Hjælpe til køb af bue til begynder.

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af ThomasRJ » 25. okt 2015, 09:57

Jeg er gået og blevet mere og mere varm på idéen om buejagt, og vil nu i den forbindelse ud og investere i en bue.
Jeg har set mig lidt varm på en Hoyt Carbon element og tror det ender med at blive sådan en. Vil meget gerne have den i sort, da jeg ikke er så vild med camofarvede våben. Nogen der kender et sted de ligger inde med sådan en, og måske oven i købet til en fornuftig pris ? Hvad skal man købe af stabilisator og sigte osv? Og er der nogen der har andre forslag til hvilken bue man skal vælge ?

Mvh Thomas Jepsen

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af Cobolt » 25. okt 2015, 13:25

Hej Thomas,

som udgangspunkt skal du vælge en bue du synes er lækker. Både at skyde med, men også for øjet, så glæden ved udstyret bliver.
Hvis du er helt ny i bueverdenen kan det være en alt for stor mundfuld selv at sætte en bue op fra bunden. Såfremt du har nogle kvalificerede der vil hjælpe dig i gang kan et brugt køb være rigtig godt! Er det ikke tilfældet synes jeg du bør købe en bue hos en forhandler og betale det det koster at få den sat op. Så får du klart den bedste start og det bliver sjovt skyde med det samme.
Der udover skal du vælge en bue der passer til din kropsbygning. Er du tårnhøj og bred over skuldrene skal buen være større (så du bla undgår at strengens vinkel bliver for spids) og med højere trækvægt end hvis du lille og splejset. Når det så er sagt så lyder den Hoyt Carbon Element som et fint udgangspunkt for den gennemsnitlige jæger. Gå efter en #60 bue, så vil du være fint tjent til langt det meste.

EDIT: Hvis du er til high end buer, så kommer de nye buer på markedet nu her.

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af ThomasRJ » 25. okt 2015, 13:59

Jeg er ret vild med udseendet på Hoyt Carbon Element, så det bliver nok såden en. Jeg regner også med at købe hos en forhandler og få dem til at hjælpe med at sætte den op så den passer til mig. Baldurs har et ret godt tilbud på Carbon element, bare lidt ærgerligt de ikke har den i sort :(
Er der noget man skal være opmærksom på med hensyn til det udstyr der skal på den ? Har kigget lidt på pilehylder, hvad skal man vælge der ? Dropdown eller børste typen. Og hvad skal jeg være opmærksom på med sigter ? Noget der kan anbefales ?

EDIT: Kan se den de har på tilbud er en #70, bliver det for meget ? Kan man ikke bare justere den ned ?

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af Cobolt » 25. okt 2015, 17:01

I forhold til udstyr skal du gøre dig klart om du vil opgradere løbende eller bare det bedste til start. En mulighed kan være at købe en seriøst god pilehylde og release til start, og så spare på stabilisator, sigte og kogger. Som er lette at udskifte senere. Så kan du efter at have skudt et stykke tid vurdere om du vil have et 1- eller flere-pin sigte, om stabilisatoren skal være tung, let osv., og om dit kogger skal være fast eller aftageligt. Det er alt sammen nogle ting man skal finde ud af med sig selv, udfra hvad man føler mest for.
Ang. pilehylde ville jeg ALTID vælge en drop down fremfor katterøven. Der er mere mekanik i en drop down, men kattenrøven bliver slidt og det kan ændre dit træf og samtidigt være svært at opdage. Dertil kommer at den jo berører pilen i flugten, hvilket kan forringe præcisionen. Så min anbefaling går til enten Ripcord eller QAD HDX.

Jo en #70 kan justeres ned til #60, hvilket også er det rigtige at gøre. Begynder forhandleren med "så-drejer-du-den-bare-en-omgang-op-hver-uge-til-den-er-i-bund"-smøren, skal du bare lukke ørerne og lade den blive på #60 indtil din skydeform og -teknik tillader andet. Det er ikke sikker du ønsker den højere på noget tidspunkt.
Husk, at bare fordi den er nem at trække 10 gange i butikken er det ikke sikkert den er behagelig at træne med hjemme. Dertil kommer at du med en for tung bue let får en hæslig teknik og og trækker over vandret.

Har du overvejet at opsøge en forening med buejægere, og mærke lidt forskellige buer?

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af ThomasRJ » 25. okt 2015, 17:43

Jeg har en kammerat som har en compound bue og som er medlem i Vejen. Det var egentlig efter at have prøvet hans bue at jeg blev lidt hooked på selv at få en :) Men glæder mig til at pille ved nogle flere buer i butikken og mærke forskellen. Er lidt spændt på om 60# er for meget. Min kammerats bue er så vidt jeg husker kun sat til 45# og var meget behagelig at skyde med.

Hvilken release vil du anbefale ? Der er jo virkelig mange at vælge mellem.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af T-REX » 25. okt 2015, 17:53

Overvej en #60'er, og få den skruet ned til 50.

Det gjorde jeg, Jeg købte min, hos Baldurs i Borup, hvor chefen hedder Martin Damsbo. Han er p.t. nummer 8 i verden, med Compound Bue
Det skal lige siges, at jeg er 51 år, og i dårlig form, selvom jeg er en stor mand.(202cm)

Min blev en PSE Freak SP, med 33" træklængde
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af ThomasRJ » 25. okt 2015, 18:44

Det lyder til at det er en god ide at komme lidt ned i trækvægt. Det må jeg lige få prøvet af i butikken og mærke hvor stor forskellen er :)

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af Cobolt » 25. okt 2015, 19:27

Du vil til langt det meste jagt være dækket så rigeligt ind med #60, og som JRexA siger start så lavt som muligt. Selvom du ikke i butikken mærker den store forskel, kan du meget vel mærke den under træning hjemme (det er typisk ikke sjovt at træne med en for tung bue) eller på jagt, hvor du er stivfrossen. #70 er fuldstændigt overkill i Danmark.

Releaser er også religion. Den ene vil have håndholdt, den anden håndleds, og andre igen et håndholdt der er spændt fast til håndleddet. Personligt kan jeg godt lide Scotts releaser som åbnet meget let (synes jeg), og så er jeg sikker på ikke at tage den, min bror derimod sværger til håndholdt på jagt. Det er meget individuelt, hvad du lige finder mest behageligt.
Når du har fundet ud af hvilket release der passer dig helt perfekt, så overvej om du ikke vil have et ekstra magen til. Det er forbistret træls at have glemt det når man er på jagt, der glæder man sig over to ens. Et på buen og et i jagttøjet.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af T-REX » 25. okt 2015, 23:53

Jeg har researced en del på releaser, men bruger selv en billig til fastspænding om håndleddet, og er indtil videre godt tilfreds.

Men hvis du ser vad konkurrenceskytterne bruger, så er det næsten altid et håndholdt release, med tommelfinger aftrækker.
Så når jeg engang skifter, bliver det nok til sådan et.
Men nu skal jeg lige lære at skyde godt nok, til at et sådan et skift, vil betyde en forskel.

Her: http://www.fieldandstream.com/blogs/whi ... orgiveness er der nogle interessante test, af forskellige typer udstyr.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af Holten101 » 26. okt 2015, 08:02

My two cents (dansk jagt pov):
1: Køb en bue med så lav trækvægt som muligt der stadig yder 70j. Det vil typisk være 45-50# med de mest moderne buer. Du har IKKE behov for mere energi til dansk jagt! Mht de 70j så er det fordi jeg antager at du er lige som buejægere er flest i danmark....enten ikke har evnen (tænker slibning her), eller lysten til at bruge faste broadheads.

2: Skrot stabilisator! De korte stabilisatorer til jagt har i bedste fald een virkning og det er som vibrationsdæmpere....derudover er det unødig vægt og fylde. Hvis du er i tvivl så test selv på banen;-).

3: Drop kogger på buen. Sure de fungere for nogen, men jo mindre jeg har siddende på buen, jo bedre.

4: Lad være at tro på 99% af det dårlige du hører om Whisker Biscuit.....og de sidste 1% har ingen praktisk betydning på jagt;-). Hvis du har det fint med mekanik og bevægelige del og elsker at købe det dyre grej (som så mange andre grejfreaks) så køb endelig en fall away rest.....men hvis du fravælger en WB fordi du tror at de ikke kan ramme, eller at de slides hurtigt, eller slider dine pile, eller at de fryser til, så begår du en fejl.

5: Brug 1 pinds sigte. Heldigvis har de fleste sigter mere end een pind, så du kan altid afmontere dem, når det er gået op for dig hvor ubrugelige de er på jagt. Du får ikke mange chancer med bue og i skudøjeblikket og i sekunderne op til skuddet, så er der snesevis af ting dine sanser og hjerne prøver at forholde sig til....det sidste du har brug for er at vælge mellem flere pinde. Det der virker fint på banen bliver FUBAR når bukken endelig traver ud af kvaset.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af ThomasRJ » 26. okt 2015, 22:16

Mange tak for alle de gode svar :) Det giver lige lidt ekstra at tænke over.

Jeg har siddet og surfet lidt på Youtube og er faldet over et pilestyr de kalder for FOB's. Er det bare guds gave til alle bueskytter, som mange af videoerne lidt siger, eller er det endnu en unødvendig gadget fra "over there"?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af T-REX » 27. okt 2015, 01:09

FOB betyder "Fletching Only Better", og er en erstatning for de normale fjer/plastik faner

Jeg vil tro at du skal have skudt et par tusinde skud, før du vil kunne mærke forskel.

Men det ser ud som om at det gør det 100 gange nemmere, at sætte "fjer" på pilen.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af Holten101 » 27. okt 2015, 07:45

ThomasRJ skrev:Mange tak for alle de gode svar :) Det giver lige lidt ekstra at tænke over.

Jeg har siddet og surfet lidt på Youtube og er faldet over et pilestyr de kalder for FOB's. Er det bare guds gave til alle bueskytter, som mange af videoerne lidt siger, eller er det endnu en unødvendig gadget fra "over there"?
Jeg har ikke selv skud med FOB's men har hørt at de skyder fint, men kan være lidt irriterende at have med at gøre i praksis (både mht håndtering og træning). Med FOB's vil du være tvunget til at skyde med fall away rest og så er jeg lidt usikker på om de smider nocken ved gennemskud.....hvis de gør, så mister du halvdelen af det fantastiske ved selvlysende nocks, nemlig muligheden for nemt at finde pilen igen;-).

Da jeg er whisker biscut fan er FOB's ikke noget der har været med i mine egne overvejelser.....det ville de sgu nok alligevel ikke være;-)

Edit: lad være med at starte med FOB's som begynder.....du skal lærer at tune din egen bue og det gøres bedst ved papirtuning og til det er FOB's ubrugelige.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af C-X » 27. okt 2015, 11:10

Her er en kort video om kiks kontra vippe.

Som ny bueskytte vil jeg videregive, at hvordan buen ligger i hånden, har en stor betydning.

Det blev en Hoyt Charger for mit vedkommende. Den nye 2016 udgave, Powermax (idiotisk navn), er lettere at indstille og hurtigere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af Holten101 » 27. okt 2015, 11:23

C-X skrev:Her er en kort video om kiks kontra vippe.

Som ny bueskytte vil jeg videregive, at hvordan buen ligger i hånden, har en stor betydning.

Det blev en Hoyt Charger for mit vedkommende. Den nye 2016 udgave, Powermax (idiotisk navn), er lettere at indstille og hurtigere.
Rigtig god pointe med buens "feel":-)

En lille kommentar til videoen. Hvis de to serier var skudt med FOB's så havde godt og vel halvdelen været smadret.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af C-X » 27. okt 2015, 11:30

For mig betyder håndens konstruktion (bred kraftig kånd, med relativt korte, brede fingre), at f.eks. en PSE ligger akavet i hånden og let ruller i grebet, når jeg trækker dem. Af de buer jeg har gramset på, der var Hoyt det mærke der klart fyldte hånden bedst ud og lå mest stabilt. Kvalitets- og featuremæssigt, så tror jeg det er bedøvende ligegyldigt, hvilket af de mest sælgende brands man vælger. En tilpasning og valg af rette bue er langt vigtigere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af ThomasRJ » 27. okt 2015, 18:16

Er lige kommet tilbage fra butikken, og fik ikke rigtigt pillet ved andre buer. Fik den heller ikke trukket da der ikke var noget D-loop på den. Men den føltes ret lækker.
Jeg bestilte den i en 50-60# version da det var det eneste han havde tilbage. Så nu glæder jeg mig bare til torsdag hvor jeg skal hente den færdigt monterede bue.
Jeg bestilte den iøvrigt med et Axcel Atech HD 5-pin sigte og en QAD pilehylde. Det er lidt et cirkus med alle de sigter syntes jeg, så håber jeg har valgt det rigtige :p Kunne godt lide at de fiber dots der var på det var ret små i forhold til mange af de andre.

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af ThomasRJ » 14. nov 2015, 14:48

Så fik jeg lige købt bue nr2 inden for 2 uger :p Jeg blev ret hurtigt træt af at Carbon Element'en kun var 60# da jeg ikke havde de store problemer med at trække en 70#, så den er blevet erstattet af en Carbon Spyder i 70# :) Kan jo lige så godt lære at skyde med den fra starten af :) Så nu er der lidt extra vægudsmykning :)

Billede

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af T-REX » 14. nov 2015, 16:16

Du overvejede ikke at skrue op, for styrken i din "element" ?


På billederne ser det ud som om, at begge buer er skruet en del ud, så ingen af dem, er bare i nærheden af max styrke.

Jeg gætter på, at din element står på 45-50, og din spyder står på 60

Når de står på max, så er der normalt ingen luft, mellem front af bueben og riser.

http://hoyt.com/compounds/carbon-spyder-fx
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af ThomasRJ » 14. nov 2015, 16:50

Carbon Element'en stod på max da jeg skød med den :) Har skruet den ned på minimum da der muligvis kommer en jæger med skulderskade og skal se på den. Spyderen er skruet ned, da mine nuværende pile ikke kan klare mosten :( De har en spine på .410, så skal have nogle andre inden den igen bliver skruet op. Den står pt til ca 61-62pund. Men regner med at smutte forbi Danage torsdag eller fredag og købe nogle Victory Vap V3 med en spine på 300 :)

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af TGR » 15. nov 2015, 15:46

Hvor lang er din træklængde?
Jeg tænker hvis du kan klare det med spine 350 i Victory vap v6, så kan de fås til 69,- for komplette pile.
Tonny

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hjælpe til køb af bue til begynder.

Indlæg af ThomasRJ » 15. nov 2015, 17:25

Jeg trækker 30" :) Ham jeg købte buen af skød med Victory Vap V3 300spine med stor succes, så tror bare jeg hopper med på den vogn :)

Besvar