Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af KristianKJ » 16. nov 2014, 12:43

Hej alle sammen! Jeg har i et stykke tid gået med lysten til at købe en bue og så begynde på buejagt. Jeg er bare en smule i tvivl om hvordan jeg griber det rigtigt an for vil gerne gøre det rigtig køb fra starten af. Mit spørgsmål henvender sig mest til hvad jeg skal bruge for at komme i gang med at skyde med bue og ikke rigtig hvordan jeg kommer til at gå på jagt for jeg vil først fokusere på at lære at skyde med buen inden jeg begynder at tænke på det andet. Hvad skal jeg bruge af grej for at være klar til at skyde? Er det en god ide at købe et kompletsæt? Er der noget specielt man skal være opmærksom på?. Jeg ved godt at det var en god ide at besøge en lokal bueskytte klub men der ligger ikke nogen inden for en radius af 100 km så det er ikke en mulighed for mig...
Håber nogen kan hjælpe mig så jeg kan komme igang med buejagtens spænding :thumbup: :biggrin:

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Slettes3 » 16. nov 2014, 14:00

Bare gå ud og køb et eller andet du kan lide. Der er ingen akademisk videnskab gemt i denne jagtform.
Når du har buen ,trænet og bestået prøven er det bare ud på din jagt og skyd en hare, fasan, rådyr eller hvad der nu kommer forbi(en ulv måske :mrgreen: ).
Når du nu har været inden på buejægernes hjemmeside er der vel ikke noget der kan tillægges mere her.
http://danskebuejægere.dk/hvordan-bliver-man-buejaeger/

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Cobolt » 16. nov 2014, 15:44

Rigbymauser har ret i at det meste (så godt som alt) står på FaDB's hjemmeside. Når det så er sagt kan du også få svarene her. Det du spørger til er en religionssag, som med alt andet hobby.
Du kan sagtens være godt hjulpet med et startsæt, så har du alt hvad du behøver og kan begynde din træning frem mod jagtprøven for under 5000kr. Du kan også købe dig fattig i grej til at starte med og og begynde din træning.
Når du ikke agter at komme i bueskytteforening så vil jeg klart råde dig til at købe grejet hos en forhandler der kan hjælpe dig med opsætningen og forklare dig om skydeteknikken. Dette ville dine klubkammerater ellers sikkert gerne hjælpe ved. Idet du står alene med udstyrsvalg, så køb nyt grej. Hvis du køber brugt skal du være sikker på, at grejet passer dig, samt at det er velholdt (en bue kan godt have usynlige skader efter forkert brug!).
Når du har fået dit udstyr så er det bare med at træne godt og grundigt, så du kan blive klar til forårsprøverne. Der er alt for mange der tror skydningen er en walk-over (Det er den også hvis man har trænet tilstrækkeligt), som ikke består, selvom de har det fineste udstyr.
Udstyret gør kun som du får det til, og de billige startsæt skyder længe godt nok til at det er personen bag der er den begrænsende faktor.

Du kan finde steder, hvor andre buejægere træner her: https://mapsengine.google.com/map/edit? ... ibnTthtHU8
De vil med garanti fortælle dig en masse nyttigt, og hjælpe ved grejvalget, hvis du besøget en af deres klubaftener. Det ovennævnte link viser kun buejægersammenslutninger, der findes også mange klubber under BueskydningDanmark med dygtige skytter og instruktører. De er et besøg værd! Også selvom det en en længere køretur.

I øvrigt så husk at seneste tilmelding til forårsprøverne er 30/12. Men det står der mere om på FaDB's hjemmeside.

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af KristianKJ » 16. nov 2014, 19:10

Er der nogen specielle mærker jeg skal gå efter/undgå? :thumbup:

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Cobolt » 16. nov 2014, 19:14

KristianKJ skrev:Er der nogen specielle mærker jeg skal gå efter/undgå? :thumbup:
Nej. Det er religon. Alle nyere buer gør jobbet rigtig fint.
Som begynder bør du holde dig fra buer med lav strenghøjde, da de ikke tilgiver dine fejl.

