Hvilken IPSC begynder pistol.

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af Frantz » 25. dec 2018, 22:18

Jeg har i lidt over et år skudt et og 2 hånds GSP .22 i DGI. Og med jævne mellemrum diverse 9mm pistol og .38 revolvere. Jeg vil gerne videre til 9mm og med tiden IPSC. Og med tiden mener jeg at jeg i 2019 fokusere mere på 9mm og terræn skydning for at tilvænne mig en 9mm.
Jeg vil meget gerne have min egen pistol og har forelsket mig lidt i CZ 75 Shadow 1 og specielt 2.
Er der nogen der har nogle gode råd til en starter 9 mm? Pris Max ca. 10.000 for pistol uden udstyr
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af Fast Fumble » 25. dec 2018, 22:39

Frantz skrev:
25. dec 2018, 22:18
Jeg har i lidt over et år skudt et og 2 hånds gsp .22 i dgi. Og med jævne mellemrum divers 9mm pistol og .38 revolvere. Jeg vil gerne videre til 9mm og med tiden IPSC. Og med tiden mener jeg at jeg i 2019 fokusere mere på 9mm og terræn skydning for at tilvænne mig en 9mm.
Jeg vil meget gerne have min egen pistol og har forelsket mig lidt i cz 75 shadow 1 og specielt 2.
Er der nogen der har nogle gode råd til en starter 9 mm? Pris Max ca. 10.000 for pistol uden udstyr
Tjah, en CZ er nu ikke noget skidt valg i den prisramme. Jeg har selv lige købt en brugt SP-01 til IPSC Production Optics.
Men sørg for at træne helt vildt med kaliber 22, så sigte/aftræk og alle de andre basale ting VIRKELIG sidder i skabet. Der sker ofte det, at når man skifter til 9mm pistol, så går indlæringen lidt i stå, og det koster ret mange skud at få noget reel fremdrift igen.

Til en starter 9mm er mit standard råd: Vælg en god tung jern-skyder. Vægt er en effektiv måde at dæmpe rekyl.
Terræn skydning er i øvrigt en fremragende vej over mod IPSC (og så er det sjovt). Der får du noget træning i afstande, lidt "target transition" og let tidspres.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af Frantz » 25. dec 2018, 23:12

Jeg mener selv jeg har nogenlunde styr på det basale i sigte og aftræk. Af en eller anden årsag kan jeg ikke ramme en dytfis med de 2 9mm vi har i min primær klub. I sommers har jeg skudt i terræn i min kammerats klub og der gik det meget godt. Det skød jeg med en Glock 34 og i de 2 timers skydning var forbruget 250 skud. (Man bruger en del på duel træ)
Her for en måned meldte jeg mig ind i en anden lokal pistol klub som et medlem af dsu. Den primært jeg skyde i og som ligger lige rundt om hjørnet er kun med i dgi og derfor er der ikke så meget fokus på at træne op til IPSC der.
Men når jeg kommer rigtig i gang her i det nye år i den nye klub håber jeg at jeg kan få noget træning i det. Desværre syns jeg mange pistol skytter enten har skive skydning a la walter gsp eller også har de bare "sjov" skydning. Det er også fint nok men jeg vil gerne mere. Jeg vil fordybe mig i greb tekniker og så vidre.
Men kan regne ud at en shadow 2 med løb på 4.9" og en vægt på 1.3 vil være rigtig godt.
Nu da jeg har dig var det så ikke noget med at fordrag om IPSC?
Og ved du om der er nogen steder i Danmark man kan få intensiv pistol træning med henblik på teknik. Altså f.eks. ene undervisning

Jeg syns ham har virker som om han har styr på undervisningen men USA er så lidt langt væk
[youtube]https://youtu.be/FmkRquTjN_0[/youtube]
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af CQB » 26. dec 2018, 08:35

Frantz skrev:
25. dec 2018, 23:12
Jeg mener selv jeg har nogenlunde styr på det basale i sigte og aftræk. Af en eller anden årsag kan jeg ikke ramme en dytfis med de 2 9mm vi har i min primær klub. I sommers har jeg skudt i terræn i min kammerats klub og der gik det meget godt. Det skød jeg med en Glock 34 og i de 2 timers skydning var forbruget 250 skud. (Man bruger en del på duel træ)
Her for en måned meldte jeg mig ind i en anden lokal pistol klub som et medlem af dsu. Den primært jeg skyde i og som ligger lige rundt om hjørnet er kun med i dgi og derfor er der ikke så meget fokus på at træne op til IPSC der.
Men når jeg kommer rigtig i gang her i det nye år i den nye klub håber jeg at jeg kan få noget træning i det. Desværre syns jeg mange pistol skytter enten har skive skydning a la walter gsp eller også har de bare "sjov" skydning. Det er også fint nok men jeg vil gerne mere. Jeg vil fordybe mig i greb tekniker og så vidre.
Men kan regne ud at en shadow 2 med løb på 4.9" og en vægt på 1.3 vil være rigtig godt.
Nu da jeg har dig var det så ikke noget med at fordrag om IPSC?
Og ved du om der er nogen steder i Danmark man kan få intensiv pistol træning med henblik på teknik. Altså f.eks. ene undervisning

Jeg syns ham har virker som om han har styr på undervisningen men USA er så lidt langt væk
[youtube]https://youtu.be/FmkRquTjN_0[/youtube]
der er mange gode pistoler til IPSC. sti , cz , tanfoglio, sig. og andre ,jeg ville dog holde mig fra glock . med hensyn til undervisning er der en mulighed her https://www.gtgconsult.com/

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af Rigsby » 26. dec 2018, 10:06

Når du kommer så langt at du er klar til at indkøbe pistol og udstyr så har jeg en top trimmet super lækker Tanfoglio med komplet IPSC-rig (inder- og ydrebælte, hylster og magasinholdere) til salg sammen med 4-5-6 magasiner.

Jeg har selv brugt den til IPSC uden fejl i en periode for flere år siden og nu ligger den bare og samler støv, derfor vil den gerne ud i et nyt hjem så den kan blive brugt.

Riggen er en Safariland og der er som sagt magasinholdere på bæltet som passer til stort set alle double-stack magasiner, så med dette sæt vil du være udstyrsmæssigt kørende fra starten.

Der er 2 piber til pistolen, en med Comp så du kan skyde open-class og en standard pibe så du kan skyde (ja) standard.

Hele pibetøjet kan holdes indenfor dit budget endda med penge til ammunition i lommen.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af Ras.Killing » 3. jan 2019, 06:38

En CZ Shadow 1 ell. 2 er et udmærket valg. Vi har en 1’er som foreningsvåben, og den slår mig som en rigtig fin allround pistol, der kan benyttes til alle de pistol-discipliner der tilbydes her hjemme... og man ser rigtig mange af dem rundt omkring til IPSC matches :thumbup:
Frantz skrev:
25. dec 2018, 23:12
Jeg mener selv jeg har nogenlunde styr på det basale i sigte og aftræk. Af en eller anden årsag kan jeg ikke ramme en dytfis med de 2 9mm vi har i min primær klub.
Hvor mange points skyder du på en 30 skuds serie? (DGI 15m pistol). Det er en nogenlunde rettesnor, for at se hvilke niveau man ligger på når vi snakker basal skydeteknik.

Den største og mest hyppige fejl jeg ser ved nye grovskytter i vores forening, er at de laver bevidste aftræk og “modarbejder” pistolen/rekylen. Altså at man ubevidst laver et nøk i pistolen idet at skuddet går... og det gør det umådeligt svært at ramme det man sigter efter :thumbdown: og det skal simpelthen bare trænes væk.

Det kan selvfølgelig også bare være fordi, at de to pistoler i har er noget gammelt ragelse? :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af Frantz » 5. jan 2019, 00:12

Ras.Killing skrev:
3. jan 2019, 06:38
En CZ Shadow 1 ell. 2 er et udmærket valg. Vi har en 1’er som foreningsvåben, og den slår mig som en rigtig fin allround pistol, der kan benyttes til alle de pistol-discipliner der tilbydes her hjemme... og man ser rigtig mange af dem rundt omkring til IPSC matches :thumbup:
Frantz skrev:
25. dec 2018, 23:12
Jeg mener selv jeg har nogenlunde styr på det basale i sigte og aftræk. Af en eller anden årsag kan jeg ikke ramme en dytfis med de 2 9mm vi har i min primær klub.
Hvor mange points skyder du på en 30 skuds serie? (DGI 15m pistol). Det er en nogenlunde rettesnor, for at se hvilke niveau man ligger på når vi snakker basal skydeteknik.

Den største og mest hyppige fejl jeg ser ved nye grovskytter i vores forening, er at de laver bevidste aftræk og “modarbejder” pistolen/rekylen. Altså at man ubevidst laver et nøk i pistolen idet at skuddet går... og det gør det umådeligt svært at ramme det man sigter efter :thumbdown: og det skal simpelthen bare trænes væk.

Det kan selvfølgelig også bare være fordi, at de to pistoler i har er noget gammelt ragelse? :biggrin:
Mit snit på dgi 30 skud. 2 hånd. 22 ligger på 240. Et hands 215.
Der er ingen tvivl om at jeg stadig mangler træning. Specielt i grov
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af Ras.Killing » 5. jan 2019, 00:49

Frantz skrev:
5. jan 2019, 00:12
Ras.Killing skrev:
3. jan 2019, 06:38
En CZ Shadow 1 ell. 2 er et udmærket valg. Vi har en 1’er som foreningsvåben, og den slår mig som en rigtig fin allround pistol, der kan benyttes til alle de pistol-discipliner der tilbydes her hjemme... og man ser rigtig mange af dem rundt omkring til IPSC matches :thumbup:
Frantz skrev:
25. dec 2018, 23:12
Jeg mener selv jeg har nogenlunde styr på det basale i sigte og aftræk. Af en eller anden årsag kan jeg ikke ramme en dytfis med de 2 9mm vi har i min primær klub.
Hvor mange points skyder du på en 30 skuds serie? (DGI 15m pistol). Det er en nogenlunde rettesnor, for at se hvilke niveau man ligger på når vi snakker basal skydeteknik.

Den største og mest hyppige fejl jeg ser ved nye grovskytter i vores forening, er at de laver bevidste aftræk og “modarbejder” pistolen/rekylen. Altså at man ubevidst laver et nøk i pistolen idet at skuddet går... og det gør det umådeligt svært at ramme det man sigter efter :thumbdown: og det skal simpelthen bare trænes væk.

Det kan selvfølgelig også bare være fordi, at de to pistoler i har er noget gammelt ragelse? :biggrin:
Mit snit på dgi 30 skud. 2 hånd. 22 ligger på 240. Et hands 215.
Der er ingen tvivl om at jeg stadig mangler træning. Specielt i grov
Det er nu også hvad jeg vil kalde et fornuftigt udgangspunkt, men selvfølgelig med plads til forbedring :thumbup: man skal ikke underkende værdien af .22 skydning. Det hjælper med de helt basale teknikker... og de skal bare sidde på rygraden når vi begynder at snakke IPSC :smile:

Som Fast Fumble nævner, så er terrænskydning også en god (og sjov) disciplin at stifte bekendtskab med. Jeg har selv skudt rigtig meget terræn og kan klart anbefale det. Her får du skydning til variende mål (både størrelse og farve), på variende afstande, i nogen tilfælde endda bevægelige mål og med let tidspres. Skal man have noget positivt ud af det (rent træningsmæssigt), så vil jeg dog sige at en forudsætning er at kunne holde skuddene inde for det sorte på en 25M skive.

DGI’s grovpistolsprogram er faktisk også rigtig god øvelse (igen når vi snakker basal skydeteknik). Specielt duelserierne er fine. Vi har skytter som skyder rigtig godt... på en stillestående skive :biggrin: Når der pludselig komme lidt tidspres på, og man skal afgive sit skud inde for 3 sekunder, ja så bruger mange af dem pludselig hele skiven (hvis de da overhovedet rammer). Ganske enkelt fordi tingene skal køre lidt mere instinktivt.

I sidste ende handler det bare om øvelse, øvelse og atter øvelse :thumbup: og så selvfølgelig en pistol man er fortrolig med - her er en CZ’er som allerede nævnt ikke et skidt bud.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af Frantz » 5. jan 2019, 14:52

Træning træning og atter træning er jeg godt klar over. Min store ulempe ved terrengskydning er at jeg ikke bare kan tage rundt i landet og skyde til turneringer før jeg har skudt de 2 år. Jeg er godt klar over at jeg kan få bære tilladelse. Men det bliver nemmere når jeg har skudt i 2 år.
Hvad bruger IPSC skytter egentlig af penge på deres sport? Jeg har planlagt at bruge et sted mellem 50 og 60.000 om året ink køb af udstyr. Kursuser træning osv
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af Ras.Killing » 5. jan 2019, 16:58

Frantz skrev:
5. jan 2019, 14:52
Træning træning og atter træning er jeg godt klar over. Min store ulempe ved terrengskydning er at jeg ikke bare kan tage rundt i landet og skyde til turneringer før jeg har skudt de 2 år. Jeg er godt klar over at jeg kan få bære tilladelse. Men det bliver nemmere når jeg har skudt i 2 år.
Hvad bruger IPSC skytter egentlig af penge på deres sport? Jeg har planlagt at bruge et sted mellem 50 og 60.000 om året ink køb af udstyr. Kursuser træning osv
Tror det er meget individuelt, og hvor meget man gør ud af det. Vil dog sige du er ret godt dækket ind til at starte med, hvis det er det der er dit årlige budget.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af Mapzter » 5. jan 2019, 17:05

Frantz skrev:
5. jan 2019, 14:52
Min store ulempe ved terrengskydning er at jeg ikke bare kan tage rundt i landet og skyde til turneringer før jeg har skudt de 2 år. Jeg er godt klar over at jeg kan få bære tilladelse. Men det bliver nemmere når jeg har skudt i 2 år.
Hvis der ellers er lidt støtte i foreningen eller hos nogen af medlemmerne, så behøver det ikke være svært. Jeg skød terrænskydning stort set hver weekend af sommeren i året op til at jeg havde skudt i 2 år. Det var enten med våben fra de andre i foreningen som var afsted til samme stævne, eller med klubvåben.
Frantz skrev:
5. jan 2019, 14:52
Hvad bruger IPSC skytter egentlig af penge på deres sport? Jeg har planlagt at bruge et sted mellem 50 og 60.000 om året ink køb af udstyr. Kursuser træning osv
Det varierer meget. Jeg ligger nok på ca. 30.000 de seneste år, men har udstyr osv. Jeg er sikker på, at der er mange som bruger mindre end 10.000 per år (efter indkøb af udstyr de første år) og stadig har en rimelig trænings- og stævneaktivitet. Hvis man ikke genlader, bliver ammunitionen også en større post end hvis man genlader. Hvis man skyder .40 S&W bliver det også dyrere osv osv. Men 50-60K er rigeligt til at komme i gang.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af Frantz » 5. jan 2019, 17:36

Forventer at bruge 10k på en pistol 5k på rig. Og diverse udstyr. Og derefter ca. 1000 kr om ugen til amo, kurser og kontinenter i snit. ..... I må bare ikke fortælle det til min kæreste at jeg bruger så mange penge
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af Mapzter » 5. jan 2019, 17:51

Frantz skrev:
5. jan 2019, 17:36
Forventer at bruge 10k på en pistol 5k på rig. Og diverse udstyr. Og derefter ca. 1000 kr om ugen til amo, kurser og kontinenter i snit. ..... I må bare ikke fortælle det til min kæreste at jeg bruger så mange penge
Lad os sige du har et budget på 50K hver de første to år - så er der, efter min mening, ingen grund til at sætte en grænse på 10K til pistolen. Ikke dermed sagt at du skal bruge mere, men hvis du forelsker dig i en pistol til 15 eller 20K, som du skyder godt med, så burde der stadig være plads i budgettet. Min første kostede vist 7,5K brugt, derefter 10K, 16K, 26K, 14K og 14K. Dette over en periode på 14 år.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af Mapzter » 5. jan 2019, 17:57

Husk i øvrigt at regne magasiner med i prisen. Minimum er nok magasiner til 45-50 skud, og minimum 3 stk. Flere er bedre, specielt hvis man ikke gider rense sine magasiner hele tiden.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Hvilken IPSC begynder pistol.

Indlæg af Frantz » 5. jan 2019, 18:55

Mapzter skrev:
5. jan 2019, 17:57
Husk i øvrigt at regne magasiner med i prisen. Minimum er nok magasiner til 45-50 skud, og minimum 3 stk. Flere er bedre, specielt hvis man ikke gider rense sine magasiner hele tiden.
Med en shadow 2 følger der 3 magasiner med og forventer et købe 3 ekstra.

Inden for mit budget skal jeg også lige have en .22 match pistol ala gsp eller lignende. Men der forventer jeg at købe en brugt. Vil nemmeste stadig gerne skyde 15 m dgi 1 hånd
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Besvar