''IPSC'' Airsoft (DGI)

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af Ras.Killing » 2. apr 2016, 07:42

Hvis denne tråd er placeret forkert, så må en admin lige rette det. Jeg har oprettet den under IPSC, da der tidligere har været tråde her inde om Action Air IPSC.

DGI tester/præsentere under dette års 15m DM en ny ''disciplin'' - forskellige former for skydning med airsoft/hardball våben.

https://www.dgi.dk/skydning/skydning/ar ... l-skydning

Jeg var oppe og se på sagerne igår... Og hold da, det er godt nok IPSC inspireret! Handlebane, samme mål og bevægelse som i IPSC. Hertil også noget hurtigskydning efter elektroniske mål (steelchallenge look-a-like).

Hvad tænker i andre om dette? Det har jo været forsøgt før, men hvor det ikke rigtig slog igennem. Måske det har en bedre chance under DGI's vinger.

Som udgangspunkt syntes jeg ALTID at det er fedt med nye tiltag og discipliner, og som udgangspunkt tænker jeg også, at DGI Airsoft kan have en fremtid... men med visse forbehold.

Som sagt er skydningen tydeligt IPSC inspireret. Man kunne jo håbe, at fange et par af DSF skytterne til noget trænning, da det jo allerede tidligere er konstateret (jævnfør tråden Action Air IPSC), at airsoft-våben kan være et effektivt og billigt supplement til træning. MEN... ''Samme'' disciplin under to forskellige forbund? Skal DSF skytterne have noget reelt ud af airsoft skydningen, så skal det jo være under samme regler og vilkår som man er vandt til? Og bliver det det under DGI???

Til unge (og voksne legebørn) er jeg slet ikke i tvivl om, at det kunne blive rigtig populært. Vi har bla. problemer i vores egen forening, med at få flere unge ind i klubben, og dem som alligevel kommer der, kører hurtigt træt i baneskydning, trods jeg ellers syntes vi er gode til at få dem med rundt til stævner, forsøger at lave noget varieret træning osv. Jeg tror bare der sker for lidt... de vil have mere action.

Dette vil jeg mene man kan tilbyde med airsoft skydning? Det kræver bare (for mig at se), at det bliver en seriøs disciplin, med stævner, håndfaste regler og alt hvad der hører sig til. Jeg ved ikke hvad DGI's vision er, men hvis det ender som en gang ''tivoli skydning'', så tror jeg det er et dødt projekt på forhånd. Ligeledes kræver det nogle foreninger, som vil tage projektet alvorligt.

En anden lille tanke jeg havde var et politisk spørgsmål... Kunne man frygte, at dette lige var salt til ægget for våbenmodstandere i såvel DK som EU, hvis det var noget der for alvor slog igennem med airsoft skydningen?

Det blev alligevel et lidt længere indlæg end jeg lige havde tænkt mig :biggrin: bring it on!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: ''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af CQB » 2. apr 2016, 08:15

det kan være os der skyder IPSC snart må nøjes med airsoft IPSC hvis eu strammer våbenloven :mad: men ellers er lyder det som et spændende tiltag og sikkert en del billigere end rigtig IPSC

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: ''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af Fredericianer » 2. apr 2016, 09:04

Der sker åbenbart ting og sager i DGI, først fælles terrænskydning med jægere og nu det her! :thumbup:
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: ''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af Mapzter » 2. apr 2016, 11:28

Ras.Killing skrev:Som sagt er skydningen tydeligt IPSC inspireret. Man kunne jo håbe, at fange et par af DSF skytterne til noget trænning, da det jo allerede tidligere er konstateret (jævnfør tråden Action Air IPSC), at airsoft-våben kan være et effektivt og billigt supplement til træning. MEN... ''Samme'' disciplin under to forskellige forbund? Skal DSF skytterne have noget reelt ud af airsoft skydningen, så skal det jo være under samme regler og vilkår som man er vandt til? Og bliver det det under DGI???

Til unge (og voksne legebørn) er jeg slet ikke i tvivl om, at det kunne blive rigtig populært.
Målet er ikke at få DSF skytter til at skyde airsoft under DGI. Målet er at tiltrække og fastholde unge skytter. Skydningen under DGI er ikke IPSC, da det kun er DSF og DSF's medlemsforeninger som kan afholde stævner som anerkendes som IPSC stævner. Jeg er noget splittet omkring det. På den ene side kan jeg se en fordel i at tiltrække unge skytter. På den anden side, så ønsker jeg ikke at potentielle IPSC skytter måske får tillært nogle dårlige vaner, ved at skyde noget som minder om IPSC, men hvor der måske ikke er samme fokus på sikkerhed, fordi det jo "bare" er airsoft.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: ''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af Fast Fumble » 2. apr 2016, 12:45

Ras.Killing skrev:DGI tester/præsentere under dette års 15m DM en ny ''disciplin'' - forskellige former for skydning med airsoft/hardball våben.
https://www.dgi.dk/skydning/skydning/ar ... l-skydning

Jeg var oppe og se på sagerne igår... Og hold da, det er godt nok IPSC inspireret! Handlebane, samme mål og bevægelse som i IPSC. Hertil også noget hurtigskydning efter elektroniske mål (steelchallenge look-a-like).

