Så hvorfor er det omvendte tilfældet i classic division? Her bliver man jo nærmest måbende spurgt om HVORFOR at man skyder major!
Det er ingen hemmelighed at jeg har både en 1911 pistol i 9mm. og i 45.ACp, samt skifter lidt imellem major og minor. Selv kan jeg ikke se, at forskellen skulle være så stor som der gives udtryk for.
Den åbenlyse forskel er kapaciteten, hvor man i classic minor må have 10 skud i magasinet og i classic major 8 skud... Men hvor meget betyder den forskel egentlig? Min egen oplevelse er, at det reelt betyder mindre end hvad den generelle opfattelse er.
Min opfattelse er, at der oftest skiftes magasin det samme antal gange. F.eks. vil en 12 skuds short course kræve minimum to magasinskift, en 24 skuds medium course minimum tre magasinskift og 32 skuds long course minimum 4 magasinskift.
En stage på f.eks. 18 skud vil selvfølgelig kræve et ekstra magasinskift for major, men det er for mig at se marginalt hvad man taber af tid, såfremt der kan skiftes magasin fra en position til en anden.
Man vil med 10 skud frem for 8 have en lidt støre fejlmargin ifht. ekstra skud, samt lidt større frihed til at planlægge sin stage. Dette ser jeg selv som et klar fordel... Men hvis man med major har et ekstra magasinskift med i sine stageplan, så mener jeg hurtigt man kan udligne den fordel, eller i hvert fald minimere den.
Der vil være stages, som åbenlyst falder ud til en minor skyttes fordel. F.eks. en 10 skuds short course, hvor man tvinger major skytten til et magasinskift. Ligeledes har jeg oplevet stages, hvor der skal skydes 9-10 skud fra samme position, og man dermed tvinger major skytten til et standing reload.
På den modsatte side, så er den klare fordel med major, at man får flere points - i hvert fald for sine C og D hits.
Nogen vil nok argumentere for, at man med minor skyder hurtigere splits, men hvis det var et godt argument, så burde det samme være tilfældet i standard division? Hvor der jo ikke er tvivl om, at man foretrækker de ekstra point frem for hurtigere splits. Det sagt så er det sværere at skyde hurtigt med en major pistol frem for en minor.
Prismæssigt er der selvfølgelig også en forskel på 9mm. og så 40.S&W eller 45.ACP, men jeg tror ikke at det er det, der er det udslagsgivende.
Som jeg ser det, så må det være et spørgsmål om større fejlmargin og mere frihed i sin stageplan vs. flere points, men måske der er noget jeg ikke ser?
Sammenligner man med USPSA, så skyder hovedparten af skytterne her major i deres ''classic'' (singlestack) division. Forskellen imellem USPSA og IPSC i dette sammenhæng er så bare, at i USPSA må man ikke have mere end 8 skud fra samme position, modsat IPSC hvor man ikke bør have mere end 9 skud fra samme position... Mere skal der åbenbart ikke til for at tippe vægtskålen fra minor til major?
Når jeg kigger på mine egne resultater, så ligger de procentmæssigt ret tæt når jeg sammenligner major og minor, dog i minors favør. Det sagt, så har jeg heller ikke trænet nær så meget med major som jeg har med minor, og jeg tror at hvis jeg lagde samme træning i major, så ville jeg personligt være lige så god, eller måske endda bedre...
Det blev en lidt lang smøre

Ligeledes bliver der i morgen stemt om (til den ekstraordinære General Assembly), at skifte major til maksimalt 9 skud i stedet for 8. Hvis det går igennem... Hvad tror i så udfaldet bliver?