Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af PSindrup » 22. jan 2020, 12:41

Gælder kravet om at man skal have bestået haglskydeprøven først, før man kan få buetegn?

Der var, på et tidspunkt, snak om at det ikke skulle være nødvendigt at bestå haglskydeprøven, hvis man KUN ville gå på buejagt, og ingen interesse har i hagl- og riffeljagt.

På forhånd tak

Peter

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af The Mad Viking » 22. jan 2020, 12:45

Det har de, så vidt jeg ved, ikke fået nulret sig sammen til at fjerne endnu. :thumbdown:
Det skulle vist have været klar i 2019, men de fik det ikke ordnet.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af NWF » 22. jan 2020, 13:23

Tror først det gælder for folk som består jagtprøve i 2020...
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af PSindrup » 22. jan 2020, 13:47

NWF skrev:
22. jan 2020, 13:23
Tror først det gælder for folk som består jagtprøve i 2020...
Men gælder det med sikkerhed for dem?

Det drejer sig om min bror, som er blevet lidt hooked på buejagt, efter at have købt en bue efter råd og vejledning fra jer.
Han har ikke jagttegn endnu.

Peter

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Sierra13 » 22. jan 2020, 14:25

PSindrup skrev:
22. jan 2020, 13:47
NWF skrev:
22. jan 2020, 13:23
Tror først det gælder for folk som består jagtprøve i 2020...
Men gælder det med sikkerhed for dem?

Det drejer sig om min bror, som er blevet lidt hooked på buejagt, efter at have købt en bue efter råd og vejledning fra jer.
Han har ikke jagttegn endnu.

Peter
Ikke endnu, jvf min jagttegnslærer, som ellers plejer at have fingeren på pulsen

Ændringen er ikke underskrevet og derfor ikke gyldig endnu.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Flugteren » 22. jan 2020, 19:51

Det sker vel tidligst fra 2021, så?

Ratata
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. mar 2011, 23:24
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Ratata » 22. jan 2020, 21:54

Men han skal jo igennem den samme mængde teori.
Så hvorfor ikke bare tage det med hagl. Og så bygge på med buen bagefter.
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af C-X » 22. jan 2020, 22:04

Fordi det er skide dyrt, svært (for nogle) og bøvlet med skab og alt muligt, hvis man ikke har noget at bruge det til.

Derudover er jeg enig - fordi jeg selv har været glad haglbøssejagt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Ratata
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. mar 2011, 23:24
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Ratata » 22. jan 2020, 22:15

C-X skrev:
22. jan 2020, 22:04
Fordi det er skide dyrt, svært (for nogle) og bøvlet med skab og alt muligt, hvis man ikke har noget at bruge det til.

Derudover er jeg enig - fordi jeg selv har været glad haglbøssejagt.
Men tegnet (undervisningen) koster jo det samme. Teorien er det samme. Så egentlig spare du våbenhåndtering og ture til skydebanen
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af C-X » 22. jan 2020, 22:20

Skab, fra 1-2.000 og opefter. Bøsse ditto. Forbrug af patroner, lerduer og træningsrelaterede udgifter, såsom transport, også i det område. Dertil en masse tid og engagement, plus du skal have skramlet stående, selvom du ikke ønsker det.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Peter » 22. jan 2020, 22:23

C-X skrev:
22. jan 2020, 22:20
Skab, fra 1-2.000 og opefter. Bøsse ditto. Forbrug af patroner, lerduer og træningsrelaterede udgifter, såsom transport, også i det område. Dertil en masse tid og engagement, plus du skal have skramlet stående, selvom du ikke ønsker det.
What's not to like??
:biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af C-X » 22. jan 2020, 22:25

For dig og mig - sikkert intet, men for mange andre, ikke skydetossede, en masse.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Aratan » 22. jan 2020, 22:41

Ratata skrev:
22. jan 2020, 22:15
C-X skrev:
22. jan 2020, 22:04
Fordi det er skide dyrt, svært (for nogle) og bøvlet med skab og alt muligt, hvis man ikke har noget at bruge det til.

Derudover er jeg enig - fordi jeg selv har været glad haglbøssejagt.
Men tegnet (undervisningen) koster jo det samme. Teorien er det samme. Så egentlig spare du våbenhåndtering og ture til skydebanen
For en nyjæger så er haglskydeprøven uden sammenligning det værste/sværeste element i forløbet hen mod “godkendt jæger”, det kræver fornogen urimeligt meget blod, sved og tårer...

En af mine nyjægerkolleger, granvoksen mand 50+ med egen virksomhed, børn, børnebørn og styr på tingene måtte op 5 gange, fordi han pludselig udviklede gummiarm og eksamensangst i en voksen alder. Bestod på 18. skud på 6.due på sidste post i 5. forsøg...

Hvis ikke man har lyst til haglpatroner kan jeg sagtens forstå man godt kan undvære det bøvl...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Ratata
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. mar 2011, 23:24
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Ratata » 23. jan 2020, 08:06

C-X skrev:
22. jan 2020, 22:20
Skab, fra 1-2.000 og opefter. Bøsse ditto. Forbrug af patroner, lerduer og træningsrelaterede udgifter, såsom transport, også i det område. Dertil en masse tid og engagement, plus du skal have skramlet stående, selvom du ikke ønsker det.
Du har selvfølgelig ret, jeg tænkte på da jeg selv tog tegnet.
Der blev der stillet gevær til rådighed, så havde ikke den pris med i min regning :oops:
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af PSindrup » 23. jan 2020, 08:23

Hvis man slet ikke er interesseret i haglskydning, hverken "for sjov" på skydebanen, eller til jagt, så er det jo både bøvlet, tidskrævende og dyrt at skulle bestå haglskydeprøven, blot for at kunne få sit bue-jagttegn.

Og man kan jo ikke låne sig frem til et haglgevær "fra gang til gang" når man skal lære at ramme. Det kan man derimod sagtens, når det kun gælder at vise sikker våbenhåndtering.

Jeg kontakter DJF og hører hvad status er og hvad planerne er for fremtiden.

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Epae » 23. jan 2020, 08:54

Det samme gør sig gældende mht folk som kun er interesseret i riffel jagt.
Flere på mit hold sidste år lagde ikke skjul på at de ville slet ikke tage haglskydeprøven da de kun skulle bruge tegnet til riffeljagt - og at de simpelthen ville vente indtil det blev opdelt.

Men ja, "det var lige på trapperne" blev vi også fortalt i efteråret sidste år, intet er vist sket endnu.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af PSindrup » 23. jan 2020, 09:13

Wengel skrev:
23. jan 2020, 08:54
Det samme gør sig gældende mht folk som kun er interesseret i riffel jagt.
Flere på mit hold sidste år lagde ikke skjul på at de ville slet ikke tage haglskydeprøven da de kun skulle bruge tegnet til riffeljagt - og at de simpelthen ville vente indtil det blev opdelt.

Men ja, "det var lige på trapperne" blev vi også fortalt i efteråret sidste år, intet er vist sket endnu.
Ja, det er lidt fjollet.
En anden ting, som slet, slet ikke forstår er, hvor meget energi der bruges på sikker håndtering af haglgeværet og hvor lidt (som i ingenting) der bliver brugt på sikker riffelhåndtering når man tænker på farligheden af de to våben. Haglgeværet har en sikkerhedsafstand på mellem 200 og 400 meter, hvorimod riflen kan slå ihjel på flere kilometers afstand.

Bortfald af kravet om haglskydeprøven for riffel- og buejægere blev også diskuteret da jeg tog jagttegn for 5 år siden, så det ville jeg ikke vente på.

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Epae » 23. jan 2020, 09:30

PSindrup skrev:
23. jan 2020, 09:13
Wengel skrev:
23. jan 2020, 08:54
Det samme gør sig gældende mht folk som kun er interesseret i riffel jagt.
Flere på mit hold sidste år lagde ikke skjul på at de ville slet ikke tage haglskydeprøven da de kun skulle bruge tegnet til riffeljagt - og at de simpelthen ville vente indtil det blev opdelt.

Men ja, "det var lige på trapperne" blev vi også fortalt i efteråret sidste år, intet er vist sket endnu.
Ja, det er lidt fjollet.
En anden ting, som slet, slet ikke forstår er, hvor meget energi der bruges på sikker håndtering af haglgeværet og hvor lidt (som i ingenting) der bliver brugt på sikker riffelhåndtering når man tænker på farligheden af de to våben. Haglgeværet har en sikkerhedsafstand på mellem 200 og 400 meter, hvorimod riflen kan slå ihjel på flere kilometers afstand.

Bortfald af kravet om haglskydeprøven for riffel- og buejægere blev også diskuteret da jeg tog jagttegn for 5 år siden, så det ville jeg ikke vente på.

Peter
Vi er helt enige, især fordi al våbenhåntering er omkring et dobbeltløbet haglgevær, intet omkring f.eks. halvautomater eller rifler hvor låsen ikke bare lige kan tages ud bagtil - hvor man så skal kontrollere løbet på en 'lidt anden måde' som kræver at man altså har lidt forståelse for i hvilken rækkefølge man gør tingene.
Ny skyder jeg selv hagl på flugtbanen, så jeg skal nok tage den haglskydeprøve (når de ellers får lagt nogle prøver op på mit-jagttegn.. det tager jo også en krig!).
Men kan sagtens sætte mig ind i at folk som slet ikke skal skyde hagl, at de skal investere i haglbøsse og en del træning for at bestå en prøve i at ramme med et våben de aldrig kommer til at bruge efter den dag de har bestået haglskydeprøven.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Flugteren » 23. jan 2020, 11:08

Jeg synes ærligt talt, at det er trist hvis folk ikke tager haglskydeprøven. Hagljagten er nok det mest tilgængelige form for jagt, og samtidigt også den form for jagt med størst chance for at få noget vildt med hjem.

Riffeljagt er sjovt, men medmindre man har adgang til områder med garanteret succes, så kan man nemt komme til at fryse laserne af på en såt uden at se noget som helst.

Hvis man synes riffeljagt er mere cool, så vil jeg anbefale at smide penge i en Benelli M4 og smide en A-TEC A-12 dæmper på - så er Neighbor Impression Factor på plads.

Jeg så også riffeljagt som det mest spændende, da jeg gik til jagttegnskursus, men jeg besluttede at investere i noget ordentligt grej til hagljagten også og få taget prøven med det samme - og det har givet betydeligt mere afkast, end når jeg er på riffeljagt.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af C-X » 23. jan 2020, 11:14

Riffeljagt og hagljagt har lidt mere til fælles, end buejagt og hagljagt, når det kommer til udstyr, prøver, våbenhåndtering, sikkerhed mm.

Riffeljægere der udtrykker, at de ikke vil hagljagt, er, IMHO, uoplyste og begår en fejl. For få midler kan de udvide deres muligheder betragteligt.
Buejægere ditto, det forstår jeg langt bedre, selvom det ligger mig fjernt at vælge muligheder fra, men nu er buejagt heller ikke ligefrem baseret på jagtligt udbytte.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Mapzter » 23. jan 2020, 11:16

Jeg ville ærligt talt synes det var irriterende hvis jeg var nødt til at købe en bil og tage kørekort til bil, for at komme til at køre på motorcykel. Ja, det er meget nemmere at komme fra A til B i en bil, og den er bedre til at hente møbler fra IKEA, men om jeg skal bruge ressourcer på det bør være mit valg, ikke noget som andre vælger for mig.

Før nogen prøver at forholde mit eksempel til mig, så lad mig sige at: jeg har jagttegn, har bestået haglskydeprøven, ejer ikke et haglgevær og har ikke skudt et eneste skud med hagl siden jeg bestod haglskydeprøven. Jeg har dog ikke kørekort til motorcykel, og regner ikke med at skulle ha' det, har til bil og ejer et par biler.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af PSindrup » 23. jan 2020, 11:38

Flugteren skrev:
23. jan 2020, 11:08
Jeg synes ærligt talt, at det er trist hvis folk ikke tager haglskydeprøven. Hagljagten er nok det mest tilgængelige form for jagt, og samtidigt også den form for jagt med størst chance for at få noget vildt med hjem.
Du misforstår præmissen.

Min bror er primært interesseret i sin nye bue, og syntes også det kunne være spændende hvis han også kunne drive jagt med den.

Han har absolut ingen interesse våben og at skyde med riffel og hagl.

I DET lys er kravet om bestået haglskydeprøve jo lidt tosset

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Epae » 23. jan 2020, 12:53

Nu kan man diskutere folks interesser i forskellige jagtformer herfra og til næste nytår, det bliver vi aldrig enige om - heldigvis da :)
Men at folk er tvunget til at tage en prøve til en type våben (hagl) før de må tage en lignende prøve til det de reelt vil bruge på jagt (riffel, bue) er lidt tåbeligt.
De burde være sidestillet med hinanden, 100%. Vil du på riffeljagt, tager du riffelprøven. Buejagt, så tager du bueprøven. Hagljagt, så tager du haglprøven.

Så kan vi diskutere om man begrænser sig selv alt det vi vil, det er ikke rigtig sagens kerne i denne debat.
Og ja, jeg ville fandme gerne have en Benelli M4, men de er sindsygt dyre og skal have choke svejset fast til løbet før de bliver lange nok så vidt jeg husker - før de kan fås lovligt i Danmark.

Nix du, stik mig en TTI Benelli M2 med et 24" løb, så bliver jeg en glad mand! Men har ikke lige 40.000 til en halv-auto spreder lige nu :cry:
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af C-X » 23. jan 2020, 13:13

Hvis man skal kunne tage en riffelprøve, uafhængigt af haglskydeprøven, så forvent at riffelprøven fremover vil blive langt sværere, både mht. skud og en teoretisk prøve, som det nu er tilfældet med bue. Jeg siger ikke, at jeg ikke vil hilse det velkomment, men bare at noget vil ændre sig. I dag er riffelprøven nærmest en formalitet, da man forventer aspiranterne har styr på resten, fra deres almene teoriprøve og haglskydeprøve.

For dedikerede nørder og værdigt trængende, er det sikker rigtig fint, men for det brede flertal, er det ikke nødvendigvis hverken kærkomment eller nødvendigt. Jeg kunne godt tænke mig, at se hvad behovet reelt er, om det blot skyldes nogle få "brokkerøve", eller om vi ville få et hav af kommende buejægere.

Hvad angår "eksklusivt riffeljægere", så har jeg visse reservationer. Tag ikke fejl, dette er ikke møntet på nogle specifikt eller hver eneste sådan. Jeg ser dog visse tenser imod, at eksklusivt riffeljægere er mere egoistiske i både jagtformer, vildtpleje, regulering, jagthundetræning og ofte lejer store arealer, til riffeljagt alene. Egoistiske på den måde, at de ligesom glemmer en del af jægerfaget (fremtræder måske mere som weekendens golfspillere).
Hagljægere, til lands, er nødt til, at få det hele til at gå op i en højere enhed, hvis de vil have succes. Det er sundt.
Naturligvis er der også riffeljægere, der alene dyrker deres hobby i udlandet eller på andre former for betalingsjagter, hvorved de så betaler andre for, at stille med hele infrastrukturen og plejen.

Jeg ved godt ovenstående er en smule kontroversielt, og helt sikkert vil pisse en eller flere af og udbringe et "jeg betaler, så jeg bestemmer selv! :angry: ", men som jægere er vi også en samlet gruppe, i medgang og modgang :smile:

Tilbage til buejagt, så er det stadig en niche og den har et meget lille aftryk på bestandene og det almene indtryk af jagt.

For mit vedkommende er jagt jagt og jeg vil ikke undvære en eneste mulig jagtform. Skulle alle muligheder blive frarøvet, så blev jeg sikkert svampejæger... :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Epae » 23. jan 2020, 13:28

Nu vil jeg så med det samme argumentere for at 'teori' til haglskydeprøven er... ikke eksisterende? Det forventes at man kan det fra den almindelige jagtprøve jo?
Våbenhåndtering og at du kan ramme med skidtet er da vist det der er fokus på, er det ikke det samme til riffelprøven?
Ved at bueskytter har endnu en teoriprøve som jeg aner intet om.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Besvar