Erfaringer med SPS Pantera?

For sportsskytter der vil lidt mere...
Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Mapzter » 17. aug 2019, 18:39

O27 skrev:
17. aug 2019, 16:55
Overvejer en Tungsten guide rod og gerne en Limcat Brass top Magwell, men kan ikke finden nogen EU forhandler - kan det passe?
Hvorfor en messing magwell? Du modvirker ikke muzzle flip med mere vægt i den position. Det hjælper en smule på at formindske følt rekyl (da du gør hele skyderen tungere), men omvendt skal du overvinde større inerti når du flytter pistolen mellem mål, hvilket potentielt gør dine transitions langsommere.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Fast Fumble » 17. aug 2019, 19:30

Du får langt bedre effekt af en tungsten guide rod end af en magwell!
Guide rod’en lægger ekstra vægt derude hvor det virkelig dæmper rekylen, mens en magwell lægger vægt inde i hånden.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 545
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 42 times
Been thanked: 45 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af O27 » 19. aug 2019, 08:24

Tak for input, der kommer helt sikkert Tungsten i, men gik udefra tung Magwell også er relevant, da mange er helt vilde med den effekt et full Brown alu greb giver

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5161
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Ras.Killing » 19. aug 2019, 09:04

O27 skrev:
19. aug 2019, 08:24
Tak for input, der kommer helt sikkert Tungsten i, men gik udefra tung Magwell også er relevant, da mange er helt vilde med den effekt et full Brown alu greb giver
Som sagt. Det kommer an på hvad man går efter :smile: til hurtige transactions imellem mål så er en let pistol at fortrække. Til at optage rekyl er en tungere pistol bedre osv.

Så det handler dels om disciplinen og hvad man som skytte selv fortrækker.

Til f.eks. Steel challenge ser du mange topskytter med meget lette våben.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Fast Fumble » 19. aug 2019, 09:36

Ras.Killing skrev:
19. aug 2019, 09:04
O27 skrev:
19. aug 2019, 08:24
Tak for input, der kommer helt sikkert Tungsten i, men gik udefra tung Magwell også er relevant, da mange er helt vilde med den effekt et full Brown alu greb giver
Som sagt. Det kommer an på hvad man går efter :smile: til hurtige transactions imellem mål så er en let pistol at fortrække. Til at optage rekyl er en tungere pistol bedre osv.

Så det handler dels om disciplinen og hvad man som skytte selv fortrækker.

Til f.eks. Steel challenge ser du mange topskytter med meget lette våben.
Den holdning havde jeg også i mange år. Jeg havde endda en 4" revolver til "den slags", for at sætte handling bag ordene.

Men efter at have skudt IPSC i mange år på internationalt niveau med en super tung pistol, har jeg lidt skiftet mening.
Mine transitions med en Infinity (Island barrel, stål-greb og tungsten guide rod) tror jeg ikke koster noget reel tid. Hurtige transitions er nødt til at være meget smooth, hvis de bliver jerky, får man pendulering, og det koster tid. Og penduleringen bør være værst med en tung pistol.
Rekyl dæmpes af vægt, og i særdeleshed vægt i fronten af pistolen (lige nøjagtig der hvor det vil give mest pendulering). Men den rekyldæmpende effekt vægten har, gør at jeg kan skyde hurtigere.
Det sidste (lokale) Steel Challenge stævne jeg deltog i, gav en 2 plads, kun få hundrededele efter vinderen, så jeg er i hvert fald ikke handicappet af pistolens vægt. Og jeg hælder faktisk til, at rekyldæmpning har væsentligt større betydning end hurtige transitioner.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5161
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Ras.Killing » 19. aug 2019, 09:45

Fast Fumble skrev:
19. aug 2019, 09:36
Ras.Killing skrev:
19. aug 2019, 09:04
O27 skrev:
19. aug 2019, 08:24
Tak for input, der kommer helt sikkert Tungsten i, men gik udefra tung Magwell også er relevant, da mange er helt vilde med den effekt et full Brown alu greb giver
Som sagt. Det kommer an på hvad man går efter :smile: til hurtige transactions imellem mål så er en let pistol at fortrække. Til at optage rekyl er en tungere pistol bedre osv.

Så det handler dels om disciplinen og hvad man som skytte selv fortrækker.

Til f.eks. Steel challenge ser du mange topskytter med meget lette våben.
Den holdning havde jeg også i mange år. Jeg havde endda en 4" revolver til "den slags", for at sætte handling bag ordene.

Men efter at have skudt IPSC i mange år på internationalt niveau med en super tung pistol, har jeg lidt skiftet mening.
Mine transitions med en Infinity (Island barrel, stål-greb og tungsten guide rod) tror jeg ikke koster noget reel tid. Hurtige transitions er nødt til at være meget smooth, hvis de bliver jerky, får man pendulering, og det koster tid. Og penduleringen bør være værst med en tung pistol.
Rekyl dæmpes af vægt, og i særdeleshed vægt i fronten af pistolen (lige nøjagtig der hvor det vil give mest pendulering). Men den rekyldæmpende effekt vægten har, gør at jeg kan skyde hurtigere.
Det sidste (lokale) Steel Challenge stævne jeg deltog i, gav en 2 plads, kun få hundrededele efter vinderen, så jeg er i hvert fald ikke handicappet af pistolens vægt. Og jeg hælder faktisk til, at rekyldæmpning har væsentligt større betydning end hurtige transitioner.
Med al respekt :blink: men der er altså også forskel på et lille lokalt stævne og så til topskytterne inde for sporten :biggrin:

Inde for revolverne er det moderne med scandium rammerne, titanium trumler, carbon løb osv., standard pistol og open skydes hovedsageligt med 1911 pistoler (altså singlestack) med lettet slæde osv. osv.

Den bredde mening er vist at lette våben er toppen af poppen inde for den sport - hvad den enkelte skytte så syntes bedst om et en anden snak.

Personligt mener jeg ikke at rekyldæmpning har det store at sige til steel challenge, da du alligevel skifter mål og sigtebillede for hvert skud. Til dobbeltskud inde for IPSC er det til gengæld rent at fortrække.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Fast Fumble » 19. aug 2019, 10:35

Ras.Killing skrev:
19. aug 2019, 09:45
Med al respekt :blink: men der er altså også forskel på et lille lokalt stævne og så til topskytterne inde for sporten :biggrin:
Jo, jo, bestemt. Men det kan da i hvert fald illustrere, at så længe man skyder i DK, så holder min tese vand. Skal man vinde EM, så er det ikke sikkert den holder.
Ras.Killing skrev:
19. aug 2019, 09:45
Inde for revolverne er det moderne med scandium rammerne, titanium trumler, carbon løb osv., standard pistol og open skydes hovedsageligt med 1911 pistoler (altså singlestack) med lettet slæde osv. osv.
Jojo, men man letter jo altid slæden alt det man kan - netop for at nedbringe opspring (muzzle flip). Det er ikke specielt for at nedbringe pistolens totalvægt.
Ras.Killing skrev:
19. aug 2019, 09:45
Personligt mener jeg ikke at rekyldæmpning har det store at sige til steel challenge, da du alligevel skifter mål og sigtebillede for hvert skud. Til dobbeltskud inde for IPSC er det til gengæld rent at fortrække.
Det synes jeg er forkert. Der skal immervæk skydes 5 skud på under 3 sekunder, så rekyl ER vigtigt!
Jeg hælder til, (i hvert fald for skytter på mit niveau), at rekyl-dæmpning er vigtigere for den samlede tid, end transitions.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5161
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Ras.Killing » 19. aug 2019, 10:49

Fast Fumble skrev:
19. aug 2019, 10:35
Ras.Killing skrev:
19. aug 2019, 09:45
Inde for revolverne er det moderne med scandium rammerne, titanium trumler, carbon løb osv., standard pistol og open skydes hovedsageligt med 1911 pistoler (altså singlestack) med lettet slæde osv. osv.
Jojo, men man letter jo altid slæden alt det man kan - netop for at nedbringe opspring (muzzle flip). Det er ikke specielt for at nedbringe pistolens totalvægt.
Ras.Killing skrev:
19. aug 2019, 09:45
Personligt mener jeg ikke at rekyldæmpning har det store at sige til steel challenge, da du alligevel skifter mål og sigtebillede for hvert skud. Til dobbeltskud inde for IPSC er det til gengæld rent at fortrække.
Det synes jeg er forkert. Der skal immervæk skydes 5 skud på under 3 sekunder, så rekyl ER vigtigt!
Jeg hælder til, (i hvert fald for skytter på mit niveau), at rekyl-dæmpning er vigtigere for den samlede tid, end transitions.
Arhh... jeg holder så på at det er det samlede billede der tæller. Lettet slæde, smal ramme osv. det er ikke uden grund de bruger 1911 rammer. Du har ikke brug for de ekstra skud og du har ikke brug for den ekstra vægt.

Og rekyl er ikke vigtigt til steel challenge... der er ikke engang en minimums powerfactor ifølge de officielle regler. Så rekylen er minimal til ikke eksisterende :blink: hvis man går op i det.

Til EM i Holland mener jeg der var et minimums krav på PF 110 eller 120, men der var ingen chronograf til stede under stævnet, og ingen blev kontrolleret.

Men vi kommer efterhånden lidt langt væk fra tråden om en SPS Pantera :oops:

Og under alm. forhold er overstående ikke noget man skal bekymre sig om. Alfa og omega er at man har en pistol man er fortrolig med og kan ramme med, derfra handler det om færdigheder og træning, træning, træning og træning :biggrin: og så kan vi begynde at snakke detaljer med små dimser, dutter, fjedre, guidrods og meget andet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar