Erfaringer med SPS Pantera?

For sportsskytter der vil lidt mere...
Dan_A
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. jan 2007, 22:54
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Dan_A » 19. nov 2016, 16:05

Hej

Er der nogen der har erfaringer med SPS Pantera? Jeg har lidt svært ved at finde ud af om det er et mærke man skal holde sig fra. Jeg har det indtryk at de gamle SPS Plus II havde en del problemer, men at de nye vist er bedre? Og så er den jo en del billigere end STI Edge, ca. 7k mindre, og det kan jeg jo få mange patroner for :smile:

Mvh. Dan

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Fast Fumble » 19. nov 2016, 18:48

Dan_A skrev:Er der nogen der har erfaringer med SPS Pantera? Jeg har lidt svært ved at finde ud af om det er et mærke man skal holde sig fra. Jeg har det indtryk at de gamle SPS Plus II havde en del problemer, men at de nye vist er bedre? Og så er den jo en del billigere end STI Edge, ca. 7k mindre, og det kan jeg jo få mange patroner for :smile:
Jeg har haft SPS Standard Plus II og STI Edge, men de erfaringer er du vist opdateret på, kan jeg se :-)
Jeg overvejede kraftigt en Pantera for godt ½ år siden, men endte med at købe en brugt Infinity.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af CQB » 19. nov 2016, 21:28

Dan_A skrev:Hej

Er der nogen der har erfaringer med SPS Pantera? Jeg har lidt svært ved at finde ud af om det er et mærke man skal holde sig fra. Jeg har det indtryk at de gamle SPS Plus II havde en del problemer, men at de nye vist er bedre? Og så er den jo en del billigere end STI Edge, ca. 7k mindre, og det kan jeg jo få mange patroner for :smile:

Mvh. Dan
Jeg har en sps plus 2 ,men har kun skudt 400 skud med den uden problemer, men kvaliteten er nok ikke helt på højde sti ,men det er prisen jo heller ikke

Dan_A
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. jan 2007, 22:54
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Dan_A » 19. nov 2016, 22:10

Fast Fumble skrev:
Dan_A skrev:Er der nogen der har erfaringer med SPS Pantera? Jeg har lidt svært ved at finde ud af om det er et mærke man skal holde sig fra. Jeg har det indtryk at de gamle SPS Plus II havde en del problemer, men at de nye vist er bedre? Og så er den jo en del billigere end STI Edge, ca. 7k mindre, og det kan jeg jo få mange patroner for :smile:
Jeg har haft SPS Standard Plus II og STI Edge, men de erfaringer er du vist opdateret på, kan jeg se :-)
Jeg overvejede kraftigt en Pantera for godt ½ år siden, men endte med at købe en brugt Infinity.
Jeg har gennemsøgt forummet fra ende til anden, så dem har jeg set :) Der er bare ikke rigtig nogen der nævner Pantera. Infinity har jeg også kigget på, men det er vist lidt en anden prisklasse, selv brugt. Mine overvejelser går umiddelbart på Pantera, eller en brugt Edge.

Dan_A
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. jan 2007, 22:54
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Dan_A » 19. nov 2016, 22:12

CQB skrev:
Dan_A skrev:Hej

Er der nogen der har erfaringer med SPS Pantera? Jeg har lidt svært ved at finde ud af om det er et mærke man skal holde sig fra. Jeg har det indtryk at de gamle SPS Plus II havde en del problemer, men at de nye vist er bedre? Og så er den jo en del billigere end STI Edge, ca. 7k mindre, og det kan jeg jo få mange patroner for :smile:

Mvh. Dan
Jeg har en sps plus 2 ,men har kun skudt 400 skud med den uden problemer, men kvaliteten er nok ikke helt på højde sti ,men det er prisen jo heller ikke
Det er klart der er sparet på noget når den er en del billigere, min bekymring er bare om det holder i længden :) Tak for svaret.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af CQB » 20. nov 2016, 09:28

Dan_A skrev:
CQB skrev:
Dan_A skrev:Hej

Er der nogen der har erfaringer med SPS Pantera? Jeg har lidt svært ved at finde ud af om det er et mærke man skal holde sig fra. Jeg har det indtryk at de gamle SPS Plus II havde en del problemer, men at de nye vist er bedre? Og så er den jo en del billigere end STI Edge, ca. 7k mindre, og det kan jeg jo få mange patroner for :smile:

Mvh. Dan
Jeg har en sps plus 2 ,men har kun skudt 400 skud med den uden problemer, men kvaliteten er nok ikke helt på højde sti ,men det er prisen jo heller ikke
Det er klart der er sparet på noget når den er en del billigere, min bekymring er bare om det holder i længden :) Tak for svaret.
der har vist været en del problemer med nogen sliddele, som feks udtrækker, der har haft svært ved at holde, men de kan udskiftes med dele fra feks sti

Dan_A
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. jan 2007, 22:54
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Dan_A » 20. nov 2016, 15:38

CQB skrev:
Dan_A skrev:
CQB skrev:
Dan_A skrev:Hej

Er der nogen der har erfaringer med SPS Pantera? Jeg har lidt svært ved at finde ud af om det er et mærke man skal holde sig fra. Jeg har det indtryk at de gamle SPS Plus II havde en del problemer, men at de nye vist er bedre? Og så er den jo en del billigere end STI Edge, ca. 7k mindre, og det kan jeg jo få mange patroner for :smile:

Mvh. Dan
Jeg har en sps plus 2 ,men har kun skudt 400 skud med den uden problemer, men kvaliteten er nok ikke helt på højde sti ,men det er prisen jo heller ikke
Det er klart der er sparet på noget når den er en del billigere, min bekymring er bare om det holder i længden :) Tak for svaret.
der har vist været en del problemer med nogen sliddele, som feks udtrækker, der har haft svært ved at holde, men de kan udskiftes med dele fra feks sti
Det er vel næsten lige meget hvilken udtrækker man har, synes man høre at mange med STI og sågar Infinity skifter deres udtrækker også :biggrin:

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af CQB » 20. nov 2016, 17:49

Dan_A skrev:
CQB skrev:
Dan_A skrev:
CQB skrev:
Dan_A skrev:Hej

Er der nogen der har erfaringer med SPS Pantera? Jeg har lidt svært ved at finde ud af om det er et mærke man skal holde sig fra. Jeg har det indtryk at de gamle SPS Plus II havde en del problemer, men at de nye vist er bedre? Og så er den jo en del billigere end STI Edge, ca. 7k mindre, og det kan jeg jo få mange patroner for :smile:

Mvh. Dan
Jeg har en sps plus 2 ,men har kun skudt 400 skud med den uden problemer, men kvaliteten er nok ikke helt på højde sti ,men det er prisen jo heller ikke
Det er klart der er sparet på noget når den er en del billigere, min bekymring er bare om det holder i længden :) Tak for svaret.
der har vist været en del problemer med nogen sliddele, som feks udtrækker, der har haft svært ved at holde, men de kan udskiftes med dele fra feks sti
Det er vel næsten lige meget hvilken udtrækker man har, synes man høre at mange med STI og sågar Infinity skifter deres udtrækker også :biggrin:
ja den har også et hårdt job

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Fast Fumble » 20. nov 2016, 18:05

Dan_A skrev:Det er vel næsten lige meget hvilken udtrækker man har, synes man høre at mange med STI og sågar Infinity skifter deres udtrækker også :biggrin:
Njah, jeg vil vove den påstand (har haft 1 SPS, 2 STI og 4 Infinity) at ingen skifter udtrækker på en STI eller Infinity fordi det er nødvendigt.
Alting kan gå i stykker, eller tunes i stykker, og nogle (mig selv inklusive) har preferencer. Jeg bruger fx Aftec udtrækker i nogle af mine skydere, ikke fordi den originale er for ringe, men ... du ved, når kun det bedste er godt nok.

