1 pin eller multi pind sigte?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

1 pin eller multi pind sigte?

Indlæg af Raptor660 » 2. jun 2014, 20:58

Hejsa

Jeg er lidt træt af min 3 pins sigte og har over vejet en Spott Hogg Tommy 1 pin sigte. Grunden til skiftet er at jeg føler mig for begrænset af mine 3 pinde da jeg gerne vil eksperimentere med større og forskellige afstande.

Hvad skyder i og hvorfor?
Hvad er fordele og ulemper ved de forskellige sigter?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: 1 pin eller multi pind sigte?

Indlæg af Freezion » 2. jun 2014, 23:06

fordelen med spott hogg sigtet er at du kan indstille afstanden med lethed 'on the go' men det er også det.

hvis dine intentioner er at gå på jagt med buen SKAL du have et multipin sigte hvis du ville kunne skyde på flere forskellige afstande da bekendtgørelsen om buejagt, bilag 1, stk 1 del c kræver at sigtemidler skal være fast indstillede.
de samme regler gælder hvis man skyder 3d i jagtklassen da danske lovkrav til buen er gældene der.

der også findes 5 pin sigter og at den samme pind kan bruges på flere afstande (f.eks. min 30m pind har samme træfpunkt på 5m.).
der findes også G5's XR2 model som har én fast pind (hvis man vil på jagt) og en pind som virker på samme måde som et pendulsigte (spott hogg.)

multipin sights har dog den ulempe at øjnene kan blive forvirret eller miste fokus på den pind man skal bruge hvis de sidder for tæt.

jeg bruger personligt et 3 pin sigte som er indstillet til 20 & 30m. den sidste indstiller jeg oftest til ''for sjov skydning'' (eg. over 30m)

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: 1 pin eller multi pind sigte?

Indlæg af Raptor660 » 2. jun 2014, 23:53

Freezion skrev:fordelen med spott hogg sigtet er at du kan indstille afstanden med lethed 'on the go' men det er også det.

hvis dine intentioner er at gå på jagt med buen SKAL du have et multipin sigte hvis du ville kunne skyde på flere forskellige afstande da bekendtgørelsen om buejagt, bilag 1, stk 1 del c kræver at sigtemidler skal være fast indstillede.
de samme regler gælder hvis man skyder 3d i jagtklassen da danske lovkrav til buen er gældene der.

der også findes 5 pin sigter og at den samme pind kan bruges på flere afstande (f.eks. min 30m pind har samme træfpunkt på 5m.).
der findes også G5's XR2 model som har én fast pind (hvis man vil på jagt) og en pind som virker på samme måde som et pendulsigte (spott hogg.)

multipin sights har dog den ulempe at øjnene kan blive forvirret eller miste fokus på den pind man skal bruge hvis de sidder for tæt.

jeg bruger personligt et 3 pin sigte som er indstillet til 20 & 30m. den sidste indstiller jeg oftest til ''for sjov skydning'' (eg. over 30m)
Tusinde tak for svar

Jeg er glad for at jeg nåede at spørge inden jeg gjorde noget køb. Det skal ikke være et Pinds sigte så, da jeg gerne vil skyde med i 3D jagt klassen. Så skal det minimum være et 5 Pinds sigte jeg skal have så, jeg ved det ikke men tror 7 pinde bliver for meget og at det bliver over fyldt i huset?

Jeg har læst omkring G5 XR2 og folk skriver at der er meget slup i den og at den skal indstilles hele tiden pga slup og slør dvs steder. Men ved ikke om det er blevet rettet, har bare ikke lyst til at smide penge efter noget dallerværk hvis du forstår mig. Men XR2 og XR3 må jeg bruge dem både til jagt og jagt 3D klassen?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: 1 pin eller multi pind sigte?

Indlæg af Freezion » 3. jun 2014, 17:48

Raptor660 skrev:
Freezion skrev:fordelen med spott hogg sigtet er at du kan indstille afstanden med lethed 'on the go' men det er også det.

hvis dine intentioner er at gå på jagt med buen SKAL du have et multipin sigte hvis du ville kunne skyde på flere forskellige afstande da bekendtgørelsen om buejagt, bilag 1, stk 1 del c kræver at sigtemidler skal være fast indstillede.
de samme regler gælder hvis man skyder 3d i jagtklassen da danske lovkrav til buen er gældene der.

der også findes 5 pin sigter og at den samme pind kan bruges på flere afstande (f.eks. min 30m pind har samme træfpunkt på 5m.).
der findes også G5's XR2 model som har én fast pind (hvis man vil på jagt) og en pind som virker på samme måde som et pendulsigte (spott hogg.)

multipin sights har dog den ulempe at øjnene kan blive forvirret eller miste fokus på den pind man skal bruge hvis de sidder for tæt.

jeg bruger personligt et 3 pin sigte som er indstillet til 20 & 30m. den sidste indstiller jeg oftest til ''for sjov skydning'' (eg. over 30m)
Tusinde tak for svar

Jeg er glad for at jeg nåede at spørge inden jeg gjorde noget køb. Det skal ikke være et Pinds sigte så, da jeg gerne vil skyde med i 3D jagt klassen. Så skal det minimum være et 5 Pinds sigte jeg skal have så, jeg ved det ikke men tror 7 pinde bliver for meget og at det bliver over fyldt i huset?

Jeg har læst omkring G5 XR2 og folk skriver at der er meget slup i den og at den skal indstilles hele tiden pga slup og slør dvs steder. Men ved ikke om det er blevet rettet, har bare ikke lyst til at smide penge efter noget dallerværk hvis du forstår mig. Men XR2 og XR3 må jeg bruge dem både til jagt og jagt 3D klassen?
ja man må godt bruge den i jagtklassen, så længe du ikke skruer på pindene (så vidt som jeg har forstået det)

tag et kig på axcel armortech eller trophyridge 5 pinds sigte, de fleste jeg kender bruger dem, og de er glade for det.
jeg kan personligt ikke se nogen pointe i at have mere end 3 pinde hvis man maks skyder ud på 30-35m, men det er nok mest fordi at mine pinde kan bruges helt ud til 30-35m.

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: 1 pin eller multi pind sigte?

Indlæg af Raptor660 » 3. jun 2014, 20:08

Jeg takker for svar

Jeg har kigget meget på trophy react, men min bue skyder ikke hurtig nok til en react. Men har også kigget på andre modeller i trophy serien.

Jeg er ikke sikker, men tror det ender med en spott hogg 5-7 pinds sigte. Da jeg syntes deres aiming wire er en super smart ting og som er noget jeg vil bruge meget, hvis jeg får sådan et sigte.

Grunden til flere pinde, er at jeg vil træne længere ude end 30-35m. Hvis jeg kan vil jeg da gerne ud på 50-80m og flere pinde gør det bare nemmere at træne på de afstande :smile:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: 1 pin eller multi pind sigte?

Indlæg af Raptor660 » 4. jun 2014, 19:20

Jeg var nede hos Danage i dag og skulle kigge på et spott hogg Wiseguy release, da jeg fik øje på en spott hogg" hog it " 5 Pinds sigte og jeg faldt i og fik den sat op og monteret på buen. Jeg skød en smule med den her der jeg kom hjem sammen med en Fuse 11.5" carbonblade jagt stab som jeg også købte i dag.
Det var som at skyde med en anden bue, meget mere kontrol og mere præcis. Nu skal jeg lige vænne mig til den nye spott hogg Wiseguy release og det nye anker punkt, men indtil nu er det kun positivt og rigtig fedt :biggrin:
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (25.17 KiB) Vist 6804 gange
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Besvar