Hjælp! Våbentilladelse efter dom?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Scpr22
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt og pistolskydning
Geografisk sted: Nordsjælland

Hjælp! Våbentilladelse efter dom?

Indlæg af Scpr22 » 13. mar 2025, 21:21

Hej alle. Jeg skal til at tage jagttegn til sommer og glæder mig som et lille barn, men jeg er blevet meget nervøs ifht. våbentilladelse.

For to måneder siden blev jeg stoppet af politiet. Jeg fortalte dem med det samme at jeg havde narkotika i bilen i form af piller mod angst som jeg ikke har recept på, hvor det var og hvornår jeg sidst havde brugt dem. Det var enormt pinligt og jeg vidste godt jeg ville få en bøde for at have dem.

Hvad jeg ikke havde regnet med var at den pille jeg havde taget dagen inden lige akkurat stadig blev påvist og jeg måtte sige farvel til mit kørekort de næste 3 år.

Det er selvfølgelig en hård omgang for mig og ikke mindst min kæreste da vi lige er flyttet på landet sammen i hus og skal til at stifte familie.
Mit spørgsmål til jer er om den slags domme har noget at sige mht. min våbentilladelse som jeg håber på at søge så snart jeg kan.

Det er første og eneste gang jeg har været på kant med loven og jeg har siden fået noget af min læge som virker ligesom den medicin jeg plejede at købe andetsteds.

Håber i kan være mig behjælpelig med et svar på hvorvidt den slags har tilbagevirkende kraft.

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 190 times
Been thanked: 42 times

Re: Hjælp! Våbentilladelse efter dom?

Indlæg af Øboen » 13. mar 2025, 22:08

Scpr22 skrev:
13. mar 2025, 21:21
...

For to måneder siden blev jeg stoppet af politiet. Jeg fortalte dem med det samme at jeg havde narkotika i bilen i form af piller mod angst som jeg ikke har recept på, hvor det var og hvornår jeg sidst havde brugt dem. Det var enormt pinligt og jeg vidste godt jeg ville få en bøde for at have dem.

Hvad jeg ikke havde regnet med var at den pille jeg havde taget dagen inden lige akkurat stadig blev påvist og jeg måtte sige farvel til mit kørekort de næste 3 år.

....

Håber i kan være mig behjælpelig med et svar på hvorvidt den slags har tilbagevirkende kraft.
Hvis du er dømt indenfor narkotika området, så er din straffeattest plettet, og du vil højst sandsynligt ikke kunne få udstedt et jagttegn samt våbentilladelser.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 79 times
Been thanked: 753 times

Indlæg af Flugteren » 13. mar 2025, 22:17

Narko -, våben - og straffeloven er dem, man skal holde sig helt fra, hvis man vil have våbentilladelse. Med så ny en dom vil du med al sandsynlighed ikke kunne få udstedt våbentilladelse de næste 3-5 år (det er ca. den karantæneperiode, man får).

Du kan godt gå op til jagttegnsprøven og bestå, men du vil ikke få det udstedt før karantæneperioden er udløbet. Du vil dog blive indlemmet i jagttegnsregisteret, og kan derfor efter endt karantæneperiode nøjes med at betale for jagttegnet.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 540 times
Been thanked: 626 times

Indlæg af Ras.Killing » 13. mar 2025, 22:17

Narkotika er noget af det politiet kigger efter i forbindelse med vandelsgodkendelse til våben og jagttegn. Narkotika og våben er uden tvivl en dårlig kombination.

At køre i påvirket tilstand gør det næppe bedre.

Det fortæller noget om hvordan man ser på love og regler... Og der skal man bare sørge for at have alt på det rene, hvis man gerne vil have jagttegn eller tilladelse til våben.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 13. mar 2025, 22:37

Mjaeee regn med fem år uden mulighed for våben, og så vil jeg anbefale dig, i de fem år, at holde dig udenfor det miljø, hvor man kan købe den slags piller uden "tilladelse".
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 167 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 13. mar 2025, 23:42

Og så lige for at bidrage med det "sidste søm til kassen".. (således du ikke spilder penge)
Du kan formentlig deltage i undervisning til Jagttegn. Måske kan du endda gå til prøve,
kan dog ikke helt gennemskue om der er krav til pletfri attest i disse tider.
Men uanset du består, så er forudsætning for efterfølgende udstedelse af jagttegn
at du kan vandelsgodkendes af politiet, og så strander du dér.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 14. mar 2025, 00:11

