Jagt med slugs i Tyskland - hvilke regler?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 528 times
Been thanked: 613 times

Jagt med slugs i Tyskland - hvilke regler?

Indlæg af Ras.Killing » 6. dec 2024, 17:05

Er der nogen som kender lidt til de tyske jagtlove, når det kommer til slugs/brenneke kugler?

Jeg tænker i retning af krav til projektil, anslagsenergi eller lign.

Når det gælder riffel ammunition, så ligner de tyske regler de danske, med 1000J E100 til råvildt og 2000J E100 til hjorte og svin.

Men regnes slugs som riffel i Tyskland, eller gælder der andre regler?

F.eks. som vi i DK har krav om 800J E100 med riffel til råvildt, men samtidig må de også skydes med haglgevær.

Jeg kan finde flere forskellige tyske hjemmesider hvor de sælger slugs til f.eks. jagt på vildsvin, men som ikke er i nærheden at holde 2000J på 100 meter.

"Schweres Wild, mittlere Distanz Das schwere Flintenlaufgeschoss für die Jagd auf Wildschwein oder Hirsch."

Det kunne måske godt pege i en retning af andre regler til slugs?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 528 times
Been thanked: 613 times

Re: Jagt med slugs i Tyskland - hvilke regler?

Indlæg af Ras.Killing » 6. dec 2024, 17:30

Tror muligvis jeg selv fandt frem til svaret, da jeg lige fandt det rigtige søgeord - Flintenlaufgeschoß! :biggrin:

Det er godt nok ikke en decideret lovtekst, men et tysk jagtleksikon.
Deutsches Jagd-Lexikon skrev:Flintenlaufgeschosse dürfen auf alles Schalenwild verwendet werden, da die sachlichen Verbote (§ 19 BjagdG) hinsichtlicht der Mindestenergie nur für Büchsengeschosse gelten.
Hvis ellers mit tyske er nogenlunde, så må slugs bruges til alle typer klovvildt, og at reglerne med anslagsenergi kun gælder for riffel ammunition?
Deutsches Jagd-Lexikon skrev:Flintenlaufgeschosse neigen wegen ihrer Masse den Verwendeten (weicheren) Materialien mehr zu Querschlägern, wie Büchsengeschosse.
Ihre Wirkung im Wildkörper spricht sofort an, das Geschoss deformiert und gibt seine Energie ab. Die große Fläche des Geschosses und seine Masse, kompensieren die geringe Geschwindigkeit des Geschosses.
Og begrundelsen er, at den større masse af projektilet, gør det ud for den lavere hastighed?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar