ID nummer er nu et krav for hjemmeladere?
-
- Silver Member
- Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 20 times
ID nummer er nu et krav for hjemmeladere?
Jeg søgte for lidt tid siden om tilladelse til indkøb af nye hylstre, fordi, hvorfor ikke?
Den kom i dag og jeg læste den lige igennem, da der var noget mere på den end jeg egentlig havde søgt om, jeg har indsat den nedenfor.
Det ser ud som om den erstatter min nuværende genladetilladelse, dog med et temmelig træls punkt angående ID nummer under vilkår.
Er det på nye tilladelser i dag? Det må da være noget der er på erhvervstilladelser der har sneget sig med her?
Den kom i dag og jeg læste den lige igennem, da der var noget mere på den end jeg egentlig havde søgt om, jeg har indsat den nedenfor.
Det ser ud som om den erstatter min nuværende genladetilladelse, dog med et temmelig træls punkt angående ID nummer under vilkår.
Er det på nye tilladelser i dag? Det må da være noget der er på erhvervstilladelser der har sneget sig med her?
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 129 times
Re: ID nummer er nu et krav for hjemmeladere?
det er en fremstillingstilladelse ikke en genladningstilladelse ja. det er ikke det samme.
jeg har lige fået min 'almindelige' genladningstilladelse fornyet med det nye design osv og den er ret anderledes.
Den starter med overskriften:
Dette er din nye personlige våbentilladelse til at genoplade ammunition til eget og privat brug.
Din skriver jo tilmed at du må fremstille hylstre.
Det er noget mere end den gamle 'ekstra' tilladelse mange af os søgte og fik til at genlade på nye hylstre.
jeg har lige fået min 'almindelige' genladningstilladelse fornyet med det nye design osv og den er ret anderledes.
Den starter med overskriften:
Dette er din nye personlige våbentilladelse til at genoplade ammunition til eget og privat brug.
Din skriver jo tilmed at du må fremstille hylstre.
Det er noget mere end den gamle 'ekstra' tilladelse mange af os søgte og fik til at genlade på nye hylstre.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 341 times
Jeg tror det har været diskuteret før.
Der var nogen ved politiet, der fik en hjerneblødning, og kom i tanke om, at genladere ikke måtte købe hylstre, for så var det ikke genladning.
Den pragmatiske løsning havde været, at man enten lod som ingenting, eller forslog Justitsministeriet, at tilladelsen ændrede navn til opladningstilladelse eller lign.
Men i bedste bureaukratielskende politistil, valgte man at ekskludere erhvervelse at tomme hylstre fra genladningstilladelsen, så nu kræver det en fabrikationstilladelse at købe hylstre, men da den e er møntet på rigtig fabrikation, er den selvsagt forsynet med andre krav, der virker helt latterlige, i konteksten af private hjemmeladere.
Du skal i øvrigt også hvert år i der de en opgørelse til politiet, over hvad du har af krudt, fænghætter, hylstre, projektiler mm. Og teknisk set, skal du, hvis man tager ordlyden for pålydende, indsende en sådan opgørelse til politiet, hver gang du har ladet ammunition. Så når politiet klager over manglende ressourcer, så kan det også skyldes, at se gør det unødvendigt besværligt selv.
Der var nogen ved politiet, der fik en hjerneblødning, og kom i tanke om, at genladere ikke måtte købe hylstre, for så var det ikke genladning.
Den pragmatiske løsning havde været, at man enten lod som ingenting, eller forslog Justitsministeriet, at tilladelsen ændrede navn til opladningstilladelse eller lign.
Men i bedste bureaukratielskende politistil, valgte man at ekskludere erhvervelse at tomme hylstre fra genladningstilladelsen, så nu kræver det en fabrikationstilladelse at købe hylstre, men da den e er møntet på rigtig fabrikation, er den selvsagt forsynet med andre krav, der virker helt latterlige, i konteksten af private hjemmeladere.
Du skal i øvrigt også hvert år i der de en opgørelse til politiet, over hvad du har af krudt, fænghætter, hylstre, projektiler mm. Og teknisk set, skal du, hvis man tager ordlyden for pålydende, indsende en sådan opgørelse til politiet, hver gang du har ladet ammunition. Så når politiet klager over manglende ressourcer, så kan det også skyldes, at se gør det unødvendigt besværligt selv.
-
- Silver Member
Aha! Ja, selvfølgelig. Så når jeg lader på nye hylstre skal det ID mærkes, for så fremstiller jeg ammunition, ellers ikke, for det er genladning?
Smart ...

Oh well, det er sådan det er, det skal jeg jo nok huske når jeg engang køber nye hylstre her om 7-8 år

-
- Silver Member
Arh, ikke i følge min gamle eller den nye tilladelse, de siger begge "Ved udgangen af hvert kalenderår skal der indsendes en kopi af fortegnelsen for så vidt angår det pågældende kalenderår til politiet".NSander skrev: ↑16. nov 2024, 13:20Du skal i øvrigt også hvert år i der de en opgørelse til politiet, over hvad du har af krudt, fænghætter, hylstre, projektiler mm. Og teknisk set, skal du, hvis man tager ordlyden for pålydende, indsende en sådan opgørelse til politiet, hver gang du har ladet ammunition. Så når politiet klager over manglende ressourcer, så kan det også skyldes, at se gør det unødvendigt besværligt selv.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 104 times
Du skal opbevare en opdateret fortegnelse, som sendes ind ved udgangen af kalenderåret.NSander skrev: ↑16. nov 2024, 13:20Du skal i øvrigt også hvert år i der de en opgørelse til politiet, over hvad du har af krudt, fænghætter, hylstre, projektiler mm. Og teknisk set, skal du, hvis man tager ordlyden for pålydende, indsende en sådan opgørelse til politiet, hver gang du har ladet ammunition. Så når politiet klager over manglende ressourcer, så kan det også skyldes, at se gør det unødvendigt besværligt selv.
Var der ikke konsensus omkring at det kun var krudt der skulle indgå i fortegnelsen?
-
- Silver Member
Der har været en del frem og tilbage hvorvidt det kun var krudt, eller krudt og fænghætter.
Som jeg læser andensidste punkt under regler i min nye tilladelse, så tæller fænghætter som eksplosivstof og det er det de vil have en fortegnelse over, så jeg sender fænghætter med.
Ved dog der er mange der ikke gør.
Som jeg læser andensidste punkt under regler i min nye tilladelse, så tæller fænghætter som eksplosivstof og det er det de vil have en fortegnelse over, så jeg sender fænghætter med.
Ved dog der er mange der ikke gør.
Opbevaring af eksplosivstof mv., herunder røgsvagt krudt, sortkrudtserstatning og
fænghætter, skal ske i overensstemmelse med reglerne i eksplosivstofbekendtgørelsen
§ 5 og 6.
-
- Newbie
- Interesser: Konkurrenceskydning
- Geografisk sted: Østjylland
Det er kun krudt de vil have et regnskab på, se svar fra Politiet 

Mvh
Gammelnok
"Smerte er dovenskab, der forlader kroppen"
Gammelnok
"Smerte er dovenskab, der forlader kroppen"
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 532 times
- Been thanked: 621 times
Hmmm... Har man pligt til at oplyse navn og adresse, når man sælger krudt privat?
Hvordan forholder GDPR reglerne sig til at føre en betegnelse over andres navn og adresse, samt at videregive det til tredjepart?

Hvordan forholder GDPR reglerne sig til at føre en betegnelse over andres navn og adresse, samt at videregive det til tredjepart?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gold Member
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 98 times
- Been thanked: 29 times
nu vi er ved ejendommeligheder: hvorfor skal vi bruge linoleum eller lignende på bordpladen ?
en bordplade af træ er da ikke årsag til statisk elektricitet ?
en bordplade af træ er da ikke årsag til statisk elektricitet ?
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 532 times
- Been thanked: 621 times
linoleum er et forslag - ikke et krav

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- the dude
- Bronze Member
- Interesser: historisk-våben-genladning
- Geografisk sted: sy' fyn
- Geografisk sted: Krarup/Espe skytteforening
vilke bordplader vil lave statisk elektricitet spørger bare a ren nysgerrighed