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af KristianKJ » 16. nov 2014, 19:16

Cobolt skrev:
KristianKJ skrev:Er der nogen specielle mærker jeg skal gå efter/undgå? :thumbup:
Nej. Det er religon. Alle nyere buer gør jobbet rigtig fint.
Som begynder bør du holde dig fra buer med lav strenghøjde, da de ikke tilgiver dine fejl.
Hvad vil det sige? :???:

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Cobolt » 16. nov 2014, 19:38

Afstanden fra grebet til strengen.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Slettes3 » 16. nov 2014, 20:31

KristianKJ skrev:

Hvad vil det sige? :???:
Det vil sige på bedste dansk at du bare skal ud og gøre dine erfaringer selv. Dem kan ingen andre give dig. Du starter med en bue og med mere erfaring/træning/viden ender du med at modnes til nogle andre.
Bare start..det gjorde vi andre dengang da der ikke fandtes forummer. Man læste bue blade og købte det man syntes så fedest ud. Gør du det samme. Nothing beats experience and initiative.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Senserazer » 16. nov 2014, 21:03

KristianKJ skrev:
Cobolt skrev:
KristianKJ skrev:Er der nogen specielle mærker jeg skal gå efter/undgå? :thumbup:
Nej. Det er religon. Alle nyere buer gør jobbet rigtig fint.
Som begynder bør du holde dig fra buer med lav strenghøjde, da de ikke tilgiver dine fejl.
Hvad vil det sige? :???:
Det vil sige det gør røv hamrende nas når du har drejet underarmen forkert og den fanger strengen på vej frem :giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af KristianKJ » 17. nov 2014, 09:40

Senserazer skrev:
KristianKJ skrev:
Cobolt skrev:
KristianKJ skrev:Er der nogen specielle mærker jeg skal gå efter/undgå? :thumbup:
Nej. Det er religon. Alle nyere buer gør jobbet rigtig fint.
Som begynder bør du holde dig fra buer med lav strenghøjde, da de ikke tilgiver dine fejl.
Hvad vil det sige? :???:
Det vil sige det gør røv hamrende nas når du har drejet underarmen forkert og den fanger strengen på vej frem :giggle:
Nåååårh det... Det prøvede jeg første gang jeg skød med en bue... Det gav mig et fint lille ar :wall:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Senserazer » 17. nov 2014, 09:42

KristianKJ skrev: Nåååårh det... Det prøvede jeg første gang jeg skød med en bue... Det gav mig et fint lille ar :wall:
Jeg tror de fleste har prøvet det :giggle: Ikke sikkert du får alle til at indrømme det :rolf:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Freezion » 17. nov 2014, 20:20

Senserazer skrev:
KristianKJ skrev: Nåååårh det... Det prøvede jeg første gang jeg skød med en bue... Det gav mig et fint lille ar :wall:
Jeg tror de fleste har prøvet det :giggle: Ikke sikkert du får alle til at indrømme det :rolf:
i starten da jeg skød var min underarm SORT den første uge eller to, at få knaldet energien fra en 50 punds bue ned over armen er sq ikke særligt rart :thumbdown:

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af KristianKJ » 18. nov 2014, 09:19

Freezion skrev:
Senserazer skrev:
KristianKJ skrev: Nåååårh det... Det prøvede jeg første gang jeg skød med en bue... Det gav mig et fint lille ar :wall:
Jeg tror de fleste har prøvet det :giggle: Ikke sikkert du får alle til at indrømme det :rolf:
i starten da jeg skød var min underarm SORT den første uge eller to, at få knaldet energien fra en 50 punds bue ned over armen er sq ikke særligt rart :thumbdown:
Det gør også nas!

Kidde
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. nov 2014, 12:07
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland

Re: Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af Kidde » 18. nov 2014, 12:11

Du er velkommen til at prøve min bue. hoyt CRX 32" (holder buen med venstre og trækker strengen med højre.

Er i århus området

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Ny buejæger - hvordan griber jeg det an?

Indlæg af KristianKJ » 18. nov 2014, 18:38

Kidde skrev:Du er velkommen til at prøve min bue. hoyt CRX 32" (holder buen med venstre og trækker strengen med højre.

Er i århus området
Mange tak skal du have :numberone: , men det er nok lidt for langt at køre for mig desværre :thumbdown:

Besvar