Robse skrev:
13. mar 2025, 23:42
Og så lige for at bidrage med det "sidste søm til kassen".. (således du ikke spilder penge)
Du kan formentlig deltage i undervisning til Jagttegn. Måske kan du endda gå til prøve,
Men uanset du består, så er forudsætning for efterfølgende udstedelse af jagttegn
Man kan sagtens gå til prøve - og bestå - for selve vandelstjekket sker først, når man ønsker at få udstedt tegnet. Til gengæld bliver man optaget i jagttegnsregisteret, så man efter f.eks. fem år bare skal ind og betale for at få det udstedt.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 403 times
Been thanked: 957 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 14. mar 2025, 08:11

Flugteren skrev:
14. mar 2025, 00:11
Robse skrev:
13. mar 2025, 23:42
Man kan sagtens gå til prøve - og bestå - for selve vandelstjekket sker først, når man ønsker at få udstedt tegnet. Til gengæld bliver man optaget i jagttegnsregisteret, så man efter f.eks. fem år bare skal ind og betale for at få det udstedt.
Jeg synes vi havde en der var blevet slettet fra jagttegnsregistret ifm med mistet vandelsgodkendelse, men jeg kan naturligvis ikke finde indlægget nu.

Er du sikker på man bliver i registret?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 14. mar 2025, 09:00

Bofhenator skrev:
14. mar 2025, 08:11
Jeg synes vi havde en der var blevet slettet fra jagttegnsregistret ifm med mistet vandelsgodkendelse, men jeg kan naturligvis ikke finde indlægget nu.

Godt spørgsmål.

Jeg kan godt huske noget lignende, og jeg er da også ret sikker på, at det er muligt at blive frakendt jagttegn ved dom - og dermed blive udskrevet af jagttegnsregisteret. Samtidigt er jeg også overbevist om, at et simpelt nægtet samtykke ikke medfører udskrivning af jagttegnsregisteret.

Jeg skal lige på arbejde nu her, men jeg vil gerne undersøge det yderligere og finde nogle skriftlige kilder på min påstand i løbet af dagen :thumbup:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 14. mar 2025, 09:19

Flugteren skrev:
14. mar 2025, 09:00
Bofhenator skrev:
14. mar 2025, 08:11

Godt spørgsmål.

Jeg kan godt huske noget lignende, og jeg er da også ret sikker på, at det er muligt at blive frakendt jagttegn ved dom - og dermed blive udskrevet af jagttegnsregisteret. Samtidigt er jeg også overbevist om, at et simpelt nægtet samtykke ikke medfører udskrivning af jagttegnsregisteret.

Jeg skal lige på arbejde nu her, men jeg vil gerne undersøge det yderligere og finde nogle skriftlige kilder på min påstand i løbet af dagen :thumbup:
Ifølge den her, lidt ældre artikel, ser det ud til du har ret:
https://www.jaegerforbundet.dk/jagt/reg ... -jagttegn/
/bofh
Hanlons razor

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 234 times
Been thanked: 277 times

Indlæg af HR » 14. mar 2025, 17:24

Scpr22 skrev:
13. mar 2025, 21:21
Hej alle. Jeg skal til at tage jagttegn til sommer og glæder mig…

…. piller mod angst som jeg ikke har recept på,

….ligesom den medicin jeg plejede at købe andetsteds.

Velkommen til :numberone:
Jeg håber at du vil tage kursus og prøve, om ikke andet så for at vise dig selv og din kæreste at det der med piller er et overstået kapitel så du om 5 år selvfølgeligt får udstedet et jagttegn.

Sagen er at du har haft din gang i et miljø hvor der handles med euforiserende stoffer. Du siger godt nok at det er første gang at du er på kant af loven, meeen du skriver også at du “plejede at købe”. Så det er nok mere end en gang selvom du kun er blevet taget den ene. En vandelsgodkendelse, som det hedder, har i princippet ikke noget med dommen at gøre. Du kan få afvist din godkendelse bare for at være kendt af politiet i en sammenhæng der ikke harmonerer med adgang til skydevåben. I praksis holder man sig dog til domme inden for de områder som allerede er nævnt, herunder narko. Og det betyder intet hvad det er du er dømt for, kun hvilken paragraf der er brugt. Så regn med 5 års afkølingstid.

Med hensyn til slætning fra jagttegnsregistret, så er det også 5 år (ved den del med sikkerhed, det er ikke for sjov at jeg har taget tegnet to gange). Så du vil kunne tage prøven nu, og lige præcis nå at indløse dit jagttegn inden du ryger ud. Med mindre du dummer dig igen, selvfølgeligt. Så der er en hvis signalværdi i at tage tegnet.

/HR
Senest rettet af HR 14. mar 2025, 17:29, rettet i alt 2 gange.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 14. mar 2025, 17:27

HR skrev:
14. mar 2025, 17:24
...
Med hensyn til slætning fra jagttegnsregistret, så er det også 5 år. Så du vil kunne tage prøven nu, og lige præcis nå at indløse dit jagttegn inden du ryger ud.
...
/HR
Hej HR

Vil du ikke uddybe denne del, jeg er ikke helt sikker på hvad du mener?
/bofh
Hanlons razor

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 14. mar 2025, 17:34

Bofhenator skrev:
14. mar 2025, 17:27
HR skrev:
...
Med hensyn til slætning fra jagttegnsregistret, så er det også [5 edit rettet til 10 ] 10 år. Så du vil kunne tage prøven nu, og lige præcis nå at indløse dit jagttegn inden du ryger ud.
...
/HR
Hej HR

Man bliver stående i registret indtil man 5 på hinanden følgende år ikke betaler. Herefter er man ikke længere jagttegnsberettiget og skal tage prøven på ny. Hvis OP tager kurset nu, så går der ca 4 1/2 år hvor han ikke kan betale. Så han kommer tæt på den dato hvor hans prøve bliver slettet.

Jeg blev selv ramt af den regel fordi jeg i 10 år ikke havde dansk folkeregisteradresse. Og det er en forudsætning for at løse jagttegn, så jeg kunne ikke betale. Og så var jeg ude af systemet og måtte på skolebænken igen (plus riffelprøve, jeg nåede lige med inden der kom krav om haglskydeprøve).

HR
Senest rettet af HR 14. mar 2025, 17:48, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 14. mar 2025, 17:41

HR skrev:
14. mar 2025, 17:34
Bofhenator skrev:
HR skrev:
...
Med hensyn til slætning fra jagttegnsregistret, så er det også 5 år. Så du vil kunne tage prøven nu, og lige præcis nå at indløse dit jagttegn inden du ryger ud.
...
/HR
Hej HR

Man bliver stående i registret indtil man 5 på hinanden følgende år ikke betaler. Herefter er man ikke længere jagttegnsberettiget og skal tage prøven på ny. Hvis OP tager kurset nu, så går der ca 4 1/2 år hvor han ikke kan betale. Så han kommer tæt på den dato hvor hans prøve bliver slettet.

Jeg blev selv ramt af den regel fordi jeg i 10 år ikke havde dansk folkeregisteradresse. Og det er en forudsætning for at løse jagttegn, så jeg kunne ikke betale. Og så var jeg ude af systemet og måtte på skolebænken igen (plus riffelprøve, jeg nåede lige med inden der kom krav om haglskydeprøve).

HR
Det er da 10år?
https://sgavmst.dk/natur-og-jagt/jagtte ... m-jagttegn
Fristen tælles præcis 10 år fra den seneste betaling af jagttegnet
Eller skriver vi forbi hinanden?
/bofh
Hanlons razor

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 14. mar 2025, 17:46

Bofhenator skrev:
14. mar 2025, 17:41
HR skrev:
14. mar 2025, 17:34
Bofhenator skrev:
HR skrev:
...
...
/HR
Hej HR

HR
Det er da 10år?
https://sgavmst.dk/natur-og-jagt/jagtte ... m-jagttegn
Fristen tælles præcis 10 år fra den seneste betaling af jagttegnet
Eller skriver vi forbi hinanden?
Nej! Det er mig der ikke har styr på mit shit. Det er 10 år!!! Tak for rettelsen.
HR

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 300 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 15. mar 2025, 08:11

Det er mig der ikke har styr på mit shit. Det er 10 år!!! Tak for rettelsen.
Jeg kan bekræfte at det helt sikkert er 10 år der må gå mellem man betaler jagttegn. Jeg boede i Grønland i 8 år og havde en fest hver gang jeg smed girokortet til dansk jagttegn væk, det var vist på omkring 500,- kr. den gang. Så gik jeg på posthuset og betalte 50 kr. for et grønlandsk fangstbevis.

Men det undrer mig lidt at HR ikke kunne betale sit jagttegn mens han boede i udlandet. Det kunne jeg, jeg fik jo girokortet tilsendt hvert år, og hvis jeg var blevet boende i Grønland havde jeg betalt det for netop at blive stående i jagttegnsregistret. Er du sikker på at du ikke kunne have gjort det samme HR ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 15. mar 2025, 08:59

Nu må jeg nok hellere sørge for at have dokumentationen på plads. Det der ud til at jeg kunne have anmodet om at få det danskejagttegn.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2007/1008
§ 19. Jagttegn udstedes af Skov- og Naturstyrelsen.

Stk. 2. Jagttegn tilbydes årligt til de personer, der er optaget i Jagttegnsregistret, og som har fast bopæl i Danmark. Personer, der er optaget i registret, men som ikke har fast bopæl i Danmark, kan efter anmodning få udstedt jagttegn

Besvar