Diverse spørgsmål om buejagt og vejen dertil

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Kheaen
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23. jul 2021, 09:37
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Hedehusene
Been thanked: 3 times

Diverse spørgsmål om buejagt og vejen dertil

Indlæg af Kheaen » 17. jan 2022, 11:38

Hej alle,

Har lige lidt diverse spørgsmål. Husk at jeg er totalt nybegynder på området. :-)
jeg har meldt mig ind i Taastrup bueklub men har ikke rigtig set nogen jagere der nede endnu.

Så vidt jeg forstår, så skal man have 2 jagttegn inden man kan jage med bue. Man skal have en form for "grund jagttegn" som giver en basal forståelse for det hele. Her er der er en teoretisk prøve samt en praktisk prøve. Hvilken bog (gerne med link) skal man læse for at studere til den teoretiske prøve? Og er det korrekt, at man egentlig ikke behøver at kunne ramme noget i den praktiske? Jeg er nemlig kun interesseret i buetegnet. Og er derfor ikke interesseret i øve mere med haglgevær end nødvendigt.
Så er der bue prøven, som ligeledes består af en teoretisk og praktisk prøve. Er der en bog her man kan købe og læse op på stoffet inden kurset?

Jeg har købt mig en fed PSE Drive NXT fra Baldurs. På den fulgte der et 5-pin sigte med. jeg syntes det er lidt for meget. Og overvejer at pille 2-4 pins af. Har læst før, at mange blot indstiller ét pin til ca. 18 meter og skyder alt med den. Hvad gør i? Og hvorfor?
Martin i Baldur syntes ikke at jeg skulle pille nogen ud, da de kan være utrolig svære at sætte i igen med lyslederkablet.

Jeg tror det er det hele for nu. :-)
Senest rettet af Bofhenator 17. jan 2022, 11:40, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinje udbygget

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Diverse spørgsmål om buejagt og vejen dertil

Indlæg af C-X » 17. jan 2022, 11:41

Juster de pins du ikke vil bruge, ned i bunden.

Vælg det materiale som de bruger, der hvor du tager kurset. Det er lettest.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Diverse spørgsmål om buejagt og vejen dertil

Indlæg af Gerdson39 » 17. jan 2022, 12:32

Du skal tage et almindelig jagttegnkursus ved en godkendt instruktør. Jeg mener ikke du kan få lov at tage prøven uden dette, instruktøren skal oprette dig som aspirant.
Under uddannelsen behøver du kun lige at lære sikker omgang med haglgevær.
Angæende forberedelsen så har jeg selv brugt jagtprøven.dk og var meget tilfreds.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Diverse spørgsmål om buejagt og vejen dertil

Indlæg af Flugteren » 17. jan 2022, 13:16

Gerdson39 skrev:
17. jan 2022, 12:32
Du skal tage et almindelig jagttegnkursus ved en godkendt instruktør. Jeg mener ikke du kan få lov at tage prøven uden dette, instruktøren skal oprette dig som aspirant.
Under uddannelsen behøver du kun lige at lære sikker omgang med haglgevær.
Angæende forberedelsen så har jeg selv brugt jagtprøven.dk og var meget tilfreds.
Dog skal man kunne håndtere det sikkert nok. Da jeg tog mit jagttegn for i 2016 var alligevel nogle stykker, som røg på våbenbetjeningen til den praktiske prøve. De sagkyndige er opmærksomme.

Jagttegnskurset og jagttegnsprøven er tilstede for at sikre, at aspiranterne rent faktisk vil jagten, så man skal ikke tage for let på nogle af tingene. Du får en masse fin viden om jagten i Danmark, og prøven sikrer, at du har sat dig ind i den. For at bestå prøven skal man se forløbet optil som en læringsproces, ikke en forhindring. :blink:

Bogen "Jagttegn" er fin som grundbog til at lære stoffet, og på dit lovpligtige kursus vil du formentlig også få udleveret en masse materiale.

Når du er færdig med jagtprøven, så kan du tilmelde dig et buejagtkursus, som vil være en overbygning til jagttegnskurset med relevant viden indenfor buejagten, og så er der en bueskydeprøve, hvor du skal ramme forskellige mål på forskellige afstande.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Diverse spørgsmål om buejagt og vejen dertil

Indlæg af HR » 17. jan 2022, 14:15

Flugteren skrev:
17. jan 2022, 13:16
Jagttegnskurset og jagttegnsprøven er tilstede for at sikre, at aspiranterne rent faktisk vil jagten...
Jagttegnskurset og jagttegnsprøven er tilstede for at sikre, at folk kender den lovgivning de skal bevæge sig inden for, kender de mest kritiske sikkerhedsmæssige forhold, kender til vildt og vildtbiologi, og kender de vigtigste etiske aspekter ved jagt. Alt sammen noget der er lige relevant for alt jagt uanset om det er med hagl, pil eller kugle.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar