Er fangststik blevet ulovligt af udføre af jæger?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Er fangststik blevet ulovligt af udføre af jæger?

Indlæg af Lynge » 26. nov 2024, 11:23

Hej

Flere jagt kammerater siger det er blevet ulovligt at fangst stikke vildt, hvor vildtet er blevet påkørt
Jeg er jæger og har altid gjort det når det er sket, Jeg har lært at dyr ikke skal lide unødigt og jeg som jæger er godkendt til det.
Vil håbe det er noget tom luft, ellers ser jeg det som et angreb på jægerstanden.
Olie sheik - George Gearløs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 522 times
Been thanked: 606 times

Re: er fangststik blevet ulovligt af udføre af jæger

Indlæg af Ras.Killing » 26. nov 2024, 11:49

Som jeg forstår det, så handler det mere om jagtretten og jagttider.

Du må som udgangspunkt ikke nedlægge (aflive) et dyr, på et sted hvor du ikke har jagtretten, eller på et tidspunkt hvor der ikke er jagttid.

Et fangststik i sig selv er ikke ulovligt (mig bekendt).
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lynge » 26. nov 2024, 12:47

Ras.Killing skrev:
26. nov 2024, 11:49

Du må som udgangspunkt ikke nedlægge (aflive) et dyr, på et sted hvor du ikke har jagtretten, eller på et tidspunkt hvor der ikke er jagttid.

Et fangststik i sig selv er ikke ulovligt.
Vil det sige hvis man rammer et Vildt eller konen rammer et Vildt med bilen på offentlig vej så skal man lade det ligge i grøften til at der kommer en fra Falck eller swiss hund fører. jagt med bil findes vist ikke i lovgivningen.
Jeg fik at vide at vi jæger ikke var dyrlæger og ikke kunne vurdere om det kunne overleve :evil: ja det er gamle jægere

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 95 times
Been thanked: 130 times

Indlæg af Krung » 26. nov 2024, 12:57

Der er flere ting, der kan gøre at folk tror fangststik er ulovlige.

Du kan komme i problemer, hvis du har et stikvåben og ikke er på jagt.
Vildtet tilfalder jordejer/jagtlejer.
Fangststik er faktisk ulovligt i Norge. En artikel har beskrevet det, men man kan misse at det var i Norge.

Der er sikkert flere grunde, men stikket i sig selv er ikke ulovligt.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

HR
Platin Member
Platin Member
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 223 times
Been thanked: 266 times

Indlæg af HR » 26. nov 2024, 12:59

Lynge skrev:
26. nov 2024, 11:23
Hej

Flere jagt kammerater siger det er blevet ulovligt at fangst stikke vildt, hvor vildtet er blevet påkørt
Jeg er jæger og har altid gjort det når det er sket, Jeg har lært at dyr ikke skal lide unødigt og jeg som jæger er godkendt til det.
Vil håbe det er noget tom luft, ellers ser jeg det som et angreb på jægerstanden.
Nej der er ikke kommet nogen nye bekendtgørelser på det område så det er ikke blevet anderledes end det har været før. Hvis nogen påstår at noget er ændret, så bed om en henvisning til www.retsinformation.dk.
:TOS:

Her er en artikel om skadede dyr som man IKKE må skyde, det drejer sig om dyr der færdes i terrænet.
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... det-vildt/

Et dyr der ligger påkørt i grøften må du altid aflive og du må bruge det du har ved hånden under henvisning til nødretsbestemmelserne. Og det må du også selvom du så overtræder lovgivning, så længe du kan godtgøre at det var til vildtets bedste og du ikke havde andre muligheder. Hvis du er ude i gråzonen (fks. et fangstskud på halsen af kronvilt med 24g #7 gennem lerknuseren på vej hjem fra skydebanen), så ring til 112 og fortæl hvad du har gjort og hvor dyret ligger. Lad være med at tage dyret med hjem, det sår tvivl om hvorfor du valgte en nødaflivning.

N.B. Jeg anbefaler ikke at bruge et skydevåben, men jeg ville selv gøre det uden at blinke hvis jeg havde et i bilen (vi er mange der kører til og fra jagt i de mørke timer på denne tid af året).

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lynge » 26. nov 2024, 13:10

HR skrev:
26. nov 2024, 12:59
Lynge skrev:
Hej

Nej der er ikke kommet nogen nye bekendtgørelser på det område så det er ikke blevet anderledes end det har været før. Hvis nogen påstår at noget er ændret, så bed om en henvisning til www.retsinformation.dk.

Her er en artikel om skadede dyr som man IKKE må skyde, det drejer sig om dyr der færdes i terrænet.

Et dyr der ligger påkørt i grøften må du altid aflive og du må bruge det du har ved hånden under henvisning til nødretsbestemmelserne. Og det må du også selvom du så overtræder lovgivning, så længe du kan godtgøre at det var til vildtets bedste og du ikke havde andre muligheder. Hvis du er ude i gråzonen (fks. et fangstskud på halsen af kronvilt med lerknuseren på vej hjem fra skydebanen), så ring til 112 og fortæl hvad du har gjort. Og lad være med at tage dyret med hjem, det sår tvivl om hvorfor du valgte en nødaflivning.

N.B. Jeg anbefaler ikke at bruge et skydevåben, men jeg ville selv gøre det uden at blinke hvis jeg havde et i bilen (vi er mange der kører til og fra jagt i de mørke timer på denne tid af året).

/HR
Tak det er det jeg ville vide havde også forventet der var skrevet mere om det. det var så en and!

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 11 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Cpt » 26. nov 2024, 13:30

HR skrev:
26. nov 2024, 12:59
Lynge skrev:
Hej

Et dyr der ligger påkørt i grøften må du altid aflive og du må bruge det du har ved hånden under henvisning til nødretsbestemmelserne. Og det må du også selvom du så overtræder lovgivning, så længe du kan godtgøre at det var til vildtets bedste og du ikke havde andre muligheder. Hvis du er ude i gråzonen (fks. et fangstskud på halsen af kronvilt med 24g #7 gennem lerknuseren på vej hjem fra skydebanen), så ring til 112 og fortæl hvad du har gjort og hvor dyret ligger. Lad være med at tage dyret med hjem, det sår tvivl om hvorfor du valgte en nødaflivning.

/HR
Gælder nødretten også for personer der ikke har jagttegn?
Dvs må jeg som alm borger bruge forhåndenværende midler til at aflive påkørte dyr? Jeg har før stået i en træls situation med et rådyr, men havde ikke andet end en spade ved hånden, så det blev Falck metoden...

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 81 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Scooterskytten » 26. nov 2024, 13:32

Da jeg forrige år forsøgte at tage jagttegn kom vores underviser med 2 tip.

For det første, er det bedre at have en stor skruetrækker liggende i bilen, til netop sådanne situationer.

Tip nr 2, var at hvis vi fandt et trafikskadet dyr, så ring 114. Fortæl dem, at du er jæger, og har en skruetrækker liggende i bilen som du kan bruge, hvis de siger OK for det. Som regel for du lov men ikke altid.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 228 times
Been thanked: 213 times

Indlæg af Kenned » 26. nov 2024, 13:43

Reelt er det kun en dommer der kan afgøre om du har gjort noget galt. Du kan aflive et stykke nødstedt vildt med en donkraft hvis det i situationen er den bedste løsning, og der er ikke noget der på forhånd vil være ulovligt at gøre - det afhænger af situationen.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

HR
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HR » 26. nov 2024, 14:27

Cpt skrev:
26. nov 2024, 13:30

Dvs må jeg som alm borger bruge forhåndenværende midler til at aflive påkørte dyr? Jeg har før stået i en træls situation med et rådyr, men havde ikke andet end en spade ved hånden, så det blev Falck metoden...
Ja, nødret betyder helt konkret at du ikke må, men så godt må alligevel. Det gør det ikke lovligt, men det gør dig straffri. Derfor er der ikke nogen regel med at jægere må (så havde det netop ikke været nødret). Et rent hug med en skarp spade vil være temmelig grafisk, men det vil være en effektiv nødaflivning. Og det vil være bedre for dyret end at ligge i en time og vente på falck.
/HR

HR
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HR » 26. nov 2024, 15:56

Kenned skrev:
26. nov 2024, 13:43
Reelt er det kun en dommer der kan afgøre om du har gjort noget galt. Du kan aflive .... [edit]
...
Hilsen Kenneth
Ja, og dommeren afgør det først efter at politiet har sigtet og anklagemyndigheden rejst tiltale. Hvis en rå ligger og skriger i vejgrøften, så få det aflivet- det er det eneste etisk korrekte at gøre (hvis man altså kan). Så kan man begynde at ringe rundt bagefter.
/HR

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 522 times
Been thanked: 606 times

Indlæg af Ras.Killing » 26. nov 2024, 16:05

Lynge skrev:
26. nov 2024, 12:47
Ras.Killing skrev:
26. nov 2024, 11:49

Et fangststik i sig selv er ikke ulovligt.
Vil det sige hvis man rammer et Vildt eller konen rammer et Vildt med bilen på offentlig vej så skal man lade det ligge i grøften til at der kommer en fra Falck eller swiss hund fører.
I princippet ja - for du må ikke træffe beslutningen om, om dyret skal aflives eller ej.

I nogle tilfælde vil det være klart selv for lægmand, i andre tilfælde kan man komme ud i en gråzone, men der vil i alle tilfælde være tale om nødret, og du har som udgangspunkt ikke lov til at vurdere, om et tilskadekommen dyr skal aflives.

Nordjydske har en artikel om emnet:
Nordjydske skrev:Men kan private så også aflive skadede dyr i nødret?

I princippet ja - men private kan ikke træffe beslutning om, at dyret skal aflives. Det er som nævnt politiet, der ifølge loven, har den bemyndigelse.

