Nyt lydløst tøj, hvilket?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Nyt lydløst tøj, hvilket?

Indlæg af ThomasRJ » 1. nov 2020, 16:22

Jeg er på jagt efter et godt sæt lydløst jagttøj, men vil lige stikke en finger i jorden herinde, om hvad man skal købe.

Har lidt kig på et sæt fra sitkagear. Men ved ikke om det er den bedste løsning.

Skal også have nogle lette, varme og lydløse støvletter, og der er jeg på helt bar bund.

Håber nogen kan hjælpe 😀

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Nyt lydløst tøj, hvilket?

Indlæg af Tangloppen » 1. nov 2020, 17:01

Norrøna’s jagtserie er pænt fantastisk. Har goretex jakken, og der er ikke noget at klage over der. Eneste jeg kunne savne var en harelomme på ryggen.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Nyt lydløst tøj, hvilket?

Indlæg af Niisa » 1. nov 2020, 17:34

Mit bud er, sarma jorma hunting jacket/pants www.varusteleka.com sættet er uden membran p.g.a de larmer :razz:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Nyt lydløst tøj, hvilket?

Indlæg af Marmelade » 2. nov 2020, 08:31

Jeg er begyndt at bruge Sitka. Det er intet mindre end fantastisk!
Hvis du er fan af lag på lag / skal-system, så bliver du imponeret. Alt deres tøj passer over hinanden i perfekt fit.

Jeg har Jetstream jakken, Timberline bukser og deres heavyweight hoody. Det er det bedste tøj jeg har haft! (Før gik jeg nærmest kun i Härkila, men syntes kvaliteten er faldet. Men Sitka føles flere længder bedre)
If it flies
It dies

If it hops
It drops

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Nyt lydløst tøj, hvilket?

Indlæg af ThomasRJ » 2. nov 2020, 20:39

Tangloppen: Jeg syntes ikke at jeg kan finde noget fra Norrøna som er i camo? Alt det jeg kan finde er helfarvet. Vil gerne have noget, hvor man falder lidt mere i med omgivelserne.

Niisa: Särmä Jorma er godt nok et prisbilligt alternativ til Sitka, og også med en ret fed camo :)

Marmelade: Jeg vil nemlig rigtig gerne have lag på lag, da jeg syntes det bliver ret dyrt at skulle have et sommer-efterår og vintersæt. Det er sgu fedt at kunne regulere varmen, ved at tilføje eller fjerne et lag, så det altid er perfekt. Ved godt at man ikke får et optimalt helårssæt mht. camo, men det kan kun blive bedre end det jeg har nu. Jeg er bare i tvivl om hvilken camo man skal vælge, som passer bedst til de danske omgivelser. Jeg hælder lidt til Optifade Ground Forrest, men ved ikke om det er det mest optimale. Hvilken camo har du valgt? Kan se at det meste de har hos GrejFreak er Subalpine sløring, men den syntes jeg virker meget lys i forhold til den danske natur.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Nyt lydløst tøj, hvilket?

Indlæg af Tangloppen » 2. nov 2020, 21:02

Nej. Norrøna laver ikke i camouflage.

Skulle jeg hen og have goretex i camouflage, ville jeg skæve et Arcteryx Leaf serien. Omend det dog ikke er så lydløst som man kan ønske sig som jæger.

Har en enkelt gang stået og skulle bruge noget camouflage som kunne tåle tæv og vand - fiskede et sæt HMAK M84 goretex sæt ud af skabet - billigt og fantastisk til prisen.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Nyt lydløst tøj, hvilket?

Indlæg af Marmelade » 3. nov 2020, 08:12

ThomasRJ skrev:
2. nov 2020, 20:39
Tangloppen: Jeg syntes ikke at jeg kan finde noget fra Norrøna som er i camo? Alt det jeg kan finde er helfarvet. Vil gerne have noget, hvor man falder lidt mere i med omgivelserne.

