Hjælp til ny bueskytte

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Raptor660 » 12. maj 2014, 17:32

Hejsa

Jeg har igennem mange år været intresseret i bue skydning, men hver gang har priserne afskrækket mig ( det gør de stadig ) men har nu bestemt at jeg vil gøre alvor af et bue køb. Jeg har kigget på nogle buer på nettet som tiltaler mig og min penge pung og håber på lidt hjælp fra jer, så jeg kan se om jeg er på rette spor.

Da jeg er fuldstændig grøn, så skal det jo være en begynder bue og jeg har kig på

1) Hoyt chaser pakke til ca 4800kr

2) Bowtech carbon knight pakke til ca 5600kr

3) den sidste er nok ikke realistisk, da finanser ikke er til den, men vil nu gerne jeres mening alligevel hvis det skulle lykkedes at skrabe pengene sammen til den :smile: Bowtech Experience til ca 7000kr rå bue, jeg ved godt at den ikke er en begynder men jeg syntes bare den er for lækker.

For mig må man også godt tænde lidt på buen når man ser den :oops: men når man skal smide så mange penge så må den godt se lidt fræk ud og for mig er Bowtech carbon knight og Experiense i Black ops nogle jeg tænder på :smile: Hoyt chaser er også pæn, men ikke på samme stadie som de to andre.

Så hvis i har kendskab til de buer må i meget gerne give jeres besyv med :smile:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
swjust
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 21. okt 2005, 19:04
Interesser: Buejagt, Riffeljagt og havjagt
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 7 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af swjust » 12. maj 2014, 18:46

Det bedste råd jeg vil give er at besøg en bueklub eller en god forhandler og prøve nogle forskellige buer i dit prisleje. Der er himmelvid forskel på optræk og håndtering / balance i hver enkelt bue. Så man skal finde den man føler bedst for, ellers bliver det aldrig rigtig godt.
Med venlig hilsen
SWJust

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Freezion » 12. maj 2014, 20:47

start med at komme i en klub, og gør dine intentioner om compoundskydning klar fra starten af, ellers så sætter de dig nok af på en recurve.
klubberne har instruktører som glædeligt hjælper dig med din teknik osv. hvilket er utroligt vigtigt at du har på plads hvis du vil ud og købe en 'standard' compoundbue (eg. max 10# justering og ikke hyperjustering som nogen af entry-level buerne har) for det er virkeligt dumt at købe en 60# bue og begynde med den da din teknik vil blive ødelagt.

alle de tre buer er rigtigt fine buer, dog så lider carbon knighten lidt under designet samt den lave vægt og er en af de få nyere buer som kan kan mærke rekyl/shock på (minimalt, men det er der!).
bowtechs (og diamond) buer medmindre det er overdrive cams har oftest en lidt mere aggressiv trækcyclus end f.eks. hoyts eller matthews buer.

læg mærke til om det er en 2013 eller 2014 charger (der er ingen model der hedder chaser :blink: ) du får fat i, 2013'eren har bedre byggekvalitet, bla. proppede de plastik limb-pockets på 2014'eren.

jeg vil kraftigt fraråde at købe en ''størrere'' bue før du har fået basis på plads.
desuden, så undgå at køb buen over nettet medmindre du helt præcist ved hvad du skal have, der er så mange ting du ikke får med (trækcyclus etc.), find en dag og besøg butikken, at dømme ud fra tilbuddene så har du kigget hos Danage, og de er super behjælpelige når det kommer til køb af bue! :biggrin: og de kan sagtens finde på at give rabat til stamkunder :blink:

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Raptor660 » 12. maj 2014, 20:57

swjust skrev:Det bedste råd jeg vil give er at besøg en bueklub eller en god forhandler og prøve nogle forskellige buer i dit prisleje. Der er himmelvid forskel på optræk og håndtering / balance i hver enkelt bue. Så man skal finde den man føler bedst for, ellers bliver det aldrig rigtig godt.
Tusinde tak for dit svar

Rent faktisk er jeg lige kommet hjem fra den lokale klub, som jeg har besøgt for første gang i dag. Jeg lærte med det samme at jeg er blevet meget svag efter en ryg operation som jeg har bøvlet med. Jeg rystede temmelig meget da jeg skulle trække buen op, så meget at jeg ikke kunne sigte så det blev noget værre noget og det var en gammel bue som bare var svine tung, men jeg blev hooked da jeg fyrede den første pil af :biggrin:

De medlemmer der var med compound buer, var kun af mærket Bear og dem var jeg ikke så vild med. Efter at prøve og har løftet på de forskellige buer, så går jeg helt sikker efter en let bue og tankerne falder på Bowtech carbon Knight hva siger folket til den?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Raptor660 » 12. maj 2014, 22:31

Freezion skrev:start med at komme i en klub, og gør dine intentioner om compoundskydning klar fra starten af, ellers så sætter de dig nok af på en recurve.
klubberne har instruktører som glædeligt hjælper dig med din teknik osv. hvilket er utroligt vigtigt at du har på plads hvis du vil ud og købe en 'standard' compoundbue (eg. max 10# justering og ikke hyperjustering som nogen af entry-level buerne har) for det er virkeligt dumt at købe en 60# bue og begynde med den da din teknik vil blive ødelagt.

alle de tre buer er rigtigt fine buer, dog så lider carbon knighten lidt under designet samt den lave vægt og er en af de få nyere buer som kan kan mærke rekyl/shock på (minimalt, men det er der!).
bowtechs (og diamond) buer medmindre det er overdrive cams har oftest en lidt mere aggressiv trækcyclus end f.eks. hoyts eller matthews buer.

læg mærke til om det er en 2013 eller 2014 charger (der er ingen model der hedder chaser :blink: ) du får fat i, 2013'eren har bedre byggekvalitet, bla. proppede de plastik limb-pockets på 2014'eren.

jeg vil kraftigt fraråde at købe en ''størrere'' bue før du har fået basis på plads.
desuden, så undgå at køb buen over nettet medmindre du helt præcist ved hvad du skal have, der er så mange ting du ikke får med (trækcyclus etc.), find en dag og besøg butikken, at dømme ud fra tilbuddene så har du kigget hos Danage, og de er super behjælpelige når det kommer til køb af bue! :biggrin: og de kan sagtens finde på at give rabat til stamkunder :blink:
sorry havde slet ikke set dit svar :oops:

Grin det var en smutter og det var charger jeg mente :fun: planen er at jeg skal hen til en butik og have den fuldstændig sat op til mig, da jeg aner intet om opsætning. Ang træk der er jeg ret overbevist om at 50# er rigeligt til mig og gider ikke smadre mine skuldre for at prøve på at tvinge flere pund udenad mig selv :smile:

Butikker der har jeg både kigget ved Danage og Pamhule jagt og fiskeri og pamhule ligger faktisk tættest på mig, grunden til jeg kiggede ved Danage var fordi de havde carbon knight og det havde pamhule jagt ikke. Må sige jeg er lidt forvirret nu for efter at have været ude i klubben så ville jeg helt sikkert gå efter den letteste bue, men nu er jeg i tvivl om jeg alligevel skal gå efter charger alligevel den er jo rost for at være meget robust.

Er der nogen der har handlet ved pamhule jagt og fået deres bue sat fuldstændig op fra bunden af og hvordan er det gået?

Har " hørt " at det er en meget standard setup og man ender typisk ud med for mange pund på buen. Men som sagt har kun hørt det og kender ikke noget til det, jeg vil bare være 100% sikker på at den bue er sat 100% op til mig når jeg forlader butikken. Så jeg vil gerne køre efter rigtig god service, er også blevet forslået baldur?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Freezion » 12. maj 2014, 23:31

Raptor660 skrev:
Freezion skrev:start med at komme i en klub, og gør dine intentioner om compoundskydning klar fra starten af, ellers så sætter de dig nok af på en recurve.
klubberne har instruktører som glædeligt hjælper dig med din teknik osv. hvilket er utroligt vigtigt at du har på plads hvis du vil ud og købe en 'standard' compoundbue (eg. max 10# justering og ikke hyperjustering som nogen af entry-level buerne har) for det er virkeligt dumt at købe en 60# bue og begynde med den da din teknik vil blive ødelagt.

alle de tre buer er rigtigt fine buer, dog så lider carbon knighten lidt under designet samt den lave vægt og er en af de få nyere buer som kan kan mærke rekyl/shock på (minimalt, men det er der!).
bowtechs (og diamond) buer medmindre det er overdrive cams har oftest en lidt mere aggressiv trækcyclus end f.eks. hoyts eller matthews buer.

