Må man købe og anvende en bajonet på et jagtegn?
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 522 times
- Been thanked: 605 times
Må man købe og anvende en bajonet på et jagtegn?
Lang historie kort.
Jeg har mig en Eddystone M.1917 (grønlænder) som jeg har købt til jagt. Den gamle kriger var med på bukkejagt i foråret (og nedlage en fin lille seksender) og det er min helt klare intention, at riflen skal med på jagt igen
Da riflen stadig har sin bajonet-lug, så tænker jeg det kunne være sjovt med en bajonet for at ''fuldende'' sættet.
Men må jeg købe en bajonet på et jagttgen? Og må den ydermere medbringes på jagt?
Det uden tvivl en lidt utraditionel jagtdolk... Men man kan vel næppe argumenterer for, at den ikke vil være anvendelig til affangning.
For god ordens skyld, så har jeg ikke tænkt mig, at montere bajonetten og spæne efter vildtet i skoven men jeg skal da ikke udelukke, at den kunne komme med i tasken, bare fordi det ville passe til sættet
Jeg er klar over, at jeg kan søge en blankvåbentilladelse, men det vil jo i så fald ikke give tilladelse til at anvende bajonetten.
Jeg har mig en Eddystone M.1917 (grønlænder) som jeg har købt til jagt. Den gamle kriger var med på bukkejagt i foråret (og nedlage en fin lille seksender) og det er min helt klare intention, at riflen skal med på jagt igen
Da riflen stadig har sin bajonet-lug, så tænker jeg det kunne være sjovt med en bajonet for at ''fuldende'' sættet.
Men må jeg købe en bajonet på et jagttgen? Og må den ydermere medbringes på jagt?
Det uden tvivl en lidt utraditionel jagtdolk... Men man kan vel næppe argumenterer for, at den ikke vil være anvendelig til affangning.
For god ordens skyld, så har jeg ikke tænkt mig, at montere bajonetten og spæne efter vildtet i skoven men jeg skal da ikke udelukke, at den kunne komme med i tasken, bare fordi det ville passe til sættet
Jeg er klar over, at jeg kan søge en blankvåbentilladelse, men det vil jo i så fald ikke give tilladelse til at anvende bajonetten.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Bronze Member
- Interesser: Militær og skydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 11 times
Re: Må man købe og anvende en bajonet på et jagtegn?
Du får et blankvåben tilladelse. Så kan du købe kniven.
Så ansøger du om bæretilladelse og det er bare til jagt brug. Hvordan du bære den står der ikke noget om.
Så ansøger du om bæretilladelse og det er bare til jagt brug. Hvordan du bære den står der ikke noget om.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 245 times
Hvis du vil bruge bajonet, som jagtkniv, så har du et anerkendelsesværdigt formål, og så kræver den samme tilladelse, som en Brødkniv....
Men jeg ville søge om blankvåben tilladelse, alligevel.
Hvis du vil skyde med den monteret, så skal du forvente stærk nedsat præcision.
Men jeg ville søge om blankvåben tilladelse, alligevel.
Hvis du vil skyde med den monteret, så skal du forvente stærk nedsat præcision.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 400 times
- Been thanked: 945 times
- Kontakt:
Jagt er anderkendelsesværdigt, det må du gerne bruge en egnet kniv til (Og det får du ikke udstedt en bære/anvendelse tilladelse til).
Det vil gøre det nemmere at købe bajonetten med en blankvåben tilladelse, men da den skal bruges til jagt er det ikke et krav. Hvor meget diskussion det evt kan give der hvor du normalt handler bajonetter ved jeg naturligvis ikke.
Det vil gøre det nemmere at købe bajonetten med en blankvåben tilladelse, men da den skal bruges til jagt er det ikke et krav. Hvor meget diskussion det evt kan give der hvor du normalt handler bajonetter ved jeg naturligvis ikke.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 228 times
- Been thanked: 213 times
Sådan som Politiet tolker blankvåben så ville jeg IKKE føle mig sikker ved at medtage en bajonet på jagt. Jeg VED godt at det ikke BURDE være et problem, men jeg er ikke overbevist om at det er problemfrit at tage en bajonet med på jagt.
Som jeg forstår politiets tolkning så er der blankvåben der ikke kræver en blankvåbentilladelse hvis de hænger på knivmagneten i køkkenet, men det mener jeg at en bajonet altid vil gøre - dérfor min reservation for at bruge den på jagt.
Jeg håber jeg tager fejl, men jeg ville ikke selv løbe risikoen.
Hilsen Kenneth
Som jeg forstår politiets tolkning så er der blankvåben der ikke kræver en blankvåbentilladelse hvis de hænger på knivmagneten i køkkenet, men det mener jeg at en bajonet altid vil gøre - dérfor min reservation for at bruge den på jagt.
Jeg håber jeg tager fejl, men jeg ville ikke selv løbe risikoen.
Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner
-
- Bronze Member
- Interesser: Militærhistoriske våben
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 1 time
Jeg vil også mene, at en bajonet ALTID vil kræve en Blankvåbentilladelse, da den betegnes som et "våben". Derfor falder den ikke ind under kategorien som "anerkendelsesværdigt formål" som div. dolke og knive gør.
If you can be anything, be kind.
-
- Platin Member
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 223 times
- Been thanked: 266 times
Jeg tror også at det er en lort man ikke skal pære rundt i. En kniv er en kniv, og en kniv har et anerkendelsesværdigt formål på jagt. Men..... politiet flytter rask væk en kniv fra at være et værktøj hen til at at være et våben hvis der sidder en hulnitte i bunden af skeden. At forvente nogen form for liberal tolkning fra den kant er ønsketænkning. Alene det at vi danser rundt om emnet blankvåbentilladelse viser at vi er på tynd is. Politiet vil kunne give 1000 eksempler på folk der har en bayonet på en samlertilladelse til blankvåben, og de kan dermed demonstrere præcedens for at det er et våben. Jeg ville ikke turde gøre det.
/HR
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- Bronze Member
Som flere skriver så er kniv anerkendelse værdig formål til jagt, men en Bajonet er tvivlsom, speciel hvis man måske har en anden kniv med til brækning.
En blankvåben tilladelse er en samlertilladelse og give IKKE tilladelse til at bære den!
Jeg ville klart søge en bæretilladedelse til jagtbrug. Den burde blive godkendt, da PAC ikke kan og skal vurdere om den er det mest anvendelig. Og PAC vil sansynligvis godkende den da det vil give fint mening at folk har en bæretilladelse til en kniv man færdes med. Og bliver man stoppet af sven betjent har man en tilladelse til det og så burde han ikke gøre vidre. Og skulle han gøre det aligevel burde det være en formssag at afvise anklagen da tilladelsen er i orden
En blankvåben tilladelse er en samlertilladelse og give IKKE tilladelse til at bære den!
Jeg ville klart søge en bæretilladedelse til jagtbrug. Den burde blive godkendt, da PAC ikke kan og skal vurdere om den er det mest anvendelig. Og PAC vil sansynligvis godkende den da det vil give fint mening at folk har en bæretilladelse til en kniv man færdes med. Og bliver man stoppet af sven betjent har man en tilladelse til det og så burde han ikke gøre vidre. Og skulle han gøre det aligevel burde det være en formssag at afvise anklagen da tilladelsen er i orden
- Kristian_J
- Platin Member
- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 111 times
Hvis bajonetten er monteret på et gevær, bliver den så ikke anset som et spyd? Må jeg gerne rende rundt på jagt, med en kniv monteret på en pind som et spyd?
... assistance from a distance!
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 245 times
Det er i øvrigt ikke alle rifler, der er lige ringe, med bajonet på.
Mosin Nagant kan bedre lide at skyde med, end uden.
https://www.guns.com/news/2019/05/12/te ... acy-videos
Mosin Nagant kan bedre lide at skyde med, end uden.
https://www.guns.com/news/2019/05/12/te ... acy-videos
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
- Ras.Killing
- Platin Member
Der er faktisk en ældre tråd, som omhandler netop det emne: viewtopic.php?f=41&t=53920&hilit=jagtspydKristian_J skrev: ↑4. nov 2024, 14:43Hvis bajonetten er monteret på et gevær, bliver den så ikke anset som et spyd? Må jeg gerne rende rundt på jagt, med en kniv monteret på en pind som et spyd?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
Det tror jeg desværre ikke at du har ret i. Hvis du søger tilladelse til en jagtkniv får du afslag da tilladelsen ikke er krævet. Søger du tilladelse til en bajonet får du afslag da den ikke gives til at "anvende" et blankvåben.Armydude1 skrev: ↑4. nov 2024, 14:27...[edit]
/HR
PAC vil sansynligvis godkende den da det vil give fint mening
-
- Bronze Member
- Interesser: fly arkæologi/våben
- Geografisk sted: Lolland
- Been thanked: 4 times
Virkelig en morsom debat. det vil aldrig kunne godkendes en bajonet på næsten en halv meter, som jagtkniv, men klart til at hænge på væggen med blankvåbentilladelse, alle bajonetter vil være at betragte som våben og dermed tilladelseskrævende. Knive der skal bæres skal der ikke særskilt tilladelse til, men som skrevet står, anderkendelses værdigt formål som er udformet til det man skal bruge den til.
Prøv at spørge en lystfisker eller spejder om de ville kunne bære en bajonet til deres formål. Men ellers en sjov problemstilling.
Prøv at spørge en lystfisker eller spejder om de ville kunne bære en bajonet til deres formål. Men ellers en sjov problemstilling.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 140 times
- Been thanked: 423 times
Lidt enig her.Liberator skrev: ↑4. nov 2024, 16:55Virkelig en morsom debat. det vil aldrig kunne godkendes en bajonet på næsten en halv meter, som jagtkniv, men klart til at hænge på væggen med blankvåbentilladelse, alle bajonetter vil være at betragte som våben og dermed tilladelseskrævende. Knive der skal bæres skal der ikke særskilt tilladelse til, men som skrevet står, anderkendelses værdigt formål som er udformet til det man skal bruge den til.
Bajonetten til en M1917 ligner ikke just en jagtkniv til danske forhold. Derfor ville jeg nok også passe på her.
Men få da en samlertilladelse til blankvåben, køb en M1917 bajonet, og hæng den op på væggen derhjemme.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 136 times
- Been thanked: 278 times
Vores lovgivning er generelt ikke særlig god, men lige her er loven lysende klar.
Bruges kniven allerkendelses værdigt? JA, Jagt.
Er det en halskniv (er der hul i skeden til en snor om halsen)? Nej, så lovlig
Er det en kårdestok, springkniv, balisong eller en kniv med tværstillet greb? Nej, så lovlig.
Jeg vil mene at ved affangning af vildsvin bør Bajonet i al almindelighed monteres.
Er det en kårdestok, springkniv, balisong eller en kniv med tværstillet greb? Nej, så lovlig.
Jeg vil mene at ved affangning af vildsvin bør Bajonet i al almindelighed monteres.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
Måske . Hvis du vil være prøveklud på det, så giv den gas!Raptor357 skrev: ↑4. nov 2024, 19:13Vores lovgivning er generelt ikke særlig god, men lige her er loven lysende klar.
Men lad være med at sige så skråsikkert til andre at en bajonet bliver lovlig at bære og anvende fordi man er på jagt. Politi og retsvæsen handler efter præcedens, og den ser anderledes ud.
/HR
- Raptor357
- Platin Member
Loven er ulidelig klar på området, der er ikke megen plads til tolkning.HR skrev: ↑4. nov 2024, 19:47Måske . Hvis du vil være prøveklud på det, så giv den gas!Raptor357 skrev: ↑4. nov 2024, 19:13Vores lovgivning er generelt ikke særlig god, men lige her er loven lysende klar.
Men lad være med at sige så skråsikkert til andre at en bajonet bliver lovlig at bære og anvende fordi man er på jagt. Politi og retsvæsen handler efter præcedens, og den ser anderledes ud.
/HR
Har du nogle domme du kan henvise til vedrørende brug af kniv til anerkendelses værdigt formål?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Ras.Killing
- Platin Member
Hvorfor?
Hvad der er anerkendelsesværdigt for jagt, har jo ikke noget med hverken en spejder eller en fisker at gøre.
Nuvel - der vil selvfølgelig være noget overlap, i form af knive og dolke der vil egne sig til alle tre ting.
Men jeg syntes ikke vi skal underkende, at der inde for jagt kan være et reelt behov for en kniv der direkte er designet til at slå ihjel (eller aflive for nu at bruge et pænere ord).
Affangningsknive er en reel ting, som kan handles flere forskellige forskellige steder. Her er blot et par hurtige eksempler:
Omen det måske ikke direkte er bajonetter, så tjener de samme formål, og jeg kan have min tvivl, om den vil være anerkendelsesværdig i en spejderlejr
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Bronze Member
Så har de da lavet fejl. Jeg har bæretilladelse til nettop bajonetHR skrev: ↑4. nov 2024, 15:11Det tror jeg desværre ikke at du har ret i. Hvis du søger tilladelse til en jagtkniv får du afslag da tilladelsen ikke er krævet. Søger du tilladelse til en bajonet får du afslag da den ikke gives til at "anvende" et blankvåben.Armydude1 skrev: ↑4. nov 2024, 14:27...[edit]
/HR
PAC vil sansynligvis godkende den da det vil give fint mening
-
- Bronze Member
Der sker intet ved at du søger en tilladelse til en bajonet som bæretilladelse. Du kan allerhøjst få et afslag.Ras.Killing skrev: ↑4. nov 2024, 20:23Hvorfor?
Hvad der er anerkendelsesværdigt for jagt, har jo ikke noget med hverken en spejder eller en fisker at gøre.
Nuvel - der vil selvfølgelig være noget overlap, i form af knive og dolke der vil egne sig til alle tre ting.
Men jeg syntes ikke vi skal underkende, at der inde for jagt kan være et reelt behov for en kniv der direkte er designet til at slå ihjel (eller aflive for nu at bruge et pænere ord).
Affangningsknive er en reel ting, som kan handles flere forskellige forskellige steder. Her er blot et par hurtige eksempler:
Screenshot_20241104-202132.png
Screenshot_20241104-201929.png
Screenshot_20241104-201858.png
Screenshot_20241104-201817.png
Omen det måske ikke direkte er bajonetter, så tjener de samme formål, og jeg kan have min tvivl, om den vil være anerkendelsesværdig i en spejderlejr
Jeg jar i øvrigt en bære tilladelse til nettop bajonet, så det kan sagtens lade sig gøre
- Langenge
- This member is
Jojo, det generer mig heller ikke at have min Fairbairn-Sykes med på jagt, men der er altså stor forskel på den type knive, og så en bajonet til en M1917.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
- Langenge
- This member is
Prøv at sammenlign de knive vist ovenfor, med denne (bajonetten til en M1917)
. Her er vi jo ovre i noget, der minder om en sabel.
. Her er vi jo ovre i noget, der minder om en sabel.
- Raptor357
- Platin Member
Den er rigtig fin til vildsvin.
Til kaniner knap så meget.
Med den kan man stikke selv den største hjort.
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 126 times
Jeg er nu rimeligt overbevist om, at kaniner nok skal møde deres endeligt med den sabel bajonet?
Måske undtaget en enkelt kanin, jeg så i en dokumentarfilm om kokosnødders brug som erstatning for hovslag, og deres import med svalefragt.
Jeg tror den var engelsk?
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...