Den “u”officielle 30/60 cm riffel regel? (Mindste pibe længde)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
DK-92
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning, våben, teknik
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 21 times
Been thanked: 9 times

Den “u”officielle 30/60 cm riffel regel? (Mindste pibe længde)

Indlæg af DK-92 » 29. apr 2023, 00:12

Jeg er netop faldet over en annonce om en Hanel riffel i Jaguar gruppens våben katalog for 2023.
Det er en Ar10 type med løbslængde på 26,7cm.
Er der nogen der ved om der er kommet et officielt mindstemål på riffelpiber, eller om det bare om det bare er fordi de måler løbets længde istedet for hele pibens.?
Vedhæftede filer
C34FF27C-AD38-4E42-8FA0-293FCA5E0B73.jpeg
C34FF27C-AD38-4E42-8FA0-293FCA5E0B73.jpeg (164.09 KiB) Vist 5969 gange

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 345 times
Been thanked: 160 times

Re: Den “u”officielle 30/60 cm riffel regel? (Mindste pibe længde)

Indlæg af 458hunter » 29. apr 2023, 03:56

Der florerer stadig et 30cm pibemål selv i bøssemagerkredse, men det eneste der er officielt er en totallængde på 60cm.
Rigtige mænd skyder kombiriffel med 3(0)-skudsmagasin...

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 79 times
Been thanked: 753 times

Indlæg af Flugteren » 29. apr 2023, 07:59

Det er lidt irriterende, at Jaguargruppen vælger at give beskrivelsen af en CR223 (inkl. et billede af denne riffel), når det nu udelukkende er en CR308, som man kan få tilladelse til. Den er jo ikke en del af AR-15-platformen.

Desuden bryder jeg mig ikke om, at de vælger at inddrage div. fordele for politi og myndigheder, samt sportsskytter, når våbnet skal sælges til jægere. Den første kategori køber ikke våben ud fra et katalog hos Jaguargrupppen, og sportsskytterne i Danmark må slet ikke eje denne type våben.

Men det er (desværre) nok bare en medarbejder hos Jaguargruppen, som tager Haenels egen beskrivelse af våbnet, oversætter det og så sætter det ind i kataloget uden at tænke så meget over det.

Brugeravatar
DK-92
Silver Member
Silver Member

Indlæg af DK-92 » 29. apr 2023, 08:20

Flugteren skrev:
29. apr 2023, 07:59
Det er lidt irriterende, at Jaguargruppen vælger at give beskrivelsen af en CR223 (inkl. et billede af denne riffel), når det nu udelukkende er en CR308, som man kan få tilladelse til. Den er jo ikke en del af AR-15-platformen.

Desuden bryder jeg mig ikke om, at de vælger at inddrage div. fordele for politi og myndigheder, samt sportsskytter, når våbnet skal sælges til jægere. Den første kategori køber ikke våben ud fra et katalog hos Jaguargrupppen, og sportsskytterne i Danmark må slet ikke eje denne type våben.

Men det er (desværre) nok bare en medarbejder hos Jaguargruppen, som tager Haenels egen beskrivelse af våbnet, oversætter det og så sætter det ind i kataloget uden at tænke så meget over det.
Tænker du har ret i det med oversættelsen, men ja, det er d meget useriøst lavet det hele.

AHL
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 18 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Indlæg af AHL » 1. maj 2023, 19:33

Lidt om 30/60 regl
Citat:
EU RÅDETS DIREKTIV
af 18 . juni 1991
om erhvervelse og besiddelse af våben
(91 /477/EØF)

side 7
IV. I dette bilag forstås ved :
a) »korte skydevåben« et skydevåben, hvis løb måler højst 30 centimeter, eller hvis samlede længde er
højst 60 centimeter
b) »lange skydevåben« ethvert andet skydevåben end korte skydevåben

link til hele dokumentet :
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 31991L0477
Mvh
AHL

Brugeravatar
DK-92
Silver Member
Silver Member

Indlæg af DK-92 » 1. maj 2023, 22:09

AHL skrev:
1. maj 2023, 19:33
Lidt om 30/60 regl
Citat:
EU RÅDETS DIREKTIV
af 18 . juni 1991
om erhvervelse og besiddelse af våben
(91 /477/EØF)

side 7
IV. I dette bilag forstås ved :
a) »korte skydevåben« et skydevåben, hvis løb måler højst 30 centimeter, eller hvis samlede længde er
højst 60 centimeter
b) »lange skydevåben« ethvert andet skydevåben end korte skydevåben

link til hele dokumentet :
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 31991L0477
hmm skal det forståes sådan:
man må gerne have en riffel der har en totallængde på 60cm med 15cm pibe
eller en riffel der har en totallængde på 45cm med en pibe på 30cm ?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 345 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 2. maj 2023, 01:13

Paragraffen definerer alene hvornår noget er et kort våben og alt andet er så lange våben.

I de danske regler har man kun valgt at indskrive krav om 60cm totallængde (med evt folde-/teleskobkolbe i korteste position), men de 30cm pibelængde dukker op med mellemrum hos våbenhandlere/smede.

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 110 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Kasper HK » 28. feb 2025, 22:42

skal det så forstås er det er svært at få godkendt et våben med 29cm pibe med en totallængde på 61cm?
:director:

Brugeravatar
DK-92
Silver Member
Silver Member

Indlæg af DK-92 » 4. mar 2025, 11:09

Kasper HK skrev:
28. feb 2025, 22:42
skal det så forstås er det er svært at få godkendt et våben med 29cm pibe med en totallængde på 61cm?
Det kan aldrig blive et problem, den er jo over de 60cm total længde :-)

Brugeravatar
Thyk
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Finpistol, Grovpistol, Jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Thyk » 4. mar 2025, 14:43

458hunter skrev:
2. maj 2023, 01:13
Paragraffen definerer alene hvornår noget er et kort våben og alt andet er så lange våben.

I de danske regler har man kun valgt at indskrive krav om 60cm totallængde (med evt folde-/teleskobkolbe i korteste position), men de 30cm pibelængde dukker op med mellemrum hos våbenhandlere/smede.
Link? :) kan ikke finde det i våbenloven.

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Kasper HK » 4. mar 2025, 15:08

Jeg er ved at købe en riffel som jeg gerne vil have kortet ned.

Løbet vil jeg gerne have ned på 27cm og total længden er 67cm

Men det vil forhandleren ikke da de siger der er en EU regel der siger at den min må være 30cm

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 228 times
Been thanked: 214 times

Indlæg af Kenned » 4. mar 2025, 15:26

Kasper HK skrev:
4. mar 2025, 15:08

Men det vil forhandleren ikke da de siger der er en EU regel der siger at den min må være 30cm
Jeg tror de tager fejl - jeg må anbefale dig at læse EU forordningerne og dansk lov på området.

"De professionelle" er ikke altid dem der ved mest.

EDIT: Ændret pga moderation

Hilsen Kenneth
Senest rettet af Kenned 6. mar 2025, 09:22, rettet i alt 1 gang.
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 403 times
Been thanked: 957 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 4. mar 2025, 15:51

Kenned skrev:
4. mar 2025, 15:26
Kasper HK skrev:

Jeg mener at vores nuværende lov på området er den samme som i EU - jeg tror faktisk slet ikke vi kan have en anden medmindre den er strengere.

Hilsen Kenneth
Det der er nævnt er følgende:
https://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.as ... 10222-full
§ 20 a. Politiet kan undtagelsesvist og under ganske særlige omstændigheder meddele tilladelse til at fremstille, indføre, erhverve, besidde, bære eller anvende, følgende våben mv. til erhvervsmæssig brug:
...
4) Halvautomatiske pistoler med centraltænding, med et indbygget magasin på over 20 patroner, halvautomatiske rifler eller geværer med centraltænding, med et indbygget magasin på over 10 patroner, samt halvautomatiske rifler eller geværer, som kan afkortes til en længde på mindre end 60 cm. ved hjælp af en folde- eller teleskopkolbe eller en kolbe, der kan tages af uden værktøj, medmindre ansøgeren den 13. juni 2017 havde en gyldig tilladelse til våbnet.
Kan du finde noget der nævner de 30cm, så er det ikke bare noget nogen synes...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 119 times
Been thanked: 256 times

Indlæg af T-REX » 4. mar 2025, 17:53

Bofhenator skrev:
4. mar 2025, 15:51

Der står intet i Dansk Lovgivning, om pibelængder, på Rifler.

Der er som vi alle bør vide, begrænsning på 55 cm, på haglvåben.

Derudover er der lavet regler, vedr. 30/60 for pytotekniske artikler/Knaldpistoler.
Bilag 4 skrev:Tekniske specifikationer for anordninger nævnt under artikel 1 i Kommissionens gennemførelsesdirektiv (EU) 2019/69 af 16. januar 2019)(laying down technical specifications for alarm and signal weapons under Council Directive 91/477/EEC on control of the acquisition and possession of weapons):

1. Anordningerne er fremstillet på en sådan måde, at følgende krav er opfyldt:

a) anordningerne kan kun affyre pyroteknisk ammunition, hvis et mellemstykke er fastgjort på mundingen.

b) anordningen er forsynet med en permanent indretning, der forhindrer affyring af patroner ladet med faste hagl (enkeltskud eller repeter), faste kugler eller faste projektiler.

c) anordningerne er konstrueret til en patron, der er opført i, og som overholder kravene til, de dimensioner og andre standarder, der henvises til i tabel VIII i »Tables of Dimensions of Cartridges and Chambers (TDCC)« udarbejdet af Den Permanente Internationale Kommission for afprøvning af håndskydevåben (C. I. P.), da denne tabel anvendes i den version, der er gældende på tidspunktet for vedtagelsen af dette direktiv.

2. Anordningerne kan ikke ved hjælp af almindeligt værktøj ændres således, at de kan udsende eller ombygges til at udsende et hagl, en kugle eller et projektil ved hjælp af et brændbart drivmiddel.

3. Alle anordningernes væsentlige dele er konstrueret på en sådan måde, at de ikke kan påsættes eller anvendes som væsentlige dele i skydevåben.

4. Anordningernes løb kan ikke fjernes eller ændres, uden at anordningen lider væsentlig skade eller ødelægges derved.

5. I tilfælde, hvor anordningens løb ikke er længere end 30 cm eller anordningens samlede længde ikke overstiger 60 cm, skal der være permanente blokeringer i hele løbets længde, således at et hagl, en kugle eller et projektil ikke kan passere løbet ved hjælp af et brændbart drivmiddel, og således at eventuelt ikke udfyldt plads ved mundingen ikke overstiger en længde på 1 cm.

6. I tilfælde, hvor anordningen ikke er omfattet af punkt 5, skal der være permanente blokeringer i mindst en tredjedel af løbets længde, således at et hagl, en kugle eller et projektil ikke kan passere løbet ved hjælp af et brændbart drivmiddel, og således at eventuelt ikke udfyldt plads ved mundingen ikke overstiger en længde på 1 cm.

7. I alle tilfælde, hvad enten anordningen er omfattet af punkt 5 eller punkt 6, skal den første blokering i løbet placeres så tæt på anordningens kammer som muligt, på en sådan måde, at gas kan strømme ud af udgangshullerne.

8. For anordninger, der udelukkende er konstrueret til at affyre løse skud, skal de blokeringer, der er omhandlet i punkt 5 eller punkt 6, udfylde hele løbet, bortset fra et eller flere udgangshuller til udligning af gastrykket. Derudover skal blokeringerne udfylde hele løbet, således at der ikke kan affyres gas fra den forreste del af anordningen.

9. Alle blokeringer er permanente og kan ikke fjernes uden at ødelægge anordningens kammer eller løb.

For anordninger, der udelukkende er konstrueret til at affyre løse skud, er blokeringerne fremstillet af et materiale, der kan modstå skæring, boring og slibning (eller enhver anden lignende handling), og som har en hårdhed på mindst 700 HV 30 (jf. Vickers hårdhedsmåling).

For anordninger, der ikke er omfattet af andet afsnit i dette punkt, er blokeringerne fremstillet af et materiale, der kan modstå skæring, boring og slibning (eller enhver anden lignende handling), og som har en hårdhed på mindst 610 HV 30. Løbet kan have en kanal langs dets akse, der gør det muligt at bortlede lokalirriterende midler eller andre aktive stoffer fra anordningen.

I begge tilfælde skal løbene konstrueres således, at følgende ikke kan forekomme:

a) Der kan ikke laves et hul i løbets længderetning, og et eksisterende hul i løbets længderetning kan ikke udvides.

b) Løbet kan ikke fjernes, medmindre anordningens ramme og kammeret ubrugeliggøres herved, eller når hele anordningen ændres så meget herved, at den ikke kan anvendes til at fremstille et skydevåben uden væsentlige reparationer eller tilføjelser.

10. Patronkammeret og løbet drejes, vippes eller forskydes i forhold til hinanden, således at der ikke kan indsættes ammunition i eller affyres ammunition fra anordningen. Hvis der er tale om anordninger af revolvertypen skal:

a) de forreste åbninger i tromlens kamre indsnævres for at sikre, at kugler blokeres i kamrene.

b) disse åbninger forskydes i forhold til kammeret.

Officielle noter
Sakset herfra: Bekendtgørelse om våben og ammunition mv.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 5. mar 2025, 11:18

Bofhenator skrev:
4. mar 2025, 15:51
Kenned skrev:
4. mar 2025, 15:26
Kasper HK skrev:

Jeg mener at vores nuværende lov på området er den samme som i EU - jeg tror faktisk slet ikke vi kan have en anden medmindre den er strengere.

Hilsen Kenneth
Det der er nævnt er følgende:
https://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.as ... 10222-full
§ 20 a. Politiet kan undtagelsesvist og under ganske særlige omstændigheder meddele tilladelse til at fremstille, indføre, erhverve, besidde, bære eller anvende, følgende våben mv. til erhvervsmæssig brug:
...
4) Halvautomatiske pistoler med centraltænding, med et indbygget magasin på over 20 patroner, halvautomatiske rifler eller geværer med centraltænding, med et indbygget magasin på over 10 patroner, samt halvautomatiske rifler eller geværer, som kan afkortes til en længde på mindre end 60 cm. ved hjælp af en folde- eller teleskopkolbe eller en kolbe, der kan tages af uden værktøj, medmindre ansøgeren den 13. juni 2017 havde en gyldig tilladelse til våbnet.
Nej for jeg gider ikke læse EU forordninger igennem :freak:

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 403 times
Been thanked: 957 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 5. mar 2025, 12:53

Kenned skrev:
5. mar 2025, 11:18
...

Hilsen Kenneth
Det skal du heller ikke, du skal bare dokumentere din "påstand" med et citat fra dansk lovgivning, så dit indlæg har faktuel værdi og ikke bare er tro eller noget du synes at mene.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 5. mar 2025, 14:10

Bofhenator skrev:
5. mar 2025, 12:53
Kenned skrev:
...

Hilsen Kenneth
Det skal du heller ikke, du skal bare dokumentere din "påstand" med et citat fra dansk lovgivning, så dit indlæg har faktuel værdi og ikke bare er tro eller noget du synes at mene.
Nej jeg skal da ej. Jeg har aldrig påstået at jeg VIDSTE hvad situationen var, og jeg skriver netop "tror" og "mener" for at understrege dette. Jeg "tror" heller ikke at våbensmeden der ikke vil lave ændringen har stået med dokumentation i hånden.

Jeg VED til gengæld at de professionelle ikke altid har styr på deres ting.

Hvis kun indlæg med dokumenteret faktuel værdi er velkomne herinde så kan vi godt slette 80% af indlæggene med det samme.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 468 times
Been thanked: 1054 times

Indlæg af Agamemnon » 5. mar 2025, 14:23

Kenned skrev:
5. mar 2025, 14:10
Bofhenator skrev:
Kenned skrev:
...

Hilsen Kenneth
Nej jeg skal da ej. Jeg har aldrig påstået at jeg VIDSTE hvad situationen var, og jeg skriver netop "tror" og "mener" for at understrege dette. Jeg "tror" heller ikke at våbensmeden der ikke vil lave ændringen har stået med dokumentation i hånden.

Hvis kun indlæg med dokumenteret faktuel værdi er velkomne herinde så kan vi godt slette 80% af indlæggene med det samme.

Hilsen Kenneth
Der er intet krav om at alle indlæg på NVF skal fakta checkes.

Vi anlægger imidlertid en lidt strammere praksis, når det drejer sig om udtalelser om våbenloven, da det kan få betydelige konsekvenser for den enkelte våbenejer, at handle på tro, meninger, synsninger eller noget som nogen har hørt fra en unavngiven person, på et mørkt kontor, et sted i centraladministrationen.
Specifikt i forhold til våbenlov, beder vi derfor om at brugerne bakker deres påstande op med troværdige kildehenvisninger, ligesom vi forbeholder os retten til at moderere indlæg, som vi vurderer indeholder råd, anbefalinger eller udtalelser, der kan resultere i at andre brugeres vandelsegodkendelser eller våbentilladelser bringes i fare.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 6. mar 2025, 09:29

Agamemnon skrev:
5. mar 2025, 14:23
Kenned skrev:
5. mar 2025, 14:10
Bofhenator skrev:
Kenned skrev:
...

Hilsen Kenneth

Hilsen Kenneth
Der er intet krav om at alle indlæg på NVF skal fakta checkes.

Vi anlægger imidlertid en lidt strammere praksis, når det drejer sig om udtalelser om våbenloven, da det kan få betydelige konsekvenser for den enkelte våbenejer, at handle på tro, meninger, synsninger eller noget som nogen har hørt fra en unavngiven person, på et mørkt kontor, et sted i centraladministrationen.
Specifikt i forhold til våbenlov, beder vi derfor om at brugerne bakker deres påstande op med troværdige kildehenvisninger, ligesom vi forbeholder os retten til at moderere indlæg, som vi vurderer indeholder råd, anbefalinger eller udtalelser, der kan resultere i at andre brugeres vandelsegodkendelser eller våbentilladelser bringes i fare.
Hej Agamemnon ,

Det synes jeg da er en rigtig god idé, men man skal være mere end almindeligt tungnem for ikke at forstå at der var tale om en mening. Jeg har rettet mit indlæg så der ikke kan være tvivl - selv hvis man læser mit indlæg som fanden læser biblen.

Jeg kan dog ikke rette i dem der har citeret mit indlæg, vil du gøre det?

Mvh Kenneth

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Kasper HK » 6. mar 2025, 21:34

så fik jeg endnu en besked fra en våben sælger idag:

"11tommer bliver for kort og kommer IKKE til at blive godkendt, men 14,5tommer vil kunne gå"

det skal siges at våbenet på 11" er 66-67cm uden kolbe med buffertube.

NPO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Trekantsområdet

Indlæg af NPO » 7. mar 2025, 11:30

Kasper HK skrev:
6. mar 2025, 21:34

"11tommer bliver for kort og kommer IKKE til at blive godkendt, men 14,5tommer vil kunne gå"

Hmm..

En MCX spear med 16 tommer pibe er 70cm med sammenfoldet kolbe.. Den fås også med 13 tommer pibe i DK, hvor den så er ca. 62,5 cm :what: :???:

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Kasper HK » 7. mar 2025, 12:46

NPO skrev:
7. mar 2025, 11:30
Kasper HK skrev:
6. mar 2025, 21:34

Hmm..

En MCX spear med 16 tommer pibe er 70cm med sammenfoldet kolbe.. Den fås også med 13 tommer pibe i DK, hvor den så er ca. 62,5 cm :what: :???:
ja, men en 13" pibe er jo så også over 30cm.

men vi er enige om at der IKKE er en 30cm pibelængde regel, men hvorfor faen synes våbensælgerne så at der er en?

NPO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Trekantsområdet

Indlæg af NPO » 7. mar 2025, 14:47

Kasper HK skrev:
7. mar 2025, 12:46

ja, men en 13" pibe er jo så også over 30cm.

men vi er enige om at der IKKE er en 30cm pibelængde regel, men hvorfor faen synes våbensælgerne så at der er en?
Altså, jeg er ikke jurist eller lovlæser, men jeg kan ikke finde eller fremsøge noget i våbenloven omkring minimums pibelængder på rifler, så hvor han har det fra aner jeg ikke :biggrin:

Det eneste jeg kiggede efter som jeg mener bør være relevant var din totallængde med 11" pibe på 66-67cm.

Jeg ville godt turde og chance de 1085kr og søge en tilladelse på det. Går den igennem er det jo dejligt - Gør det ikke, så kan man vel få et grundlag

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 468 times
Been thanked: 1054 times

Indlæg af Agamemnon » 8. mar 2025, 16:36

Nu har jeg gravet lidt i min egen og NVF's historik og fundet min tråd fra 2015.

viewtopic.php?f=53&t=63088

Forud for indskrivningen af bestemmelserne fra EU's våbendirektiv, i 2018, fik jeg en mail fra politiet om at der ikke fandtes et mindstemål for riffelpiber i Danmark. Se linkede tråd.

Efter indskrivningen i våbenbekendtgørelsen i 2018, findes reglen om en totallængde på 60 cm. alene i en ændringsskrivelse fra 12SEP2018. Se dette link.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/1132

Ifølge ændringsskrivelsen skal bestemmelsen om en minimums totallængde på 60 cm. indskrives i § 5.

I senere versioner af våbenbekendtgørelsen fremgår reglen imidlertid ikke og ændringsskrivelsen er blevet markeret som "Historisk".

Dette kan muligvis være medvirkende til, at der hersker en del forvirring.

Dét er umanerligt elendigt håndværk, fra justitsministeriets side.

Noget kunne tyde på at de simpelthen har "glemt" at få reglen med i senere versioner af våbenbekendtgørelsen.

Og jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke ved hvilken retsvirkning ændringsskrivelsen har i dag.

Men da der ikke fremgår længdekrav i den gældende bekendtgørelse og den seneste (og nu historiske) ændringsskrivelse kun angiver en minimums totallængde på 60 cm. ville jeg godt selv turde søge på en riffel med en pibelængde på mindre end 30 cm. alene med henvisning til senest publicerede kildemateriale.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Has thanked: 104 times
Been thanked: 146 times

Indlæg af Glockster » 8. mar 2025, 16:49

Agamemnon skrev:
8. mar 2025, 16:36
Nu har jeg gravet lidt i min egen og NVF's historik og fundet min tråd fra 2015.

viewtopic.php?f=53&t=63088

Forud for indskrivningen af bestemmelserne fra EU's våbendirektiv, i 2018, fik jeg en mail fra politiet om at der ikke fandtes et mindstemål for riffelpiber i Danmark. Se linkede tråd.

Efter indskrivningen i våbenbekendtgørelsen i 2018, findes reglen om en totallængde på 60 cm. alene i en ændringsskrivelse fra 12SEP2018. Se dette link.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/1132

Ifølge ændringsskrivelsen skal bestemmelsen om en minimums totallængde på 60 cm. indskrives i § 5.

I senere versioner af våbenbekendtgørelsen fremgår reglen imidlertid ikke og ændringsskrivelsen er blevet markeret som "Historisk".

Dette kan muligvis være medvirkende til, at der hersker en del forvirring.

Dét er umanerligt elendigt håndværk, fra justitsministeriets side.

Noget kunne tyde på at de simpelthen har "glemt" at få reglen med i senere versioner af våbenbekendtgørelsen.

Og jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke ved hvilken retsvirkning ændringsskrivelsen har i dag.

Men da der ikke fremgår længdekrav i den gældende bekendtgørelse og den seneste (og nu historiske) ændringsskrivelse kun angiver en minimums totallængde på 60 cm. ville jeg godt selv turde søge på en riffel med en pibelængde på mindre end 30 cm. alene med henvisning til senest publicerede kildemateriale.
Der er ikke noget som fakta, der kan ødelægge en god diskussion :numberone:
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Besvar