Det er svært at kloge sig på om den kan holde i længden, uden at du fortæller hvor meget du skyder. Skyder du fx 1.000 skud om året, 10.000 skud om året eller 50.000 skud om året?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Dan_A
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. jan 2007, 22:54
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Dan_A » 20. nov 2016, 18:27

Fast Fumble skrev:
Dan_A skrev:Det er vel næsten lige meget hvilken udtrækker man har, synes man høre at mange med STI og sågar Infinity skifter deres udtrækker også :biggrin:
Njah, jeg vil vove den påstand (har haft 1 SPS, 2 STI og 4 Infinity) at ingen skifter udtrækker på en STI eller Infinity fordi det er nødvendigt.
Alting kan gå i stykker, eller tunes i stykker, og nogle (mig selv inklusive) har preferencer. Jeg bruger fx Aftec udtrækker i nogle af mine skydere, ikke fordi den originale er for ringe, men ... du ved, når kun det bedste er godt nok.

Det er svært at kloge sig på om den kan holde i længden, uden at du fortæller hvor meget du skyder. Skyder du fx 1.000 skud om året, 10.000 skud om året eller 50.000 skud om året?
Okay, jeg troede det var fordi de originale knækkede når man skød meget. En hurtig udregning er ca. 4000-5000 skud på et år.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Fast Fumble » 20. nov 2016, 19:04

Dan_A skrev:Okay, jeg troede det var fordi de originale knækkede når man skød meget. En hurtig udregning er ca. 4000-5000 skud på et år.
Jeg ville bliver overrasket, hvis du kunne slide en SPS Pantera op på 50.000 skud, og det er jo immervæk 10 år.
Der vil nok gå nogle enkeltdele til, men de kan skiftes uden at ruinere dig.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Lillelars
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1427
Tilmeldt: 10. sep 2008, 22:11
Interesser: Våben, motorsport, og amikanebiler
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 37 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Lillelars » 23. nov 2016, 09:24

Jeg har næsten lige købt en SPS 2011 i 9mm brugt, (Fast Fumle´s) gamle, KANON skyder, jeg syntes det er en super skyder, har ikke haft nogen problemer med den overhovedet!!... har kun anbefalde en SPS :razz:
Husk og behandler andre, som du selv ville behandles :Hug:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Fast Fumble » 23. nov 2016, 10:57

Lillelars skrev:Jeg har næsten lige købt en SPS 2011 i 9mm brugt, (Fast Fumle´s) gamle, KANON skyder, jeg syntes det er en super skyder, har ikke haft nogen problemer med den overhovedet!!... har kun anbefalde en SPS :razz:
Jah, men...
Nu kender jeg den skyder ret godt, og der er altså ikke ret meget SPS indmad tilbage i den :-)
Det er STI, EGW og Brown stumper bortset fra ramme, slæde, greb og pibe.

Den giver måske ikke længere et retvisende billede af SPS kvalitet :-)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af O27 » 30. maj 2019, 10:29

Er der kommet nye erfaringer med SPS?

Lurer lidt på enten;

SPS Pantera; https://huntershouse.dk/kat152-SPS-Cust ... ntera.html
SPS Enduro; https://huntershouse.dk/kat152-SPS-Cust ... nduro.html
SPS Pantera Star (højest på ønskelisten); https://spsguns.es/producto/pistola-pantera-star/

Kan se Patera får gode review i US (omend ikke mange ifht STI) men ser ud til det tager samtlige standard STI/2011 dele.

Enduro er næsten 300g tungere hvilket burde være en fordel til fx IPSC men tilsyneladende ingen der bruger den?

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af CQB » 30. maj 2019, 11:48

O27 skrev:
30. maj 2019, 10:29
Er der kommet nye erfaringer med SPS?

Lurer lidt på enten;

SPS Pantera; https://huntershouse.dk/kat152-SPS-Cust ... ntera.html
SPS Enduro; https://huntershouse.dk/kat152-SPS-Cust ... nduro.html
SPS Pantera Star (højest på ønskelisten); https://spsguns.es/producto/pistola-pantera-star/

Kan se Patera får gode review i US (omend ikke mange ifht STI) men ser ud til det tager samtlige standard STI/2011 dele.

Enduro er næsten 300g tungere hvilket burde være en fordel til fx IPSC men tilsyneladende ingen der bruger den?
jeg skyder stadig IPSC med min sps plus 2 i 40 cal, den køre stadig godt efter lidt begynder problemer. jeg har ikke mødt andre der bruger sps nogen steder, og det kan godt undre da det er en ok skyder til prisen ,som jo ligger en del under feks sti ,men kvaliteten er heller ikke den samme

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Ras.Killing » 30. maj 2019, 13:02

Min bror skyder med en Stadard Plus II til IPSC, terrænpistol osv., jeg har prøvet den et par gange og syntes den skyder rigtig fint. Han er også selv ganske tilfreds med den.

Den bryder sig ikke om for slatten ammunition.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Fast Fumble » 30. maj 2019, 20:27

Jeg havde en SPS Standard Plus II for en del år siden. Rigtig fin pistol til prisen, der var lidt knas med en slagstift-kanal der var boret skævt, men da det var blevet udbedret (og slagstift og udtrækker var skiftet med EGW dele) så var det en rigtig god pistol.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af O27 » 31. maj 2019, 16:07

Tak for jeres indlæg, lyder ikke som om man går helt galt med én af modellerne.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Ras.Killing » 31. maj 2019, 16:57

Du skal jo bare tage det for hvad det er :smile: en “mellemklasse” 2011 pistol :thumbup:

Er du ikke låst fast på en 2011 pistol, så kan f.eks. en CZ TS Orange også være værd at kigge på i den klasse.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

AndreasHH
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 30. dec 2017, 15:49
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Kokkedal
Been thanked: 1 time

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af AndreasHH » 10. jun 2019, 10:07

Jeg har en SPS pantera ( som også er til salg ) som jeg købte brugt. Den havde lidt problemer som blev løst. Men havde præcis samme opleves med en STI.

Det er 2011 problemer. Man skal altså vide lidt om dem for at få dem til at spille. Fx skal magasiner Tunes, ikke alle slags kugler køre lige godt osv

Kvalitets forskellen imellem SPS og STI er så ubetydeligt lille. Prisforskellen er stor.

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af O27 » 29. jul 2019, 15:50

Så er der indkøbt ét stykke SPS Panterra, handlede med Andreas HH herinde fra. Må give top karakter til Andreas for lyn hurtig svar og respons på både mail og SMS. Yderst fair og bekvem handel uden problemer, selvom SKV tog små 8 uger. Nu glæder jeg mig bare til at få et par skud igennem den :rock:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Ras.Killing » 29. jul 2019, 21:35

Lyn hurtig... jo det lyder som Andreas :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af O27 » 17. aug 2019, 16:55

Har nu fået skudt en 300-400 runder i min nye brugte Panterra. Kommer fra en Tanfoglio Limited og det kan være det bare er glæden ved det nye grej, men jeg har fået markant bedre grupper, jeg fornemmer den tykke Bul pibe æder rekylen suveræn godt, og takket være undercut i greb og trigger guard får jeg en noget højere greb.

Overvejer en Tungsten guide rod og gerne en Limcat Brass top Magwell, men kan ikke finden nogen EU forhandler - kan det passe?

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af Grendel » 17. aug 2019, 17:38

O27 skrev:
17. aug 2019, 16:55
Har nu fået skudt en 300-400 runder i min nye brugte Panterra. Kommer fra en Tanfoglio Limited og det kan være det bare er glæden ved det nye grej, men jeg har fået markant bedre grupper, jeg fornemmer den tykke Bul pibe æder rekylen suveræn godt, og takket være undercut i greb og trigger guard får jeg en noget højere greb.

Overvejer en Tungsten guide rod og gerne en Limcat Brass top Magwell, men kan ikke finden nogen EU forhandler - kan det passe?
Tror det bliver svært at finde en limcat magwell men Toni system laver en til 2011 :smile:

Er din Pantera med eksternt magwell, ellers skal den modificeres dertil.

https://cesar-shop.com/product/magwell- ... r-sti-2011

Edit: og en tungsten guiderod

https://cesar-shop.com/product/1911-201 ... -guide-rod
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Erfaringer med SPS Pantera?

Indlæg af O27 » 17. aug 2019, 17:42

Hvad vejer den Toni Magwell? Limcat er jo lige omkring 228 gram såvidt jeg erindrer; https://www.limcat.com/limcat-2011-stee ... magw-brass

Besvar