Hvad tænker i andre om dette? Det har jo været forsøgt før, men hvor det ikke rigtig slog igennem. Måske det har en bedre chance under DGI's vinger.
Jeg tror det er en fejl-satsning.

Det vil ikke kunne tiltrække skytter, for hvem det kan være en billig træningsmetode.
Hvorfor ikke? Fordi det reelt kun er IPSC skytter som kan have glæde af det, og de starter ikke med Airsoft, de starter med krudt, og supplerer så med airsoft, til at træne ting, de ikke kan træne med krudtpistoler, eller til træning udover tilladte skydetider på banerne. Eller med andre ord - satsningen kan ikke få fat i disse skytter, dels fordi de allerede ER skytter, dels fordi de skyder i DSU regi, ikke DGI regi.
Ingen andre end IPSC skytter vil have noget ud af Airsoft som træningsredskab.

Det vil måske kunne trække unge til ... men hvordan og hvorfor?
Unge vil næppe finde Airsoft IPSC (som ikke må kaldes IPSC, for det er en franchise under DSU) særlig interessant, hvis man ikke "leger krig" og kan skyde på hinanden. De vil helt naturligt komme til at skyde på hinanden, for det kan man uden at det er farligt. Det vil der komme to problemer ud af for DGI:
1. Hvis det får nogen større udbredelse, vil DGI blive associeret med krigslege. Det vil næppe være positivt.
2. De unge der kommer ind i skytteforeningerne fra Airsoft, vil have en meget mere lemfældig omgang med våben. Det er ikke sikkert det nogensinde vil føre til uheld med personskade, men alene det at man vil kunne observere mere lemfældig omgang med pistoler i skytteforeningerne, vil gøre at der er forældre som vil synes det ikke ser sikkert ud, og vil være imod at deres børn skal færdes i sådan et miljø
Husk, at man KAN altså ikke se forskel på de fleste Airsoft pistoler og så den "rigtige" udgave.

Det er prøvet før. Foreninger har prøvet samarbejde med forskellige typer airsoft klubber, og det har ikke ført til øget aktivitet.

DGI har opdaget at der skal noget udvikling til, men jeg synes de går den forkerte retning.

Jeg kunne forestille mig to bedre tiltag:

1. Prøv om ikke DSU vil afgive Tjenestepistol (eller dele). Denne disciplin kan typisk skydes på næsten alle eksisterende 25m anlæg, og den er oplagt til DGI skytter. Der er noget mere action på, der er mulighed for alle DGI pistol-typer, det er simpelthen - oplagt. Det vil kunne tiltrække dem, som finder 25m baneskydning kedeligt.

2. Samarbejd med DSU om de øvrige discipliner. Drop det skel der er mellem IPSC skytter og DGI skytter, og dyrk noget samarbejde i stedet. Understøt samarbejde klubberne imellem, og gør det lettere at dyrke discipliner, som ens lokale klub ikke har på programmet.

Ja, ja, det er sandelig ikke problemfrit, der er også hindringer der skal ryddes, men airsoft (som ikke må være IPSC) ? Det er i min optik en dårlig idé.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af Ras.Killing » 2. apr 2016, 12:57

Vil godt lige starte med at slå fast, at DGI ingen steder omtaler airsoft-projektet som værende IPSC. Men det er tydeligt for enhver, hvor det er inspirationen er hentet.. Det er der ikke den mindste tvivl om.

HVIS der skal komme noget ud af da så:
- Skal det tages seriøst af foreningerne (den kan måske blive lidt svær...)
- Det skal være med henblik på konkurrence, ellers er den en dødssejler fra start. Hvem gider træne noget, man ikke kan bruge i praksis?
- Jeg tror man skal satse på hurtigskydningen/steelchallenge-look-a-like. Altså skydning fra fast standplads, 10 mål, hurtigste tid. Det lyder som noget der kan fungere i DGI regi.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

TimAndersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. feb 2006, 12:15
Geografisk sted: Holte
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: ''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af TimAndersen » 3. apr 2016, 14:10

DSF har fået en henvendelse fra DGI om Action Air. Vi behandler henvendelsen d. 9. april på et b-møde, og vender umiddelbart herefter tilbage om hvordan et evt. samarbejde kunne foregå.Stay tuned...

