IPSC, andre forbund end DSF?

For sportsskytter der vil lidt mere...
GØB
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10. aug 2009, 17:46
Interesser: pistol. riffel. jagt.
Geografisk sted: midtjylland

Re: IPSC, andre forbund end DSF?

Indlæg af GØB » 8. sep 2009, 22:08

Jaaa der blir da presset lidt men på en god måde :biggrin:


Jeg har følt mig meget velkommen og mødt stor hjælpsomhed de steder jeg har været.
Og der har været talt og fortalt meget om IPSC.

Så man må jo se at komme igang :mrgreen:

Ja og super forum. :numberone:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: IPSC, andre forbund end DSF?

Indlæg af Fast Fumble » 8. sep 2009, 22:29

Jesper T skrev:Af de 12 mand jeg har mødt på kurset i weekenden, kender jeg kun to af dem herinde.
Jeg kunne godt bruge et sted hvor man kunne sige tak for en fed weekend, og spørge ind til de andres erfaringer hjemme i klubberne.
Jeg er vel den ene af de to du kender? (Det var undertegnede og Mapzter der afviklede prøverne, og Henrik F der underviste og lavede teori-spørgsmål - Hey! Nu er du allerede på 3!)

Jeg hører hvad du siger, og det kan også godt være tiden er ved at være moden igen til et forum. Der var faktisk et forum engang, på DSF.dk tror jeg det var, men det var totalt dødt, og blev derfor nedlagt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Ribe
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8. sep 2009, 01:03
Interesser: Ikke licens i nu (IPSC skyt)/
Geografisk sted: Ribe

Re: IPSC, andre forbund end DSF?

Indlæg af Ribe » 8. sep 2009, 23:34

Hvis vi skal fange de skytter der surfer rundt på nettet og leder efter IPSC, er vi nødt til at have et sted hvor de kan stille spørgsmål.
Såå skal der noget mere ind påhttp://www.IPSC.dk :yo:
Den eneste side jeg ind til nu har fået noget relavant info omkring sporten her i danmark er på http://www.DSF.dk :twisted:

Det jeg siger som nybegynder (uden licens). Er at DSF's hjemme side er nok den som har givet mest relavant info for en ny mand der har søgt lidt rundt på nettet for at få noget at vide.
Sys det ville være en rigtig god ide hvis der skete noget mere på http://www.IPSC.dk.
Altså omkring licens krav, hvor sker der noget henne i dk og andre muligheder for at se med på side linjen :bowdown:
Rent udsagt så kan man godt få den opfattelse af http://www.IPSC.dkhjemme sider at det er dødt totalt :offtopic:
Vi planlægger to store DSF PR- events i foråret, en i Aalborg og en på Hanebjerg eller Kalvebod. Her vil man kunne prøve Tjenestepistol, Kombipistol, 200M Kombiriffel, Steel Challenge og IPSC.

Vi er gået i gang med at udarbejde 2 Blue-Ray/alm. DVD'er, en på 5 min til at rulle på en storskærm i forbindelse med andre aktiviteter, og en på 15 min til at udsende til interesserede.
Seee det her vil være en rigtig god ide :welcome:
hvor mange som vil kommer vist meget an på hvor aktivet man reklamere omkring dette. Og især de aktive skytte lige får hevet et par stykker med eller får udbredt buskabet på en anden måde :director:
Hvordan man lige få fat i de som ikke står i en DSF forening??

See det er af de bedre spørgsmål, den vil jeg godt lige tænke over engang før jeg svare :goodpost:

Brugeravatar
Honza
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 15. mar 2006, 15:06
Interesser: Foto&Video
Geografisk sted: NordSjælland
Geografisk sted: Nærum
Kontakt:

Re: IPSC, andre forbund end DSF?

Indlæg af Honza » 9. sep 2009, 09:24

Hej alle som savner nogle oplysninger om IPSC eller som vil skyde en alternativ til DDS.

For det første behøver det ikke være dyrt og man kan sagtens bruge .22 kaliber til en anden form for skydning – dog ikke IPSC. F.Eks. KombiPistol eller nu DivisionsSkydning i TjenestePistol på Kalvebod i Kbh.

Ellers vil jeg gerne nævne, at det har været mange forsøg for at annoncere DSF skydning for medlemmer i DDS – i hvert faldt her i NordSjælland. Det lykkedes ikke altid at komme frem med budskabet, også fordi der findes stadigvæk folk, som modarbejder alt initiativ hvad enten vi snakker IPSC eller TjenestePistol, KombiPistol, KombiRiffel og andre lignede DSF aktiviteter. Altså når man nu vil prøve at blande aktiviteter på tværs af forskellige foreninger, som DDS og DSF. Det vil være det bedste reklamer for al skydning i Danmark. De forstår simpelthen ikke at det der med at lege på sin egen sandbanker hører ikke mere her i vores moderne Danmark. Når I har lyst til at læse lidt mere om de konflikter vi har i DDS-NSJ læs så på www.ddsnsjpistol.dk (siden er stadig under kraftig konstruktion !!!). Her har vi også forum som burde omhandle alt pistol skydning i NordSjælland, uanset om det er DDS, DSF, DSU.
Ellers kan man diskutere IPSC skydning på www.ssin.dk (Sportsskytter i NordSjælland), hvor man også kan læse om vore IPSC stævne og kan stille spørgsmål på SSIN’s forum.

Jeg har ellers redigeret en DVD disk med IPSC stævne på Hanebjerg. Under denne adresse ftp://honza.dk/dsf/IPSC/video/ har jeg lagt DVD genereret filer, således at alle kan bruge de filer til at generere en DVD via værktøj DVDshrink 3.2 som jeg også har vedlagt på denne ftp adresse. Jeg laver selvfølgelig gerne en DVD disk selv, om nødvendigt (begrænset antal). Der ligger også en windows video fil, som ellers kan bruges i stedet. Video kan ses her: YouTube IPSC video

Jeg har set disse spørgsmål:
1) at man ikke bare lige kommer ud og skyder men derimod skal have en licens først
2) de ikke er verdensmestre fra dag 1 selvom de skyder 280+ point med deres .22 pistoler
3) det er dyrt i ammo

Mit svar er:
1) – ikke til TjenestePistol, KombiPistol, BowlingPins o.l. spændende aktiviteter.
2) – er fuldstændig underordnet, fordi selvom der stadig findes denne konkurrenceagtig lyst og prestige, så hovedvægten ligge nemlig i at det er sjovt, selvom man ligger sidst i rækken. Det skal simpelthen opleves.
3) – det er ikke så dyrt med som IPSC skydning, når man deltager i TjenestePistol eller KombiPistol. Vi snakker om 60 skud i .22 eller 9mm pr. disciplin.

Hilsen Jan Rajchman
Søllerød Skytteforening

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 8. jun 2006, 09:00
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: IPSC, andre forbund end DSF?

Indlæg af japh » 9. sep 2009, 10:13

Honza skrev: Jeg har set disse spørgsmål:
1) at man ikke bare lige kommer ud og skyder men derimod skal have en licens først
2) de ikke er verdensmestre fra dag 1 selvom de skyder 280+ point med deres .22 pistoler
3) det er dyrt i ammo

Mit svar er:
1) – ikke til TjenestePistol, KombiPistol, BowlingPins o.l. spændende aktiviteter.
2) – er fuldstændig underordnet, fordi selvom der stadig findes denne konkurrenceagtig lyst og prestige, så hovedvægten ligge nemlig i at det er sjovt, selvom man ligger sidst i rækken. Det skal simpelthen opleves.
3) – det er ikke så dyrt med som IPSC skydning, når man deltager i TjenestePistol eller KombiPistol. Vi snakker om 60 skud i .22 eller 9mm pr. disciplin.

ad 1 & 3) Nu snakkede vi jo helt konkret IPSC og ikke de andre DSF discipliner :neutral:

ad 2) Selvfølgelig ligger hovedvægten i at det skal være sjovt, men det ændrer altså ikke ved at for mange at de skytter jeg har mødt har det absolut betydning at de ikke placerer sig i bunden - og det er altså svært om at overbevise dem om at det ikke er vigtigt de første par år. :wall:
-jens

Brugeravatar
Honza
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 15. mar 2006, 15:06
Interesser: Foto&Video
Geografisk sted: NordSjælland
Geografisk sted: Nærum
Kontakt:

Re: IPSC, andre forbund end DSF?

Indlæg af Honza » 9. sep 2009, 11:16

japh skrev:

ad 1 & 3) Nu snakkede vi jo helt konkret IPSC og ikke de andre DSF discipliner :neutral:

ad 2) Selvfølgelig ligger hovedvægten i at det skal være sjovt, men det ændrer altså ikke ved at for mange at de skytter jeg har mødt har det absolut betydning at de ikke placerer sig i bunden - og det er altså svært om at overbevise dem om at det ikke er vigtigt de første par år. :wall:

Du har ikke forstået mit budskab.
Ad 1. mener jeg, at TjenestePistol er lige så sjovt som IPSC men ikke så krævende. Den er også tæt på de oplevelse man nu har til IPSC.
Ad 2. Man skal opleve det for at forstå, at det der med placering slet ikke har nogen betydning overhovedet. Oplevelsen ligger i den dynamiske skydning, fordi de diverse krav til en hurtig reaktion flytte udfordringen til éns selv. Om du forstår hvad jeg mener.

Hilsen Jan

Ribe
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8. sep 2009, 01:03
Interesser: Ikke licens i nu (IPSC skyt)/
Geografisk sted: Ribe

Re: IPSC, andre forbund end DSF?

Indlæg af Ribe » 10. sep 2009, 01:31

Du har ikke forstået mit budskab.
Ad 1. mener jeg, at TjenestePistol er lige så sjovt som IPSC men ikke så krævende. Den er også tæt på de oplevelse man nu har til IPSC.
Ad 2. Man skal opleve det for at forstå, at det der med placering slet ikke har nogen betydning overhovedet. Oplevelsen ligger i den dynamiske skydning, fordi de diverse krav til en hurtig reaktion flytte udfordringen til éns selv
See der har du Jan synes jeg en ret god pointe :goodpost:

Af samme grund vil jeg måske hvis tiden er til det kigge forbi på lørdag og se det hele lidt fra side linjen :biggrin:
Som " Jan" selv beskriver det dynamiske i skydningen eller andre pistol discipliner kan man sgu kun få en fornemelse af ved at se/føle/prøv & fornemme de forskellige dicipliner og så selv afgøre hvilken diciplin som rækker til ens behov. :tmg:

Nogen er jo nok mere til Tjenste pistol end IPSC og så den anden vej :bowdown:

Hva folk synes, ligger jo ved deres egne behov må vi jo nok kunne blive enig om :biggrin:

Helt personligt så virker IPSC som noget der ligger lige til mit høre ben :nutkick:

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 8. jun 2006, 09:00
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: IPSC, andre forbund end DSF?

