Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgning

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgning

Indlæg af Gunslinger » 25. nov 2013, 14:33

Min formand er idag blevet bedt om at indsende kopi af min IPSC licens, i forbindelse med SKV2 ansøgning på en pistol i kaliber .40 S&W. Våbenregistreringen i Brøndby siger, at det er et nyt krav fra justitsministeriet, når man ansøger om våben til brug i IPSC. Er der andre der har været ude for dette??

Han bad om at få tilsendt dokumentation for kravet, hvilket vi nu afventer.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af Fast Fumble » 25. nov 2013, 15:16

Gunslinger skrev:Min formand er idag blevet bedt om at indsende kopi af min IPSC licens, i forbindelse med SKV2 ansøgning på en pistol i kaliber .40 S&W. Våbenregistreringen i Brøndby siger, at det er et nyt krav fra justitsministeriet, når man ansøger om våben til brug i IPSC. Er der andre der har været ude for dette??

Han bad om at få tilsendt dokumentation for kravet, hvilket vi nu afventer.
Det er ikke "nyt". Hvis man ansøger om en af de store kalibre, og angiver IPSC som årsagen, så forlanger de kopi af IPSC licensen som dokumentation af behovets legitimitet.
Hvis man angiver fx Tjenestepistol, er der ikke dette krav.
Hvis man angiver Terrænpistol som årsag, ryger ansøgningen til SKV Vingsted i stedet, og så kræves der at foreningen har godkendte baner til kaliberen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af Gunslinger » 25. nov 2013, 15:53

Fast Fumble skrev:
Det er ikke "nyt". Hvis man ansøger om en af de store kalibre, og angiver IPSC som årsagen, så forlanger de kopi af IPSC licensen som dokumentation af behovets legitimitet.
Hvis man angiver fx Tjenestepistol, er der ikke dette krav.
Hvis man angiver Terrænpistol som årsag, ryger ansøgningen til SKV Vingsted i stedet, og så kræves der at foreningen har godkendte baner til kaliberen.
Hvorfor skal der dokumenteres for behovet hvis det er en af de nye kalibre, når dette ikke gør sig gældende hvis våbnet er 9mm? De nye kalibre er jo ikke udelukkende godkendt til IPSC, så hvorfor skal der redegøres særligt for dette?

Hvis man vil have en .45 ACP til terræn, hvilken dokumentation skal de så have :???: ?

Brugeravatar
Sonos.dk
This member is
This member is
Indlæg: 205
Tilmeldt: 19. sep 2007, 17:16
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Korsør
Has thanked: 16 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af Sonos.dk » 25. nov 2013, 16:19

Jeg skulle også vise licens til mine 9mm til IPSC
Carsten
When guns are outlawed only outlaws will have guns
https://www.sonos.dk
https://www.facebook.com/Sonos.dk

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af Gunslinger » 25. nov 2013, 16:22

Sonos.dk skrev:Jeg skulle også vise licens til mine 9mm til IPSC
Det har vi ikke skullet de sidste 6. gange vi ansøgte om SKV2 på 9mm våben til IPSC.....

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af Caspian1911 » 25. nov 2013, 21:29

Det er jo sådan set lidt svært, at fremvise en licens, hvis det er før licensprøven, man vil købe sit våben.

Ellers er devisen: tag licensprøven med din single-Stack cal. 32. Det giver jo ingen mening, at man skal fremvise licens. Tåbeligt.

Jeg var igennem møllen, da jeg skulle have min IPSC-skyder. Det tog godt nok noget tid, inden de kunne forstå, at jeg ikke kunne fremvise Licens før Licensprøven.


Sent from my iPad using Tapatalk
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


AllanA
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 6. nov 2007, 08:29
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Randers
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af AllanA » 26. nov 2013, 16:18

# caspian1911
Nysgerrig: Hvordan fik du den så rent faktisk igennem Unionen uden en IPSC-licens??

-----------------------------------------
Jeg kan måske hjælpe lidt med uddybning og pointering på et par fronter:
Årsagen til Unionens krav om berigtigelse af ansøgerens IPSC-licens ved ansøgning om grovvåben er øjensynlig, at deres godkendelsesprocedure hviler på lidt andet aftalegrundlag med Justitsministeriet end DGI's. DGI (DDS) har jo historisk set aldrig haft præcedens for individuel licensiering i forhold til skydning i forskellige discipliner h.hv. kalibre.
Der er desuden altid forskellig papirgang for pistolkalibre op til 9mm/.38/.357 i forh.t. proceduren ved godkendelse af kalibre fra .40 og opefter. Indtil 9mm/.38/.357 og indtil 2 styk godkender politiet direkte, mens ansøgninger om kalibre større end 9mm, og antal over 2 styk i samme type, altid skal over Justitsministeriet.
Dette forhold behøver dog egentlig kun iagttages, når der søges påtegning alene med sportslig begrundelse i, at et våben skal anvendes til/i en helt specifik og særegen disciplin eller klasse.
Hvilket samtidigt oftest kun nødvendiggøres ved ansøgninger (i antal eller type) udover almindeligvis tilladte 2 våben af hver af de oprindelige typer (jf. våbenloven i dette tilfælde: Grov pistol), eller for våben til klasseskydning i f.eks. "Open".

Her kan en formand godt være lidt vågen, for der er jo altså ingen grund til at gøre det sværere for sig selv end højst nødvendigt:
Såfremt vi forlods forudsætter at;
- skyttens forening er medlem af både DGI, Unionen (og DSF...),
- grovvåbnet er almindeligt gangbart til DGI bane og Terræn (f.eks. en .40 S&W som hernævnte),
er der dermed ingen hindring for at søge medlemmets første 2 våben påtegnet gennem DGI i Vingsted.

Det er nemlig ikke påtegningens geografiske udstedelsessted (Brøndby eller Vingby) der regulerer anvendelsen, men de facto:
- foreningens organisatoriske medlemskab/-er,
- våbnets type og indretning
- samt evt. krav om licens for skytten personligt,
som tilsammen bestemmer både, om den enkelte påtegning kan godkendes og hvad våbnet derefter må bruges til.

Altså, med fare for at gentage mig selv på en anden måde:
Har man fået påtegning til sit våben, uanset om denne er ansøgt og godkendt gennem DGI eller Unionen, er det alene ens forenings medlemsskab og den specifikke skydedisciplins krav/betingelser for h.hv. våben og skytte, der afgør om man har lov at skyde - og eje......

Endvidere, Fast Fumble, står der s.v.j.v. ingen steder skrevet, at skyttens forening skal råde over egne baner godkendt til våbnet. Teksten specificerer "lovligt kan anvendes i foreningen", hvilket helt bestemt også er opfyldt ved, at foreningens medlem, våbenejeren, deltager i et, evt. flere, legitime stævner og konkurrencer uden for foreningen - betegnet som foreningens aktiviteter, og generelt baseret på foreningens medlemsskab af denne eller hin hovedorganisation. Foreningen behøver således ikke nødvendigvis råde over egen bane med handlebane-tilladelse for at have IPSC-skytter med dedikerede IPSC-våben som medlemmer. Medlemmerne må bare kun benytte deres våben på dertil godkendte baner.
-----------------------------------------

Denne lange, søvndyssende roman fordi:
- som formand er det mig med tilbagevendende skrivekrampe :TOS: grundet gunslinger's myriader af SKV2'ere :biggrin:
- jeg har tillige et fair kendskab til DDS-Østjyllands kamp :clap: for indførelsen af de nye grove
- flere af os kender lidt, eller meget, til våbenlovgivningen - enkelte bidrager også jævnligt her på NVF :respekt:
desuden:
- er vores forening en "ren" pistolklub :twoguns: - hverken langløbede eller luft i klubskabet...
- har vi fået baner godkendt til;
våbenklasserne 6,7,8,10, på 12,5m, 15m, 25m, til IPSC, TjP, Falling Target, stålmål, undendørs skydning i kunstig belysning m.m.m.
og endelig:
- interesserer det nogle af os at kende lovgrundlaget og have styr på godkendelserne!
Bemærk: Jeg brugte vendingen "at kende" - IKKE "at finde hullerne i".... :neutral:
En rigtig 1911'er hedder selvfølgelig Colt .... !

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af Mapzter » 26. nov 2013, 16:23

Hej Allan,
AllanA skrev:Endvidere, Fast Fumble, står der s.v.j.v. ingen steder skrevet, at skyttens forening skal råde over egne baner godkendt til våbnet. Teksten specificerer "lovligt kan anvendes i foreningen", hvilket helt bestemt også er opfyldt ved, at foreningens medlem, våbenejeren, deltager i et, evt. flere, legitime stævner og konkurrencer uden for foreningen - betegnet som foreningens aktiviteter, og generelt baseret på foreningens medlemsskab af denne eller hin hovedorganisation.
Jeg er ganske enig med dig - SKV i Vingsted har dog tilsyneladende valgt at anlægge den fortolkning som Fast Fumble nævner. Hvilket regel-grundlag der er (om noget overhovedet) for dette står meget uvist for mig, men det er i hvert fald det indtryk formanden i vores forening har fået efter at ha' snakket med dem et antal gange.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af Fast Fumble » 26. nov 2013, 18:12

Mapzter skrev:Hej Allan,
AllanA skrev:Endvidere, Fast Fumble, står der s.v.j.v. ingen steder skrevet, at skyttens forening skal råde over egne baner godkendt til våbnet. Teksten specificerer "lovligt kan anvendes i foreningen", hvilket helt bestemt også er opfyldt ved, at foreningens medlem, våbenejeren, deltager i et, evt. flere, legitime stævner og konkurrencer uden for foreningen - betegnet som foreningens aktiviteter, og generelt baseret på foreningens medlemsskab af denne eller hin hovedorganisation.
Jeg er ganske enig med dig - SKV i Vingsted har dog tilsyneladende valgt at anlægge den fortolkning som Fast Fumble nævner. Hvilket regel-grundlag der er (om noget overhovedet) for dette står meget uvist for mig, men det er i hvert fald det indtryk formanden i vores forening har fået efter at ha' snakket med dem et antal gange.
Nemlig, og det var kun derfor jeg nævnte det.
Jeg har valgt blot at tage forholdet til efterretning, fordi det ikke er en hæmsko i praksis (i hvert fald ikke i min forening), men de to SKV kontorer har altså forskellig forvaltningspraksis på dette område.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

AllanA
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 6. nov 2007, 08:29
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Randers
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af AllanA » 26. nov 2013, 18:18

Hej Mapster - hov korrigerer lige jf nyt indlæg af FastFumble...
Tror måske et eller andet er endt lidt fejl- eller overfortolket i forhold til Fast Fumle's, og/eller din formands, opfattelse af holdningen hos SKV i Vingsted, da det rent faktisk netop er min dialog med SKV i Vingsted og Brøndby fra i formiddags d.d., som er den væsentligste del af mit grundlag og skyts til at konkludere og udlede som beskrevet.
Resten af mit grundlag finder jeg i h.hv. rigets våbenlov, div. bekendtgørelser og så lige den tekst som formanden skriver under på på selve SKV2 ansøgningsblanketten.

Nej - heller ikke noget decideret problem her - bare et øget og lettere unødvendigt dokumentationskrav

Og ja: De 2 SKV kontorer har reelt både forskellig praksis og grundlag, som nævnt tidligere.
En rigtig 1911'er hedder selvfølgelig Colt .... !

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af Caspian1911 » 26. nov 2013, 20:27

AllanA skrev:# caspian1911
Nysgerrig: Hvordan fik du den så rent faktisk igennem Unionen uden en IPSC-licens??

-----------------------------------------
Jeg har tidligere beskrevet det i denne tråd.
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=16799

Kort går det ud på, at jeg ikke kunne få tilladelse, før jeg forklarede, at jeg skulle bruge pistolen for at få licens, samt at Tim Andersen havde fat i Unionen.

Dengang vidste de heller ikke helt, hvad de lavede.


Sent from my iPad using Tapatalk
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Acer surculus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 100
Tilmeldt: 26. jun 2010, 21:17
Interesser: Skydning
Geografisk sted: MGRS 32VNJ67700780
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af Acer surculus » 4. dec 2013, 14:51

Så vidt jeg erindrer, har jeg på min SKV-ansøgning blot anført 'bane- og terrænskydning' for min grovpistol.

Pistolen blev erhvervet udelukkende med IPSC for øje, men før jeg fik licens. Pistolen blev registreret hos SKV i Vingsted. Derfor var det absolut 'no go' at skrive IPSC på ansøgningen som skydedisciplin - det følte jeg egentlig heller ikke et behov for.

SKV i Vingsted har efterfølgende tilkendegivet, at jeg kan skyde alle anerkendte skydediscipliner for grovpistol under DGI Skydning, DSkyU og Dansk Firmasport.
Inter nanorum non pudor esse brevem

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af Fast Fumble » 5. dec 2013, 00:46

Acer surculus skrev:SKV i Vingsted har efterfølgende tilkendegivet, at jeg kan skyde alle anerkendte skydediscipliner for grovpistol under DGI Skydning, DSkyU og Dansk Firmasport.
Det er korrekt, den afklaring var jeg indblandet i.
Der var en kort periode med en anden fortolkning, men den landede på benene. Det er ikke tilladelsen der bestemmer hvad din pistol må bruges til, men de forbund din(e) forening(er) er medlem af.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af Mausertossen » 5. dec 2013, 16:00

Hvis så bare rifler også blev SKV-behandlet nogenlunde fornuftigt........ :wall:
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af GT9 » 5. dec 2013, 18:03

Mausertossen skrev:Hvis så bare rifler også blev SKV-behandlet nogenlunde fornuftigt........ :wall:
-S
Hej Mauser

Her tænker du vel på manuel action rifler som burde være uden problemer ?
Norwegian Blue Parrot

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Nyt krav om forevisning af IPSC licens ved SKV2 ansøgnin

Indlæg af Mausertossen » 5. dec 2013, 18:13

GT9 skrev:
Mausertossen skrev:Hvis så bare rifler også blev SKV-behandlet nogenlunde fornuftigt........ :wall:
-S
Hej Mauser
Her tænker du vel på manuel action rifler som burde være uden problemer ?
Ja, for eksempel Remington 700 VTR eller en BAR15... :mad:
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Besvar