Brugeravatar
Armand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 462
Tilmeldt: 16. aug 2005, 19:19
Interesser: Konkurrenceskydning, jagt
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times

Re: ''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af Armand » 16. apr 2016, 08:57

Jeg var faktisk inde og prøve det. Jeg må indrømme at jeg gik til det med en lidt negativ attitude, da jeg altid har opfattet hardball som ligegyldigt legetøj, men det var meget sjovere, og mere udfordrende, end jeg havde forventet. Jeg sludrede lidt med instruktøren og det er ikke tiltænkt som en konkurrent til rigtig IPSC, men nærmere som en selvstændig sportsgren som kan opstilles lidt flere steder. Især ville de godt tiltrække unge og målet var at kombinere konditionstræning med introduktion til konkurrenceskydning.
Personligt kunne jeg godt tænke mig at lege lidt mere med det. Om ikke andet er ammo billig og rengøring af våben ikke nødvendig. :p
Dem som peger med følelserne har altid mest ret.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: RE: Re: ''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af Bofhenator » 16. apr 2016, 09:05

TimAndersen skrev:DSF har fået en henvendelse fra DGI om Action Air. Vi behandler henvendelsen d. 9. april på et b-møde, og vender umiddelbart herefter tilbage om hvordan et evt. samarbejde kunne foregå.Stay tuned...
Hvad endte i med?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

TimAndersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. feb 2006, 12:15
Geografisk sted: Holte
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: ''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af TimAndersen » 20. apr 2016, 14:54

DSF er meget positive overfor et samarbejde, og tager kontakt med DGI om hvordan vi kommer videre. Tanken er en ActionAir "light" model, hvor man kan skyde disse skydninger herhjemme (dog max. Level II). Ønsker man at skyde Level III eller i udlandet, skal men gennem det rigtige DSF licensforløb.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: ''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af Fast Fumble » 20. apr 2016, 14:57

TimAndersen skrev:DSF er meget positive overfor et samarbejde, og tager kontakt med DGI om hvordan vi kommer videre. Tanken er en ActionAir "light" model, hvor man kan skyde disse skydninger herhjemme (dog max. Level II). Ønsker man at skyde Level III eller i udlandet, skal men gennem det rigtige DSF licensforløb.
Det lyder dælme godt, Tim!
Lækkert at se at være hoved-organisationer kan samarbejde!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: ''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af Grendel » 20. jun 2016, 16:45

Så er det første Airsoft stævne sat i gang i Nykøbing Falster .. :smile:

http://www.dgi.dk/skydning/arrangementer/201623744110

Der er nævnt i regelsættet at, efter endt skydning skal der isættes "sikkerhedspløk" .. Det vil jeg nødigt gøre i mine Airsoft våben og jeg håber der er tale om de bonus disipliner på 22lr pistol & riffel skydning?!

•Efter en skydning aflades/sikres våben og sikkerhedspløkken isættes ved standpladserne efter banekommandørens anvisninger
•Isæt sikkerhedspløk, når dit våben ikke er i brug. Sikkerhedspløk kan købes for 5kr ved indskrivningen
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: ''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af PSindrup » 25. sep 2016, 19:55

Jeg syntes det lyder som en genial ide!

Jeg er "ikke helt ung længere" og jeg har egentlig ikke lyst til at eje en "rigtig" pistol, men jeg syntes at lidt actionbetonet skydning med en CO2 pistol kunne være skide sjovt! :thumbup:

Peter

Winth3r
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. nov 2016, 03:10
Interesser: Airsoft
Geografisk sted: Ikast

Re: ''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af Winth3r » 18. nov 2016, 03:13

Er der nogen nye udvikler i det her?

Har kigget lidt rundt, men kan ikke rigtig finde mere information om det er blevet til noget med det samarbejde der bliver omtalt længere oppe i tråden.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''IPSC'' Airsoft (DGI)

Indlæg af Ras.Killing » 18. nov 2016, 14:29

Jeg ved at der er 3 fynske skytteforeninger (hvoraf den ene er min egen, og jeg selv er med i projektet i vores forening) der arbejder på at starte projektet op på hjemmebane med støtte/hjælp fra DGI Skydning Fyn. De har bla. købt nogle våben samt anlæg hjem til test/udlån.

Som jeg forstår det så er der endnu ikke lagt nogle faste rammer om hvordan og hvorledes det skal foregå (ud over det sikkerhedsmæssige), i hvert fald ikke ud fra de oplysninger vi har fået fra DGI Skydning Fyn. Ideen er at vi i første omgang skal få det startet op ude i klubberne og se hvordan det kan fungere, da ikke alle foreninger har samme forhold.

I Lunde SG&I hvor jeg skyder arbejder vi ud fra ideen med indendørs og udendørs skydning. Indendørs på et elektronisk anlæg, og udendørs på en IPSC inspireret handlebane samt det elektroniske. Vi har ikke pladsen til at bygge indendørs handlebaner desværre, dog ser vi også den elektroniske løsning som en god ide. Tanken er at få det sat op, så det kan skydes på alm. trænings aftener ''side om side'' med de traditionelle skytter (simpelthen afsætte en bane eller to til formålet).

Jeg er ret sikker på, at det samme gør sig gældene for nogle af de andre landsdele også. Så det er et projekt under udvikling.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar