safe zone

Indlæg af Mapzter » 28. jan 2020, 15:24

Frantz skrev:
28. jan 2020, 15:06
Bane opstillingen til steel challing skal den godkendes af dig udover politiet (går ud fra det er dig der godkender IPSC baner)
Vi kan opstille 2 stk 100% korrekte steel opstillinger og de raserende 8 bliver skaleret ned for at kunne være på vores 25 meter bane med 20° skud vinkel for at overholde vores miljøgodkendelse derudover planlægger vi et plade rack
Politiet skal godkende banen til skydning på stål, og I skal naturligvis overholde de vilkår som Politiet skriver i jeres banegodkendelse. En DSF baneskyderleder har uddannelsen til at sikre opstillingen er rigtig, men hvis I får godkendt og markeret på banen hvor målene skal stå, så kan jeg ikke se nogen grund til yderligere godkendelse. Der er en anden godkendelsesproces for IPSC baner, da målene ikke står ens fra gang til gang, men det gør de jo til Steel Challenge.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Krav til safe zone

Indlæg af Martin G » 30. jan 2020, 14:58

Det kan ikke lade sig gøre. Bestyrelsen havde bekymringer omkring hylstrede våben uden for skyde området sidste år da vi begyndte at drøfte SC. Det er ganske vist privat grund. Men med indkig fra offentlig vej over netop det stykke.

Man kan også diskutere hvor smart det er at slæbe ammo med gennem safety area :blink:
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Krav til safe zone

Indlæg af Fast Fumble » 30. jan 2020, 16:26

Martin G skrev:
30. jan 2020, 14:58
Man kan også diskutere hvor smart det er at slæbe ammo med gennem safety area :blink:
Det bliver nok nogle korte matcher...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Krav til safe zone

Indlæg af Ras.Killing » 30. jan 2020, 16:59

Fast Fumble skrev:
30. jan 2020, 16:26
Martin G skrev:
30. jan 2020, 14:58
Man kan også diskutere hvor smart det er at slæbe ammo med gennem safety area :blink:
Det bliver nok nogle korte matcher...
Det er der vel for sig ikke noget galt i? Så længe det ikke håndteres i safety zonen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Krav til safe zone

Indlæg af Fast Fumble » 30. jan 2020, 21:02

Ras.Killing skrev:
30. jan 2020, 16:59
Fast Fumble skrev:
30. jan 2020, 16:26
Martin G skrev:
30. jan 2020, 14:58
Man kan også diskutere hvor smart det er at slæbe ammo med gennem safety area :blink:
Det bliver nok nogle korte matcher...
Det er der vel for sig ikke noget galt i? Så længe det ikke håndteres i safety zonen.
Næh, hold det i en taske eller lignende, så kan det jo fint lade sig gøre.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Krav til safe zone

Indlæg af Frantz » 30. jan 2020, 23:37

Martin G skrev:
30. jan 2020, 14:58
Det kan ikke lade sig gøre. Bestyrelsen havde bekymringer omkring hylstrede våben uden for skyde området sidste år da vi begyndte at drøfte SC. Det er ganske vist privat grund. Men med indkig fra offentlig vej over netop det stykke.

Man kan også diskutere hvor smart det er at slæbe ammo med gennem safety area :blink:
Daværende bekymringer fra bestyrelser var nok mest med hensyn til uvidenhed og de gamle skytter som kan være konservativ til alt nyt. At være sit våben i hylster er jeg sikker på ikke vil være et problem da folk allerede bære våben i hylster til feks terrængskydning.
At man safty zone er oppe for trappen er ikke ensbetydende med at man går igennem safty zone. Man går forbi safty zone for at ankomme på skydebanen. Du må gerne have amonition i SZ du må bare ikke håndtere det (så vidt jeg er bekendt) jeg har da set flere med oplade magasiner i magasin holderen gå til SZ for er afhylser deres våben og lave det de nu skal med våbenet uden at røre ladte hylster.
På det punkt kan jeg ikke se det er noget problem
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Krav til safe zone

Indlæg af Frantz » 30. jan 2020, 23:41

Fast Fumble skrev:
30. jan 2020, 21:02
Ras.Killing skrev:
30. jan 2020, 16:59
Fast Fumble skrev:
30. jan 2020, 16:26
Martin G skrev:
30. jan 2020, 14:58
Man kan også diskutere hvor smart det er at slæbe ammo med gennem safety area :blink:
Det bliver nok nogle korte matcher...
Befinder ammo i en kasse om det så er en genbrugs kasse i plast til 50 patroner eller om det er fabriks ammo i original kasse sker der vel heller ikke noget ved det så længe man ikke håndtere dem eller ligger kasserne på SZ bordet?

Det er der vel for sig ikke noget galt i? Så længe det ikke håndteres i safety zonen.
Næh, hold det i en taske eller lignende, så kan det jo fint lade sig gøre.
Så længe ammo er i originale fabriks kasser eller genbrugs kasser med Feks 50 stk i. Er der vel ingen problem i at gå igennem eller ved siden af SZ? Så længe man ikke håndtere ammo eller ligger det på SZ bordet
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Krav til safe zone

Indlæg af Fast Fumble » 31. jan 2020, 09:24

Frantz skrev:
30. jan 2020, 23:41
Så længe ammo er i originale fabriks kasser eller genbrugs kasser med Feks 50 stk i. Er der vel ingen problem i at gå igennem eller ved siden af SZ? Så længe man ikke håndtere ammo eller ligger det på SZ bordet
Korrekt, men ammo må ikke "håndteres i et Safety Area (SA), så man bør sikre sig at det ikke bliver en risiko-faktor for skytterne. Kunne en skytte komme til at gå igennem SA mens han er ved at lade magasiner op? Fordi det er eneste adgangsvej til banen?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Krav til safe zone

Indlæg af Martin G » 31. jan 2020, 09:39

Fast Fumble skrev:
31. jan 2020, 09:24
Frantz skrev:
30. jan 2020, 23:41
Så længe ammo er i originale fabriks kasser eller genbrugs kasser med Feks 50 stk i. Er der vel ingen problem i at gå igennem eller ved siden af SZ? Så længe man ikke håndtere ammo eller ligger det på SZ bordet
Korrekt, men ammo må ikke "håndteres i et Safety Area (SA), så man bør sikre sig at det ikke bliver en risiko-faktor for skytterne. Kunne en skytte komme til at gå igennem SA mens han er ved at lade magasiner op? Fordi det er eneste adgangsvej til banen?
Netop min tanke.
“Der var et egern!”

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Krav til safe zone

Indlæg af Frantz » 31. jan 2020, 19:49

Fast Fumble skrev:
31. jan 2020, 09:24
Frantz skrev:
30. jan 2020, 23:41
Så længe ammo er i originale fabriks kasser eller genbrugs kasser med Feks 50 stk i. Er der vel ingen problem i at gå igennem eller ved siden af SZ? Så længe man ikke håndtere ammo eller ligger det på SZ bordet
Korrekt, men ammo må ikke "håndteres i et Safety Area (SA), så man bør sikre sig at det ikke bliver en risiko-faktor for skytterne. Kunne en skytte komme til at gå igennem SA mens han er ved at lade magasiner op? Fordi det er eneste adgangsvej til banen?
Ja det kan jo muligvis blive en udfordring.
Men som Martin og jeg snakkede om tidligere i dag kan man vel stille den på linie med skydelinien og så bare helt ud til en ad siderne. Det er kun en udfordring når vi skal bruge hele banens længde. Når vi er tærter på end 25 meter fra bagvolden er det jo nemt at sætte bordet op pegende til siden i volden på skyde banen med bag skydelinien
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Besvar