Jagtbue til kommende buejæger

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Lsp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 10. jun 2010, 22:55
Interesser: Jagt og Baneskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: 9560 Hadsund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Jagtbue til kommende buejæger

Indlæg af Lsp » 13. feb 2019, 10:56

Hej

Jeg har længe gået og leget med ideen om at komme i gang med buejagt.
Men jeg synes at det er lidt af en jungle at finde rundt i. Har været ude og kigge lidt og prøveskyde lidt.

Min tanke var at anskaffe mig en bue her i foråret. Også måske gå til prøve i efteråret eller næste forår.

Mit budget er 10-13000kr.(for bue og tilbehør)
Vil heller købe en gang. Frem for at købe noget lidt billigere for så at fortryde det 6 måneder senere.

Jeg har kigget en del på Matthews Vertix. da jeg synes det er smart at man nemt justere den fra 60-75lb. Hvis man skulle få brug for det.
Er dog lidt i tvivl om 60lb er for meget til en nybegynder?

Jeg er 186cm/95kg og med en træklængde på 29,5"

Hvis I skulle lave et buesæt ud fra dette, hvordan ville i så lave det?

Bue (compound)
Sigte ( 1 pin)
Pilehylde
Kogger (letvægt til montering på buen til jagt)
Release (har kun prøvet håndleds release)
Mvh
Lasse
Browning B525 Sporter One 12/76
Tikka T3 CTR.308, Leica Fortis 2,5-15x56 BDC
Tikka T1x MTR 22LR, Vortex PST Gen II 3-15x44

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Jagtbue til kommende buejæger

Indlæg af Cobolt » 13. feb 2019, 16:42

Du bør tage ud at mærke forskellige bue enten hos en klub eller en forhandler, og derved finde ud af hvad der passer dig bedst.
Der ser stor forskel på både buen væg og trækcyklus.
Vertix er en interessant bue med #60 vil du ikke opleve nødvendigheden for øget trækvægt. Husk at de angivne pund er max trækvægt. Umiddelbart er en #60 bue en fornuftigt udgangspunkt til start. Jo mere behagelig buen er at trække jo sjovere bliver træningen.
Når du skriver du ikke ønsker at gå på kompromis med grejet, synes jeg du bør købe en GOD bue, pilehylde og release til start. og dertil et BILLIGT sigt. Evt afvente koggeret. Når du er i gang med træningen og det begynder at køre finder du hurtigt ud af om du er til et single-pin eller multi-pin sigte. Så du har fundet ud af det kan du købe det kvalitetssigte du efterlyser.
Ang kogger, så overvej om det skal være fastsiddende eller aftageligt. Du får mest flexibilitet ved det aftagelige. Nogle kan lide det andre kan absolut ikke.
Et setup kunne være Vertix, QAD HDX, Scott Shark, billigt sigte og billig kogger.

Husk du skal være tilmeldt kurset i buejagt seneste 31/5 for at tage efterårsprøverne i år - så er du buejæger årgang 2019. Det kan du sagtens nå at træne dig op til, og så undgår du alt for meget unødig ventetid inden bukkejaten 2020.

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Jagtbue til kommende buejæger

Indlæg af ThomasRJ » 13. feb 2019, 19:13

Med den højde, så ville jeg få checket træklængden en extra gang. Jeg er selv ca samme højde (Måske et par cm højere), og den næste bue jeg køber skal have 32" træklængde. Det er bare pisse skod at regne med at man trækker 29.5" og købe en bue som kun går til 30", for så kort tid efter at finde ud af at man mangler en tomme eller 2.

Hvis din reelle træklængde er på de 29.5", så ville jeg gå efter en Hoyt Defiant pro, som pt. er at finde til mega fede priser. Jeg ville gå med en Qad hdx pilehylde, og helt sikkert et 1 pins sigte. Jeg bruger selv et HHA King Pin TE-XL5510 som jeg er super glad for. Det ligger i den dyre ende, men det er også derefter. Pilekogger ville jeg køre med et aftageligt kogger til din bue, da det (efter min mening) er pisse træls at skyde med en bue med kogger på. Det kunne være et fra G5, som jeg selv bruger. Der kan du tage den af buen og så kommer den med et montagebeslag, som monteres i din stige, så du hænger koggeret ved din side når du er kommet op.

Vil tro at du kan erhverve dig sådan et sæt for ca 10.000,- (plus pile og release) og så har du en topbue hele vejen igennem.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Jagtbue til kommende buejæger

Indlæg af CO » 13. feb 2019, 19:15

Et setup kunne være Vertix, QAD HDX, Scott Shark, billigt sigte og billig kogger.
Helt enig i ovenstående.

60 pund vil føles relativt let i din størrelse, og ja til at du ikke behøver at komme længere op.

