Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af Great Dane » 19. aug 2018, 10:05

Refraktorius skrev:
18. aug 2018, 18:28



Fsva hollowpoint i .22:
Er det forbud ikke ældre? I de vamle gamle dage , da salonrifler blev anset for legetøj, da gav det ret god mening, at den ammunition der var endnu mindre legetøj end en almindelig .22 var begrænset.
Da salonrifler så blev reguleret og gjort til “voksnes jagtvåben”, var det ret logisk at nogen på et tidspunkt ville arbejde for at få hollowpoint tilbage.

Min hukommelse er eminent :biggrin:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=81766
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af Refraktorius » 19. aug 2018, 12:19

Damn, du er skarp!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af Cp-Medic » 19. aug 2018, 13:58

Great Dane skrev:
17. aug 2018, 19:40
Hvorfor er det så forbudt med armbrøst, hvad gør den så farlig? Har der været en sag i ældre tid hvor nogen er blevet skudt? For mig at se er det en genial gylden middelvej mellem bue og riffel, og jeg ville seriøst overveje det til jagtbrug hvis det var muligt.
ja en bankdirektør blev likvideret med en for cirka 20 år siden

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af Great Dane » 19. aug 2018, 18:15

Cp Medic.... i 2014 skrev du her på forummet at han blev likvideret i 93, men din kalender er måske i udu? :rolf:

87 er året armbrøsten blev forbudt, jeg forstår bare ikke hvorfor de så nidkært vogter over tilladelser til dem :???:

https://www.retsinformation.dk/eli/ft/198712K00092
Mvh Great Dane

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af Kenned » 20. aug 2018, 09:37

Great Dane skrev:
19. aug 2018, 18:15
Cp Medic.... i 2014 skrev du her på forummet at han blev likvideret i 93, men din kalender er måske i udu? :rolf:

87 er året armbrøsten blev forbudt, jeg forstår bare ikke hvorfor de så nidkært vogter over tilladelser til dem :???:

https://www.retsinformation.dk/eli/ft/198712K00092
Det er vel ikke mere nidkært end alle andre våben, hvor man enten skal have medlemskab af en klub der brugder den typer våben, eller for jagtvåbens vedkommende have jagttegn. Jeg gad også godt jage med armbrøst, men før det bliver tilladt synes jeg at medlemskab af en skydeklub(for armbrøster) er et passende krav til tilladelse. Jeg ville også synes at jagttegn eller medlemskab af en bueskydeklub var passende for ejerskab af en bue - her er loven så bare lempelig i forhold til stort set alle andre områder.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af Great Dane » 20. aug 2018, 13:19

Kenneth Jensen skrev:
20. aug 2018, 09:37
Great Dane skrev:
19. aug 2018, 18:15
Cp Medic.... i 2014 skrev du her på forummet at han blev likvideret i 93, men din kalender er måske i udu? :rolf:

87 er året armbrøsten blev forbudt, jeg forstår bare ikke hvorfor de så nidkært vogter over tilladelser til dem :???:

https://www.retsinformation.dk/eli/ft/198712K00092
Det er vel ikke mere nidkært end alle andre våben, hvor man enten skal have medlemskab af en klub der brugder den typer våben, eller for jagtvåbens vedkommende have jagttegn. Jeg gad også godt jage med armbrøst, men før det bliver tilladt synes jeg at medlemskab af en skydeklub(for armbrøster) er et passende krav til tilladelse. Jeg ville også synes at jagttegn eller medlemskab af en bueskydeklub var passende for ejerskab af en bue - her er loven så bare lempelig i forhold til stort set alle andre områder.

Hilsen Kenneth
Medlemskab for at eje en pind med snor på, og medlemskab for at eje en pind på en pind med snor på :rolf: hvorfor alt det selvstrammeri? Sidst jeg så efter, så var det forbudt at slå nogen ihjel eller lemlæste dem, det er lovgivning nok for mig. Det er fair nok med en jagtprøve såsom buejægerne er igennem, i det mindste en skydeprøve, og tilknytning til del almindelige jagttegn, men så stopper vi også. De allerfleste mennesker er ganske fornuftige og kan godt selv administrere og agere fornuftigt, men det er fåtallets dumheder vi lovgiver for, så hellere sanktionere mod dem :modbat:
Mvh Great Dane

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af Flugteren » 20. aug 2018, 13:54

Kenneth Jensen skrev:
20. aug 2018, 09:37

Det er vel ikke mere nidkært end alle andre våben, hvor man enten skal have medlemskab af en klub der brugder den typer våben, eller for jagtvåbens vedkommende have jagttegn. Jeg gad også godt jage med armbrøst, men før det bliver tilladt synes jeg at medlemskab af en skydeklub(for armbrøster) er et passende krav til tilladelse. Jeg ville også synes at jagttegn eller medlemskab af en bueskydeklub var passende for ejerskab af en bue - her er loven så bare lempelig i forhold til stort set alle andre områder.

Hilsen Kenneth
Arh, nu må vi lige stoppe med selvstrammeriet. Hvornår er der sidst nogen, der har begået mord med bue og pil, eller røvet en kiosk med bue og pil? Man hører aldrig om ulykker/kriminalitet med buer og pile, og det er nok fordi, at buer kræver meget træning for bare at blive en nogenlunde skytte.

Jeg har det OK med, at armbrøste kræver en form for tilladelse, men hvorfor ikke åbne op for at kunne købe én på jagttegn, som man så bare anmelder til Politiet, ligesom med haglgevær/luftriffel?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af C-X » 20. aug 2018, 19:17

En bue er et sportsredskab.
En harpun er et fiskeredskab (over 18 år og kun elastik og pneumatik uden tilladelse).

Begge dele er livsfarlige, i en forkert situation, men det er en høtyv også.

Lad nu være med, at gøre mere ud af det. Vi kan altid finde det næste vi kan forbyde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af ReneKJ » 21. aug 2018, 06:53

Flugteren skrev:
20. aug 2018, 13:54


Arh, nu må vi lige stoppe med selvstrammeriet. Hvornår er der sidst nogen, der har begået mord med bue og pil, eller røvet en kiosk med bue og pil? Man hører aldrig om ulykker/kriminalitet med buer og pile, og det er nok fordi, at buer kræver meget træning for bare at blive en nogenlunde skytte.
Sidste kendte røveri med bue var i 1261, Sherwood, Nottinghamshire, England :blink:
Hvis man vil lave et røveri med en bue idag så er det nemmeste nok at snuppe en pil med jagtspids, og så lade selve buen blive hjemme.

Men det er egenligt ikke det samme som de er ufarlige, hvis der på et tidspunkt er en der skyder til måls efter en papkasse og sender pilen gennem kassen, ligusterhækken og naboens bagdel så skal vi nok få al den regulering man kan finde på.
De kraftige luftgeværer trivedes også fint indtil de pludselig fik medie-opmærksomhed, det kan virke lidt tilfældigt hvor hammeren rammer.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af Kenned » 21. aug 2018, 08:55

Flugteren skrev:
20. aug 2018, 13:54

Arh, nu må vi lige stoppe med selvstrammeriet. Hvornår er der sidst nogen, der har begået mord med bue og pil, eller røvet en kiosk med bue og pil? Man hører aldrig om ulykker/kriminalitet med buer og pile, og det er nok fordi, at buer kræver meget træning for bare at blive en nogenlunde skytte.

Jeg har det OK med, at armbrøste kræver en form for tilladelse, men hvorfor ikke åbne op for at kunne købe én på jagttegn, som man så bare anmelder til Politiet, ligesom med haglgevær/luftriffel?
Det jeg mente med den udtalelse var såmænd bare at der ikke er fornuft i loven. Hvornår er en armbrøst blevet brugt til noget ulovligt(indberegnet den perioden hvor man skulle være 18 for at købe dem? Hvis der skulle være nogen som helst form for logik i loven så ville en bue og en armbrøst kræve samme tilladelse(eller ingen), og begge kunne burges på jagt(eller ingen af dem).

Når et våben kræver tilladelse er det jo ikke kun for at forhindre røverier eller anden kriminalitet - det er jo også for at undgå at de kommer i ukyndiges hænder, og dér synes jeg en bue er i samme farlighed som en armbrøst, så derfor ville det give mening at de var underlagt samme regler.

Mit ræsonnement er det samme som når man taler om de stoffer man kan fylde sig med. Legaliser LSD, 'sjove' svampe, cannabis og alle de andre stoffer der er langt mindre skadelige end alkohol, ELLER forbyd alkohol. Intet andet giver mening.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af Flugteren » 21. aug 2018, 09:17

Kenneth Jensen skrev:
21. aug 2018, 08:55
Flugteren skrev:
20. aug 2018, 13:54

Arh, nu må vi lige stoppe med selvstrammeriet. Hvornår er der sidst nogen, der har begået mord med bue og pil, eller røvet en kiosk med bue og pil? Man hører aldrig om ulykker/kriminalitet med buer og pile, og det er nok fordi, at buer kræver meget træning for bare at blive en nogenlunde skytte.

Jeg har det OK med, at armbrøste kræver en form for tilladelse, men hvorfor ikke åbne op for at kunne købe én på jagttegn, som man så bare anmelder til Politiet, ligesom med haglgevær/luftriffel?
Det jeg mente med den udtalelse var såmænd bare at der ikke er fornuft i loven. Hvornår er en armbrøst blevet brugt til noget ulovligt(indberegnet den perioden hvor man skulle være 18 for at købe dem? Hvis der skulle være nogen som helst form for logik i loven så ville en bue og en armbrøst kræve samme tilladelse(eller ingen), og begge kunne burges på jagt(eller ingen af dem).

