Hvad er Reglerne for tilladelse til lyddæmper og natsigte?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Sila0079
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Hvad er Reglerne for tilladelse til lyddæmper og natsigte?

Indlæg af Sila0079 » 2. mar 2021, 20:57

2 forskellige ting, som jeg håber nogle vil skære ud i pap for mig kort og præcist

1. Jeg har fået brev fra politiet om at tilladelsen til min første lyddæmper snart udløber. Men de kræver jo ikke længere særskilt tilladelse, så skal jeg gøre noget, eller bare krølle papiret og smide det ud? Og hvad hvis jeg vil købe en lyddæmper til en anden af mine rifler på gul og gratis - er der så noget bestemt jeg skal huske at gøre?

2. Hvis jeg vil købe et natsigte, i første omgang til rotter, og siden til mårhund, igen på brugtmarkedet i Danmark. Er der så noget jeg skal gøre før jeg køber, hvis natsigtet ikke har været på tilladelse hos tidligere ejer, og i første omgang ikke skal bruges til mårhund?
Og hvad så senere, når det skal?
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 136 times
Been thanked: 278 times

Re: Regler for tilladelse til lyddæmper og natsigte

Indlæg af Raptor357 » 2. mar 2021, 21:04

1, det er et gæt, jeg går ud fra at du skal at du skal anmelde den som var den ny indkøbt.

2, du skal søge tilladelse til det du vil bruge den til. Uanset hvordan der er/ikke er registreret i dag.
Jeg valgte ikke at købe en der var uregistreret, det var ganske enkelt for dumt det sælgeren havde gjort med butikken den var købt i. Rail til lygte var fjernet, så var det jo ikke længere et tilladelses krævende sigte :wall:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 78 times
Been thanked: 747 times

Indlæg af Flugteren » 2. mar 2021, 21:11

Raptor357 skrev:
2. mar 2021, 21:04
1, det er et gæt, jeg går ud fra at du skal at du skal anmelde den som var den ny indkøbt.

2, du skal søge tilladelse til det du vil bruge den til. Uanset hvordan der er/ikke er registreret i dag.
Jeg valgte ikke at købe en der var uregistreret, det var ganske enkelt for dumt det sælgeren havde gjort med butikken den var købt i. Rail til lygte var fjernet, så var det jo ikke længere et tilladelses krævende sigte :wall:
Men man kan jo ikke anmelde dæmpere, man køber dem, fremviser riffeltilladelse og tager den hjem. Nothing more.

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 11 times

Indlæg af SKS » 2. mar 2021, 21:19

Du får ikke tilladelse til natsigte til rotter, det er kommunerne der er myndighed for al rottebekæmpelse, natsigte er til regulering af mårhund og vaskebjørn eller jagt i udlandet.
Så hvis du vil have et natsigte, så søg til mårhund.
Quando Omni Flunkus Moritati

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 2. mar 2021, 21:20

Flugteren skrev:
2. mar 2021, 21:11
Raptor357 skrev:
2. mar 2021, 21:04

Men man kan jo ikke anmelde dæmpere, man køber dem, fremviser riffeltilladelse og tager den hjem. Nothing more.
Imponerende, de var nok så farlige for 6-7 år siden
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sila0079
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Sila0079 » 2. mar 2021, 22:14

SKS skrev:
2. mar 2021, 21:19
Du får ikke tilladelse til natsigte til rotter, det er kommunerne der er myndighed for al rottebekæmpelse, natsigte er til regulering af mårhund og vaskebjørn eller jagt i udlandet.
Skal jeg så have søgt til jagt i udlandet, eller kan jeg bare købe den nu, og så søge om tilladelse til mårhund når jeg har fået sigtet i hænde?
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 3. mar 2021, 00:02

Sila0079 skrev:
2. mar 2021, 22:14
SKS skrev:
Skal jeg så have søgt til jagt i udlandet, eller kan jeg bare købe den nu, og så søge om tilladelse til mårhund når jeg har fået sigtet i hænde?
Du skal have tilladelse før du får den, det er og bliver et elektronisk sigte til et skydevåben.

Sila0079
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Sila0079 » 3. mar 2021, 08:51

Der er tale om et frontmonteret clip-on, hvis det gør nogen som helst forskel?
George Orwell

Jordan Peterson

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 3. mar 2021, 09:13

SKS skrev:
Du har både pligt og ret til rottebekæmpelse på egen matrikel.

Det du refererer til er kommerciel rottebekæmpelse og rottebekæmpelse på andre matrikler end din egen.

Peter

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 13 times
Been thanked: 53 times

Indlæg af Cp-Medic » 3. mar 2021, 14:35

Sila0079 skrev:
3. mar 2021, 08:51
Der er tale om et frontmonteret clip-on, hvis det gør nogen som helst forskel?
det gør det ikke

181Bambam
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestsjælland
Been thanked: 4 times

Indlæg af 181Bambam » 3. mar 2021, 23:27

Mht til din lyddæmper.
Jeg fik også et brev om at min tilladelse var ved at udløbe. Jeg ringede til PAC og spurgte hvad jeg skulle gøre. Den rare dame slettede den med det samme i deres systemer og de andre jeg har blev slettet i samme ombæring.

GoldLuck
Banned
Banned
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Syddjurs
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af GoldLuck » 4. mar 2021, 23:42

Ak.. Ak.. Der er sgu så mange regler i DK efterhånden at man ville blive tovlig i hovedet hvis man skulle holde styr på dem alle. Så hvis man har et sigte til jagt i udlandet så kan det samme sigte altså ikke anvendes til Mårhunde i DK? Har så sent som i dag, besøgt den lokale våbenhandler hernede. Der står AK-47, AR-15, AR-10 frit fremme, Kriss Victor hænger på væggene sammen med SMG kloner. En ganske alm. tilladelse giver tilladelse til alt i butikken udover pistoler.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 400 times
Been thanked: 945 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 5. mar 2021, 06:44

GoldLuck skrev:
4. mar 2021, 23:42
Ak.. Ak.. Der er sgu så mange regler i DK efterhånden at man ville blive tovlig i hovedet hvis man skulle holde styr på dem alle. Så hvis man har et sigte til jagt i udlandet så kan det samme sigte altså ikke anvendes til Mårhunde i DK?
Jo, det må det gerne.

Man skal kun angive formål (ud over jagt, som der krydses af i ansøgningen) hvis man bliver bedt om en partshøring.
Den bliver man kun bedt om hvis ens ansøgning er ud over det sædvanlige.

Har man jagttegn og ansøger om natsigte, får man tilladelsen uden yderligere ståhej og samme sigte må bruges til alt det er lovligt til.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 5. mar 2021, 09:07

GoldLuck skrev:
Ak.. Ak.. Der er sgu så mange regler i DK efterhånden at man ville blive tovlig i hovedet hvis man skulle holde styr på dem alle. Så hvis man har et sigte til jagt i udlandet så kan det samme sigte altså ikke anvendes til Mårhunde i DK? Har så sent som i dag, besøgt den lokale våbenhandler hernede. Der står AK-47, AR-15, AR-10 frit fremme, Kriss Victor hænger på væggene sammen med SMG kloner. En ganske alm. tilladelse giver tilladelse til alt i butikken udover pistoler.
nej en ganske almindelig tilladelse giver ikke tilladelse til "alt i butikken udover pistoler" faktisk er det kun 1 af de 3 rifler du nævner der gives tilladelse til.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 5. mar 2021, 09:08

Cp-Medic skrev:
5. mar 2021, 09:07
GoldLuck skrev:
nej en ganske almindelig tilladelse giver ikke tilladelse til "alt i butikken udover pistoler" faktisk er det kun 1 af de 4 rifler du nævner der gives tilladelse til.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 214 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 5. mar 2021, 09:15

Forvent at GuldLykke er bosat udenfor DK og det derfor ikke er dansk våbenlovgivning der er gældende. Det ville være befordrende for debatten, hvis GuldLykke ville oplyse hvor forholdene er således.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times

Indlæg af PSindrup » 5. mar 2021, 09:41

C-X skrev:
5. mar 2021, 09:15
Forvent at GuldLykke er bosat udenfor DK og det derfor ikke er dansk våbenlovgivning der er gældende. Det ville være befordrende for debatten, hvis GuldLykke ville oplyse hvor forholdene er således.
Ja, "hernede" er næppe Syddjurs som står i profilen. :giggle:

Peter

kkjacc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, IPSC, skydning
Has thanked: 1 time

Indlæg af kkjacc » 14. mar 2021, 09:44

181Bambam skrev:
3. mar 2021, 23:27
Mht til din lyddæmper.
Jeg fik også et brev om at min tilladelse var ved at udløbe. Jeg ringede til PAC og spurgte hvad jeg skulle gøre. Den rare dame slettede den med det samme i deres systemer og de andre jeg har blev slettet i samme ombæring.
Så blev det min tur til at få en påmindelse om fornyelse af tilladelsen til lyddæmper. Nu er spørgsmålet så om jeg skal bruge en times tid på at hænge i køen på telefonen for at få den annuleret eller om jeg bare kan rive den over. Sagde den rare dame noget om det?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 14. mar 2021, 12:03

kkjacc skrev:
14. mar 2021, 09:44
181Bambam skrev:
Mht til din lyddæmper.
Så blev det min tur til at få en påmindelse om fornyelse af tilladelsen til lyddæmper. Nu er spørgsmålet så om jeg skal bruge en times tid på at hænge i køen på telefonen for at få den annuleret eller om jeg bare kan rive den over. Sagde den rare dame noget om det?
Skriv dem en mail via eboks. Så kan du dokumentere du har prøvet at hive dem ud af deres vildfarelse. Og tidsforbruget er minimalt.
/bofh
Hanlons razor

R2D2
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistolskydning

Indlæg af R2D2 » 29. jun 2021, 23:23

kkjacc skrev:
14. mar 2021, 09:44
181Bambam skrev:
Mht til din lyddæmper.

Jeg tror stadig at du skal få dem slettet. Jeg ringede og fik mine slettet. Det gik glat.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times

Indlæg af Rigsby » 5. jul 2021, 08:11

Der findes en "klikboks" som siger ophør eller slet eller sådan noget i den retning når du fornyer din dæmpertilladelse.

Den klikker du på og beholder dæmperen da du ikke behøver særskilt tilladelse længere hvis bare du har en riffeltilladelse.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 10. dec 2024, 12:34

Bofhenator skrev:
5. mar 2021, 06:44
GoldLuck skrev:
Ak.. Ak.. Der er sgu så mange regler i DK efterhånden at man ville blive tovlig i hovedet hvis man skulle holde styr på dem alle. Så hvis man har et sigte til jagt i udlandet så kan det samme sigte altså ikke anvendes til Mårhunde i DK?
Jo, det må det gerne.

Man skal kun angive formål (ud over jagt, som der krydses af i ansøgningen) hvis man bliver bedt om en partshøring.

Har man jagttegn og ansøger om natsigte, får man tilladelsen uden yderligere ståhej og samme sigte må bruges til alt det er lovligt til.
Det er der stor uenighed i rottegruppen, jeg troede også det forholdte sig sådan men alle dem med R1 (rotte certificering) siger det koster tegn og tilladelse hvis sigtet anvendes til nogetsom helst andet end de vilkår det er udstedt til. Jeg troede kun at det var fordi de var kommercielle rottebekæmpere men det ser desværre ud til at de har ret for på min tilladelse står der "vilkår : jagt i udlandet

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 10. dec 2024, 16:12

Cp-Medic skrev:
10. dec 2024, 12:34
Bofhenator skrev:
GoldLuck skrev:
Jo, det må det gerne.

Det er der stor uenighed i rottegruppen, jeg troede også det forholdte sig sådan men alle dem med R1 (rotte certificering) siger det koster tegn og tilladelse hvis sigtet anvendes til nogetsom helst andet end de vilkår det er udstedt til. Jeg troede kun at det var fordi de var kommercielle rottebekæmpere men det ser desværre ud til at de har ret for på min tilladelse står der "vilkår : jagt i udlandet
Men lysforstærkende sigte må gerne bruges til feks regulering af mårhund herhjemme. Jeg kan ikke huske hvornår det blev lavet om, men måske din tilladelse er fra før det blev tilladt? For det er et faktum et lysforstærkende sigtemidler må benyttes til regulering af invasive arter jvf:

https://www.jaegerforbundet.dk/vildt-og ... egulering/

Bekendtgørelse om vildtskader:
Stk. 5. Ved regulering af mårhund og vaskebjørn på anlagte foderpladser kan elektronisk lysforstærkende sigtemidler anvendes på riflede våben. Termiske sigtemidler må ikke anvendes.
Det er jo i den grad IKKE kun jagt i udlandet.

Så kunne det give mening at spørge PAC feks.

"Må mit natsigte bruges til regulering i Danmark af feks mårhund, selvom formuleringen på min tilladelse er:"blablabla" venlig hilsen"

Hvis de siger ja til den må bruges til regulering af FEKS mårhund, så er rotter vel også en mulighed?
/bofh
Hanlons razor

Tux
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt, landbrug
Geografisk sted: Himmerland

Re: Hvad er Reglerne for tilladelse til lyddæmper og natsigte?

Indlæg af Tux » 10. dec 2024, 19:12

I Maj fik jeg en tilladelse til en natkikkert der står.
Tilladelsen gælder for nedenstående våben med anvendelse til regulering af mårhunde og
vaskebjørne på foderplads..
De øvrige regler, som gælder for denne tilladelse, kan du læse under afsnittet med regler.
Her er afsnittet med regler.
Du skal bemærke følgende regler
Tilladelsen følger den til enhver tid gældende lovgivning, hvilket vil sige, at der i dag bl.a.
gælder disse regler:

Ved regulering af mårhund og vaskebjørn på anlagte foderpladser må sigtemidlet kun
anvendes på riflede våben.

Tilladelsen gælder til at erhverve, besidde, bære og anvende et optisk elektronisk
sigtemiddel.

Anvendelse af sigtemidlet til regulering skal ske i overensstemmelse med reglerne i
jagtlovgivningen, herunder bl.a. vildtskadebekendtgørelsen.

Bortkomst af våben/våbendele, ammunition og tilladelse hertil skal anmeldes til politiet.

Når våbnet/våbendelen bæres skal våbentilladelse og billed-Idkort medbringes og på
forlangende forevises for politiet.

Overdragelse må kun ske til person med gyldig tilladelse til våbnet/våbendelen.

Tilladelsen er personlig og kan til enhver tid tilbagekaldes.

Tilladelsen omfatter kun den anvendelse, der er oplyst ovenfor.

Våben/våbendele og ammunition skal opbevares i overensstemmelse med reglerne i
våbenbekendtgørelsen.
Især næstsidste linje hvor der står "Tilladelsen omfatter kun den anvendelse, der er oplyst ovenfor." Det opfatter jeg som jeg kun må "Tilladelsen gælder for nedenstående våben med anvendelse til regulering af mårhunde og vaskebjørne på foderplads."

Nu det så også kun det den bliver brugt til. Men hvis jeg vil bruge den til jagt skal jeg jo så søge en ny tilladelse til netop det.

Men vi enige om det er helt tosset at det er så firkantet. :grimasse:

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 15. dec 2024, 12:40

Bofhenator skrev:
10. dec 2024, 16:12
Cp-Medic skrev:
10. dec 2024, 12:34
Bofhenator skrev:
GoldLuck skrev:
Jo, det må det gerne.

Men lysforstærkende sigte må gerne bruges til feks regulering af mårhund herhjemme. Jeg kan ikke huske hvornår det blev lavet om, men måske din tilladelse er fra før det blev tilladt? For det er et faktum et lysforstærkende sigtemidler må benyttes til regulering af invasive arter jvf:

https://www.jaegerforbundet.dk/vildt-og ... egulering/

Bekendtgørelse om vildtskader:
Stk. 5. Ved regulering af mårhund og vaskebjørn på anlagte foderpladser kan elektronisk lysforstærkende sigtemidler anvendes på riflede våben. Termiske sigtemidler må ikke anvendes.
Det er jo i den grad IKKE kun jagt i udlandet.

Så kunne det give mening at spørge PAC feks.

"Må mit natsigte bruges til regulering i Danmark af feks mårhund, selvom formuleringen på min tilladelse er:"blablabla" venlig hilsen"

Hvis de siger ja til den må bruges til regulering af FEKS mårhund, så er rotter vel også en mulighed?
Min er til jagt i udlandet så som formuleringen er må jeg åbenbart ikke nappe en rotte i hønsegården med den. Det var bare først en problemstilling jeg blev opmærksom på efter jeg så folk i rottegruppen skrive det.
Så må jeg jo bare ansøge om endnu et sigte magen til:/

Besvar