Buejæger gemt i mig?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Kheaen
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23. jul 2021, 09:37
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Hedehusene
Been thanked: 3 times

Buejæger gemt i mig?

Indlæg af Kheaen » 29. jul 2021, 10:04

Hej alle,

Velkommen til mig, i dette fine forum. :-)
Jeg går med tankerne om, at der måske en lille buejæger gemt i mig. Dog har jeg, udover i går, aldrig skudt med en bue.
Jeg var i går i Huntersgame og prøve deres bue bane, med deres Gen-x Genesis buer.
Det var tydeligt, at disse buer er lavet til alle. Utrolig nem at trække, og jeg måtte sigte noget “ved siden af” for at ramme det jeg ønskede.

Men jeg nu alligevel fået blod på tanden for der dersens bueskyderi.
Så her kommer mit spørgsmål. Hvad er den rigtige vej ind? Er det at finde en bueskytte klub i nærheden (bor i Hedehusene) og få nogle prøve timer inden jeg går ud og investere i en bue?

Er der nogen klubber i kan anbefale, og i så fald, hvorfor?
Jeg har tænkt mig at skyde en mail afsted til henholdsvis Roskilde, Taastrup og Glostrup.

Når jeg skal ud at købe mig en bue, hvor mener i så, at jeg kan få den bedste service? Jeg tænker, at der umiddelbart er Baldurs og Jagt-grej at vælge imellem? Jeg vil gerne gå fra butikken med en bue og nogle pile som er indstillet efter mig og min krop.

Lad mig gerne vide hvad i tænker? :-)

På forhånd, tak.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Buejæger gemt i mig?

Indlæg af Lassescout » 29. jul 2021, 11:58

Svaret fra hjernen: Meld dig ind i en klub. Prøve en masse forskellige buer. Se hvad de andre har. Købe en bue lige inden du dør.

Svaret fra hjertet (læs: det jeg gjorde): Blæs ned til Baldur om 5 minutter, få hjælp til at vælge den rigtige bue og få den sat op til din krops dimensioner. Køb udstyr for langt over dit budget. Lav alle fejlene og mærk fryden når det begynder at lykkes :smile:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Buejæger gemt i mig?

Indlæg af C-X » 29. jul 2021, 12:06

Jeg havde stor glæde af den lokale klub. Dog købte jeg ret hurtigt min egen, og har ikke fortrudt noget. Klubben lærte mig at skyde ordentligt efterfølgende.

Det behøver ikke koste en formue, men spring over de billigste buer. De første pile du køber, behøver ikke være dyre, bare køb 12 billige og lad være med at pive, når de bortkommer eller dør.
Når du bliver god, har du sikkert halvdelen tilbage, og køber 12 bedre. Så har du stadig nogle billige til dumme ting :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kheaen
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23. jul 2021, 09:37
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Hedehusene
Been thanked: 3 times

Re: Buejæger gemt i mig?

Indlæg af Kheaen » 29. jul 2021, 13:14

Tak for svaret begge!

Jeg har skrevet til 3 klubber. :-) Jeg tænker, at jeg skal have en eller anden form for instruktion så jeg ikke indøver en hel masse dårlige vaner. :-O

Jeg tænker at have en budget til bue+pile på omkring 6000. Jeg tænker at det er nok til at "starte med".

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Buejæger gemt i mig?

Indlæg af C-X » 29. jul 2021, 13:45

Skulle jeg ud og købe i dag, tror jeg det ville blive en Hoyt Torrex, som pakke, der får man rigtig meget for pengene og det bliver ikke buen der holder en tilbage.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kheaen
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23. jul 2021, 09:37
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Hedehusene
Been thanked: 3 times

Re: Buejæger gemt i mig?

Indlæg af Kheaen » 29. jul 2021, 13:52

C-X skrev:
29. jul 2021, 13:45
Skulle jeg ud og købe i dag, tror jeg det ville blive en Hoyt Torrex, som pakke, der får man rigtig meget for pengene og det bliver ikke buen der holder en tilbage.
Det er sjovt du skriver det. Det er præcis den pakke jeg har forelsket mig i. Men skal selvfølgelig prøve først for at finde ud af om det er den rigtige bue for mig.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Buejæger gemt i mig?