Derfor skal private borgere ringe til politiet eller til Dyrenes Vagtcentral, lyder den klare anbefaling fra Rune Vestergaard.

https://nordjyske.dk/nyheder/krimi/betj ... ne/3349995
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 11 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Cpt » 26. nov 2024, 16:57

HR skrev:
26. nov 2024, 14:27
Cpt skrev:

Ja, nødret betyder helt konkret at du ikke må, men så godt må alligevel. Det gør det ikke lovligt, men det gør dig straffri. Derfor er der ikke nogen regel med at jægere må (så havde det netop ikke været nødret). Et rent hug med en skarp spade vil være temmelig grafisk, men det vil være en effektiv nødaflivning. Og det vil være bedre for dyret end at ligge i en time og vente på falck.
/HR
Ja spaden kunne nok have virket, men jeg var nervøs for om den kunne finde på at rejse sig og flygte længere væk.(den var ramt, men ikke mere end at den godt kunne flytte sig) så jeg endte med at holde mig på afstand (så jeg i det mindste vidste hvor den lå)

HR
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HR » 26. nov 2024, 18:21

Cpt skrev:
26. nov 2024, 16:57
HR skrev:
26. nov 2024, 14:27
Cpt skrev:

/HR
Ja spaden kunne nok have virket, men jeg var nervøs for om den kunne finde på at rejse sig og flygte længere væk.(den var ramt, men ikke mere end at den godt kunne flytte sig) så jeg endte med at holde mig på afstand (så jeg i det mindste vidste hvor den lå)
Så er det selvfølgeligt et helt korrekt at få en hund på.
/HR

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2940 times
Been thanked: 373 times

Indlæg af Kalthoff » 26. nov 2024, 18:38

Der er for nyligt faldet en dom i Norge, som bliver citeret vidt og bredt:

Nordmand får betinget fængsel for affangning af rådyr med kniv
https://mitjagtblad.dk/nordmand-faar-be ... -med-kniv/

Saken oppsummert
  • En 41 år gammel jeger er dømt for brudd på dyrevelferdsloven etter å ha avlivet et skadeskutt rådyr med kniv.
  • Hendelsen fant sted i oktober i fjor og ble filmet av jegeren selv, som senere la ut videoen på YouTube.
  • Jegeren hevder at dyret var bevisstløst og at knivbruk var en forsvarlig avlivningsmetode, men to veterinærer oppnevnt av retten mener rådyret var ved bevissthet.
  • Jegeren har fått en betinget fengselsstraff på 30 dager, et jaktforbud i halvannet år, en bot på 20.000 kroner og må betale 5.000 kroner i saksomkostninger.
  • Jegerens forsvarer sier at dommen vil bli anket.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/j ... 1.17079385

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 43 times
Been thanked: 43 times

Indlæg af Garand01 » 26. nov 2024, 19:06

En kvinde kørte for kort tid siden et rådyr ned da jeg kom kørende forbi. Jeg havde dog ikke kniv i bilen, men boede 5 minutter derfra, så jeg kunne køre hjem efter mit gevær. Jeg ringede i midlertid 114 og spurgte om jeg måtte aflive det med mit haglgevær (det lå i en grøft) dette fik jeg grønt lys for, jeg skulle dog ringe efter skudafgivelse.
Da jeg når frem er Falck ankommet, og jeg får en pæn, men meget kraftig påtale om at det måtte jeg ikke.
Det har dog ikke noget med fangststik at gøre, men blot for at fortælle at lovgivningen er noget kringlet på det område.

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 410 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af The Mad Viking » 26. nov 2024, 21:15

Garand01 skrev:
26. nov 2024, 19:06
En kvinde kørte for kort tid siden et rådyr ned da jeg kom kørende forbi. Jeg havde dog ikke kniv i bilen, men boede 5 minutter derfra, så jeg kunne køre hjem efter mit gevær. Jeg ringede i midlertid 114 og spurgte om jeg måtte aflive det med mit haglgevær (det lå i en grøft) dette fik jeg grønt lys for, jeg skulle dog ringe efter skudafgivelse.
Da jeg når frem er Falck ankommet, og jeg får en pæn, men meget kraftig påtale om at det måtte jeg ikke.
Det har dog ikke noget med fangststik at gøre, men blot for at fortælle at lovgivningen er noget kringlet på det område.
Der skal Falck vel bare stikke piben ind, og rette sig efter hvad politiet har givet tilladelse til?
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

S200
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af S200 » 27. nov 2024, 06:03

Måske off topic, men der ligger et borgerforslag om at tillade jægere at have en kniv i bilen til affangning af nødstedt vildt. Det har kun 700-800 støtter, men var vel værd at støtte.

Med jægerhilsen;

S200
:razz:

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 43 times
Been thanked: 43 times

Indlæg af Garand01 » 27. nov 2024, 07:10

The Mad Viking skrev:
26. nov 2024, 21:15
Garand01 skrev:
Der skal Falck vel bare stikke piben ind, og rette sig efter hvad politiet har givet tilladelse til?
Det var han ikke så lydhør overfor. Men jeg er enig.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 228 times
Been thanked: 213 times

Indlæg af Kenned » 27. nov 2024, 10:19

The Mad Viking skrev:
26. nov 2024, 21:15
Garand01 skrev:
Helt enig. Falck er en privat virksomhed, og hvis han har et problem kan han ringe til Politiet.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Besvar