Niisa: Särmä Jorma er godt nok et prisbilligt alternativ til Sitka, og også med en ret fed camo :)

Marmelade: Jeg vil nemlig rigtig gerne have lag på lag, da jeg syntes det bliver ret dyrt at skulle have et sommer-efterår og vintersæt. Det er sgu fedt at kunne regulere varmen, ved at tilføje eller fjerne et lag, så det altid er perfekt. Ved godt at man ikke får et optimalt helårssæt mht. camo, men det kan kun blive bedre end det jeg har nu. Jeg er bare i tvivl om hvilken camo man skal vælge, som passer bedst til de danske omgivelser. Jeg hælder lidt til Optifade Ground Forrest, men ved ikke om det er det mest optimale. Hvilken camo har du valgt? Kan se at det meste de har hos GrejFreak er Subalpine sløring, men den syntes jeg virker meget lys i forhold til den danske natur.
Jeg bruger også subalpine. Prøv at gå ud og kigge hvor lyse farver der allerede nu med alt det visne græs osv. Det er det samme om sommeren. Jeg syntes både deres ground forrest og andre mærker laver deres camo så mørk, at jeg ligeså godt kunne bruge en jakke i solid grøn. Sitka har lavet deres camo-mønster efter hvordan vildtet ser og specielt inden for 50 mtr. Så du får et mønster der virker, og ikke noget en producent har lavet fordi det skal være pænt/ se fedt ud.

Men jeg er helt med på hvor du står med subalpine. Jeg havde det præcis på samme måde, men nu er jeg helt tosset med det :blink:
If it flies
It dies

If it hops
It drops

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Nyt lydløst tøj, hvilket?

Indlæg af ThomasRJ » 3. nov 2020, 19:27

marmelade: Jeg går heller ikke efter tøj som skal se fedt ud, men mere efter noget som skal virke :)
Jeg syntes bare det virker ret lyst, hvis man fx. går langs granhegn, eller sidder lige i skovkanten. Men det kan da godt være at jeg skal ud og revurdere :p Jeg er lidt hooked på deres mountain bukser og jakke, men det virker også til de udgår :S Kan være jeg bare skal købe samme sæt som dig. Er dit sådan ok lydløst ?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Nyt lydløst tøj, hvilket?

Indlæg af T-REX » 3. nov 2020, 20:01

Jeg har til denne sæson købt RedHead Silent Stalker Elite parka og bib's
De er IMO meget lydløse og behagelige.

Parkaen er fin, da der er yderjakke og inderjakke. Men bib'en, hvor jeg valgte de isolerede, er ALT for varme. De er vist til jagt, i -10 grader, eller koldere.
Skulle have taget RedHead Silent Flex Pants For Men.

Jeg var for nærrig til Sitka, uden at prøve det først, da de ikke ser ud til at have, i størrelse meget høj og ret fed.(Little Elephant) :oops:

Eneste ulempe er, at BassPro/Cabelas ikke vil levere til Lande, med GDPR og kreditkort, fra GDPR lande, så man skal bruge en shopper service, eller have venner, derovre.

Jeg bruger selv shipito.com
Eller kontakter nogle venner. :oops:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Nyt lydløst tøj, hvilket?

Indlæg af Cobolt » 4. nov 2020, 08:32

ThomasRJ skrev:
1. nov 2020, 16:22
Jeg er på jagt efter et godt sæt lydløst jagttøj, men vil lige stikke en finger i jorden herinde, om hvad man skal købe.

Har lidt kig på et sæt fra sitkagear. Men ved ikke om det er den bedste løsning.

Skal også have nogle lette, varme og lydløse støvletter, og der er jeg på helt bar bund.

Håber nogen kan hjælpe 😀
Gør op med dig selv hvilken type jagt du driver, og vælg dit tøj efter det. Hvis du ved du pürscher altid så tag et tyndt fleece-sæt; min favorit er q-fleece bukserne i kombination med en gammel, gammel Seeland fleecetrøje (har har været vaste et utal af gange). Intet fancy.
Til anstand kan du reelt bruge samme setup og bare fylde lag ind under. En inderdragt (bamsedragt; sådan en dykkere har under tørdragt) kan være fantastisk. Det synes jeg fungerer rigtig godt frem til midt efterår.
Når det så bliver rigtig koldt, så er Sitka Fanatic jakken guld værd. Selvom den er latterligt dyr er den værd en krone værd. Evt. i kombination med Nordic-heat undertrøje.

Min erfaring er: spar på lagene så du har mest mulig bevægelsesfrihed, og lettere ved at skyde.

Ang fodtøj, så gå efter noget med en blød slå, hvor du relativt let kan "mærke" underlaget. Jeg er gået tilbage fra diverse jagtstøvler til gummistøvler af god og blød kvalitet, alternativt Sealskinz sokker i kombination med sneakers.

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Nyt lydløst tøj, hvilket?

Indlæg af Marmelade » 4. nov 2020, 09:32

ThomasRJ skrev:
3. nov 2020, 19:27
marmelade: Jeg går heller ikke efter tøj som skal se fedt ud, men mere efter noget som skal virke :)
Jeg syntes bare det virker ret lyst, hvis man fx. går langs granhegn, eller sidder lige i skovkanten. Men det kan da godt være at jeg skal ud og revurdere :p Jeg er lidt hooked på deres mountain bukser og jakke, men det virker også til de udgår :S Kan være jeg bare skal købe samme sæt som dig. Er dit sådan ok lydløst ?
ja det må du gøre op med dig selv :) ellers kan ud altid få bestilt deres Ground Forrest hjem. Tror ikke mountain sættet udgår, det står hvert fald ikke på deres hjemmeside.

jetstream og timberline er ikke som sådan "buetøj". Men syntes nu ikke det lamer meget (væsentlig mindre end min Fjällræven). Deres Apex serie er buetøj, men det er måske for koldt til vinteren. Deres regntøj fra Thunderhead serien er børstet og er total lydløs :blink:
If it flies
It dies

If it hops
It drops

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Nyt lydløst tøj, hvilket?

Indlæg af ThomasRJ » 4. nov 2020, 19:42

Cobolt: Jeg har ikke sat mig fast på én type jagt. Jeg ville gerne kunne sætte mig i et hegn, eller ved et veksel, så derfor går jeg efter noget med en god camouflage. og vil også gerne kunne pürshe mig ind på et dyr, og generelt tage en gåtur i terrænet. Jeg sidder også i tårn, men der er tøjet jo nærmest ligegyldigt, bare det er lydløst og varmt :) God idé med bamsedragten :)

Med hensyn til støvlerne, så er det også nogle lette og meget fleksible støvletter jeg er på udkig efter. Jeg tænker ikke så meget jagtstøvler, da de fleste efter min erfaring er alt for store, klodsede og stive i det. Tænker mere i retning af en rigtig god og smidig vandrestøvle.


Marmelade: Jeg har kigget lidt på deres Apex serie, men for mig ser det kun ud til at være brugbart i sommer og tidligt efterår.
Det lyder da spændende med deres regntøj, for det er da om noget, noget der normalt larmer :rolf: Jeg må nok hellere tage ned forbi dem en dag, for at se lidt med fingrene, det giver tit en bedre indikation for hvad det egentlig er man helst vil have :) Jeg er godt nok blevet meget i tvivl med farven på camoen. Kan godt se at der er mange der sværger til de lyse farver.

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Nyt lydløst tøj, hvilket?

Indlæg af Cobolt » 5. nov 2020, 19:08

ThomasRJ skrev:
4. nov 2020, 19:42
Cobolt: Jeg har ikke sat mig fast på én type jagt. Jeg ville gerne kunne sætte mig i et hegn, eller ved et veksel, så derfor går jeg efter noget med en god camouflage. og vil også gerne kunne pürshe mig ind på et dyr, og generelt tage en gåtur i terrænet. Jeg sidder også i tårn, men der er tøjet jo nærmest ligegyldigt, bare det er lydløst og varmt :) God idé med bamsedragten :)

Med hensyn til støvlerne, så er det også nogle lette og meget fleksible støvletter jeg er på udkig efter. Jeg tænker ikke så meget jagtstøvler, da de fleste efter min erfaring er alt for store, klodsede og stive i det. Tænker mere i retning af en rigtig god og smidig vandrestøvle.


Marmelade: Jeg har kigget lidt på deres Apex serie, men for mig ser det kun ud til at være brugbart i sommer og tidligt efterår.
Det lyder da spændende med deres regntøj, for det er da om noget, noget der normalt larmer :rolf: Jeg må nok hellere tage ned forbi dem en dag, for at se lidt med fingrene, det giver tit en bedre indikation for hvad det egentlig er man helst vil have :) Jeg er godt nok blevet meget i tvivl med farven på camoen. Kan godt se at der er mange der sværger til de lyse farver.
Hvis du vil dække hele viften, så ville jeg gå efter noget i stil med Härkila Q-fleece og så supplere med el-varme eller rigeligt Sitka under.

Støvler: tjek Inov-8 Roclite G345.. eller bare de tyndeste gummistøvler fra Le Chameau. Fleksible og lette at mærke underlaget.

Besvar