Når et våben kræver tilladelse er det jo ikke kun for at forhindre røverier eller anden kriminalitet - det er jo også for at undgå at de kommer i ukyndiges hænder, og dér synes jeg en bue er i samme farlighed som en armbrøst, så derfor ville det give mening at de var underlagt samme regler.

Mit ræsonnement er det samme som når man taler om de stoffer man kan fylde sig med. Legaliser LSD, 'sjove' svampe, cannabis og alle de andre stoffer der er langt mindre skadelige end alkohol, ELLER forbyd alkohol. Intet andet giver mening.

Hilsen Kenneth
Den første del kan jeg være med på - hav samme regler for bue/armbrøst. Jeg så dog allerhelst gerne en midtervej, hvor armbrøste blev gjort lovlige til jagtbrug, og de dermed kunne erhverves på jagttegn som med haglgevær/luftriffel, i alt fald som en forsøgsordning inden de blev fuldt tilladte til alle over 18 år.

Jeg er dog ikke enig i, at buer og pil er ligeså farlige (eller så lidt farlige) som armbrøste. At mestre bue og pil kræver tid, dedikation, træning m.m. Armbrøste er noget mere lig skydevåben, i og med at du har langt nemmere ved at sigte, du skal ikke bruge kræfter på at holde strengen spændt og du har en aftrækker a la skydevåben, så du ikke mister kontrol over retningsbestemmelsen, når du slipper pilen.

Armbrøste har været dæmoniseret ligesiden deres oprindelse, især af den gamle herskerklasse for flere hundrede år siden. For modsat bue og pil, der krævede dygtige skytter for at ramme effektivt på længere afstande (læs: skytter betalt af adelen/herskerklassen), så kunne næsten enhver bonde relativt hurtigt og nemt samle en armbrøst op og være ligeså effektiv som de adeliges bueskytter. Armbrøsten var datidens skydevåben, før skydevåben for alvor kom til.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af Kenned » 21. aug 2018, 09:23

Jeg tror faktisk at det største problem med armbrøsten i gamle dage var at den kunne skyde igennem rustningerne.

Når jeg taler om deres farlighed, mener jeg fejlbetjening, vådeskud, kådhed mv. Jeg er med på at en armbrøst (i hvert fald til første skud) er farligere end en bue - til gengæld er den også meget langsommere at genlade. Jeg synes dog er de er så forholdsvis tætte i "farlighed" og virkemåde at man sagtens kunne underlægge dem de samme regler, på samme måde som en enkeltskuds salonriffel kræver samme tilladelse som en halalautomatisk .338

Og jeg er helt enig i at det ville være genialt at kunne gå på jagt med armbrøst :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af Radis » 21. aug 2018, 09:25

Flugteren skrev:
20. aug 2018, 13:54
Kenneth Jensen skrev:
20. aug 2018, 09:37

Det er vel ikke mere nidkært end alle andre våben, hvor man enten skal have medlemskab af en klub der brugder den typer våben, eller for jagtvåbens vedkommende have jagttegn. Jeg gad også godt jage med armbrøst, men før det bliver tilladt synes jeg at medlemskab af en skydeklub(for armbrøster) er et passende krav til tilladelse. Jeg ville også synes at jagttegn eller medlemskab af en bueskydeklub var passende for ejerskab af en bue - her er loven så bare lempelig i forhold til stort set alle andre områder.

Hilsen Kenneth
Arh, nu må vi lige stoppe med selvstrammeriet. Hvornår er der sidst nogen, der har begået mord med bue og pil, eller røvet en kiosk med bue og pil? Man hører aldrig om ulykker/kriminalitet med buer og pile, og det er nok fordi, at buer kræver meget træning for bare at blive en nogenlunde skytte.

Jeg har det OK med, at armbrøste kræver en form for tilladelse, men hvorfor ikke åbne op for at kunne købe én på jagttegn, som man så bare anmelder til Politiet, ligesom med haglgevær/luftriffel?
Arrrh... Syntes nok jeg erindrede en episode for nogle år tilbage :blink:
http://nyheder.tv2.dk/article.php/id-59961389

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af Great Dane » 21. aug 2018, 11:09

Der var også nogle sydlandske knægte der skød en Sika med armbrøst i Dyrehaven for år tilbage. Igen, lad være med at lovgive mod lovlydige ansvarlige mennesker, derimod bør man gå hårdere til værks mod dem der træder ved siden af :modbat:
Mvh Great Dane

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Armbrøst til rekreativ bane skydning august 2018

Indlæg af Kenned » 21. aug 2018, 12:41

Great Dane skrev:
21. aug 2018, 11:09
Der var også nogle sydlandske knægte der skød en Sika med armbrøst i Dyrehaven for år tilbage. Igen, lad være med at lovgive mod lovlydige ansvarlige mennesker, derimod bør man gå hårdere til værks mod dem der træder ved siden af :modbat:
Ja det ville være dejligt, men det kommer desværre aldrig til at ske på våbenområdet.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Besvar