Overtagelse af arvede våben fra et dødsbo, hvordan virker det i praksis?
-
- Platin Member
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 223 times
- Been thanked: 266 times
Overtagelse af arvede våben fra et dødsbo, hvordan virker det i praksis?
Det er ikke akut aktuelt, men arvede våben er desværre et emne jeg kommer til at beskæftige mig med. Jeg kender reglerne, men hvordan fungerer det i praksis? Boet må ligge inde med dem i 4 uger og jeg kan søge tilladelse. Men der er meget lille chance for at jeg får en tilladelse inden de 4 uger er gået. Skriver man bare til PAC at man har de pågældende våben i besiddelse og afventer?
https://politi.dk/vaaben/information-om ... -af-vaaben
HR
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 522 times
- Been thanked: 606 times
Re: Overtagelse af arvede våben fra et dødsbo, hvordan virker det i praksis?
Bare for at understrege det åbenlyse men du behøver jo ikke vente på at vedkommende kradser af, for at få sådanne ting bragt i orden.HR skrev: ↑24. mar 2023, 20:25Det er ikke akut aktuelt, men arvede våben er desværre et emne jeg kommer til at beskæftige mig med. Jeg kender reglerne, men hvordan fungerer det i praksis? Boet må ligge inde med dem i 4 uger og jeg kan søge tilladelse. Men der er meget lille chance for at jeg får en tilladelse inden de 4 uger er gået. Skriver man bare til PAC at man har de pågældende våben i besiddelse og afventer?
HR
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
Objektivt set har du helt ret. Men jeg er ikke den eneste part i den sag.Ras.Killing skrev: ↑24. mar 2023, 21:47Bare for at understrege det åbenlyse men du behøver jo ikke vente på at vedkommende kradser af, for at få sådanne ting bragt i orden.HR skrev: ↑24. mar 2023, 20:25Det er ikke akut aktuelt, men arvede våben er desværre et emne jeg kommer til at beskæftige mig med. Jeg kender reglerne, men hvordan fungerer det i praksis? Boet må ligge inde med dem i 4 uger og jeg kan søge tilladelse. Men der er meget lille chance for at jeg får en tilladelse inden de 4 uger er gået. Skriver man bare til PAC at man har de pågældende våben i besiddelse og afventer?
HR
/HR
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 136 times
- Been thanked: 278 times
Svaret er NEJHR skrev: ↑24. mar 2023, 20:25Det er ikke akut aktuelt, men arvede våben er desværre et emne jeg kommer til at beskæftige mig med. Jeg kender reglerne, men hvordan fungerer det i praksis? Boet må ligge inde med dem i 4 uger og jeg kan søge tilladelse. Men der er meget lille chance for at jeg får en tilladelse inden de 4 uger er gået. Skriver man bare til PAC at man har de pågældende våben i besiddelse og afventer?
HR
DU må ikke opbevare våben du ikke har tilladelse til, selv om det virker ok. det er boet, er du den der er udpeget af skifteretten, så må du dog gerne da du så forvalter boet.
Søg tilladelsen, hurtigst muligt og så kan boet opbevare til du har fået tilladelsen. Jeg kan ikke huske hvad den lovgivning hedder der gør dette, men den siger mere eller mindre at offentlige myndigheder har en tidsfrist på nogle uger eller dage.
Ring til PAC og gør opmærksom på at det er et dødsbo, så burde den komme foran i køen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
Tak for svaret, men det er desværre ikke et ja/nej spørgsmål. Boet må opbevare våbnet i 4 uger. Hvad gør man i praksis når de 4 uger er gået og PAC stadig ikke har udstedt en våbentilladelse? Er der nogen der har erfaring med hvordan den situation håndteres.Raptor357 skrev: ↑24. mar 2023, 22:34Svaret er NEJHR skrev: ↑24. mar 2023, 20:25Det er ikke akut aktuelt, men arvede våben er desværre et emne jeg kommer til at beskæftige mig med. Jeg kender reglerne, men hvordan fungerer det i praksis? Boet må ligge inde med dem i 4 uger og jeg kan søge tilladelse. Men der er meget lille chance for at jeg får en tilladelse inden de 4 uger er gået. Skriver man bare til PAC at man har de pågældende våben i besiddelse og afventer?
HR
DU må ikke opbevare våben du ikke har tilladelse til, selv om det virker ok. det er boet, er du den der er udpeget af skifteretten, så må du dog gerne da du så forvalter boet.
Søg tilladelsen, hurtigst muligt og så kan boet opbevare til du har fået tilladelsen. Jeg kan ikke huske hvad den lovgivning hedder der gør dette, men den siger mere eller mindre at offentlige myndigheder har en tidsfrist på nogle uger eller dage.
Ring til PAC og gør opmærksom på at det er et dødsbo, så burde den komme foran i køen.
HR
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 100 times
Jo hvis han er arving eller kurator eller bestyre dødsbo !
Men det er politi der i sidste ende bestemmer.
Men det er politi der i sidste ende bestemmer.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
-
- Platin Member
Tak for det Frank, vi nærmer os. Nu er spørgsmålet så om politiet i praksis vælger stk 3 eller stk 4 (hvis der ellers er styr på sagerne).
HR
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Been thanked: 100 times
Tror det er en vurdering fra gang til gang.
Har kendskab til en tidligere kollega som havde en pæn stak våben til at stå i våbenskab udover de 4 uger men det var der hvor tilladelser tog 6-8 uger, de skulle fordeles ud på 3 arvinge men stod alle ved ham.
Du linker selv til politi og de skriver jo de skal havde besked
på hvor og hvem som har våben.
Så jeg ville skrive til dem : jeg har disse eks 1-3 våben med disse
våben nr fra boet ham og ham og jeg har d.d søgt våben tilladelse
til dem, de opbevares her på denne adresse…
(Du kunne tilføje må jeg opbevare dem indtil min tilladelse
kommer, da behandlingstiden på tilladelser vist vare længere fortiden)
Stille våben ind i våbenskabet, indtil de enten kontakter dig
Eller tilladelsen kommer.
MVH Frank.
-
- Platin Member
“Du” er formodentligt bobestyreren og jeg ville helt sikkert undlade at tage våben hjem uden en dokumenterbar aftale med myndigheden. I princippet må man jo heller ikke fjerne noget fra boet inden der er skiftet. Men jeg har lidt på fornemmelsen at der er en pragmatisk tilgang til det med våben i et velordnet dødsbo.Hvis der er privat skifte eller uskiftet bo, og der er nogen der kan overtage dem, så virker det til at politiet kan lade tingene finde deres orden med et minimum af indblanding.
HR
HR
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 298 times
- Been thanked: 1121 times
Jeg har praktisk erfaring med at arve en hel våbengarderobe, dog sammen med familiemedlemmer der også har jagttegn og våbentilladelser i forvejen.
Det var før PAC eksisterede, men jeg tror godt mine erfaringer kan bruges stadigvæk.
Det første vi gjorde var at ringe til politiet og aftale det videre forløb med dem. De var meget hjælpsomme, og det der blev aftalt var, at vi hver især skulle søge tilladelse til de våben vi skulle arve, og så måtte vi tage dem med hjem i hvert vort våbenskab mens ansøgningerne blev behandlet. Det var bedre end at våbnene stod i lang tid i et tomt hus, selvom de også var i våbenskab der.
Nu om stunder kan udfaldet nemt blive anderledes. F.eks. kan det blive sådan at du skal aflevere våbnene til politiet mens ansøgningerne bliver behandlet. Men det vigtigste er, at få talt med politiet så hurtigt som muligt efter dødsfaldet, og så bare gøre præcist hvad de siger du skal.
