Det er rigtig gode input, tak for det. Grunden til jeg spørger er fordi jeg tit har set folk nævne at når de installerer lys er det altid batteri, og ikke ledningsindføring. Så hvis man nu vil anvende alle 4 huller til fastboltning skal man jo have et yderligere hul til ledning.
Efter kommentar fra Mapzter har jeg gransket den nyeste EU standard lidt mere,
EN 1143-1:2019. Kan dog kun se de første 15 siders preview, medmindre jeg betaler 700 kr for den.
Den siger:
4. Classification and requirements
4.2.1 Safes, strongroom doors and strongrooms
There shall be no holes through the protection material other than those necessary for locks, cables, anchoring
or for the fitting of accessories to strongroom doors and strongrooms.
Cable openings in safes, strongroom doors and strongrooms (with or without a door) shall not exceed
100 mm2. Unused cable entry openings shall be obstructed or plugged by the manufacturer by a means of
which cannot be removed from the outside without leaving visible traces.
Free-standing safes with a mass of less than 1 000 kg shall have at least one hole by which they can be
anchored according to the installation instruction. The anchoring assembly for each anchoring hole shall
sustain the force given in Table 1.
Hvilket vil sige at et våbenskab godt må have ekstra hul til f.eks. ledning på max 100mm². Lidt geometri hulahop og det svarer til et
hul Ø=11,28mm
Dog SKAL det være okkuperet af en ledning ELLER have en form for permanent prop installeret af producenten.
Jeg mangler at se mere af standarden for at gennemskue hvorvidt enhver modificering af skabet efter klassificeringen simpelthen automatisk vil være brud på skabets integritet uanset typen af indgreb.
Rent logisk set kan jeg jo godt forsvare at boring af et 5mm hul til ledning ind mod væggen ingen indflydelse vil have på skabets sikkerhed og en tyvs evne til at bryde ind i det, da det netop også følger standardens forskrifter

men er de relevante instanser enige?
Jeg er virkelig nysgerrig efter at se resten af den standard.