Indlæg af C-X » 29. jul 2021, 14:33

Jeg fandt ud af, at grebet om buen betød meget for mig. PSE, tror jeg det var, føltes meget rundt og jeg fandt det svært at holde den ensartet. Hoyt (Charger, da jeg købte) var mere firkantet og lettere at gribe og holde ret.

Det fede er, at kommer du over stadiet med de ringeste legetøjsbuer, så er der rigtig meget kvalitet og de skyder nok alle ret godt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Buejæger gemt i mig?

Indlæg af PSindrup » 29. jul 2021, 14:34

Kheaen skrev:
29. jul 2021, 13:14
Tak for svaret begge!

Jeg har skrevet til 3 klubber. :-) Jeg tænker, at jeg skal have en eller anden form for instruktion så jeg ikke indøver en hel masse dårlige vaner. :-O

Jeg tænker at have en budget til bue+pile på omkring 6000. Jeg tænker at det er nok til at "starte med".
Må jeg anbefale dig at tage på en rundtur til de tre klubber i stedet for bare at skrive til dem?

Du har ikke en jordisk chance for at fornemme klubstemningen bare ved at skrive med dem.

Hop i bilen, besøg dem alle - gerne mere end en gang - og "mærk stemningen"

Peter

Kheaen
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23. jul 2021, 09:37
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Hedehusene
Been thanked: 3 times

Re: Buejæger gemt i mig?

Indlæg af Kheaen » 29. jul 2021, 14:50

PSindrup skrev:
29. jul 2021, 14:34
Kheaen skrev:
29. jul 2021, 13:14
Tak for svaret begge!

Jeg har skrevet til 3 klubber. :-) Jeg tænker, at jeg skal have en eller anden form for instruktion så jeg ikke indøver en hel masse dårlige vaner. :-O

Jeg tænker at have en budget til bue+pile på omkring 6000. Jeg tænker at det er nok til at "starte med".
Må jeg anbefale dig at tage på en rundtur til de tre klubber i stedet for bare at skrive til dem?

Du har ikke en jordisk chance for at fornemme klubstemningen bare ved at skrive med dem.

Hop i bilen, besøg dem alle - gerne mere end en gang - og "mærk stemningen"

Peter
Hej Peter,

Tak! Det var egentlig også planen. Men til at starte med, havde jeg lige behov for detaljer for både prøvetimer og deres normale træningstider.
Har en deltidsdatter så det hele skal passe sammen. 🤗

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Buejæger gemt i mig?

Indlæg af T-REX » 29. jul 2021, 17:15

Min lokale bueklub har kun Recurve buer, og jeg ville med Compound

Så det var et smut forbi Baldurs i Borup, da jeg alligevel var på ferie, hvor jeg endte, på godt det dobbelte af mit håbede budget, men når træklængden er 33" så er der INTET billigt. :oops:
Med træklængde på op til ca. 31" kan det gøres for et noget bedre budget. Og under 30" Meget Meget bedre budget.

Det var Martin Damsbo, der rådgav mig, og jeg følte mig rigtig godt vejledt.

I øvrigt synes jeg, at der er utrolig nemt at ramme med en Compound bue, sammenlignet med en Recurve.
Som fra en luftpistol, helt uden sigtemidler, og til en riffel, med kikkert.

Køb en ordentlig bue, du kan altid opgradere tilbehøret senere.
Jeg endte på et Axel AccuTouch Carbon Pro sigte, og et T.R.U. Ball Release, efter opgraderingerne.
Samt en Hamskea Hybrid Hunter Pro pilehylde.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Kheaen
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23. jul 2021, 09:37
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Hedehusene
Been thanked: 3 times

Re: Buejæger gemt i mig?

Indlæg af Kheaen » 17. aug 2021, 10:39

Hej alle,

En lille update. Jeg skal til prøvetimer i Roskilde bueskytte klub. Det er godt nok med recurve bue til at starte med. Men det vigtigste for mig er at mærke hvordan det foregår i klubben.

Vi ser hvordan det går. Planen er, hvis jeg er fan, at tage i Baldurs i uge 37 hvor jeg har ferie,

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Buejæger gemt i mig?

Indlæg af PSindrup » 29. okt 2021, 14:55

Kheaen skrev:
17. aug 2021, 10:39
Hej alle,

En lille update. Jeg skal til prøvetimer i Roskilde bueskytte klub. Det er godt nok med recurve bue til at starte med. Men det vigtigste for mig er at mærke hvordan det foregår i klubben.

Vi ser hvordan det går. Planen er, hvis jeg er fan, at tage i Baldurs i uge 37 hvor jeg har ferie,
Hvordan gik det så?

Peter

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Buejæger gemt i mig?

Indlæg af Peter » 29. okt 2021, 21:04

PSindrup skrev:
29. okt 2021, 14:55
Kheaen skrev:
17. aug 2021, 10:39
Hej alle,

En lille update. Jeg skal til prøvetimer i Roskilde bueskytte klub. Det er godt nok med recurve bue til at starte med. Men det vigtigste for mig er at mærke hvordan det foregår i klubben.

Vi ser hvordan det går. Planen er, hvis jeg er fan, at tage i Baldurs i uge 37 hvor jeg har ferie,
Hvordan gik det så?

Peter
Senest aktiv:tirsdag, 17. august 2021 10:39

Tror sgu ikke, du kan forvente svar..

Kheaen
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23. jul 2021, 09:37
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Hedehusene
Been thanked: 3 times

Re: Buejæger gemt i mig?

Indlæg af Kheaen » 15. nov 2021, 10:07

PSindrup skrev:
29. okt 2021, 14:55
Kheaen skrev:
17. aug 2021, 10:39
Hej alle,

En lille update. Jeg skal til prøvetimer i Roskilde bueskytte klub. Det er godt nok med recurve bue til at starte med. Men det vigtigste for mig er at mærke hvordan det foregår i klubben.

Vi ser hvordan det går. Planen er, hvis jeg er fan, at tage i Baldurs i uge 37 hvor jeg har ferie,
Hvordan gik det så?

Peter
Det gik godt! Jeg endte med at gå hjem med en PSE Drive NXT 70# (dog ikke sat op til 70# fra start), 6 pile, release og det hele. Og kom også til at købe et Eleven target med easypull. Så nu, når jeg har tid, bliver der skudt pile på 5-8 m. afstand hjemme i lejligheden. :-)

Jeg har ikke fået meldt mig ind i en klub. Endnu. Jeg har været til et par prøve timer i Roskilde. Folkene der virker rarer nok. Men jeg har endnu ikke set nogen trænere eller nogen skytter med compoundbuer. Så er nervøs for, om der er nok sparring at finde.
Har forsøgt at komme i kontakt med Taastrup, men de er blevet helt umulige at få et svar ud af. Så ender nok med Roskilde, og så må det briste eller bære.
Forslag er dog velkommen. :-)

Ønsker bestemt både teknisk sparring og gear snak. Skal have indstillet mine 5 pins. Men er sgu lidt usikker på, selv at begive mig ud i det.

Kheaen
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23. jul 2021, 09:37
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Hedehusene
Been thanked: 3 times

Re: Buejæger gemt i mig?

Indlæg af Kheaen » 15. nov 2021, 10:07

Peter skrev:
29. okt 2021, 21:04
PSindrup skrev:
29. okt 2021, 14:55
Kheaen skrev:
17. aug 2021, 10:39
Hej alle,

En lille update. Jeg skal til prøvetimer i Roskilde bueskytte klub. Det er godt nok med recurve bue til at starte med. Men det vigtigste for mig er at mærke hvordan det foregår i klubben.

Vi ser hvordan det går. Planen er, hvis jeg er fan, at tage i Baldurs i uge 37 hvor jeg har ferie,
Hvordan gik det så?

Peter
Senest aktiv:tirsdag, 17. august 2021 10:39

Tror sgu ikke, du kan forvente svar..
Der kom sgu et alligevel. ;-) Er ikke så aktiv herinde, da jeg ikke syntes at forummet i sig selv er særlig aktivt. Ihvertfald ikke på bue delen. :-)

Besvar