Import af daggert som baggage? (Khanjar)
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, våben mm.
- Geografisk sted: Ikast-Brande
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
Import af daggert som baggage? (Khanjar)
Hej NVF.
Jeg skal muligvis snart et smut til Arabien med arbejdet, nærmere bestemt et olieland. Jeg vil selvfølgelig gerne have en souvenir med hjem, og jeg kan se, at de sælger såkaldte Khanjars, som er en slags daggert i en stor, udsmykket skede lavet af ædelmetaller. Desværre har Danmark valgt, at alt omhandlende våben skal være et bureaukratisk mareridt, så jeg er lidt usikker på proceduren. Jeg har kigget på politiets import blanketter, hvor de gerne vil have du specificerer både navn og adresse på sælgeren, men da jeg regner med at støde ind i en tilfældig butik i den by jeg skal bo i, så er dette information, jeg ikke har. Derudover vil de have længden på bladet, men dette ved jeg selvfølgelig heller ikke...
Derudover er der hele situationen omkring transport, må jeg overhovedet have sådan en i min kuffert (selvfølgelig ikke i håndbagagen)?
Jeg skal muligvis snart et smut til Arabien med arbejdet, nærmere bestemt et olieland. Jeg vil selvfølgelig gerne have en souvenir med hjem, og jeg kan se, at de sælger såkaldte Khanjars, som er en slags daggert i en stor, udsmykket skede lavet af ædelmetaller. Desværre har Danmark valgt, at alt omhandlende våben skal være et bureaukratisk mareridt, så jeg er lidt usikker på proceduren. Jeg har kigget på politiets import blanketter, hvor de gerne vil have du specificerer både navn og adresse på sælgeren, men da jeg regner med at støde ind i en tilfældig butik i den by jeg skal bo i, så er dette information, jeg ikke har. Derudover vil de have længden på bladet, men dette ved jeg selvfølgelig heller ikke...
Derudover er der hele situationen omkring transport, må jeg overhovedet have sådan en i min kuffert (selvfølgelig ikke i håndbagagen)?
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 119 times
- Been thanked: 256 times
Re: Import af daggert som baggage? (Khanjar)
Er det ikke meningen, at du skal bruge den, til at skære bøffer ud med?
(Ved ikke om tolder Bent vil hoppe på den)

(Ved ikke om tolder Bent vil hoppe på den)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 104 times
Hvis ikke du har en i forvejen, er en blankvåbentilladelse nok en god ide under alle omstændigheder.
-
- Bronze Member
- Interesser: Militær og skydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 14 times
Den kan være svær om det høre ind under våbenloven.Tamamo skrev: ↑7. mar 2025, 15:37Hej NVF.
For er det souvenir kniv der ikke er skatp uanset hvor dyr og veludført den er, så er og bliver det en souvenir. Dem blev der og bliver stadig taget tusinde af med hjem vært år
-
- This member is
Hvis du har en sabel, der ikke er skarp, så kræver den stadig blankvåben tilladelse.
Uanset.om kniven er skarp eller ej, så er det en kniv, for det er jo nemt at slibe den op
Hvis klingen er af plastik eller træ, så er der noget andet.
T-Rex
T-Rex
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, våben mm.
- Geografisk sted: Ikast-Brande
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
Jeg skulle måske have beskrevet det i den indledende beskrivelse, men blankvåbenstilladelse har jeg allerede. Mit spørgsmål går kun ud på import-delen, både praktisk og tilladelsmæssigt. Jeg kender ingen detaljer om kniven, udover typen, hvordan skriver man det i sin importansøgning? Er det overhovedet nødvendigt med en importtilladelse på sådan en fætter? Kan den medbringes i kufferten på vej hjem eller skal den sendes hjem med posten?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 753 times
Først og fremmest, så er det bare besværligt at hente blankvåben hjem fra udlandet, når det ikke er planlagt i forvejen; altså, at man finder en butik med den rigtige vare, og i ro og mag kan indhente de nødvendige tilladelser for så til sidst at hente varen selv, eller få den tilsendt til Danmark. Importtilladelser i Danmark er ikke designet til de tilfældige, relativt impulsive indkøb, så du vil nok stå og skulle prøve at få den ind i landet under reglen om anerkendelsesværdigt formål - det er langtfra sikkert, at den tilstedeværende tolder og politiet vil være enige i det.Tamamo skrev: ↑9. mar 2025, 23:31Jeg skulle måske have beskrevet det i den indledende beskrivelse, men blankvåbenstilladelse har jeg allerede. Mit spørgsmål går kun ud på import-delen, både praktisk og tilladelsmæssigt. Jeg kender ingen detaljer om kniven, udover typen, hvordan skriver man det i sin importansøgning? Er det overhovedet nødvendigt med en importtilladelse på sådan en fætter? Kan den medbringes i kufferten på vej hjem eller skal den sendes hjem med posten?
Dertil kommer næste aber dabei: Gider du forsøge at hente et blankvåben hjem fra Mellemøsten på en arbejdsrejse, når du ikke er 110% sikker på, hvad det kommer til at involvere af papirarbejde? Er det vitterligt besværet værd at skulle stå og diskutere med en tolder efter en lang arbejdsrejse, om du lovligt kan importere blankvåbnet eller ej? Risikere bødeforlæg for ulovlig import? Plet på straffeattesten?
Wikipedia-siden omhandlende en Khanjar beskriver selv daggerten som værende ofte anvendt som souvenir solgt til turister. Jeg ville ikke turde tage risikoen.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 300 times
- Been thanked: 1122 times
Jeg havde overvejelserne da jeg var på tjenesterejse til Kenya. Jeg kan godt lide at købe et lille stykke værktøj eller køkkenudstyr i de lande jeg besøger, det giver hyggelige minder i hverdagen når man bruger det. Fra Kenya overvejede jeg at tage en machete med hjem til havearbejdet. Det ville have været helt lovligt, men jeg valgte alligevel at lade være. Jeg gider ikke tage opgøret med Tolder-Kjeld for noget jeg dybest set ikke rigtigt har brug for.
Kan du ikke købe en arabisk vandpibe ? Den er der vist ikke importregler for
.
Kan du ikke købe en arabisk vandpibe ? Den er der vist ikke importregler for

Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 341 times
Det her må ikke ses som et råd, men bare en anekdote. Men jeg har slæbt utallige blankvåben med hjem i kufferten og rygsækken, fra udlandet, uden nogensinde at skænke det en tanke med importtilladelser. Bla. to ca. 25cm kukri fra Nepal. Den ene har jeg haft med i fly til og fra Marokko et par gange, og også til og fra Grønland.
Det er ikke mit indtryk, at det er noget som nogen går op i.
-
- This member is
Jeg har selv haft flere knive i kufferten, der er lovlige i Grønland, men ikke i DK. (Kershaw SpeedSafe Assisted Opening, og enhåndsbetjente, mens disse var ulovlige, i DK)NSander skrev: ↑11. mar 2025, 07:32Det her må ikke ses som et råd, men bare en anekdote. Men jeg har slæbt utallige blankvåben med hjem i kufferten og rygsækken, fra udlandet, uden nogensinde at skænke det en tanke med importtilladelser. Bla. to ca. 25cm kukri fra Nepal. Den ene har jeg haft med i fly til og fra Marokko et par gange, og også til og fra Grønland.
Dette har endnu ikke givet mig problemer.

MEN det er en risiko man selv må overveje, om man vil løbe.
I Grønland er alm. jagtvåben ikke tilladelseskrævende, og man kan derfor ikke miste sine tilladelser....
Der er heller ingen knivlov i Grønland
T-Rex
T-Rex