Hjælp en nyjæger til at øve sig til buejagt!

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Bajerholm
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. mar 2014, 12:17
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland

Hjælp en nyjæger til at øve sig til buejagt!

Indlæg af Bajerholm » 13. jun 2014, 12:40

Hej allesammen.
Jeg har lige brug for noget hjælp, jeg er nyjæger og har altid gået en del op i buer og vil gerne øve mig så jeg kan blive buejæger.
Jeg har erhvervet mig en Hoyt Maxxis 35, som er brugt, fik den til billige penge synes jeg selv, men det er underordnet.
Jeg står nu i den situation, at træk længden er for lang til mig og man kan ikke få moduler, til de cams som sidder på, så det kommer til at passe.
Jeg er 174cm høj og har selv målt min træklængde til 27".(Håber det er rigtigt målt)
Der sidder Hoyt XTR 3 cams på buen, hvor den korteste træklængde skulle være 29 1/2".
Jeg har uden held forsøgt at finde nogle XTR 2 cams til buen som skulle kunne tilpasses mig.
Det jeg gerne vil vide, er så om der er nogen, som kender til et sted hvor, man kan finde cams, som måske ville løse mit problem.
For mig er det ligemeget hvad det er for nogle cams, dog ikke for dyre da jeg er studerende og gerne vil holde mig så langt nede i pris som muligt.
Jeg har ydermere fået et tilbud fra shop.danage.dk der lyder på ca. 2000kr for at få ordnet buen helt.
Hvad tænker i om det? Skal jeg selv finde nogle cams eller skal jeg få nogen til at klare det for mig? Og kan man overhovedet få cams til buen?
På forhånd mange tak.

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Hjælp en nyjæger til at øve sig til buejagt!

Indlæg af Kras » 13. jun 2014, 13:54

XTR2 cam til Maxxis 35 skulle kunne justeres fra 27-29" (som du skriver). Det må da være muligt at finde sådan nogen et sted ?. Hvis du kan det og få én med en buepresse til skifte cams og, sætte det op igen (streng og kabler bør vel kunne genbruges(?) så er det jo optimalt. Ellers må du op med pungen hos Danage :biggrin:

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp en nyjæger til at øve sig til buejagt!

Indlæg af Raptor660 » 14. jun 2014, 12:42

Når jeg skyder, så syntes jeg pilene når de har ramt. Så sidder nocker lidt ud til siden og nogle gange op af. Hva kommer det af? Sidst jeg var nede ved Danager der rettede han på min pilehylde og syntes lige siden at pilene sidder dårligt og det er blevet svære at ramme :wall:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp en nyjæger til at øve sig til buejagt!

Indlæg af Freezion » 14. jun 2014, 20:16

det er UTROLIGT dyrt at skifte cams på en bue (cams & ben er det dyreste at skifte utroligt nok, oftest anbefaler man bare en helt ny bue hvis en af de ting går i stykker/skal skiftes)
så 2000kr lyder som et generelt fornuftig pris (hvis de altså skifter cams og trimmer hele buen).

Raptor660 skrev:Når jeg skyder, så syntes jeg pilene når de har ramt. Så sidder nocker lidt ud til siden og nogle gange op af. Hva kommer det af? Sidst jeg var nede ved Danager der rettede han på min pilehylde og syntes lige siden at pilene sidder dårligt og det er blevet svære at ramme :wall:
kan det være at dine nocker ikke sidder stramt nok, eller at pilen ikke er nocket ordentligt?

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp en nyjæger til at øve sig til buejagt!

Indlæg af Raptor660 » 14. jun 2014, 22:55

Hov undskyld har skrevet i den forkerte tråd :oops:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Bajerholm
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. mar 2014, 12:17
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hjælp en nyjæger til at øve sig til buejagt!

Indlæg af Bajerholm » 15. jun 2014, 18:34

Men er det noget man kan klare selv? For jeg tænker at tiden kommer oveni. Jeg har selv ret godt styr på sådan noget, men har aldig skiftet cams. Men jeg tænker bare at hvis man skaffer en buepresse er det vel ikke vildt svært.

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp en nyjæger til at øve sig til buejagt!

Indlæg af Freezion » 17. jun 2014, 07:26

teknisk set kan man bare gøre det selv, men sådan noget som at skifte cams ville jeg anbefale at have en med erfaring til at gøre, for det kan og vil gøre ondt og blive dyrt hvis de ikke er sat i rigtigt. det gælder specielt buer som ikke har binary cams, for der SKAL yoke og timing kabblet sidde rigtigt for at buen kan ramme noget som helst.

Bajerholm
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. mar 2014, 12:17
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hjælp en nyjæger til at øve sig til buejagt!

Indlæg af Bajerholm » 17. jun 2014, 10:58

Så begynder jeg at spare op til at de kan ordne den for mig..
Mange tak for svarene :)

Besvar