P.S. Hvis de siger du skal stille dem på den nærmeste politistation, så ring lige til den i forvejen og aftal det med dem. De bliver frygteligt utilpas hvis du bare vader ind med skydevåben, det kan man godt forstå .
Det var før PAC eksisterede, men jeg tror godt mine erfaringer kan bruges stadigvæk.
Det første vi gjorde var at ringe til politiet og aftale det videre forløb med dem. De var meget hjælpsomme, og det der blev aftalt var, at vi hver især skulle søge tilladelse til de våben vi skulle arve, og så måtte vi tage dem med hjem i hvert vort våbenskab mens ansøgningerne blev behandlet. Det var bedre end at våbnene stod i lang tid i et tomt hus, selvom de også var i våbenskab der.
Nu om stunder kan udfaldet nemt blive anderledes. F.eks. kan det blive sådan at du skal aflevere våbnene til politiet mens ansøgningerne bliver behandlet. Men det vigtigste er, at få talt med politiet så hurtigt som muligt efter dødsfaldet, og så bare gøre præcist hvad de siger du skal.
P.S. Hvis de siger du skal stille dem på den nærmeste politistation, så ring lige til den i forvejen og aftal det med dem. De bliver frygteligt utilpas hvis du bare vader ind med skydevåben, det kan man godt forstå .
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Silver Member
- Interesser: jagt/ våben
- Geografisk sted: jylland
- Geografisk sted: Harlev j
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 80 times
- Kontakt:
lav en aftale med din lokale våbensmed eller butik om opbevaring af våbneneHR skrev: ↑24. mar 2023, 20:25Det er ikke akut aktuelt, men arvede våben er desværre et emne jeg kommer til at beskæftige mig med. Jeg kender reglerne, men hvordan fungerer det i praksis? Boet må ligge inde med dem i 4 uger og jeg kan søge tilladelse. Men der er meget lille chance for at jeg får en tilladelse inden de 4 uger er gået. Skriver man bare til PAC at man har de pågældende våben i besiddelse og afventer?
HR
eller søg en våbenhandler tilladelse til firmaet
så kan våbene skrives i våbenbog og afmeldes ved PAC
der efter kan arvingen søge om tilladelse til våbnet ...( med våbensmed/ butikken eller dit firma som sælger )
Mvh
AHL
AHL
-
- Platin Member
Så blev det aktuelt. Og PAC var desværre ikke til nogen hjælp overhovedet .HR skrev: ↑24. mar 2023, 20:25Det er ikke akut aktuelt, men arvede våben er desværre et emne jeg kommer til at beskæftige mig med. Jeg kender reglerne, men hvordan fungerer det i praksis? Boet må ligge inde med dem i 4 uger og jeg kan søge tilladelse. Men der er meget lille chance for at jeg får en tilladelse inden de 4 uger er gået. Skriver man bare til PAC at man har de pågældende våben i besiddelse og afventer?
HR
Jeg omregistrerede en luftriffel og to haglbøsser, og søgte tilladelse til en riffel. Med en gammel våbentilladelse på riflen som jeg fandt i våbenskabet og de 4 kvitteringer i hånden ringede jeg så PAC op og spurgte til den videre procedure.
Informationen som den venlige dame gav var at jeg skulle have en tilladelse inden 4 uger, hvilket ikke er fyldestgørende korrekt: Teksten i bekendtgørelsen er at jeg skal ansøge inden for de 4 uger. Hun foreslog at jeg kunne lade en våbenhandler opbevare våbnet, men at jeg kun måtte transportere det hvis jeg kunne finde den gyldige våbentilladelse. Det var ikke nok at jeg havde den udløbne tilladelse med det korrekte journalnummer. Suk. Det kunne have været så let, men den venlige dame var tilfreds med at foreslå en løsning der ikke kan lade sig gøre. P.T. er ventetiden 3 måneder "men nu kommer der jo sommerferie (citat)".
/HR
Edit: Bemærk at det er dobbelt øv. Hun beder mig om at løse problemet, hvilket jeg absolut gerne gør. Men i forbindelse med handlen er jeg reelt set bare køber så opbevaringen frem til at jeg får en tilladelse er slet ikke mit ansvar!
Senest rettet af HR 13. jun 2023, 15:26, rettet i alt 1 gang.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 140 times
- Been thanked: 423 times
Her tror jeg du skal adskille PAC og dit lokale politi.
Kontakt PAC og søg om tilladelse til skyderene (det har du gjort)
Kontakt dit lokale politi og spørg om opbevaring indtil du modtager tilladelse.
Kontakt PAC og søg om tilladelse til skyderene (det har du gjort)
Kontakt dit lokale politi og spørg om opbevaring indtil du modtager tilladelse.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Raptor357
- Platin Member
Jeg kondolererHR skrev: ↑13. jun 2023, 14:53Så blev det aktuelt. Og PAC var desværre ikke til nogen hjælp overhovedet .HR skrev: ↑24. mar 2023, 20:25Det er ikke akut aktuelt, men arvede våben er desværre et emne jeg kommer til at beskæftige mig med. Jeg kender reglerne, men hvordan fungerer det i praksis? Boet må ligge inde med dem i 4 uger og jeg kan søge tilladelse. Men der er meget lille chance for at jeg får en tilladelse inden de 4 uger er gået. Skriver man bare til PAC at man har de pågældende våben i besiddelse og afventer?
HR
Jeg omregistrerede en luftriffel og to haglbøsser, og søgte tilladelse til en riffel. Med en gammel våbentilladelse på riflen som jeg fandt i våbenskabet og de 4 kvitteringer i hånden ringede jeg så PAC op og spurgte til den videre procedure.
Informationen som den venlige dame gav var at jeg skulle have en tilladelse inden 4 uger, hvilket ikke er fyldestgørende korrekt: Teksten i bekendtgørelsen er at jeg skal ansøge inden for de 4 uger. Hun foreslog at jeg kunne lade en våbenhandler opbevare våbnet, men at jeg kun måtte transportere det hvis jeg kunne finde den gyldige våbentilladelse. Det var ikke nok at jeg havde den udløbne tilladelse med det korrekte journalnummer. Suk. Det kunne have været så let, men den venlige dame var tilfreds med at foreslå en løsning der ikke kan lade sig gøre. P.T. er ventetiden 3 måneder "men nu kommer der jo sommerferie (citat)".
/HR
Edit: Bemærk at det er dobbelt øv. Hun beder mig om at løse problemet, hvilket jeg absolut gerne gør. Men i forbindelse med handlen er jeg reelt set bare køber så opbevaringen frem til at jeg får en tilladelse er slet ikke mit ansvar!
Du burde bede politiet om at forholde sig til lovgivningen.
Politiet kan bede om at få dem deponeret hos en myndighed og de kan forlænge fristen. De har kun de to muligheder.
Alle afdødes våbentilladelser er intet værd, men boen har en tilladelse til at have våbene. Kan du ikke få bobestyrer til at transportere våbene?
Jeg kunne godt være så fræk at ringe til det lokale politi og fortælle at PAC havde besluttet at våbene skal deponeres og at de også siger at man skal have en gyldig tilladelse for at transportere dem, for så at høre om de laver udkørende service. Alternativt om de ville forlænge fristen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 6 times
Min far døde for 2 år siden. Jeg havde en snak med PAC om hvordan vi skulle gøre da ventetiden på tilladelse ar længere end 4 uger på det tidspunkt. De ville hellere have hans våben i mit skab end de stod i boet. Så jeg registrere haglvpben med det samme og søgte tilladelse til riflen. Aftalen var at riflen blev i mit skab til tilladelsen var i hus.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 298 times
- Been thanked: 1121 times
Præcist som min oplevelse for 20 år siden. Godt at høre at der stadig er fornuft. Det lyder til at HR skal være en Karen og sige " can I talk to your boss?". Den behandling han har fået er helt hen i vejret.Taby skrev: ↑13. jun 2023, 22:05Min far døde for 2 år siden. Jeg havde en snak med PAC om hvordan vi skulle gøre da ventetiden på tilladelse ar længere end 4 uger på det tidspunkt. De ville hellere have hans våben i mit skab end de stod i boet. Så jeg registrere haglvpben med det samme og søgte tilladelse til riflen. Aftalen var at riflen blev i mit skab til tilladelsen var i hus.
Hilsen Lasse.
-
- Platin Member
Tak for indput (og for kondolencen). Jeg prøver de lokale. Med lidt held rammer jeg en der har kendt min far. Han var KC i det lokale hjemmeværnskompagni i den periode hvor de gamle modstandsfolk faldt fra og døde af alderdom. Han har i den funktion ryddet op i masser af modstandshjem og han har afleveret en lind strøm af våben gennem årene. Det var, i øvrigt, en af grundene til at der var meget begrænset oprydning efter ham:
Lidt trist, for den der P-38er var sku fin. Der er lidt blypatroner, lidt korroderet riffelammunition og lignende der skal afleveres til destruktion. Men det giver jo bare en anledning til lige at få en snak med de lokale betjente i øjenhøjde. Våbentilladelsen er i øvrigt fundet. Den var, selvfølgeligt, i hans tegnebog. Der var jo orden i sagerne.
/HR
.jeg har kraftedeme ryddet op efter så mange gamle idioter, der er ingen der skal rydde op efter mig. Det er afleveret det hele!
Lidt trist, for den der P-38er var sku fin. Der er lidt blypatroner, lidt korroderet riffelammunition og lignende der skal afleveres til destruktion. Men det giver jo bare en anledning til lige at få en snak med de lokale betjente i øjenhøjde. Våbentilladelsen er i øvrigt fundet. Den var, selvfølgeligt, i hans tegnebog. Der var jo orden i sagerne.
/HR
- RasKrog
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Regulering
- Geografisk sted: Skanderborg'ish
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 19 times
Kondolerer og håber at du kommer igennem systemet uden mere modstand.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
-
- Bronze Member
- Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
- Geografisk sted: djursland
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 11 times
Kondolere. Det er en træls opgave som venter dig.
Det er måske en ide at ringe til politiet , inden du kommer med diverse dele til aflevering ?
Så slipper du for at køre med noget ulovlig i bilen. Bare hvis der sker noget på vejen til stationen..
Det er måske en ide at ringe til politiet , inden du kommer med diverse dele til aflevering ?
Så slipper du for at køre med noget ulovlig i bilen. Bare hvis der sker noget på vejen til stationen..
-
- Platin Member
Jeg bevæger mig ikke en cm uden en skriftlig aftale med politiet. Hvis de ikke kan give det, så kan de hente lortet selv. Jeg gør det gerne for dem, men ikke uden at de er konstruktive. Jeg har nul interesse i eventuelle illegale ting. Det kan de lige nå at afregne med den gamle inden vi brænder ham på lørdag hvis det er det de vil.
Opgaven er, i øvrigt, ikke træls. Manden var pragmatiker og perfektionist til fingerspidserne. Han blev anbefalet behandling tilbage i sidste efterår, men sagde nej fordi han ikke ville dø i et langt sygeforløb i det offentlige system (han var 84). Så han havde 2/3 år til at slutte af og rydde op. Selv dødsannoncen var skrevet, der manglede bare en dato… Han døde til midnat søndag med min søster ved sin side. Klokken 02:00 var han vasket og barberet og lå i sin afdøde mors håndbroderede sengesæt med en pakke Kings i lommen. Da vi spiste frokost var han på kapellet og klokken 4 var alt det plastikpis som vi skulle bruge for at få hverdagen til at fungere fjernet fra huset (toiletstol, sygeseng, ramper osv). Det er selvfølgeligt benhårdt at miste en forældre, men den har vi taget hen af vejen. Han ville dø i sit eget hjem og det fik han lov til, vi har passet ham selv til den bitre ende. Ingen ble og ingen Else der hang i en kran og fik tørret røv af en stresset fremmed. Oppe og i tøjet og i haven i kørestolen hverdag. Timer til at begynde med, minutter de sidste dage. Jeg tuder nu, men 90% af den aktivitet har vi taget over de sidste to måneder. Det er et privilegie at have 3 søstre og en mor med ben i næsen så man fysisk og psykisk kan løfte sådan en opgave med kærlighed og værdighed.
Nej, der er lige noget praktisk angående skydevåben som vi skal til at fungere i samarbejde med er dysfunktionelt system. Det kunne han ikke ordne selv, “for den sidste patron gemmer man til sig selv*”. Og våbentilladelser er trælse helt uanset den øvrige situation. Alt det andet har vi styr på, i den udstrækning det kan lade sig gøre.
HR
*Nu ved Ras også hvorfor det ikke kunne ordnes
Opgaven er, i øvrigt, ikke træls. Manden var pragmatiker og perfektionist til fingerspidserne. Han blev anbefalet behandling tilbage i sidste efterår, men sagde nej fordi han ikke ville dø i et langt sygeforløb i det offentlige system (han var 84). Så han havde 2/3 år til at slutte af og rydde op. Selv dødsannoncen var skrevet, der manglede bare en dato… Han døde til midnat søndag med min søster ved sin side. Klokken 02:00 var han vasket og barberet og lå i sin afdøde mors håndbroderede sengesæt med en pakke Kings i lommen. Da vi spiste frokost var han på kapellet og klokken 4 var alt det plastikpis som vi skulle bruge for at få hverdagen til at fungere fjernet fra huset (toiletstol, sygeseng, ramper osv). Det er selvfølgeligt benhårdt at miste en forældre, men den har vi taget hen af vejen. Han ville dø i sit eget hjem og det fik han lov til, vi har passet ham selv til den bitre ende. Ingen ble og ingen Else der hang i en kran og fik tørret røv af en stresset fremmed. Oppe og i tøjet og i haven i kørestolen hverdag. Timer til at begynde med, minutter de sidste dage. Jeg tuder nu, men 90% af den aktivitet har vi taget over de sidste to måneder. Det er et privilegie at have 3 søstre og en mor med ben i næsen så man fysisk og psykisk kan løfte sådan en opgave med kærlighed og værdighed.
Nej, der er lige noget praktisk angående skydevåben som vi skal til at fungere i samarbejde med er dysfunktionelt system. Det kunne han ikke ordne selv, “for den sidste patron gemmer man til sig selv*”. Og våbentilladelser er trælse helt uanset den øvrige situation. Alt det andet har vi styr på, i den udstrækning det kan lade sig gøre.
HR
*Nu ved Ras også hvorfor det ikke kunne ordnes
Senest rettet af HR 14. jun 2023, 20:49, rettet i alt 3 gange.
-
- Gold Member
- Geografisk sted: Kbh.
- Been thanked: 51 times
Kondolerer. Håber ikke, du møder for meget modstand fra etaten i denne triste situation.
Ingen kender jo udløbsdatoen, og sandsynligvis kommer jeg selv til at stå i samme situation om forhåbentlig mange år endnu.
Ingen kender jo udløbsdatoen, og sandsynligvis kommer jeg selv til at stå i samme situation om forhåbentlig mange år endnu.
-
- Platin Member
Nå, så fik vi endelig den sag ud af verden. Jeg startede med at spørge om hvordan det fungerer i praksis når en riffel arves. Svaret er økseskaft
Boet har 4 uger til at bringe tingene på plads. Men tingene kan ikke bringes på plads på 4 uger, for PAC er brudt sammen og tager 4 måneder om at flytte en tilladelse. Venligt adspurgt sagde PAC at jeg skulle køre riflen til opbevaring ved en våbenhandler, men at jeg selvfølgeligt ikke måtte køre med den... Der var INGEN hjælp at hente og INGEN råd om hvad jeg skulle gøre. Bemærk at de havde sagen åben, de havde min ansøgning og de have min afdøde fars tilladelse. Det burde have været en formalitet at flytte tilladelsen, men sådan fungerer det ikke.
Ok så, med råd herinde fra kørte jeg til det lokale politi. Der var jo også lidt fejemøj fra krogene efter et helt liv med jagt og militær: Lidt blyammunition, en laderamme med irrede 30-06, noget 9mm AMA og en enkelt 32er, et magasin til en M75 osv. Efter at jeg havde hjulpet lokalbetjentene med at registrere det afleverede spurgte jeg hvad jeg skulle gøre ved riflen? "ØøøøBøøøø- Vi plejer ikke at gå så meget op i reglerne i lige den situation, du vil jo få tilladelsen". De var super søde og egentligt konstruktive, men de havde ingen mulighed for at give lov til noget. Det eneste de kunne var at sige at den bedste løsning selvfølgeligt var at jeg tog våbnet hjem til mig selv, og at der nok ikke ville ske noget ved det.
Så den korte lære af historien er: Man kan ikke arve et våben uden at kriminalisere sig selv. Tilladelsen kom i eboks i onsdags. Så nu opbevarer jeg ikke længere riflen ulovligt. PAC er noget pis.
/HR
Boet har 4 uger til at bringe tingene på plads. Men tingene kan ikke bringes på plads på 4 uger, for PAC er brudt sammen og tager 4 måneder om at flytte en tilladelse. Venligt adspurgt sagde PAC at jeg skulle køre riflen til opbevaring ved en våbenhandler, men at jeg selvfølgeligt ikke måtte køre med den... Der var INGEN hjælp at hente og INGEN råd om hvad jeg skulle gøre. Bemærk at de havde sagen åben, de havde min ansøgning og de have min afdøde fars tilladelse. Det burde have været en formalitet at flytte tilladelsen, men sådan fungerer det ikke.
Ok så, med råd herinde fra kørte jeg til det lokale politi. Der var jo også lidt fejemøj fra krogene efter et helt liv med jagt og militær: Lidt blyammunition, en laderamme med irrede 30-06, noget 9mm AMA og en enkelt 32er, et magasin til en M75 osv. Efter at jeg havde hjulpet lokalbetjentene med at registrere det afleverede spurgte jeg hvad jeg skulle gøre ved riflen? "ØøøøBøøøø- Vi plejer ikke at gå så meget op i reglerne i lige den situation, du vil jo få tilladelsen". De var super søde og egentligt konstruktive, men de havde ingen mulighed for at give lov til noget. Det eneste de kunne var at sige at den bedste løsning selvfølgeligt var at jeg tog våbnet hjem til mig selv, og at der nok ikke ville ske noget ved det.
Så den korte lære af historien er: Man kan ikke arve et våben uden at kriminalisere sig selv. Tilladelsen kom i eboks i onsdags. Så nu opbevarer jeg ikke længere riflen ulovligt. PAC er noget pis.
/HR
Senest rettet af HR 12. sep 2023, 16:55, rettet i alt 1 gang.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 522 times
- Been thanked: 606 times
Jeg syntes du skal bringe den situation for DJHR skrev: ↑12. sep 2023, 12:46Nå, så fik vi endelig den sag ud af verden. Jeg startede med at spørge om hvordan det fungerer i praksis når en riffel arves. Svaret er økseskaft
/HR
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Raptor357
- Platin Member
Jeg har aldrig haft problemer med at få lokumsaftaler på papir med stempel og underskrift. Det er trist at vi er kommet der til hvor politiet ikke tør skrive under på deres udtalelser.
Det har været københavns vestegns politi. Og jeg syntes de har været fair.
Det har været københavns vestegns politi. Og jeg syntes de har været fair.