Jeg er 10kg. lettere end dig og skyder 70 pund, ikke pga. anslagsenergi, men kun fordi at det er fedt med den flade pilebane 315 fps giver.

Til dansk jagt indenfor 25m er det ret ligegyldigt.

PS. Jeg er 184cm og trækker 30”, men det er lidt over normalen for min højde.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Jagtbue til kommende buejæger

Indlæg af T-REX » 13. feb 2019, 19:33

Jeg vil klart anbefale, at du tager forbi en forhandler.

Jeg tog i sin tid, forbi Baldurs i Borup, da jeg var på ferie, og det besøg gav mig en noget bedre bue, end det jeg havde planlagt. (PSE Freak SP, i stedet for billig pakkeløsning)
Jeg er så handikappet, med en 33" træklængde.... (202 cm høj, og Orangutang arme)

Jeg købte en bue, med max 60, der kan justeres, fra 40-60 (reelt 35-60)
Jeg kan anbefale, at du starter træningen, på en relativ lav trækstyrke, og så arbejder dig op.
Efter en pause, begyndte jeg for hurtigt, og resultatet er en smadret skulder, der nok aldrig kommer til at skyde med bue, igen. (Jeg er 55 år)

Med en moderne lidt aggressiv bue, får du med 60 pund, en hastighed, der er noget over det, en 10 år gammel bue opnår, ved 70 pund.

Jeg startede med et billigt tripple pin, og har siden opgraderet til et Axcel AccuTouch Pro Carbon, der nok er et af de allerbedste single pin sigter, på markedet.
https://truball.com/collections/axcel%C ... rbon-pro-2
accutouch-carbon.png

Idag ville jeg overveje et af de nye sigter, med indbygget afstandsmåler, og automatisk korrektion, af afstand og vinkel.
https://buy.garmin.com/en-US/US/p/573347
https://www.burrisoptics.com/bowsights/ ... -bow-sight


Mit release blev opgraderet, fra et billigt Scott, til et T.R.U. Ball FANG RC
https://truball.com/collections/hunting ... ts/fang-rc
fang-rc.jpg
Jeg valgte FANG, fordi det er meget justerbart(3 fjedre, 2 aftrækkere), og fordi jeg føler, at det er lettere at "fange" min loop, med en enkelt krog, end med en dobbelt, specielt, i en jagtsituation, hvor jeg nødigt vil kigge ned, og se, hvad jeg laver.

Jeg er langsynet, og det er, for mig, besværligt, at skyde med briller.
Jeg har valgt, at bruge et Specialty Archery Peep, med en Verifier, der passer til mit syn.
Jeg har valgt en Verifier, der gør, at jeg netop kan se min pind, og stadig kan stille rimeligt skarpt, på sigtet.
(Verifier = langsynet, clarifier = kortsynet)
http://shop.baldurs-archery.dk/shop/spe ... 2471p.html
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lsp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 10. jun 2010, 22:55
Interesser: Jagt og Baneskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: 9560 Hadsund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: Jagtbue til kommende buejæger

Indlæg af Lsp » 18. feb 2019, 09:01

tak for alle jeres indlæg.

Det har give mig en lidt mere ro på.

Jeg skal helt sikkert forbi en forhandler for at finde den rette bue. Og for at få den sat ordenligt op fra start.

Jeg skal nok lige vende tilbage med hvad det ender med.

Endnu engang tak for hjælpen
Mvh
Lasse
Browning B525 Sporter One 12/76
Tikka T3 CTR.308, Leica Fortis 2,5-15x56 BDC
Tikka T1x MTR 22LR, Vortex PST Gen II 3-15x44

LarsRas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 30. aug 2015, 22:22
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Jagtbue til kommende buejæger

Indlæg af LarsRas » 24. feb 2019, 14:44

jeg kan kun tilslutte mig at du skal køre til en forhandler og prøve nogen buer. der er ENORM forskel på hvordan de forskellige buer trækker og skyder og det er det der betyder allermest. jeg var selv en tur forbi Danage (fantastisk service!) og prøve en masse og endte med en Triax.
med hesyn til vertixen syntes jeg IKKE du skal købe den bare fordi man kan skifte moduler og dermed ændre trækvægten, alle buer kan som minimun ændres 10 pund så i min optik er det bare en gimmick. startede med min triax på 58 pund og den kan gå helt op på 72 så ingen problem der.
det vigtigste er at finde en bue du kan holde ud til at skyde med og ikke se dig blind på hverken trækvægt eller fart :) få dig en god skydemåtte, evt danage domino, og nogen relativt billige pile så er du godt på vej

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagtbue til kommende buejæger

Indlæg af C-X » 24. feb 2019, 15:34

Selv en kedelig detalje som det greb der er på buerne, kan variere meget fra mærke til mærke. Det blev en medafgørende faktor i mit valg.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar