Er der noget jeg skal være opmærksom på, hvis jeg ønsker at aflægge riffelprøve med en halvauto?
- Bacala
- Newbie
- Interesser: Jagt, Skydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 4 times
Er der noget jeg skal være opmærksom på, hvis jeg ønsker at aflægge riffelprøve med en halvauto?
Hej derude
Er der nogen, der for nylig har været oppe til riffelprøve og kan forklare reglerne for at aflægge prøve med en halvautomatisk riffel (AR10)?
Jeg tænker især på magasinbegrænsningen: Må man bruge et magasin med plads til 10, eller skal det være begrænset til maks. 2 stk.?
Er der ellers noget særligt, man skal være opmærksom på?
Jeg er helt med på, at en halvautomat kan være lidt kontroversiel og dele vandene, men det er jo et fuldt ud lovligt skydevåben.
Sagt med andre ord: Nogle er til datteren, andre til moderen.
Er der nogen, der for nylig har været oppe til riffelprøve og kan forklare reglerne for at aflægge prøve med en halvautomatisk riffel (AR10)?
Jeg tænker især på magasinbegrænsningen: Må man bruge et magasin med plads til 10, eller skal det være begrænset til maks. 2 stk.?
Jeg er helt med på, at en halvautomat kan være lidt kontroversiel og dele vandene, men det er jo et fuldt ud lovligt skydevåben.
Senest rettet af Agamemnon 6. nov 2024, 09:13, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Emnelinje rettet, for at afspejle indhold.. Læs venligst vejledningen øverst i ethvert underforum, inden du starter din næste tråd.
Begrundelse: Emnelinje rettet, for at afspejle indhold.. Læs venligst vejledningen øverst i ethvert underforum, inden du starter din næste tråd.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 136 times
- Been thanked: 278 times
Re: Riffelprøve med halvauto
Til prøven skal du forestille dig at du er på jagt. så ingen 10 skuds magasiner.
Tjek piben meget synligt. i den virkelige verden ville man jo nok bruge en kammer tjekker eller huve låsen ud, men måske et lille tandlæge spejl er smartere.
Tjek piben meget synligt. i den virkelige verden ville man jo nok bruge en kammer tjekker eller huve låsen ud, men måske et lille tandlæge spejl er smartere.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 223 times
- Been thanked: 266 times
Du kan finde reglerne her:
https://www.jaegerforbundet.dk/media/22 ... r-2024.pdf
Der kan du se at du må bruge enhver riffel der må bruges til jagt på råvildt. Halvauto er altså 100% i orden, men magasinet skal være begrænset til 2 skud. Et andet sted kan du se at du først må putte patroner i magasinet når der er sagt "der må lades og skydes". Og du kan se at du skal kigge gennem piben. Det kan gøres forfra eller efter udtaget lås. Jeg tjekker selv ofte fra den skarpe ende, men i en prøvesituation er det nok bedre at tage låsen ud. Låsen skal være åben eller udtaget når du ankommer. Du har masser af tid, hvis din våbenroutine rer på plads kan du sagtens nå at sætte lås i / tage ud og sætte i efter der er givet ilden fri.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 738 times
Du kan sagtens bruge en halvautomatisk riffel til jagtprøven. Det sagt, så er det noget "nemmere" at anvende en traditionel jagtriffel, hvor man lige kan hive låsen ud og kigge ned gennem piben på en måde, så prøvesagkyndige tydeligt kan se, hvad man gør.Bacala skrev: ↑5. nov 2024, 20:33Hej derude
Husk plomberet magasin, og hvis du vil gøre prøvesagkyndige ekstra tryg ved din håndtering, så kan du lige åbne riflen op, hive bundstykket ud med ladegreb og tjekke pibe den vej. Øv dig derhjemme først, så kan du gøre det på under 30 sek. Tag et kammerflag med, når du skal indikere, at riflen er sikker.
Jeg bruger flittigt min SIG 716 til jagt, men jeg var glad for min Schultz & Larsen, da jeg tog riffelprøven
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 129 times
jeg brugte en lever action til prøven - der kan du ikke bare lige hive låsen ud, så det foregår med kik igennem piben via den skarpe ende.
Det var intet problem, du skal bare gøre det tydeligt og korrekt.
Det var intet problem, du skal bare gøre det tydeligt og korrekt.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
- Bacala
- Newbie
- Interesser: Jagt, Skydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 4 times
Lækkert, tak for svar alle
Møder op med 2 skuds magasin og ellers gør alt det "alm" til prøven
Møder op med 2 skuds magasin og ellers gør alt det "alm" til prøven
- Kasper HK
- Silver Member
- Interesser: Damer
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 42 times
Re: Er der noget jeg skal være opmærksom på, hvis jeg ønsker at aflægge riffelprøve med en halvauto?
jeg tog prøven med min halvauto G28
tog ikke låsen ud, kiggede fra den skarpe ende.
havde ikke plomberet magasin, men ladte bare op med 2 skud ad gangen. Sagkyndige sagde også at vi var på skydebanen, så jeg måtte gerne lade op med alle 6 skud på samme tid.
tog ikke låsen ud, kiggede fra den skarpe ende.
havde ikke plomberet magasin, men ladte bare op med 2 skud ad gangen. Sagkyndige sagde også at vi var på skydebanen, så jeg måtte gerne lade op med alle 6 skud på samme tid.
-
- Platin Member
Re: Er der noget jeg skal være opmærksom på, hvis jeg ønsker at aflægge riffelprøve med en halvauto?
Med den fornuftig prøveleder er kig fra den skarpe ende også 100% i orden. Specielt hvis den generelle våbenhåndtering indikerer at aspiranten er fortrolig med våbnet og dets brug. Jeg tror også at det er ok med et stort magasin. Der står “Alle riffeltyper og kalibre, som lovligt kan anvendes til jagt på råvildt er tilladt”. Og det er vel ikke størrelsen på magasinet der afgør våbentypen? Men det er nok ikke et sats jeg ville lave. Personligt ville jeg tage et 2skuds magasin med, bare for at slippe for eventuel polimik.
/HR
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 298 times
- Been thanked: 1121 times
Jeg er meget enig. For snart en del år siden var der ballade fordi nogle prøvesagkyndige dumpede aspiranter som kom med fuldkappede projektiler. De mente at man skulle bruge blødnæsede til prøven lige som på jagt. Men de blev banket på plads, for når kalibret er lovligt til jagt på rådyr er projektiltypen du bruger til prøven underordnet.Jeg tror også at det er ok med et stort magasin. Der står “Alle riffeltyper og kalibre, som lovligt kan anvendes til jagt på råvildt er tilladt”. Og det er vel ikke størrelsen på magasinet der afgør våbentypen? Men det er nok ikke et sats jeg ville lave. Personligt ville jeg tage et 2skuds magasin med, bare for at slippe for eventuel polimik.
På samme måde kan man sige, at riflen kan anvendes lovligt til jagt på rådyr (med to skuds magasin). Derfor er det underordnet hvilket magasin du har i til prøven. Men igen, der er tid nok til at bruge et to-skuds magasin og så bare lade op undervejs. Så det var heller ikke en fortolkning jeg ville afprøve.
På den anden side. Det kunne da være sejt at starte prøven med at tage en lur på 4 minutter og 40 sekunder, hvorefter man kigger gennem løbet,klapper et magasin i riflen og placerer 6 skud inden for ringen på de sidste 20 sekunder
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Kasper HK
- Silver Member
- Interesser: Damer
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 42 times
hehehe yes!Lassescout skrev: ↑9. nov 2024, 19:27Jeg er meget enig. For snart en del år siden var der ballade fordi nogle prøvesagkyndige dumpede aspiranter som kom med fuldkappede projektiler. De mente at man skulle bruge blødnæsede til prøven lige som på jagt. Men de blev banket på plads, for når kalibret er lovligt til jagt på rådyr er projektiltypen du bruger til prøven underordnet.Jeg tror også at det er ok med et stort magasin. Der står “Alle riffeltyper og kalibre, som lovligt kan anvendes til jagt på råvildt er tilladt”. Og det er vel ikke størrelsen på magasinet der afgør våbentypen? Men det er nok ikke et sats jeg ville lave. Personligt ville jeg tage et 2skuds magasin med, bare for at slippe for eventuel polimik.
På samme måde kan man sige, at riflen kan anvendes lovligt til jagt på rådyr (med to skuds magasin). Derfor er det underordnet hvilket magasin du har i til prøven. Men igen, der er tid nok til at bruge et to-skuds magasin og så bare lade op undervejs. Så det var heller ikke en fortolkning jeg ville afprøve.
På den anden side. Det kunne da være sejt at starte prøven med at tage en lur på 4 minutter og 40 sekunder, hvorefter man kigger gennem løbet,klapper et magasin i riflen og placerer 6 skud inden for ringen på de sidste 20 sekunder
- Raptor357
- Platin Member
Polimikken med jagt patron kontra trænings ammunition gik på 2 ting. 1, projektilet skulle være være tungt nok i henhold til lovgivningen for jagt på rådyr.HR skrev: ↑9. nov 2024, 15:07Med den fornuftig prøveleder er kig fra den skarpe ende også 100% i orden. Specielt hvis den generelle våbenhåndtering indikerer at aspiranten er fortrolig med våbnet og dets brug. Jeg tror også at det er ok med et stort magasin. Der står “Alle riffeltyper og kalibre, som lovligt kan anvendes til jagt på råvildt er tilladt”. Og det er vel ikke størrelsen på magasinet der afgør våbentypen? Men det er nok ikke et sats jeg ville lave. Personligt ville jeg tage et 2skuds magasin med, bare for at slippe for eventuel polimik.
/HR
2, der skulle være fart nok på projektilet til at holde E100 til rådyr.
Det var der nogle der tolkede som om at projektiltypen skulle være blødnæset.
Jeg tror ikke den går med et magasin der kan holde mere end 2 skud. Jeg gad ikke gøre forsøget. Riffeltypen kan jo ikke lovligt anvendes til jagt med et magasin der kan holde mere end 2 skud, her i landet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
Hmmm. Der står jo ikke "riflen" men "riffeltypen". Hvad menes med riffeltypen? Hvis der menes funktionsmåde og kaliber, så er en halvautomatisk riffel fra kaliber 222 Rem og op en riffeltype der lovligt kan anvendes til jagt på rådyr. Dermed kan du bruge den til riffelprøven. Men den behøver ikke overholde andre krav, f.eks. er der præcedens for, at den godt må bruges med fuldkappede projektiler til prøven selvom den ikke må det til jagt på rådyr. Helt på samme måde kan man godt argumentere for, at så må den også bruges til prøven med 10-skuds magasin, selvom den ikke må bruges til jagt på rådyr på denne måde. Jeg er en lille smule i tvivl, men hælder mest til at du godt må bruge 10 skuds magasin i en halvautomat til riffelprøven.Riffeltypen kan jo ikke lovligt anvendes til jagt med et magasin der kan holde mere end 2 skud, her i landet.
Hilsen Lasse.
-
- This member is
- Interesser: Jagt- og riffelskydning
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 24 times
Halvauto skal være til kl. 1 vildt eller randtændt. Nix rådyr kaliber.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”
-
- Platin Member
Der er rent principielt ikke noget i vejen for at tage riffelprøven med en 222 eller 223 i halvautomat! Det kommer bare ikke til at ske i praksis, for man får ikke en riffeltilladelse til jagt til de våben.
Det er rigtigt at der tidligere var en tolkning af bekendtgørelsen i retning af at ammunitionen skulle være lovlig til jagt, men det er så siden blevet specificeret at det kun gælder kuglevægt og anslagsenergi og at fuldkappet træningsammunition er OK.
Til sidst er der så det med magasiner til mere end de to skud, det må være et rungende måske. Hvis man er ung og fyrig, og ikke kan gå forbi et hvepsebo uden at give den et dask, så kunne man prøve det af. Med stor sandsynlighed vil det bare blive ignoreret, når det kommer til stykket er det en skydeprøve og ikke en eksamen i jura. Er man bundkedelig, så tager man bare et begrænset magasin med, færdig slut. Man må alligevel ikke lade op på forhånd.
/HR
Det er rigtigt at der tidligere var en tolkning af bekendtgørelsen i retning af at ammunitionen skulle være lovlig til jagt, men det er så siden blevet specificeret at det kun gælder kuglevægt og anslagsenergi og at fuldkappet træningsammunition er OK.
Til sidst er der så det med magasiner til mere end de to skud, det må være et rungende måske. Hvis man er ung og fyrig, og ikke kan gå forbi et hvepsebo uden at give den et dask, så kunne man prøve det af. Med stor sandsynlighed vil det bare blive ignoreret, når det kommer til stykket er det en skydeprøve og ikke en eksamen i jura. Er man bundkedelig, så tager man bare et begrænset magasin med, færdig slut. Man må alligevel ikke lade op på forhånd.
/HR
-
- Silver Member
- Interesser: Skiveskydning og langdistance
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 38 times
.222 og .223 overholder ikke kravene til klasse 1 vildt.HR skrev: ↑10. nov 2024, 15:49Der er rent principielt ikke noget i vejen for at tage riffelprøven med en 222 eller 223 i halvautomat! Det kommer bare ikke til at ske i praksis, for man får ikke en riffeltilladelse til jagt til de våben.
/HR
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
-
- Platin Member
Nej men det er der heller ikke krav om til riffelprøven. Læs punkt 4.1 i instruksen som der er linket til oppe i tråden.
/HR
-
- Silver Member
- Interesser: Skiveskydning og langdistance
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 38 times
Det ved jeg godt.
Havde åbenbart ikke opfattet at der allerede var skrevet, at de ikke kunne registreres som halvauto til jagt.
Det kræver jo klasse 1, hvilket min besked var tiltænkt
O/U 12/76
-
- Platin Member
Når nu Bacala har en AR 10 er den jo nok i kaliber 308 Win.
Jeg beklager jeg fik afsporet tråden ved at nævne en halvautomat i kaliber 222. Den må man gerne skyde rådyr med, man kan bare ikke få tilladelse til den længere. Men det var ikke det diskussionen gik på, beklager.
Jeg beklager jeg fik afsporet tråden ved at nævne en halvautomat i kaliber 222. Den må man gerne skyde rådyr med, man kan bare ikke få tilladelse til den længere. Men det var ikke det diskussionen gik på, beklager.
Hilsen Lasse.
- Raptor357
- Platin Member
Konge kommentarHR skrev: ↑10. nov 2024, 15:49Til sidst er der så det med magasiner til mere end de to skud, det må være et rungende måske. Hvis man er ung og fyrig, og ikke kan gå forbi et hvepsebo uden at give den et dask, så kunne man prøve det af. Med stor sandsynlighed vil det bare blive ignoreret, når det kommer til stykket er det en skydeprøve og ikke en eksamen i jura. Er man bundkedelig, så tager man bare et begrænset magasin med, færdig slut. Man må alligevel ikke lade op på forhånd.
/HR
Vil men være kedelig og sikker, medbring et 2 skuds magasin. Tør man udfordre systemet med risiko for at skulle gå om og der medbringe et 2 skuds magasin, så giv den gas.
Jeg er for doven til at gide at skulle gøre noget om.
Hvad et ventetiden på en riffelprøve hvis man fejler?
-
- Platin Member
I vejledningen om riffelprøven står detteHvad et ventetiden på en riffelprøve hvis man fejler?
Så hvis der ikke er overtegnet ved næste prøve kan du tilmelde dig til den. Så risikerer du nok at skulle køre efter det. Hvis du dumpede på årets sidste prøve kan du først gå op til næste år." Hvis du ikke består riffelprøven, kan du tilmelde dig en ny riffelprøve mod indbetaling af nyt prøvegebyr på ”Mit jagttegn”. Betaling og tilmelding til en ny riffelprøve kan først ske, når dit prøveresultat er registreret af den prøvesagkyndige i jagttegnsregisteret. Det gør den prøvesagkyndige hurtigst muligt, men der kan gå op til 2 hverdage."
Da jeg tog riffelprøve kort efter det blev indført kunne man betale et nyt prøvegebyr på stedet og gå op igen samme sted samme dag. Det blev nok stoppet for at motivere folk til at træne lidt mere.
Hilsen Lasse.