læg mærke til om det er en 2013 eller 2014 charger (der er ingen model der hedder chaser :blink: ) du får fat i, 2013'eren har bedre byggekvalitet, bla. proppede de plastik limb-pockets på 2014'eren.

jeg vil kraftigt fraråde at købe en ''størrere'' bue før du har fået basis på plads.
desuden, så undgå at køb buen over nettet medmindre du helt præcist ved hvad du skal have, der er så mange ting du ikke får med (trækcyclus etc.), find en dag og besøg butikken, at dømme ud fra tilbuddene så har du kigget hos Danage, og de er super behjælpelige når det kommer til køb af bue! :biggrin: og de kan sagtens finde på at give rabat til stamkunder :blink:
sorry havde slet ikke set dit svar :oops:

Grin det var en smutter og det var charger jeg mente :fun: planen er at jeg skal hen til en butik og have den fuldstændig sat op til mig, da jeg aner intet om opsætning. Ang træk der er jeg ret overbevist om at 50# er rigeligt til mig og gider ikke smadre mine skuldre for at prøve på at tvinge flere pund udenad mig selv :smile:

Butikker der har jeg både kigget ved Danage og Pamhule jagt og fiskeri og pamhule ligger faktisk tættest på mig, grunden til jeg kiggede ved Danage var fordi de havde carbon knight og det havde pamhule jagt ikke. Må sige jeg er lidt forvirret nu for efter at have været ude i klubben så ville jeg helt sikkert gå efter den letteste bue, men nu er jeg i tvivl om jeg alligevel skal gå efter charger alligevel den er jo rost for at være meget robust.

Er der nogen der har handlet ved pamhule jagt og fået deres bue sat fuldstændig op fra bunden af og hvordan er det gået?

Har " hørt " at det er en meget standard setup og man ender typisk ud med for mange pund på buen. Men som sagt har kun hørt det og kender ikke noget til det, jeg vil bare være 100% sikker på at den bue er sat 100% op til mig når jeg forlader butikken. Så jeg vil gerne køre efter rigtig god service, er også blevet forslået baldur?
50# er rigeligt alt efter hvad du skal bruge det til. min jagtbue er på 50# og har anslagsenergi nok til mekaniske spidser.
men 50# kan stadig være lidt strengt at starte med. jeg startede med 40# da jeg selv fik bue (35 da jeg skød med klubbue) og skruede derefter et halvt til helt pund på en til to gange om måneden til jeg nåede buens maks på 50#, selvom jeg udemærket kunne trække 50# fra starten af, men det hele munder ud i teknik (det er lettere at trække en bue med forkert teknik frem for rigtig)

Hoyt charger er en rigtigt god bue til prisen, men jeg ville stadig være på udkig efter om det er en 2013 eller 2014 charger (bare kig/føl om limbpockets er i plastik eller metal, hvis det er metal så er det en 2013 og den du skal gå efter)

jeg har kun handlet våbenskab hos pamhule, men jeg har hørt lidt blandet fra bekendte når det kommer til bue setup. nogen er kommet derfra med perfekt trimning, mens andre er kommet derfra med for mange pund, for høj træklængde, forkerte spine pile m.m. så det er måske lidt mis & hit.
danage har jeg dog aldrig hørt & oplevet problemer med, men de har også MANGE år inden for branchen.

Edit: angående din ryg, så er det noget du skal tage meget alvorligt, et tungt træk kan hurtigt ødelægge det sjove i det. Oneida buer er fantastiske til folk med rygskader på grund af dens bløde trækcyklus, og på et buefora jeg tager del i har vi et par stykker med samme problem som forguder dem. desværre så er oneida buer ikke lige de mest tilgængelige i europa, og kommer med sin pris.

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Raptor660 » 13. maj 2014, 00:38

Jeg takker for svar

Jeg skal nok ned på de 40# som du snakker om, så jeg er sikker på at få teknikken på plads. Planen er at jeg skal skyde på skiver og 3D jagt ved jeg slet ikke om bliver til endnu.

Jeg tager den sikre og tager Danage, det hele skal bare spille max når jeg går ud af døren. Det skal være sådan at jeg kan køre lige hjem og skyde med bæstet :smile:

Jeg tænker stadig på den carbon knight, men de har den kun i en pakke løsning og jeg ville gerne om du/i ville tage et kig på den og sige om det er til at bruge

http://www.shop.danage.dk/pi/BowTech_Ca ... 8_429.aspx

Ellers er det stadig den Hoyd charger vi snakker om, de har den godt nok ikke i den pakke. Men det må man kunne snakke med dem om


http://www.shop.danage.dk/pi/Hoyt_Charg ... 2_428.aspx
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Freezion » 13. maj 2014, 07:25

Danage kan skaffe ALT, bare fordi det ikke er på hjemmesiden betyder ikke at de ikker har det.
så hvis du spørger ind til en carbon knight uden pakke, eller charger med pakke så kan de sagtens sørge for det :blink:

prøv nogen skud med begge, så kan du også få følelsen for hvilken der passer bedst til dig. da jeg skulle ud og købe min første endte jeg op med en helt anden model end den jeg havde kigget på :biggrin:

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Raptor660 » 13. maj 2014, 09:20

Jamen skal også prøve nogle forskellige, jeg syntes bare det er svært med buer. Fordi man høre faktisk kun om top modellerne og høre ikke så meget om budget klassen som en rookie som jeg selv skal starte med.

Når man køber en bue og den ender ud med et givent antal pund f.eks 50#. Hva så når man har trænet og når de 50 og man gerne vil højere op, skal der så en ny bue til eller skifter man bare noget på buen?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Cobolt » 13. maj 2014, 16:42

Raptor660 skrev:Jamen skal også prøve nogle forskellige, jeg syntes bare det er svært med buer. Fordi man høre faktisk kun om top modellerne og høre ikke så meget om budget klassen som en rookie som jeg selv skal starte med.

Når man køber en bue og den ender ud med et givent antal pund f.eks 50#. Hva så når man har trænet og når de 50 og man gerne vil højere op, skal der så en ny bue til eller skifter man bare noget på buen?
I situationen hvor du vil over 50#, så er der to muligheder 1) en ny bue 2) skifte ben på buen. Men 50# er langt rigeligt til både jagt og skiveskydning.
Der findes nogle begyndersæt, med ekstreme justeringsmuligheder (mener spændet går fra 15-70# på samme bue), til billige penge. Hvis man som helt grøn prøver forskellige buer kan det godt være meget svært at mærke forskelle i trækkurven.
Samtidigt vil jeg give dig ret i, at øjet også er en bestemmende faktor. Det er alt andet lige federe at have en bue man synes ser lækker ud, og som skyder godt, samtidigt.
De kan nogle gange godt betale sig at købe en billigere model til at starte på, da disse fint gør jobbet. Men ligger landet sådan at du er helt forelsket i den Carbon Knight, så kan man altså vænne sig til en lidt anderledes trækkurve. Så længe man er glad for sin bue.

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Raptor660 » 13. maj 2014, 21:12

Cobolt jeg takker for svar

Lige præcis det du skriver med at det er enten nye bue ben eller ny bue hvis man skal op i pund var med til at gøre udslaget for mig. Jeg gik efter den billiger charger i dag for var nede hos Danage og købe mig en bue :biggrin:

Jeg havde inden jeg kørte hjemme fra bestemt mig for, at jeg kun ville prøve charger og carbon knight og ikke dyrere buer, for jeg ville ikke fristes til at falde for en svine dyr bue. Men valget var allerede taget inden jeg prøvede begge buer og det skete allerede da jeg holdte dem i hånden.

Den flotteste er også den letteste altså carbon knight, men grebet kunne jeg bare ikke lide da den føltes kantet og hård og følte at den nemt gled rundt i min hånd. Hvor charger for mig føltes bedre at holde ved, så der bestemte jeg mig for Hoyt Charger.

Opsætningen var bare for fedt og vildt interessant! Og der blev virkelig taget godt hånd om mig og hele opsætning og det var virkelig en rigtig dejlig atmosfære og jeg følte mig rigtig godt tilpas og glad, plus jeg lærte en masse! :biggrin:

Det blev en 60# bue skruet helt ned til 47# og træklænden endte på 29.5" der var vist lidt gibbonabe i mine arme i forhold til kroppen :giggle:

Det hele har været super fedt for mig, det viste sig faktisk at jeg ikke var helt evne svag til bue skydning for uden sigte sad min grupper så tæt at fanerne røg af pilene og dagen sidste skud var lige i midten :DancingBanana: så i kan nok forstille jer en ny skytte der gik derfra stolt som en pave :rock:

Servicen var helt i top fra start til slut, så roser herfra til Danage :numberone:

Og helt ærligt så kan det godt være, at jeg ikke har købt et flagskib men jeg er sgu lige så glad for min budget bue som jeg ville være for et flagskib. Går og pilleroderaver ved den hele tiden og er syg stolt af den :biggrin: imorgen skal jeg skyde i klubben, så bliver det spændende om i dag var begynder held :oops: :biggrin:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Freezion » 13. maj 2014, 21:41

Raptor660 skrev:Cobolt jeg takker for svar

Lige præcis det du skriver med at det er enten nye bue ben eller ny bue hvis man skal op i pund var med til at gøre udslaget for mig. Jeg gik efter den billiger charger i dag for var nede hos Danage og købe mig en bue :biggrin:

Jeg havde inden jeg kørte hjemme fra bestemt mig for, at jeg kun ville prøve charger og carbon knight og ikke dyrere buer, for jeg ville ikke fristes til at falde for en svine dyr bue. Men valget var allerede taget inden jeg prøvede begge buer og det skete allerede da jeg holdte dem i hånden.

Den flotteste er også den letteste altså carbon knight, men grebet kunne jeg bare ikke lide da den føltes kantet og hård og følte at den nemt gled rundt i min hånd. Hvor charger for mig føltes bedre at holde ved, så der bestemte jeg mig for Hoyt Charger.

Opsætningen var bare for fedt og vildt interessant! Og der blev virkelig taget godt hånd om mig og hele opsætning og det var virkelig en rigtig dejlig atmosfære og jeg følte mig rigtig godt tilpas og glad, plus jeg lærte en masse! :biggrin:

Det blev en 60# bue skruet helt ned til 47# og træklænden endte på 29.5" der var vist lidt gibbonabe i mine arme i forhold til kroppen :giggle:

Det hele har været super fedt for mig, det viste sig faktisk at jeg ikke var helt evne svag til bue skydning for uden sigte sad min grupper så tæt at fanerne røg af pilene og dagen sidste skud var lige i midten :DancingBanana: så i kan nok forstille jer en ny skytte der gik derfra stolt som en pave :rock:

Servicen var helt i top fra start til slut, så roser herfra til Danage :numberone:

Og helt ærligt så kan det godt være, at jeg ikke har købt et flagskib men jeg er sgu lige så glad for min budget bue som jeg ville være for et flagskib. Går og pilleroderaver ved den hele tiden og er syg stolt af den :biggrin: imorgen skal jeg skyde i klubben, så bliver det spændende om i dag var begynder held :oops: :biggrin:
begynder held og begynderhel, kan man nu kalde det dét? afstanden er jo kort i deres showroom/lille skydebane, men det at de har siddet samlet der betyder at du gør et eller andet rigtigt, men så er det jo bare om sigtet ryster osv. når du sigter ud på 18m :smile:

skide fedt at du endte op med en bue du kunne lide,det kan virkelig gøre en forskel at prøve de forskellige! bowtech har normalt lav-profil greb på deres buer da det mindsker chancen for vrid når man skyder, men hoyts de plejer bare at ligge lækkert i hånden! mange de fikser grebet på buer hvor der ikke direkte er skaller (f.eks. mathews konkurrencebuer og carbon knight) med en omgang grip-tape.
hvis du kunne slå et billede op for os i billedtråden ville det heller ikke være alt for dårligt :blink:

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Raptor660 » 13. maj 2014, 22:15

Jeg takker for svar

Havde jeg kunnet skifte grebet på den carbon knight, så var det nok blevet den. Det var grebet der gjorde at jeg valgte den fra også lidt prisen, men fortryder ikke :biggrin:

Jeg prøvede faktisk at uploade billede men det gad den sgu ikke, billedet var for stor så vidste ikke lige hvad jeg skulle gøre :oops:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Raptor660 » 14. maj 2014, 21:53

Nå første tur i klubben er overstået og er ikke stolt i dag :smile: det kørte bare ikke pilene sad over alt i skiven og der blev fumlet rundt med bue og release :shame:

Jeg prøvede og koncentrere men det at jeg var fuldstændig ny og der stod 15 garvede skytter rundt om, det hjalp sgu ikke på det, men håber det bliver bedre når jeg bliver mere fortrolig med buen. De første 2 skud glemte jeg at bruge peep sigtet :oops:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Raptor660 » 16. maj 2014, 19:54

Hvad sværger folk til af stab til 3D og jagt og hvor meget forskel er der på en billig og en rigtig god? :smile:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Freezion » 17. maj 2014, 20:12

Raptor660 skrev:Hvad sværger folk til af stab til 3D og jagt og hvor meget forskel er der på en billig og en rigtig god? :smile:
en stab. til 3d & jagt skal være kort, og de bruges oftest kun til at tage vibrationer og lyd da de ikke lige helt er i længder der gør mirakler for at stabilisere.
de fleste jagtstab. er billige, og dem som er dyre er oftest i kulfiber som trækker prisen op.

hvis du vil smide pengene efter det, så er Fuse carbon blade en fantastisk stab. hvor der kan sættes vægte på spidsen så den stabilisere bedre end de fleste andre. og Fuse flexblade er også et godt billigt alternativ.
min favorit er dog octanes piston stab. det er bare den som dæmper mest af min erfaring :smile:

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Raptor660 » 19. maj 2014, 11:19

Tusinde tak for svar

Tja det er som sådan ikke dæmpning, men stabilisering jeg er ude efter. Problemet er at min venstre hånd som jeg holder buen med ryster meget ind i mellem, så meget at det er svært at holde fast på midten af skiven. Det er små hurtige rystelser og jeg tror det er fordi jeg er en vat arm og buen er mere tung end min tynde arm kan lide

Planen er at buen skal bruges til 3D og skiver og har hørt der er nogle regler omkring hvor lang stabs må være, men jeg er heller ikke intresseret i at få en rigtig lang stab på da det er jagt bue og jeg syntes det ser grimt ud med det på

Jeg har kigget på Fuse carbon blade som du forslår og på Hoyt stabs og på trophy ridge statich stabs. Længderne jeg har kigget på er 8.5-9" stabs
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Freezion » 19. maj 2014, 16:53

Raptor660 skrev:Tusinde tak for svar

Tja det er som sådan ikke dæmpning, men stabilisering jeg er ude efter. Problemet er at min venstre hånd som jeg holder buen med ryster meget ind i mellem, så meget at det er svært at holde fast på midten af skiven. Det er små hurtige rystelser og jeg tror det er fordi jeg er en vat arm og buen er mere tung end min tynde arm kan lide

Planen er at buen skal bruges til 3D og skiver og har hørt der er nogle regler omkring hvor lang stabs må være, men jeg er heller ikke intresseret i at få en rigtig lang stab på da det er jagt bue og jeg syntes det ser grimt ud med det på

Jeg har kigget på Fuse carbon blade som du forslår og på Hoyt stabs og på trophy ridge statich stabs. Længderne jeg har kigget på er 8.5-9" stabs
en stab. må ikke være længere end 35 cm (13.3'') hvis den skal bruges til jagt, så det er den standard du skal gå efter.

når det kommer til 3d så er der 3 'kategorier'

normal 3d mod dyr - normal konkurrencebue tilladt
jagtklassen i normal 3d - alt skal overholde dansk lov, jagtspidser må dog ikke bruges (bla. til danish open vejer de pilene, tjekker at du ikke har forstørrelse i din optik m.m.)
IFAA - der skydes ikke til dyr, men til sorte skiver med hvidt eller gult center på ukendt afstand, der findes også jægerklasse, men de følger andre regler end de danske jagtlove (e.g max 305mm. stab, ingen håndholdt/håndleds release, intet peep og meget mere, der findes unlimited og freestyle såvel hvor der er lempet på reglere).

jeg ville nok sende dig ind i jagtklassen, der skyder man på maks 35m. og følge de danske love (i hvert fald til de danske konkurrencer/events) :biggrin:

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Raptor660 » 19. maj 2014, 22:49

Tusinde tak for, det var lige præcis de oplysninger jeg var ude efter :smile:

Jeg blev forslået i dag at ikke stille op i jagt klassen, da man syntes der var for mange regler og konkurrencen var for hård for en ny begynder som mig og som følge der af ville jeg ikke komme til at skyde ret meget.

