Først og fremmest vil jeg lige skrive, at jeg har søgt på emnet, og fundet flere tråde fra ca. 2019-2022, men de er nu låst.
Jeg har lige taget genladningskursus, og ville ansøge om min genladningstilladelse. På politiets hjemmeside fremgår det så, at hvis jeg ønsker at benytte nye hylstre, så skal jeg søge om tilladelse til Fremstilling og konstruktive ændringer af våben og ammunition. En tilladelse der i øvrigt koster 1085kr at søge om, som en våbentilladelse.
"Der er forskel på, om du vil fremstille nye patroner eller genoplade de gamle hylstre, som du allerede ejer (og har affyret). En tilladelse til at fremstille giver dig lov til at lave nye patronhylstre samt lade dem op, hvis du opnår tilladelse. Vil du istedet genoplade gamle, brugte hylstre, skal du søge en tilladelse til genopladning. "
https://politi.dk/service-og-tilladelse ... aendringer
Jeg troede den vildfarelse var lagt i graven ? Når jeg kigger på hjemmesider der sælger genladningskomponenter, skriver de intet om, at man skal have tilladelse til fremstilling, men bare genladningstilladelse.
Vores underviser på genladningskurset, fortalte om denne fortolkning af loven, men fremlagde det som, at JM havde irettesat politiet, og at det ikke længere var et problem.
På politiets hjemmeside har de endda en artikel om, at de ulovligt har opkrævet afgifter for tilladelser til fremstilling af ammunition, men de gør det alligevel stadig ?
https://politi.dk/service-og-tilladelse ... pkraevning
Deres hjemmeside er i øvrigt noget rodet. Når man skal søge tilladelsen, kan man kun søge en ad gangen, der kan man så vælge genladning, uden den er nærmere specificeret hvad de mener den omfatter. Man kan også søge om tilladelse til køb af røgsvagt krudt, sortkrudt, fænghætter, projektiler, samt fabrikation af projektiler, men de kræver alle dokumentation for medlemskab af skytteforening. Men er alle disse omfattet af genladningstilladelsen som udgangspunkt ? Mit kursus omfatte også sortkrudt og støbning af projektiler.
Regler for genladning med nye hylstre?
- Za_X_aZ
- Bronze Member
- Interesser: Riffel, 3D Pring & Design
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Regler for genladning med nye hylstre?
Jeg kan ikke svare direkte på det med hvad du skal bruge af tilladelser.
Men jeg har haft flere lange mailkorrespondancer med PAC omkring netop at skulle betale for at søge om tilladelser som privat.
Jeg henviste blandt andet til det samme link som du har her og fik dette svar: "Hvis du ansøger som privat, så kræves der gebyr for ansøgning om tilladelse til fremstilling for hver ansøgning."
Så da jeg alligevel har startet en enkeltmandsvirksomhed til noget andet har jeg valgt at "give op" for nu, jeg har bede ting at bruge mine penge og tid til
Men jeg har haft flere lange mailkorrespondancer med PAC omkring netop at skulle betale for at søge om tilladelser som privat.
Jeg henviste blandt andet til det samme link som du har her og fik dette svar: "Hvis du ansøger som privat, så kræves der gebyr for ansøgning om tilladelse til fremstilling for hver ansøgning."
Så da jeg alligevel har startet en enkeltmandsvirksomhed til noget andet har jeg valgt at "give op" for nu, jeg har bede ting at bruge mine penge og tid til
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 503 times
- Been thanked: 584 times
Jeg er endnu ikke blevet mødt af det krav ved en dansk forhandler.
Skal du handle i udlandet, og skal søge om importtilladelse, så er du nødt til at have den.
Skal du handle i udlandet, og skal søge om importtilladelse, så er du nødt til at have den.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Ribe
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 22 times
Det kommer vist an på så meget.Ras.Killing skrev: ↑11. sep 2024, 12:15Jeg er endnu ikke blevet mødt af det krav ved en dansk forhandler.
Min den sidste importtilladelse til hylstre gik igennem uden den tilladelse. Det er under et halvt år siden
Mindes hele misæren startede med en importtilladelse på rigtig mange hylstre der blev afvist.
-
- Newbie
- Interesser: Samling
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Been thanked: 7 times
Jeg har selv søgt og modtaget fremstillingstilladelse til ammunition, så jeg må genoplade på nye hylstre.
Det foregik ved at gå ind under "Ansøg om tilladelse til fremstilling eller konstruktive ændringer"
Derefter logger jeg ind med MitID
Vælger: Jeg vil ansøge som privat borger
Opgiver tlf og email, så de eventuelt kan kontakte mig
Herefter vælges: Fremstillingstilladelse
Så vælges: Ammunition
Efterfølgende skal man skrive lidt om hvad man vil fremstille, hvad det skal fremstilles af samt hvorfor man vil fremstille det. Her skriver man bare noget i retning af at man vil fremstille ammunition, og at ammunition består af fænghætte, patronhylstre, projektiler osv. samt at man ønsker at fremstille det til jagtbrug eller skytteforeningsbrug.
Herefter sender man ansøgning afsted, det koster gratis. Men, den viser ude i menuen til venstre at der skal ske betaling indtil man har valgt at man vil fremstille ammunition
Det foregik ved at gå ind under "Ansøg om tilladelse til fremstilling eller konstruktive ændringer"
Efterfølgende skal man skrive lidt om hvad man vil fremstille, hvad det skal fremstilles af samt hvorfor man vil fremstille det. Her skriver man bare noget i retning af at man vil fremstille ammunition, og at ammunition består af fænghætte, patronhylstre, projektiler osv. samt at man ønsker at fremstille det til jagtbrug eller skytteforeningsbrug.
Herefter sender man ansøgning afsted, det koster gratis. Men, den viser ude i menuen til venstre at der skal ske betaling indtil man har valgt at man vil fremstille ammunition
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 325 times
Perfekt. Godt med noget hands-on erfaring. Men 0-stjerner til politiet for den digitale løsning de har valgt.Hejmad skrev: ↑11. sep 2024, 19:48Jeg har selv søgt og modtaget fremstillingstilladelse til ammunition, så jeg må genoplade på nye hylstre.
-
- Newbie
- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Midtsjælland
Det hele bliver endnu mere fjollet når du nærlæser din tilladelse til fremstilling af ammunition og der på den står at du ikke må fremstille pistolkalibrer med hulspidsammunition, men at du gerne må genlade sådanne på din genladningstilladelse
Så ingen hulspids pistolkalibrer i nye hylstre, men helt ok i brugte hylstre
Det er store genier der sidder og hiver de der regler ud af skattekammeret
-
- Silver Member
- Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 18 times
Det var da godt nok nemt.Hejmad skrev: ↑11. sep 2024, 19:48Jeg har selv søgt og modtaget fremstillingstilladelse til ammunition, så jeg må genoplade på nye hylstre.
Jeg har lige ansøgt, hvis nu man lige skulle falde over nogen nye hylstre man ikke kan undvære