IPSC Revolver - råd modtages.

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Ras.Killing » 2. sep 2017, 23:48

Så nærmer vi os IPSC licensen :thumbup: med kursus i Engesvang 23-24 sep.

Jeg tager licensen- og det første stykke tid med min Norc (Standard), men har derefter besluttet at jeg vil have mig et ordentlig IPSC våben. Har så brugt lidt tid på at overveje hvilken division jeg skal ''sigte'' ( :biggrin: ) efter - og det bliver revolver.

Hvis man skal gøre sig håb om at være med i toppen, hvad skal man så gå efter?

Jeg har nu en S&W 686 6'' som jeg bruger til bane og terræn. Den vil jeg ikke voldtune til IPSC / DA aftræk, da jeg stadig vil have et fungerende SA aftræk til baneskydning og terrænskydninger.

Mine overvejelser er som følge:

- Købe en S&W 686 mere, og give DA aftrækket den helt store tur. Fordele er at det er et våben jeg i forvejen er bekendt- og skyder godt med, og hvor jeg kan lave det meste selv. Ligeledes har jeg i forvejen noget udstyr til denne model. Minusser kunne f.eks være 6-skuds tromle.

- Købe en 929. Fordele må bla. være en 8-skuds tromle samt 9mm ammunition (billigere og nemmere tilgængeligt), samt tromlen er moonet fra start. Minusser er et våben jeg ikke kender, dog forstiller jeg mig ikke den er meget anderledes end 686'eren. Den skal formentlig også have tunet sit DA aftræk, som jeg ikke ved om er lige så nemt som på 686'eren.

Hvor meget er powerfactoren værd at tage i betragtning? Kan en kraftig ladet 38. komme op på major, eller ville man skulle op i 357.

Er der andre revolvere som er værd at tage i betragtning? S&W TRR8 er også fed, men ved ikke helt om den egner sig som en match revolve.

Gode råd modtages!
Vedhæftede filer
champion firearms_ Smith & Wesson 929 9mm 170341.jpg
M. 929
champion firearms_ Smith & Wesson 929 9mm 170341.jpg (39.29 KiB) Vist 20537 gange
SMW_170269.jpg
M&P Trr8
SMW_170269.jpg (12.14 KiB) Vist 20537 gange
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Mapzter » 3. sep 2017, 00:55

Ras.Killing skrev:Har så brugt lidt tid på at overveje hvilken division jeg skal ''sigte'' ( :biggrin: ) efter - og det bliver revolver.
Det bliver de andre revolverskytter glade for :smile:
Ras.Killing skrev: Hvis man skal gøre sig håb om at være med i toppen, hvad skal man så gå efter?
En 8-skuds.
Ras.Killing skrev: Hvor meget er powerfactoren værd at tage i betragtning? Kan en kraftig ladet 38. komme op på major, eller ville man skulle op i 357.
7 ud af 69 revolverskytter til IPSC VM Frankrig skyder major. Den bedst placerede af dem blev vist nr. 39.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Ras.Killing » 3. sep 2017, 11:04

Kort og godt :smile: men det bekræfter min egen tanke kan jeg se.

Ved du om 38. kan holde major?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Bofhenator » 3. sep 2017, 11:12

Ras.Killing skrev:Kort og godt :smile: men det bekræfter min egen tanke kan jeg se.

Ved du om 38. kan holde major?
In the Production division extra points are not awarded for Major power factor, and thus the competition is dominated by 9x19 mm caliber loaded to minor power factor. ... In the Revolver division major scoring can be achieved with a 9 mm bullet diameter, but with a power factor of 170.
Udklip.PNG
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Raptor357 » 3. sep 2017, 12:40

Ras.Killing skrev:Kort og godt :smile: men det bekræfter min egen tanke kan jeg se.

Ved du om 38. kan holde major?
en kraftig .38 holder major, altså du skal strikke den selv. købe ammo skal være noget +P
jeg kender ikke 929, men jeg har hørt og selv oplevet en ringe præcision i revolver med 9mm ammo.
om det skyldes stigningen i piben, diameter på piben, en kort bæreflade på projektilet når det skal igennem forcing conen eller andet aner jeg ikke, jeg ved bare at det ikke er givet på forhånd at 9mm ammo i en revolver er et hit. jeg hører oftest at det skyldes at piben er 1/1000 tomme for stor til projektilet.
Det store hit ved 9mm er dog længden på patronen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Ras.Killing » 3. sep 2017, 17:13

OK. Så skal der alligevel skrues lidt op endnu. Bruger pt. 38. Special +P 122gr. fra Zeromike... men den holder stadig kun powerfactor 130 kan jeg se. Hans 357. holder powerfactor 192... men det kan ikke betale sig tror jeg.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Fast Fumble » 3. sep 2017, 17:44

Ras.Killing skrev:OK. Så skal der alligevel skrues lidt op endnu. Bruger pt. 38. Special +P 122gr. fra Zeromike... men den holder stadig kun powerfactor 130 kan jeg se. Hans 357. holder powerfactor 192... men det kan ikke betale sig tror jeg.
Hvis kun 7 ud af 69 til VM skyder Major, ville jeg tage det som en indikation af at Minor er det de fleste tror på, når de virkelig skal performe.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Ras.Killing » 3. sep 2017, 19:12

Fast Fumble skrev:
Ras.Killing skrev:OK. Så skal der alligevel skrues lidt op endnu. Bruger pt. 38. Special +P 122gr. fra Zeromike... men den holder stadig kun powerfactor 130 kan jeg se. Hans 357. holder powerfactor 192... men det kan ikke betale sig tror jeg.
Hvis kun 7 ud af 69 til VM skyder Major, ville jeg tage det som en indikation af at Minor er det de fleste tror på, når de virkelig skal performe.
Jep. Det er et meget godt argument.
Raptor357 skrev:Jeg kender ikke 929, men jeg har hørt og selv oplevet en ringe præcision i revolver med 9mm ammo.
Skal jeg lige have undersøgt nærmere så! Ville være lidt træt af at smide en 12-15.000kr for en revolver med ringe præcision :thumbdown:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Ras.Killing » 3. sep 2017, 21:56

Kan forstå at det ''kun'' er med minor der må lades med 8 skud.

Det er nok grunden til at der ikke er mange major skytter til VM.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Mapzter » 3. sep 2017, 23:45

Ras.Killing skrev:Kan forstå at det ''kun'' er med minor der må lades med 8 skud.

Det er nok grunden til at der ikke er mange major skytter til VM.
Lige præcis.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Ras.Killing » 7. sep 2017, 01:58

Nå. Har skrevet med lidt revolver folk på Facebook.

929 er tilsyneladende the shit inde for IPSC, ene og alene pga. 8-skuds tromle og korte patroner :thumbup: så det er nok den vej det går :biggrin:

38. Short Colt skulle også være en mulighed til 38/357 revolverne... men det er alt andet lige en mere bøvlet patron at skaffe end 9x19.

Dog er jeg også blevet enig med mig selv om, at jeg efter endt kursus vil tage et par matches med min 686'er, blot for at være sikker på det er revolver vejen jeg vil gå, inden der investeres ''stort''.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Fast Fumble » 7. sep 2017, 09:34

Ras.Killing skrev:Nå. Har skrevet med lidt revolver folk på Facebook.

929 er tilsyneladende the shit inde for IPSC, ene og alene pga. 8-skuds tromle og korte patroner :thumbup: så det er nok den vej det går :biggrin:

38. Short Colt skulle også være en mulighed til 38/357 revolverne... men det er alt andet lige en mere bøvlet patron at skaffe end 9x19.

Dog er jeg også blevet enig med mig selv om, at jeg efter endt kursus vil tage et par matches med min 686'er, blot for at være sikker på det er revolver vejen jeg vil gå, inden der investeres ''stort''.
DET tror jeg er en god beslutning!

929 er the shit fordi revolver afgøres ret meget af hvor hurtigt og sikkert du kan genlade. Du skal jo genlade temmelig mange gange, og 8 vs 6 skud ændrer voldsomt på HVOR mange gange man skal genlade, og hvor meget frihed du har til at lægge en gunstig plan.
Start ud med det du har. Byg dig et erfaringsgrundlag. Så har du langt større chance for at træffe de rigtige valg.
(Men du har fat i nogle kompetente mennesker på FB, og det er nogen af de samme som du har fat i herinde :smile: )
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Ras.Killing » 7. sep 2017, 13:33

Fast Fumble skrev:(Men du har fat i nogle kompetente mennesker på FB, og det er nogen af de samme som du har fat i herinde :smile: )
Ja :biggrin: men det er lige med at lure hvem der er hvem.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Ras.Killing » 30. sep 2017, 22:57

Jeg ''kom lige til'' at tage i Skyttebutiken idag og kigge lidt på sagerne.

Tror altså ikke trr8'eren er helt afskrevet endnu... den var sat'me fin :oops: umiddelbart står og falder det lidt på, hvor godt jeg kan få det til at fungere med 38 short colt i min 686.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Ras.Killing » 14. okt 2017, 20:10

... og så kan jeg selv lige give et råd videre!

En reduced power mainspring til DA aftræk er IKKE at fortrække, hvilket min lille video også vidner om.


youtu.be/oXpvtkUIeV0

Første match overstået.. og jeg har lidt ting at arbejde videre med :thumbup:

Med til historien er også, at jeg havde en anden ammunition med end den jeg plejer at bruge... da den ikke holder minor PF.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 385
Tilmeldt: 31. aug 2011, 08:42
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Formandlao » 15. okt 2017, 13:31

Du kom godt efter det, da du fik "reppet" lidt på revolveren :biggrin:

Tillykke med veloverstået første match!!
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Ras.Killing » 15. okt 2017, 13:38

Jaaaaa fik da fusket noget så det kunne fungere... men det er stadig jævnt træls at miste 1-2 skud pr. tromle, når der i forvejen kun er 6 at give af :wall:

Tror faktisk kun at det var stage 3 (den med 5 mål) som jeg gik ''rent'' igennem.

Men ja det er fedt endelig at være igang :thumbup: tror ''kun'' der er gået 5-6 år fra jeg overvejede IPSC første gang og til jeg igår stod ved første match :giggle:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Ras.Killing » 31. jul 2018, 14:19

Jeg fik egentlig aldrig fulgt op på denne tråd :smile: det gør jeg så nu!

Endte med at købe mig en S&W M.627 i 38/357.Mag efter at have skudt et halvt års tid med min 686'er :thumbup: Har fået skudt alle de matches jeg har haft mulighed for... og revolver divisionen er kommet for at blive :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Pt. skyder jeg blot nogle kraftigt ladet 38.Specials, og det fungere fremragende. Hele snakken om lange vs. korte hylstre tror jeg mest af alt er af teoretisk betydning... umiddelbart betyder det i hvert fald forsvindende lidt på det niveau jeg er på pt.

Har optaget lidt video fra sidste uges match på Hanebjerg ''Rooster Mountain 2018'' , som samtidig var min første level III match. Så kan man jo prøve at sammenligne med min anden video her ovenfor :oops:


youtu.be/ep4Gl4QSFeg

Jeg kan kun anbefale at man prøver kræfter med IPSC revolver divisionen, hvis man i forvejen er glad for at skyde med rullekanon. Det er virkelig sjov skydning.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af RKN » 3. aug 2018, 19:12

:respekt: feeeeeeed film , og god skydning :thumbup: :thumbup:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Ras.Killing » 3. aug 2018, 23:50

RKN skrev:
3. aug 2018, 19:12
...og god skydning :thumbup: :thumbup:
Jaaaa... Nu kan i jo ret beset ikke se hvor meget jeg rammer :oops: :biggrin: men jeg er nu også selv rimelig tilfreds.
Senest rettet af Ras.Killing 11. aug 2018, 15:50, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: IPSC Revolver - råd modtages.

Indlæg af Palmen » 11. aug 2018, 15:37

Tak for at dele - ser rigtig godt ud 😊

Besvar