Jeg har så været inde og tjekke andre sigter, scope og længere stabs her til aften. Men det bliver alt for dyrt og det er slet ikke den vej jeg vil med mit bue skydning. Men jeg tænker at der må der være noget ny begynder i jagt klassen eller hvad? :oops:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Freezion » 20. maj 2014, 07:29

Raptor660 skrev:Tusinde tak for, det var lige præcis de oplysninger jeg var ude efter :smile:

Jeg blev forslået i dag at ikke stille op i jagt klassen, da man syntes der var for mange regler og konkurrencen var for hård for en ny begynder som mig og som følge der af ville jeg ikke komme til at skyde ret meget.

Jeg har så været inde og tjekke andre sigter, scope og længere stabs her til aften. Men det bliver alt for dyrt og det er slet ikke den vej jeg vil med mit bue skydning. Men jeg tænker at der må der være noget ny begynder i jagt klassen eller hvad? :oops:
at finpudse ens evner før man stiller op udrydder en del af de ting som de snakker om :biggrin:
konkurrencen i den normale compoundklasse er meget hårdere, og der må man heller ikke bruge et scope med mere end 1 pind samt man kommer til at skyde ud p 60m frem for de 35 som er maks i jagtklassen :wall:
der er flere regler omkring udstyr i jagtklassen, men følger man dansk jagtllov om buejagt kommer man ikke i nogen problemer :blink:

til mit første danish open var jeg da just heller ikke mesterskytten, men alligevel kom jeg da ind på en 28. plads ud af 60-70 personer, vel og mærke at dem i de højere pladser både var garvede jægere og skytter der kvalificerede sig til internationale konkurrencer.

man kan sagtens deltage, have det sjovt OG forbedre ens evner på samme tid som nybegynder! man skal jo selvfølgelig bare ikke forvente at man vinder det eller ligger i top 10. desuden er 3d god træning til jagt da man hurtigt lære at afstadsbedømme :smile:

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Raptor660 » 20. maj 2014, 10:05

Jeg holder mig til jagt klassen, det var det jeg ville fra starten af også slipper jeg også for at smide en mindre formue efter scope og sigter.

Ang placering ved sådan et arrangement, så rører det mig ikke at ligge nummer chok. Jeg er der for at have det sjovt og møde mennesker :biggrin:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Raptor660 » 23. maj 2014, 20:15

Var nede hos Danage i dag efter nocker, for jeg ødelagde to stk igår. Vi fandt ud af at min pile hylde var defekt og efter lidt snak, blev vi enige om at sætte en Hoyt pile hylde på, plus buen igen blev justeret ind til mig. Et andet peep og plus den blev justeret op og sikke en forskel på min skydning nu! Den er virkelig blevet super lækker at skyde med og jeg føler mig meget mere sikker nu :rock:

Endnu engang var service i top hos Danage! De er simpelthen så søde og rare der nede og Michael giver sig virkelig god tid til at besvare spørgsmål og forklare hvad han laver, når han arbejder på buen.

:numberone:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Freezion » 23. maj 2014, 20:29

Raptor660 skrev:Var nede hos Danage i dag efter nocker, for jeg ødelagde to stk igår. Vi fandt ud af at min pile hylde var defekt og efter lidt snak, blev vi enige om at sætte en Hoyt pile hylde på, plus buen igen blev justeret ind til mig. Et andet peep og plus den blev justeret op og sikke en forskel på min skydning nu! Den er virkelig blevet super lækker at skyde med og jeg føler mig meget mere sikker nu :rock:

Endnu engang var service i top hos Danage! De er simpelthen så søde og rare der nede og Michael giver sig virkelig god tid til at besvare spørgsmål og forklare hvad han laver, når han arbejder på buen.

:numberone:
ja de er altid friske og hjælpsomme! jeg kan huske en periode hvor de gav kaffe og wienerbrød når man kom fordi :razz:
hvilken pilehylde havde du på? jeg har aldrig hørt om at det har været pilehylden som har forsaget ødelagte nocker :shock:

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Raptor660 » 24. maj 2014, 00:45

Grin jeg har nok formuleret mig forkert, det var mig der ramte nocher på pilene når jeg skød på skiven. Pile hylden er den qad mener jeg den hedder der følger med charger kittet. Som så blev skiftet til en Hoyt fætter og nu spiller det bare.

Nu skal jeg teste den ordentlig i morgen her hjemme i haven og glæder mig vildt :eek:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Raptor660 » 10. jun 2014, 21:56

Har et problem med mit peep, den bliver ved med at drejes så det er nærmest umuligt at sigte med den. Hvorfor begynder den på det nu og har det noget med strengen at gøre?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Besvar