Hullet på Hanebjerg - hvad der kan accepteres/forventes

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Brugeravatar
Honza
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 15. mar 2006, 15:06
Interesser: Foto&Video
Geografisk sted: NordSjælland
Geografisk sted: Nærum
Kontakt:

Hullet på Hanebjerg - hvad der kan accepteres/forventes

Indlæg af Honza » 13. aug 2009, 09:14

Jeg vil bare starte en diskussion om, hvad vi forventer med at bruge Hullet til. Hvad vi forventer af os selv og de andre, som skyder i Hullet og hvordan vi skyder i Hullet – og ikke kun IPSC.

Jeg mener … IPSC er en sports disciplin, hvor man virkelig har forstået hvad det vil sige at fokusere på sikkerheden. Og ikke nok med at fokusere på sikkerheden men med IPSC har man også formået at forstå og at acceptere de strenge straffer, hver eneste brud på sikkerheden indebærer.

Og det er bare intet, der kan diskuteres. Vi snakker om at rent og brutalt dumpe til krævende licenskursus eller vi snakker om at blive diskvalificeret eller udvist fra banen til stævner eller til træning. Der er simpelthen rene linje, som alle har forstået konsekvens af. Og vi elsker det, fordi vi får en mulighed at dyrke sport, som virkelig kan tænde en og hvor vi kan føle os trygge.

Men samtidigt har vi menneske dog en svaghed (eller styrke), som jeg gerne vil fokusere på her i dette tråd. Vi mennesker kan være og bliver faktisk fristet til mange ting i vores liv – det gør jo os til menneske. Men når man holder en 9mm pistol i hånden, gælder andre regler. Og når man står mit i en relativ sikker og tryk terræn i hullet, kan man undervurdere eller bagatellisere nogle ikke særlig gennemtænkte handlinger.

Men det handler selvfølgelig ikke kun om fristelse men ganske enkelt om nogle fejl, som vi alle kan komme til – især efter en vis rutine med skydevåben. Jeg har ikke været i skydesporten i særlig lang tid, men generelt har jeg oplevet, at denne tilbøjelighed til at begå fejl er mindst hos IPSC’s erfarne folk. IPSC skytter blev simpelthen tvunget til at opbygge nogle faste rutiner for at kunne praktisere denne disciplin - netop fordi de er under varigt opsyn. Under opsyn af uddannede range officer eller bare af os andre IPSC skytter. Og det er dette udtryk – under opsyn – ikke som udtryk for chikane med som udtryk for ekstra sikkerheden, jeg vil fokusere på i mit virke som sportsskytte.

Alt dette er ligesom underforstået, når vi snakker IPSC skydning. Men jeg har også været vidne til, at en erfaren skytte med to drenge blev opfordret til at stoppe skydningen i Hullet, fordi hans træning ikke var særlig gennemtænkt. Oven i købet blev han opdaget under en bane opbygning til IPSC stævne, hvor Hullet blev reserveret til dette formål. Han var temmelig irriteret over den kritik han fik og brugte nogle verbale vendinger til at lette hans frustration over for os.

Tja. IPSC folk har lært det, SSIN medlemmer har lært det eller kommer til at gøre det - så andre skytter må også lære det. Tag imod kritik med et smil eller med en forståelse. Det er for vores egen skyld. Fordi vi alle kan lave fejl og vi har alle brug for et prik på skulderen af og til.

SSIN bestyrelses medlem Jan Rajchman

Kom ellers også forbi vores forum http://www.forum.ssin.dk

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: Hullet på Hanebjerg - hvad der kan accepteres/forventes

Indlæg af Grendel » 13. aug 2009, 09:56

Honza skrev: Men jeg har også været vidne til, at en erfaren skytte med to drenge blev opfordret til at stoppe skydningen i Hullet, fordi hans træning ikke var særlig gennemtænkt. Oven i købet blev han opdaget under en bane opbygning til IPSC stævne, hvor Hullet blev reserveret til dette formål. Han var temmelig irriteret over den kritik han fik og brugte nogle verbale vendinger til at lette hans frustration over for os.
Det skal helt klart stoppes blandt andet fordi han ikke respektere at nogle af banerne er reserveret til et kommende arr. det være sig DSF eller DDS stævner det er sådan set ligegyldigt eller hans træning ikke opfylde de retnings liniere som er gældende for foreningen/skydegodkendelse - men det er en klar glidebane at komme ud på - at regler ikke bliver overholdt.

Har man ikke selv modet til at påtale dette skal man i det mindste gøre en ansvarlig leder dette bekendt så denne kan tage affære.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Hullet på Hanebjerg - hvad der kan accepteres/forventes

Indlæg af Fast Fumble » 13. aug 2009, 14:47

Grendel skrev:...hans træning ikke opfylde de retnings liniere som er gældende for foreningen/skydegodkendelse - men det er en klar glidebane at komme ud på - at regler ikke bliver overholdt.
Har man ikke selv modet til at påtale dette skal man i det mindste gøre en ansvarlig leder dette bekendt så denne kan tage affære.
Fuldstændig enig!
Regler skal overholdes. Hvis nogle regler kan overtrædes, hvem bestemmer så hvilke regler der skal overholdes, og hvilke der kan sløses med?!? Og den glidebane KAN ende med at man befinder sig i en situation hvoe man ikke rigtig ser sig i stand til at håndhæve nogen relger overhovedet!

I min forening (vi skyder vist ca. lige dele DDS og DSF discipliner) håndhæver vi regler konsekvent. Vi tilstræber også at have defineret hvad sanktionerne er ved regelbrud, så alle kan behandles ens. Det er meget vigtigt for at de der revses, kan undgå at opleve det som personlig fornærmelde, chikane eller whatever - for det er jo en nødvendig irettesættelse. Der kan falde nolge uoverlagte ord, og hvis det sker i skydninger under DSF, så er det en DQ på stedet. (Kan man ikke tøjle sit temperament med et skarpladt våben i hånden, så har man ikke noget at gøre på en skydebane). Under DDS er det lidt sværere, fordi der ikke i regelsættet er taget ret meget stilling til sanktioner.
Vor forening har sendt et foreslag til DDS med lidt klarere definitioner på mulige sanktioner ved regelbrud ved terrænskydning, men ... vi har mig bekendt ikke fået noget svar (noget vi jævnligt oplever når vi sender forslag til DDS).

Det er også en god ide at udmelde til medlemmer hvem de kan henvende sig til, når de observerer regelbrud, så man har en formaliseret arbejdsgang. Hvis en skytte giver kritikken direkte til regelbryderen, kan det ofte ikke opfattes særlig seriøst, og give anledning til splid mellem medlemmerne. Kommer irettesættelsen derimod fra den ansvarlige skydeleder, bliver det ofte ikke til mere end en "Undskyld, det var jeg ikke opmærksom på. Det skal ikke gentage sig." - og så er alle glade igen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Hullet på Hanebjerg - hvad der kan accepteres/forventes

Indlæg af Yamamoto » 15. aug 2009, 20:56

Fast Fumble skrev: Under DDS er det lidt sværere, fordi der ikke i regelsættet er taget ret meget stilling til sanktioner.
Vor forening har sendt et foreslag til DDS med lidt klarere definitioner på mulige sanktioner ved regelbrud ved terrænskydning, men ... vi har mig bekendt ikke fået noget svar (noget vi jævnligt oplever når vi sender forslag til DDS).
Det der med de manglende sanktioner i DDS reglerne har generet mig længe, hvis der var sanktioner som i IPSC kunne det være at folk tog lidt mere seriøst på sikkerheden. Værste tilfælde jeg har været ude for var en terrænskytte der på kommandoen 'anlæg høreværn og gør klar til skydning' vadede frem til skydelinien, isatte magasin og tog ladegreb, på trods af den foregående gruppe skytter ikke var ude af farezonen. Der generede det mig grænseløst at jeg ikke kunne smide ham ud på stedet, men måtte nøjes med at skrive en advarsel på hans scoresheet. :TOS:

Besvar