Våbentilladelse ved køb privat

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
PRENE
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Bornholm

Våbentilladelse ved køb privat

Indlæg af PRENE » 24. jan 2025, 20:19

Hejsa derude

Hvordan gør folk når de køber en riffel af en privatperson? Lader I så sælger tage billede af jagttegn og af den endelige tilladelse, når den kommer?
Tænker mere på beskyttelse af privatoplysninger så som cpr.

Kan godt være jeg er lidt mistroisk, men ønsker ikke folk skal ligge inde med mit cpr.

Mvh Mads
- Hvor er ib og hundene??
CFX Royal 5,5 - Gamo
3-9X50 - Blazer
FX Cyclone 5,5 synt. med shroud

Armydude1
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Militær og skydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 11 times

Re: Våbentilladelse ved køb privat

Indlæg af Armydude1 » 24. jan 2025, 20:37

PRENE skrev:
24. jan 2025, 20:19
Hejsa derude

Hvordan gør folk når de køber en riffel af en privatperson? Lader I så sælger tage billede af jagttegn og af den endelige tilladelse, når den kommer?

Kan godt være jeg er lidt mistroisk, men ønsker ikke folk skal ligge inde med mit cpr.

Mvh Mads
Nej kommer duog fremviser våbentilladelsen (og kvitering på købet)
Så skal sælger bare udlevere. Sælger har ikke brug for nogen vidre dokumentation.
Omvendt skal du som køber jo ha en masse oplysninger af sælger. Samt du skal fremvise et gyldigt jagtegn ved købet.
Det er en god ide at lave ansøgningen med det samme sammen hvis sælger ikke lige vil udlevere alle sælgeroplysninger til dig. Dog vil du kunne se dem på din kvitering.

Men nej sælger har absolut ikke krav på fotodokumentation overhoveder. Det har sælger intet at bruge til

PRENE
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af PRENE » 24. jan 2025, 20:46

Tak for svar

Det giver 100% mening for mig. Det var også det jeg tænkte, men nogen gange løber man bare ind i personer der ikke forstår problematikken.

God aften
- Hvor er ib og hundene??
CFX Royal 5,5 - Gamo
3-9X50 - Blazer
FX Cyclone 5,5 synt. med shroud

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 341 times

Indlæg af NSander » 25. jan 2025, 13:39

Som sælger insisterer jeg på, at få et billede af den nye tilladelse. CPR-Nummer kan fint tildækkes, men efter at have oplevet, at politiet ikke havde styr på systemet, og pålagde mig at bevise, at jeg lovligt havde solgt en riffel til en anden jæger, fordi riflen stadig stod registreret til mig (selvom køber selvfølgelig også havde fået tilladelse), så hår jeg med livrem og seler.

Shooter
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt,
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Shooter » 25. jan 2025, 14:02

NSander skrev:
25. jan 2025, 13:39
Som sælger insisterer jeg på, at få et billede af den nye tilladelse. CPR-Nummer kan fint tildækkes, men efter at have oplevet, at politiet ikke havde styr på systemet, og pålagde mig at bevise, at jeg lovligt havde solgt en riffel til en anden jæger, fordi riflen stadig stod registreret til mig (selvom køber selvfølgelig også havde fået tilladelse), så hår jeg med livrem og seler.
+ 1

Jeg oplevede dog, at PAC havde tastet forkert våben nr.

Så 4 år efter blev jeg bedt om at redegøre historik for køb og salg, samt jeg ikke havde overladt det til en, der ikke havde tilladelsen i orden.
For havde jeg overdraget det til en, hvor der var fejl i tilladelsen, ville jeg være skyldig i dette, var ordene.

Der var det, altså rart at kunne sende en kopi og få det ud af verden.

delinlin
Newbie
Newbie
Interesser: Sportsskydning, jagt
Geografisk sted: midtfyn
Has thanked: 2 times

Indlæg af delinlin » 25. jan 2025, 16:50

Shooter skrev:
25. jan 2025, 14:02

+ 1

Jeg oplevede dog, at PAC havde tastet forkert våben nr.

Så 4 år efter blev jeg bedt om at redegøre historik for køb og salg, samt jeg ikke havde overladt det til en, der ikke havde tilladelsen i orden.
For havde jeg overdraget det til en, hvor der var fejl i tilladelsen, ville jeg være skyldig i dette, var ordene.

Der var det, altså rart at kunne sende en kopi og få det ud af verden.
haha ja så er det rart at vide hvor i stakken det ligger :-). Da jeg købte min første riffel og skulle afhente efter tilladelsen var kommet, viste det sig at riflens serienumer allerede var registreret for et andet våben hos PAC, hvilket de netop havde kontaktet våbenhandleren og fortalt ham. Så han havde haft travlt med hugge deres initialer i piben foran nummeret og rede det ud med PAC, for han vidste godt jeg havde fået tilladelsen samme dag og var på vej :biggrin:

Det er uvist om der rent faktisk er et andet våben derude med samme serienummer eller om det var en tastefejl, men der sker åbenbart jævnligt fejl.

Mvh Brian

Bygork
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Bygork » 25. jan 2025, 17:03

Jeg har 2 gang det senest par år fået henvendelse fra PAC omkring, at jeg nu skulle forny et våben jeg havde solgt for 4-8 år siden. Våbene var solgt til nogle med SKV og det havde politiet slet ikke styr på. Jeg havde heldigvis sikret mig oplysninger fra køber, så de kunne fremskaffes ved behov. Men den ene gang havde jeg en del gentagne samtaler med PAC over 3-4 måneder. Hver gang mente de at nu var det løst. Men rykkerne i eboks forsatte. Endvidere var PAC inde og overveje at efterlyse riflen, men det viste sig at der var tæt på 20 Mauser våben registreret med samme serienummer😀 Gå med livrem og seler ved salg.

Armydude1
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Armydude1 » 25. jan 2025, 17:48

Altså jeg har også oplevet og få en sigtelse for ulovlig våbenopbevaring af et havlgevære et år efter jeg havde solgt det. De var kommet til køberens anmeldelse. Og jeg stod ikke registreret som ejer. Jeg havde heldigvis en anmeldelses kvitering så sigtelsen frafaldt.
De har vildt rod i det der inde.

MEN NU HAR DE JO FÅET ET FINT NYT SYSTEM DER SKAL FÅ DET HELE TIL AT KØRE PÅ SKINNER!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 298 times
Been thanked: 1121 times

Indlæg af Lassescout » 26. jan 2025, 10:40

Armydude1 skrev:
25. jan 2025, 17:48
Altså jeg har også oplevet og få en sigtelse for ulovlig våbenopbevaring af et havlgevære et år efter jeg havde solgt det. De var kommet til køberens anmeldelse. Og jeg stod ikke registreret som ejer. Jeg havde heldigvis en anmeldelses kvitering så sigtelsen frafaldt.
De har vildt rod i det der inde.

MEN NU HAR DE JO FÅET ET FINT NYT SYSTEM DER SKAL FÅ DET HELE TIL AT KØRE PÅ SKINNER!
Det er altså lidt foruroligende læsning set i lyset af, hvor mange der gennem årene ikke har modtaget en kvittering for deres registreringer af haglgevær. Hos politiet i Sønderborg sad for mange år siden en madamme der kategorisk nægtede at kvittere for registreringer og andre er bare blevet ignoreret uden begrundelse. Så der må være mange indehavere af haglgeværer rundt om i landet der har gjort præcist hvad de skulle, men som ikke kan dokumentere det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af BentxBetjent » 26. jan 2025, 12:15

Det behøves ikke engang at være køb og salg.
Jeg havde en 6.5x55 på SKV i 25 år før en våbenkontrollant bemærkede og noterede at det ikke var et 6 tal i starten af nummeret, men et ß. Det tog over 6 mdr. Billeder var ikke nok, jeg måtte simpelthen ned på den lokale politistation og fremvise.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

LHL
Gold Member
Gold Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af LHL » 5. feb 2025, 07:42

Armydude1 skrev:
24. jan 2025, 20:37
PRENE skrev:
Hejsa derude

Et jagttegn skal fremvises sammen med foto id.

Mvh Mads
Så skal sælger bare udlevere. Sælger har ikke brug for nogen vidre dokumentation.
Omvendt skal du som køber jo ha en masse oplysninger af sælger. Samt du skal fremvise et gyldigt jagtegn ved købet.
Det er en god ide at lave ansøgningen med det samme sammen hvis sælger ikke lige vil udlevere alle sælgeroplysninger til dig. Dog vil du kunne se dem på din kvitering.

Men nej sælger har absolut ikke krav på fotodokumentation overhoveder. Det har sælger intet at bruge til

LHL
Gold Member
Gold Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af LHL » 5. feb 2025, 07:43

LHL skrev:
5. feb 2025, 07:42
Armydude1 skrev:
PRENE skrev:
Hejsa derude

Mvh Mads

Et jagttegn skal fremvises sammen med foto id

Armydude1
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Armydude1 » 5. feb 2025, 08:54

LHL skrev:
5. feb 2025, 07:43
LHL skrev:
5. feb 2025, 07:42
Armydude1 skrev:
PRENE skrev:
Hejsa derude

Mvh Mads

Et jagttegn skal fremvises sammen med foto id
Øøøh ja selvdølgelig..... men ikke nødvendigvis fotogtaferes

Besvar