Forbud mod bly i ammo bevæger sig fremad, men møder modstand

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 320 times
Been thanked: 920 times
Kontakt:

Forbud mod bly i ammo bevæger sig fremad, men møder modstand

Indlæg af Fast Fumble » 20. nov 2024, 10:26

https://www.facebook.com/photo?fbid=638 ... 6009844162

Så vidt jeg ved kæmper vore egne organisationer IKKE mod dette blyforbud.
Det gør mig noget bekymret, for jeg tror det kommer til at ramme skydesport rigtig hårdt, samtidig med at jeg ikke forestiller mig det har noget praktisk effekt på dyre og planteliv, da skydeterrænerne ikke vil blive oprenset.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 140 times
Been thanked: 423 times

Re: Forbud mod bly i ammo bevæger sig fremad, men møder modstand

Indlæg af Langenge » 20. nov 2024, 10:32

Hvilket blyforbud? Et kun på facebook? Som nogle af os ikke har adgang til.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 738 times

Indlæg af Flugteren » 20. nov 2024, 10:55

Fast Fumble skrev:
20. nov 2024, 10:26

Det gør mig noget bekymret, for jeg tror det kommer til at ramme skydesport rigtig hårdt, samtidig med at jeg ikke forestiller mig det har noget praktisk effekt på dyre og planteliv, da skydeterrænerne ikke vil blive opranset.
Det er et opslag fra foråret 2023, det er du klar over, ikke?

TILFØJELSE:

Nu er jeg ikke selv skytte, men jeg går da klart ind for, at man skal tilpasse et eventuelt forbud i sådan grad, at overgangen bliver lang og glidende, således, at producenter og skytter får rigelig tid til søge andre alternativer til bly. Desværre tror jeg ikke, at et omfattende blyforbud kan forhindres totalt, det vil nok blive gennemført før eller siden.

Vil det være muligt at erstatte bly med bismuth eller tungsten i skydesporten?
Senest rettet af Flugteren 20. nov 2024, 11:23, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 522 times
Been thanked: 606 times

Indlæg af Ras.Killing » 20. nov 2024, 10:57

Jeg skal ikke kunne sige med Skydesport Danmark, men DGI og Skydebaneforeningen er opmærksomme på det.

Da vi var til Nordisk Mesterskab (terrænpisol) i Norge, så var det også noget der lå den Norske organisation på sinde.

I Norge er feltpisol (terrænpistol) den største skyde disciplin, og et forbud mod bly vil de facto dræbe sporten, da der ganske enkelt ikke findes brugbare alternativer i 22.LR.

Jeg er selv ret sikker på, at der kommer et forbud før eller siden... Spørgsmålet er om vi kan forme det i en retning, som skydesporten kan leve med.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 189 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Øboen » 20. nov 2024, 11:01

Jeg har også fulgt lidt med på sidelinjen, vedrørende EU´s nye totalforbud af bly i ammuntion.

De vil desværre ikke forstå, at det ikke er et problem på skydebaner, og i disse usikre tider i verden, så virker det endnu mere underligt at presse på med disse restriktioner.

Et andet dilemma er, at næsten alle .22LR våben bliver ubrugelige til noget som helst fornuftigt, da bly alternativerne mildest talt er ringe til mere præcis skydning. Samtidig støjer alternativerne meget mere, og koster en mindre formue.

Skal man så bare accepetere, at ens våben reelt ikke har noget værdi efter et blyforbud, eller burde man presse EU fra start af med et eventuelt kommende erstatningskrav for samtlige våbenejere i hele Unionen som ville blive ramt af denne lovgivning?

Desuden vil det jo måske også smadre skydesporten i Danmark, da flertallet af skytter nok ikke vil ofre den store omkostning, der kommer med de nye banekrav, ændring / køb af nye våben (.22LR) og prisen på ammunition.

Overstående er selvfølgelig bare mine tanker om emnet, men vi husker vel alle da EU Kommissionen ville forbyde 1/2 automaterne for nogle år siden, og dengang var deres argumenter også under alt kritik.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 261 times
Been thanked: 156 times

Indlæg af Greyberd63 » 20. nov 2024, 11:39

Sidste jeg hørte, var at hvis man opsamlede 95 %, så kunne der skydes med bly.

Eller hvis man lavede overdækning af kuglefang/vold, så regnvand ikke kunne sive igennem, så kunne der skydes med bly.

Ikke rigtigt hørt noget siden, det var vist i 2023

Mvh
Grey

HR
Platin Member
Platin Member
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 223 times
Been thanked: 266 times

Indlæg af HR » 20. nov 2024, 12:09

Der er en beslutning i blandt andet EU om at fjerne bly fra alt. Jeg gentager, alt. Det er derfor kun et spørgsmål om tid før bly bliver forbudt i ammunition. Det har meget lidt med skydning at gøre, og rigtigt meget med hvad bly gør i affaldskæder osv. Rækkefølgen af hvordan forbuddene kommer afhænger af hvort stort problemet er, og hvor vigtigt bly er i den pågældende funktion. Det der røg først var maling og benzin. Er der nogen der savner det? Så røg blyhaglene, og der har vi vel også fundet et alternativ? Så riffelkugler til jagt. Vi mangler stadig blybatterier i bilerne og skydebanerne, de er kommet bag i rækken fordi blyet kan opsamles og fordi der længe ikke har været gode alternativer. Men forbuddene kommer lige så sikkert som ammen i kirken.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 20. nov 2024, 12:12

Flugteren skrev:
20. nov 2024, 10:55
Fast Fumble skrev:
20. nov 2024, 10:26

Det gør mig noget bekymret, for jeg tror det kommer til at ramme skydesport rigtig hårdt, samtidig med at jeg ikke forestiller mig det har noget praktisk effekt på dyre og planteliv, da skydeterrænerne ikke vil blive opranset.
Det er et opslag fra foråret 2023, det er du klar over, ikke?
Jo, men der er ikke meget ændret, og i DK kan jeg ikke finde noget publiceret om det.

@Langenge: Jeg refererer til det totalforbud mod bly i ammunition som EU er ved at indføre, men det tænker jeg godt du ved. Jeg linker til der hvor jeg kan finde mest relevant information, uden at skele til om alle NVF brugere rent faktisk frekventerer mediet.
Flugteren skrev:
20. nov 2024, 10:55
Vil det være muligt at erstatte bly med bismuth eller tungsten i skydesporten?
Jo, men det vil øge produktionsomkostningerne voldsomt, så det nok er forventeligt med en 100-300% stigning i ammo priser, og det kommer til at kunne ses i skytteforeningernes aktivitetsniveau og medlemstal.

EDIT: Ovenstående kommentar er lidt for tynd, min bekymring tager ikke rigtig form.
Så - Når blyammo udfases - for civile skytter, ikke for militær og politi! - så skal der ændres i produktionslinjer/processer for civil ammunition. Der kommer ikke samme masseproduktions besparelser som vi er vant til, fordi vores ammo (fx 9mm) er den samme som politi og militær bruger. Der bliver også kun civilisterne til at bære omkostningerne til omlægningen. Jeg forventer det bliver meget dyrt, og at det bliver en omkostning der kommer til at luge nogle kalibre væk der bliver urentable.
Jeg undrer mig helt vildt over at vore skytteforbund bare sidder på hænderne, i stedet for at argumentere for at bly-spredningen i skydeterræn'er ikke påvirkes nævneværdigt, så der er ingen grund til at forbyde blyet der. Der er spredt bly i generationer, så om der kommer lidt mere, gør ingen forskel, og der har været studier der viser at nedsivning fra bly i fast form er 1/10 mm pr årti (hvilket er det samme som ingenting). Hvis områderne skal oprenses, så det allerede spredte bly fjernes, så vil bly-forbudet selvfølgelig få betydning, men det bliver SÅ dyrt, at der ikke vil være nogen skytteforeninger tilbage. Oprenses de ikke, hvorfor så overhovedet pålægge skytterne eksploderende omkostninger? Det kommer alligevel ikke til at gøre nogen forskel.
Svenskerne prøver at kæmpe imod nu, med Pia Clerté som aktiv forkæmper, så hvis vi skulle koordinere lidt, og få noget gennemslagskraft, så skulle det nok være nu.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 20. nov 2024, 13:54

Nej, jeg var faktisk ikke klar over hvad du refererede til.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Venø
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Gear og snart IPSC
Geografisk sted: klarup i det mørke nord
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Venø » 20. nov 2024, 18:17

Skelnes der ikke mod ammo brugt indenfor og udendørs
The dark side you must join. High speed and seductive it is .^.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 21. nov 2024, 09:50

Venø skrev:
20. nov 2024, 18:17
Det er der nok ikke rigtig nogen der ved endnu. Men der KUNNE anlægges den politiske vinkel, at hvis man må have bly-ammo, så bliver det umuligt at kontrollere om det anvendes udendørs også, så al bly-ammo bliver bare forbudt.
Og det bliver en voldsom pris-stigning for kaliber 22lr, skytter for at få en MEGET begrænset nyttevirkning på spredning af bly i "naturen".
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 400 times
Been thanked: 945 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 21. nov 2024, 11:16

Fast Fumble skrev:
21. nov 2024, 09:50
Venø skrev:
20. nov 2024, 18:17
Det er der nok ikke rigtig nogen der ved endnu. Men der KUNNE anlægges den politiske vinkel, at hvis man må have bly-ammo, så bliver det umuligt at kontrollere om det anvendes udendørs også, så al bly-ammo bliver bare forbudt.
Og det bliver en voldsom pris-stigning for kaliber 22lr, skytter for at få en MEGET begrænset nyttevirkning på spredning af bly i "naturen".
Der er også en masse baner hvor der kun må bruges bly-ammunition.

Og som sort-krudt-skytte kan jeg også se nogle udfordringer med forladere...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 112 times
Been thanked: 245 times

Indlæg af T-REX » 21. nov 2024, 15:25

Greyberd63 skrev:
20. nov 2024, 11:39
Sidste jeg hørte, var at hvis man opsamlede 95 %, så kunne der skydes med bly.

Eller hvis man lavede overdækning af kuglefang/vold, så regnvand ikke kunne sive igennem, så kunne der skydes med bly.

Ikke rigtigt hørt noget siden, det var vist i 2023

Mvh
Grey
Jeg kan ikke finde den, men så en artikkel i Skytten, for måske 25-30 år siden, hvor de havde undersøgt nedsivning af bly, i gamle skydevolde.
MENER at de skrev, at på en 100 år gammel skydevold, der var blyet sevet omkring 2-3 cm.
Så om ca. 5000 år der ville blyet nå bunden af volden. Og om 50.000+ år, grundvandet.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 166 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 21. nov 2024, 19:23

Som en sidegevinst vil et totalt blyforbud også betyder at alle der ejer en luftskyder kan aflevere
disse på skrotpladsen (medmindre det er "tivoli" geværer til stålkugler)
Således en ekstra bonus gevinst for dem der ønsker at "tømme samfundet for våben"..... :mad:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 22. nov 2024, 11:43

DJ har tilfældigvis lige sendt denne artikel ud: https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... mmunition/
Danmarks Jægerforbund skrev:EU-kommissionen har bedt det Europæiske kemikalie-agentur (ECHA) om at forberede et forslag til forbud mod bly i ammunition. Forslaget blev afleveret til EU-kommissionen i marts 2023 og omfatter forbud mod bly i både hagl- og riffelammunition, til såvel jagt som til sportsskydning. Forslaget burde have være behandlet i EU-kommissionen og ligge som lovforslag (direktiv), men det er endnu ikke sket.

Helt konkret indeholder det følgende detaljer:

Centraltændt riffelammunition: Forbud mod blyprojektiler til jagt. Dog ikke sæljagt og jagt med fuldmandlede blyprojektiler. Udfasningstid: 18 måneder.

Randtændt riffelammunition: I perioden frem mod effektuering af forbuddet vurderes mulighederne for gode alternativer til bly. Udfasningstid: 5 år.

Blyhagl på skydebaner: Forbud mod brug af blyhagl til sportsskydning. Dog kan blyhagl fortsat bruges på skydebaner, der kan dokumentere at blyforureningen kan kontrolleres - bl.a. ved at 90 pct. af blyet opsamles årligt. Udfasningstid: 5 år.

Blyprojektiler på skydebaner: Forbud mod brug af blyprojektiler i rifler og pistoler til sportsskydning. Dog kan blyprojektiler fortsat bruges på skydebaner, der kan dokumentere, at blyforureningen kan kontrolleres - bl.a. ved at 90 pct. af blyet opsamles årligt. Udfasningstid: 5 år.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Lars M » 22. nov 2024, 12:05

Ras.Killing skrev:
22. nov 2024, 11:43
DJ har tilfældigvis lige sendt denne artikel ud: https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... mmunition/
Danmarks Jægerforbund skrev:EU-kommissionen har bedt det Europæiske kemikalie-agentur (ECHA) om at forberede et forslag til forbud mod bly i ammunition. Forslaget blev afleveret til EU-kommissionen i marts 2023 og omfatter forbud mod bly i både hagl- og riffelammunition, til såvel jagt som til sportsskydning. Forslaget burde have være behandlet i EU-kommissionen og ligge som lovforslag (direktiv), men det er endnu ikke sket.

Centraltændt riffelammunition: Forbud mod blyprojektiler til jagt. Dog ikke sæljagt og jagt med fuldmandlede blyprojektiler. Udfasningstid: 18 måneder.

Randtændt riffelammunition: I perioden frem mod effektuering af forbuddet vurderes mulighederne for gode alternativer til bly. Udfasningstid: 5 år.

Blyhagl på skydebaner: Forbud mod brug af blyhagl til sportsskydning. Dog kan blyhagl fortsat bruges på skydebaner, der kan dokumentere at blyforureningen kan kontrolleres - bl.a. ved at 90 pct. af blyet opsamles årligt. Udfasningstid: 5 år.

Blyprojektiler på skydebaner: Forbud mod brug af blyprojektiler i rifler og pistoler til sportsskydning. Dog kan blyprojektiler fortsat bruges på skydebaner, der kan dokumentere, at blyforureningen kan kontrolleres - bl.a. ved at 90 pct. af blyet opsamles årligt. Udfasningstid: 5 år.
Så hvis "vi" fanger projektilerne i en vold og graver dem ud én gang om året.
Så burde man gå fri af forbuddet, som jeg læser det.
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 166 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 22. nov 2024, 12:31

Lars M skrev:
22. nov 2024, 12:05

Ja, det lyder nemt og gennemtænkt (læs: udspekuleret) For at kende 90% skal man også vide hvad 100% er. Og der vil med 100% sikkerhed komme et dokumentationskrav. Så der må ønskes god fornøjelse med at dokumentere blyforbruget ved afskydning af ammo af medlemmerne over et helt år, versus hvad der senere kan "op og udgraves" samt frasorteres og afvejes...
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 22. nov 2024, 13:10

Lars M skrev:
22. nov 2024, 12:05
Ras.Killing skrev:
22. nov 2024, 11:43

Tjoh, men 90% kan kun lade sig gøre for baneskydning (fx 25m bane). Det kan ikke lade sig gøre ved Terrænskydning og IPSC. Så der vil være klubber (fx min) og discipliner som så reelt nedlægges. Og for hvad? Disse skydeterræner har bly fra de sidste 5 generationers skydning! Og det har de militære terræn'er ved siden af også, og de må fortsat skyde med bly.

Jeg er pistolskytte. Men hvis Terrænskydning og IPSC reelt nedlægges, så er jeg ikke længere sportsskytte. Bye-bye. Baneskydning er ikke nok til at fastholde mig. Hvor mange ser sådan på det? Hvor mange frivillige mister klubberne? Og for hvad?
Slava Ukraini!

Brugeravatar
GnavsQ
Newbie
Newbie
Interesser: Lawyers, guns and money
Has thanked: 42 times

Indlæg af GnavsQ » 22. nov 2024, 15:45

Ja, det jo lige det...

Har fundet S&B laver 9mm i zink med kobber kappe, dobbelt pris, som nok kun stiger hvis efterspørgslen også stiger.
https://www.sellier-bellot.cz/en/produc ... etail/567/
De er jo ved at eksperimenterer men andet materiale, men ud fra det jeg har læst omkring 22lr(primært jagtammo), så er det knap så præcist og drift stabil.
Noget andet er støj, da de skal have en kraftigere ladning, bliver det til hyper ammo 450 m/s og noget større knald, hvordan med miljø godkendelser på udendørs baner ved brug af non-bly ?
Ved indendørs skydning skal der vel føres protokol over antal skud ved brug af bly ?

Vil forsætte med at skyde, hvis ammo er dyrt sætter det en begrænsning for aktiviteten.
Hvor mange der vil skyde terræn hvis grov kommer til at koste 5-6 kr pr skud ?
IPSC ophører vel bare af den grund alene ?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 22. nov 2024, 16:22

I f.eks. Tyskland er det meget normalt, at f.eks. IPSC skydes på indendørs anlæg - her vil man kunne garantere meget tæt på 100% opsamling af blyet. Det finder i hvert fald ikke vej ud i naturen.

Det var en mulighed man kunne kigge ind i, men det kræver selvfølgelig en investering i nogle dyre anlæg.

Det sagt så kan en 9mm pistol, eller 38/357 revolver sagtens fungere med kobber eller messing projektiler.

Kigger man på priserne lige nu - så virker det dyrt! Men hvis det bliver standarden i hele EU, så bliver der masseproduktion og så skal det nok blive billigere.

Det vil helt klart gå hårdest ud over 22.LR, da der bare ikke findes brugbare alternativer.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning
Been thanked: 15 times

Indlæg af Redakula » 22. nov 2024, 17:04

Ras.Killing skrev:
22. nov 2024, 16:22
Kigger man på priserne lige nu - så virker det dyrt! Men hvis det bliver standarden i hele EU, så bliver der masseproduktion og så skal det nok blive billigere.
Jeg har min tvivl... Resten af verden er jo ikke omfattet ligesom politi + forsvar. Så det er altså ikke et enorm marked for det.

Frygter en 3-5 gange nuværende pris langt fra er urealistisk :???:

Og forskellen for miljøet - absolut ikke en skid :puke:
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Grendel » 22. nov 2024, 17:10

Er det ikke som andre forbud fra EU at Danmark rent faktisk kunne lave et forbehold, det ved jeg godt ikke kommer til at ske .. men muligheden er der jo .. :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Tig
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Tig » 22. nov 2024, 17:51

en anden mulighed for at skyde IPSC med bly kunne være at få flere kuglefang, som dem vi bruger i dall. eller man skal lave kuglefang med gummigranulat i som forsvaret bruger .det vil selvfølgelig koste nogen penge

HR
Platin Member
Platin Member
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Has thanked: 223 times
Been thanked: 266 times

Indlæg af HR » 22. nov 2024, 19:54

Undskyld at jeg spiller djævlens advokat :neutral:. Men har du et forslag til hvordan man skaffer sig af med nogle ton blyforurenet gummigranulat når man ikke skal bruge det mere?
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 22. nov 2024, 19:56

HR skrev:
22. nov 2024, 19:54
Undskyld at jeg spiller djævlens advokat :neutral:. Men har du et forslag til hvordan man skaffer sig af med nogle ton blyforurenet gummigranulat når man ikke skal bruge det mere?
HR
Nordic Waste er da et bud :???:

Besvar