Er det tilladt at sponsorere våben til Ukrainsk forsvar?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
KaptajnBimse
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 5 times

Er det tilladt at sponsorere våben til Ukrainsk forsvar?

Indlæg af KaptajnBimse » 10. jan 2025, 08:34

Der findes mange indsamlinger på de sociale medier, hvor Ukrainerne samler penge ind til at hjælpe Ukraine på forskellig vis. Nogle indsamlinger er humanitære, nogle støtter specifikke militære enheder, andre droner og andre igen samler specifikt ind til våben.

Mit konkrete eksempel er Yuri Chornomorets https://x.com/Y_Chornomorets, som samler direkte ind til våbendele til Ukrainske finskytter. Det er ikke uden grund at de kalder ham for "Father of snipers".

Må jeg som dansk statsborger støtte sådan indkøb af våben direkte?

Ser på man på den danske stats støtte til Ukraine, så kommer man næppe i samme problemer, som dem der støtter terroristgrupperinger i Mellemøsten og andre steder. Men derfor kan der jo stadig godt være lovgivning, som forhindre privatpersoner i at sende direkte våbenstøtte.

Et andet problem er bankernes egne forbehold. Det kan godt være at det er lovligt, men måske vil bankerne eller betalingskortudbyderne ikke tillade at der bliver sendt penge til våben, uanset hvor moralsk i orden det måtte være.

Hvad siger de kloge hoveder her?

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 228 times
Been thanked: 213 times

Re: Er det tilladt at sponsorere våben til Ukrainsk forsvar?

Indlæg af Kenned » 10. jan 2025, 09:25

Angående bankerne så ved de trods alt ikke HVAD man sender penge for, kun til hvem, så det ser jeg ikke som noget problem. Ellers kan man jo altid sende krypto, som bankerne jo heldigvis ingen kontrol har med.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Luminous ham » 10. jan 2025, 16:03

Dansk Ukraine Komité indsamler penge der bruges til indkøb af bla våben. Det er helt ok. Man kan også give direkte til deres forsvarsministerium via deres nationalbank. Vi har også frivillige der kæmper i Ukraine.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 136 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af Raptor357 » 10. jan 2025, 16:30

KaptajnBimse skrev:
10. jan 2025, 08:34
Der findes mange indsamlinger på de sociale medier, hvor Ukrainerne samler penge ind til at hjælpe Ukraine på forskellig vis. Nogle indsamlinger er humanitære, nogle støtter specifikke militære enheder, andre droner og andre igen samler specifikt ind til våben.

Mit konkrete eksempel er Yuri Chornomorets https://x.com/Y_Chornomorets, som samler direkte ind til våbendele til Ukrainske finskytter. Det er ikke uden grund at de kalder ham for "Father of snipers".

Ser på man på den danske stats støtte til Ukraine, så kommer man næppe i samme problemer, som dem der støtter terroristgrupperinger i Mellemøsten og andre steder. Men derfor kan der jo stadig godt være lovgivning, som forhindre privatpersoner i at sende direkte våbenstøtte.

Et andet problem er bankernes egne forbehold. Det kan godt være at det er lovligt, men måske vil bankerne eller betalingskortudbyderne ikke tillade at der bliver sendt penge til våben, uanset hvor moralsk i orden det måtte være.

1, jeg ville spørge JM.
2, jeg ville se om man kunne benytte paypal. Overføre et beløb til paypal og så betale med indestående fra paypal kontoen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

KaptajnBimse
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af KaptajnBimse » 10. jan 2025, 16:51

Raptor357 skrev:
10. jan 2025, 16:30
KaptajnBimse skrev:
10. jan 2025, 08:34

1, jeg ville spørge JM.
2, jeg ville se om man kunne benytte paypal. Overføre et beløb til paypal og så betale med indestående fra paypal kontoen.
1. Ok.

2. PayPal og Buymeacoffee lukker Ukrainske konti på stribe, hvilket der selvfølgelig er mange der er temmelig forarget over. De skriver dog direkte i deres betingelser at man ikke må overføre penge til våben, militær og alt hvad der ligner den slags, så det er ikke overraskende.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 136 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af Raptor357 » 10. jan 2025, 17:19

KaptajnBimse skrev:
10. jan 2025, 16:51
Snip

2. PayPal og Buymeacoffee lukker Ukrainske konti på stribe, hvilket der selvfølgelig er mange der er temmelig forarget over. De skriver dog direkte i deres betingelser at man ikke må overføre penge til våben, militær og alt hvad der ligner den slags, så det er ikke overraskende.
Sikke nogle knolde.
Jeg ville tjekke min banks betingelser før jeg bruger min bank, da de er at støtte en aktiv part i en krig.
Det kan være at modtageren har en ide til hvordan man får en donation frem.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 72 times
Been thanked: 49 times

Indlæg af F U B A R » 10. jan 2025, 17:47

Personligt ville jeg holde mig langt væk fra sådanne donationer
Nok div europa war mongers gør samme
Men de har immervæk
Retten til samme nogen har jo stemt på dem så de har flertal

Retten til samme
Så kan man spørge en selv om man har samme synspunkt
Således fungere et “demokrati
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

KaptajnBimse
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af KaptajnBimse » 10. jan 2025, 18:45

Luminous ham skrev:
10. jan 2025, 16:03
Dansk Ukraine Komité indsamler penge der bruges til indkøb af bla våben. Det er helt ok. Man kan også give direkte til deres forsvarsministerium via deres nationalbank. Vi har også frivillige der kæmper i Ukraine.
God pointe, mange tak. Det er i hvert fald et anderkendt eksisterende eksempel.

KaptajnBimse
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af KaptajnBimse » 10. jan 2025, 18:48

Raptor357 skrev:
10. jan 2025, 17:19
KaptajnBimse skrev:
Snip

.
Det har de også, det bliver diskuteret jævnligt.

KaptajnBimse
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af KaptajnBimse » 10. jan 2025, 18:51

F U B A R skrev:
10. jan 2025, 17:47
Personligt ville jeg holde mig langt væk fra sådanne donationer
Nok div europa war mongers gør samme
Det er okay. Men lidt ærgerligt at det ikke er Putin, der udpeges som war-monger. Jeg skulle jo nok mene at han og hans Rusland er kilden til problemet.

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Luminous ham » 10. jan 2025, 19:13

Raptor357 skrev:
10. jan 2025, 17:19
KaptajnBimse skrev:
Snip

Sikke nogle knolde.
Jeg ville tjekke min banks betingelser før jeg bruger min bank, da de er at støtte en aktiv part i en krig.
Man kan godt betale med sit visa eller mastercard udstedt af en dansk bank, det er sådan jeg betaler feks for hotel, taxa osv, også selv om det er Ukraine.
Men en bankoverførsel til en konto i Danmark til Ukraine kræver ekstra papirarbejde og udgifter uanset om det bare er betaling til din tolk eller andet uskyldigt.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 77 times

Indlæg af Sierra13 » 10. jan 2025, 20:24

Det må da være muligt at donerer i en form for krypto….

Alternativt kunne løsninger som revolution eller lignende evt. benyttes ?

Besvar