Indlæg af japh » 10. sep 2009, 08:31

Honza skrev:Du har ikke forstået mit budskab.
Jo, det skulle jeg nok mene at jeg har - min anke gik på at snakken handlede specifik om hvordan vi kunne få flere skytter til at skyde IPSC og ikke andre DSF discipliner.
Honza skrev: Ad 1. mener jeg, at TjenestePistol er lige så sjovt som IPSC men ikke så krævende. Den er også tæt på de oplevelse man nu har til IPSC.
Det er jeg ikke helt enig i. Ja, TJP er da sjovt, en del sjovere end andre statiske banediscipliner - men det er altså bare endnu en baneskydning med gentagelse efter gentagelse. Jeg synes absolut ikke at det er en oplevelse som minder om IPSC. I Jylland er vi desuden ikke særlig godt stillet mht til at skyde TJP, jeg kender umiddelbart til 4 klubber hvor TJP er muligt at skyde men ingen af dem er særlig gode til at afholde stævner - faktisk har der ikke været nogen i år - og aflysningen af Jyllands-delen af DM hjalp jo heller ikke på situationen. Sjovt nok har vi betydelig bedre muligheder for at skyde IPSC end TJP :biggrin:
Honza skrev: Ad 2. Man skal opleve det for at forstå, at det der med placering slet ikke har nogen betydning overhovedet. Oplevelsen ligger i den dynamiske skydning, fordi de diverse krav til en hurtig reaktion flytte udfordringen til éns selv. Om du forstår hvad jeg mener.
Jeg forstår udmærket og det er jo også det jeg selv siger. Problemet som jeg oplever er at folk har meget, meget, meget svært ved at forstå at placering ikke er noget man går op i (de første mange gange/år). Så værktøjer til at overbevise dem modtages gerne :help:
-jens

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: IPSC, andre forbund end DSF?

Indlæg af Fast Fumble » 10. sep 2009, 08:42

Diversity, kalder de det på udenby'sk. Og jeg er helt enig! Det er lækkert med den mangfoldighed der er i pistolsporten, og muligheden for at dyrke lige den disciplin der passer til ens ambitionsniveau og lyst.

Tjenestepistol er for dem som gerne vil have tempo på, men stadig dyrke skydesporten uden at løbe. Det er ikke dyrt, det kræver ikke licens, og det er ret let at gå til. Fremragende sport, som desværre ikke har den store udbredelse i Jylland. Det eneste der kræves, er et grovvåben og lyst til at skyde hurtigt/præcist.

Steel Challenge er lidt i samme boldgade, dog kræver det licens (lidt læsestof, en online teoriprøve og et weekend-kursus i sikkerhed og skyde teknik). Det er noget dyrere, da man hurtigt får brugt mere ammo, men det er dejlig umiddelart at tilbagemeldingen er et PLING og ikke et hul der skal plastres, og det er for folk der vil skyde hurtigt og meget, uden at skulle løbe. Sporten findes ikke rigtig i Danmark endnu, men den vil blive løbet i gang over det næste års tid.

IPSC er for dem der ikke kan få dynamik nok, dem som vil kombinere skydningen med noget fysisk, og dem som kan bruge lidt mere tid/penge på skydning. Der skal en licens til, og sporten kan dyrkes over hele verden, under præcis samme regelsæt/kommandoer. Sporten er meget internationalt orienteret, men der er månedlige matcher i Jylland og på Sjælland.

Og så er der jo også alle de andre discipliner :blink:
Jeg skyder fx altid terrænweekend'en i Mårup og Ålbæk. En hel weekend med terrænpistol først ved vestkysten, derefter ved østkysten er simpelthen en dejlig naturoplevelse, som jeg ikke vil gå glip af! Det er lissom min afslutning på terrænsæsonen, selvom geværskytterne i DDS nu har lavet den stævneweekend til den første i 2010 sæsonen :puke:

På samme måde skyder jeg IPSC stævnet i Quickborn ved Hamburg i November, det markerer afslutningen på min IPSC sæson. Det er dejlig let at komme derned, Etaps priser er som altid rimelige, der er RIGTIG mange danskere med, og den tyske Regional Master Jürgen Tegge er en god mand, der kan stable nogle drøngode stævner på benene.
Senest rettet af Fast Fumble 10. sep 2009, 12:20, rettet i alt 1 gang.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

BMadsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 366
Tilmeldt: 27. apr 2006, 09:18
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: IPSC, andre forbund end DSF?

Indlæg af BMadsen » 10. sep 2009, 11:19

IPSC stævnet i Quickborn ved Hamburg er nu i November :TOS:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: IPSC, andre forbund end DSF?

Indlæg af Fast Fumble » 10. sep 2009, 12:21

BMadsen skrev:IPSC stævnet i Quickborn ved Hamburg er nu i November :TOS:
Ja, ja, det er jo det jeg siger! Hamburg i November!







Herligt med den der 'edit' funktion...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar