Evaluering viser, at peberspray i højere grad benyttes af kriminelle og kun sjældent som værn mod røveri og overfald, fastslår Justitsministeriet.
Det skal igen være forbudt for alle andre end særligt truede danskere at købe og anvende peberspray.
Peberspray forbudt fra 2021..??
- Theredmist
- Silver Member
- Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 13 times
Peberspray forbudt fra 2021..??
https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-10- ... Ko1yi4EAeY
Senest rettet af Refraktorius 2. okt 2020, 10:40, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Tråd opryddet, citat indsat
Begrundelse: Tråd opryddet, citat indsat
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Re: Peberspray forbudt fra 2021..??
Gad vide hvor mange danskere der kommer på kant med våbenloven fordi de ikke lige har fanget regeringens seneste kursændring på området?
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning med pistol
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 12 times
Bliver der mon så frit lejde til at aflevere de dåser folk har købt? Og i så fald, så kunne det være interessant at se, hvor mange dåser der blev afleveret, samtidig med et overslag fra våbenhandlerne over hvor mange der er solgt i Danmark. Der skal nok være en del husstande som ikke får afleveret, og som så pludselig bliver kriminelle...
Senest rettet af PBP 2. okt 2020, 12:11, rettet i alt 1 gang.
- Ledsmoke
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Vonge
- Has thanked: 3 times
I det mindste lader det til at være baseret på en form for fakta. Som jeg lige husker det er antallet af sager hvor folk er blevet overfaldet med dem steget med omkring tusinde sager om året siden det blev tilgængelig i fri handel. Og jeg mindes ikke at have set nogen sager hvor de er brugt som selvforsvar.
Før lovliggørelse blev de også brugt til overfald, men dengang kunne politiet da tage dem fra folk pga. de ikke var lovlige.
Nu kan jeg så se at de ligger op til at udsatte kan få lov at have dem. Ikke umiddelbart nogen indvendinger fra min side imod det her.
Før lovliggørelse blev de også brugt til overfald, men dengang kunne politiet da tage dem fra folk pga. de ikke var lovlige.
Nu kan jeg så se at de ligger op til at udsatte kan få lov at have dem. Ikke umiddelbart nogen indvendinger fra min side imod det her.
Mvh Ledsmoke
Et demokrati er kun så godt som de informationer der tilgår dets borgere.
Fakta : Loven gælder kun for dem der bliver fanget!
Et demokrati er kun så godt som de informationer der tilgår dets borgere.
Fakta : Loven gælder kun for dem der bliver fanget!
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Tråden opryddet med den store skovl. Læs venligst Elbæks udmærkede Emne: Tænk, tast, tal – værd at overveje før du poster
Undlad også venligst indlæg der alene består af et eksternt link.
Er det værd at henvende sig til 14193 brugere for, så er det også indsatsen værd at skrive lidt tekst.
Undlad også venligst indlæg der alene består af et eksternt link.
Er det værd at henvende sig til 14193 brugere for, så er det også indsatsen værd at skrive lidt tekst.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Som vi også diskuterede dengang de blev lovlige, var det IMHO primært et politisk PR-stunt, og det var meget lidt sandsynligt at det ville være et nævneværdigt antal ofre til nytte, simpelthen fordi sandsynligheden for at blive overfaldet i hjemmet reelt er ganske lille og sandsynligheden for at man når at se angrebet komme og være klar til at modgå det, er ca lige så lille.
Det eneste positive er at vådeskud, folk der får ram på naboen eller postbuddet eller børn der finder den, som regel ikke vil have dødelig udgang.
Det eneste positive er at vådeskud, folk der får ram på naboen eller postbuddet eller børn der finder den, som regel ikke vil have dødelig udgang.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hov ... ger-salgetStørstedelen af de peberspray, der er blevet solgt, er blevet brugt som angrebsvåben.
...
siger Kristian Heegaard.
Hvis der er solgt 200.000 dåser peberspray, så er der ifølge Kristian Hegaard udført MINDST 100.000 overfald (jeg ved ikke hvor mange dåser der er solgt, 200.000 er måske helt ved siden både den ene og den anden retning), men for pokker udsagnet er tåbeligt.
Enten lyver han bevidst, det tvivler jeg nu på, jeg forestiller mig han mener at størstedelen af de peberspray der er blevet brugt mod andre mennesker er blevet brugt som angrebsvåben, han er bare ikke i stand til at formulere sig ordentligt?
Hanlon's razor?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Silver Member
- Interesser: jagt og natur
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 34 times
Jeg kan ikke lige finde de tal i artiklen. Men fra faktaboksen:
Til gengæld, så har der været en, EN, sag hvor peberspray er abvent til selvforsvar. EN.
Jeg kan ikke få øje på behovet. Det er derimod nærliggende at antage at, i hvert fald en del af stegningen, skyldes lovliggørelsen og dermed nemmere afgang til peberspray.
Det forstår jeg sådan at, inden peberspray blev lovlig, var der næsten 900 afgørelser hvor peberspray er brugt/indgår ulovlig. Det tal er efter lovliggørelsen steget til 1660. Alle de pebersprays kan jo være erhvervet ulovligt, det fremgår ikke. Så om det er lovliggørelsen der er skyld i stigninge er uvist.Siden pebersprayordningen trådte i kraft, har der været næsten dobbelt så mange fældende afgørelser, hvor en peberspray har indgået i den anmeldte handling. Det samlede antal afgørelse med peberspray er steget fra 893 tilfælde i 2018 til 1.660 i 2019.
Den 28. januar 2020 havde rigspolitiet kun kendskab til én sag, hvor peberspray blev brugt til selvforsvar i forbindelse med et røveri.
Til gengæld, så har der været en, EN, sag hvor peberspray er abvent til selvforsvar. EN.
Jeg kan ikke få øje på behovet. Det er derimod nærliggende at antage at, i hvert fald en del af stegningen, skyldes lovliggørelsen og dermed nemmere afgang til peberspray.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Peberspray er også et lidt underligt aggregat til selvforsvar. Det fungerer bedre som værktøj til at håndtere problematiske elementer. Til selvforsvar bør man have noget der sikrer effekt i målet, en pistol eksempelvis. Men spray er vel bedre end ingenting, må være tanken?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
I disse tider hvor man selv skal registrere hvis man er indehaver af en PC eller ballistisk vest. Så er det da imponerende at man ligefrem har kunne få lov at få noget til aktivt selvforsvar. Når nu det skal være så bøvlet selv at have passive genstandeSenserazer skrev: ↑16. okt 2020, 12:49Peberspray er også et lidt underligt aggregat til selvforsvar. Det fungerer bedre som værktøj til at håndtere problematiske elementer. Til selvforsvar bør man have noget der sikrer effekt i målet, en pistol eksempelvis. Men spray er vel bedre end ingenting, må være tanken?

-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
En ting som politikerne totalt overser er psykologien i at have en peberspray I hjemmet. Tanken om at man "kan gøre noget". Det fremgår jo, af gode grunde, ikke af nogen statistik.
Jeg har selv oplevet at den samme bil kørte ind i vores indkørsel to gange med kort mellemrum kl 3 om natten. Og her ude på bøhlandet hvor vi bor er sandsynligheden for at de var "kørt forkert" relativ lille.
Jeg skal gerne erkende at jeg havde "fingeren på aftrækkeren" på min lovligt indkøbte peperspray og at det gav mig følelsen af en vis form for tryghed.
Min oplevelse indgår ikke i politikernes overvejelser ...
Peter
Jeg har selv oplevet at den samme bil kørte ind i vores indkørsel to gange med kort mellemrum kl 3 om natten. Og her ude på bøhlandet hvor vi bor er sandsynligheden for at de var "kørt forkert" relativ lille.
Jeg skal gerne erkende at jeg havde "fingeren på aftrækkeren" på min lovligt indkøbte peperspray og at det gav mig følelsen af en vis form for tryghed.
Peter
Senest rettet af PSindrup 16. okt 2020, 18:28, rettet i alt 1 gang.
- Marius
- Moderator
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Hvis der har været en stigning i ulovlig anvendelse af peberspray, hvor besøgende gasses og overfaldes af husejere på matriklen, så er det klart at man må se på om den nuværende lovgivning er hensigtsmæssig.
Hvis det istedet forholder sig således, at folk overfaldes med peberspray på gader og veje, så er den del allerede omfattet af gældende lovgivning og en fjernelse af lovlig peberspray til forsvar i hjemmet vil ikke ændre på dette.
Hvis det istedet forholder sig således, at folk overfaldes med peberspray på gader og veje, så er den del allerede omfattet af gældende lovgivning og en fjernelse af lovlig peberspray til forsvar i hjemmet vil ikke ændre på dette.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Men for fanden Marius, så snakker du jo om fakta og logiske slutninger, den slags gør man ikke i politisk.Marius skrev: ↑16. okt 2020, 13:17Hvis der har været en stigning i ulovlig anvendelse af peberspray, hvor besøgende gasses og overfaldes af husejere på matriklen, så er det klart at man må se på om den nuværende lovgivning er hensigtsmæssig.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Det har jeg skrevet i tråden en gang, det blev dog bortmodereret.Marius skrev: ↑16. okt 2020, 13:17Hvis der har været en stigning i ulovlig anvendelse af peberspray, hvor besøgende gasses og overfaldes af husejere på matriklen, så er det klart at man må se på om den nuværende lovgivning er hensigtsmæssig.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Marius
- Moderator
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Det er sådan, at hvis jeg ser et særligt begavet indlæg, så sletter jeg det og poster det senere som mit eget udsagn.Bofhenator skrev: ↑16. okt 2020, 13:53Det har jeg skrevet i tråden en gang, det blev dog bortmodereret.
Nej det er gas, jeg har ikke set dit indlæg eller årsagen til sletning

Men det er set før, at hvis vi har brugt en større kratrydder, så kan der en gang imellem ryge lidt med i købet

"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Mhuhaha, det er god spas ;-)Marius skrev: ↑16. okt 2020, 15:39Det er sådan, at hvis jeg ser et særligt begavet indlæg, så sletter jeg det og poster det senere som mit eget udsagn.Bofhenator skrev: ↑16. okt 2020, 13:53Det har jeg skrevet i tråden en gang, det blev dog bortmodereret.
Nej det er gas, jeg har ikke set dit indlæg eller årsagen til sletning![]()
Det var det der skete...Men det er set før, at hvis vi har brugt en større kratrydder, så kan der en gang imellem ryge lidt med i købet![]()
Men det er en væsentlig pointe.
Det er allerede ulovligt at have en peberspray med sig rundt, de ulovligheder der er begået med peberspray er næppe begået hjemme hos folk.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Vi forhandler ikke peberspray i butikken. Men, efter det blev annonceret at man påtænker at gøre dem ulovlige igen, er forespørgslerne fra kunder steget fra måske én hver fjortende dag, til en til to hver dag. Selv da de lige var blevet lovliggjort, oplevede vi ikke nær denne interesse.
Der er tale om helt almindelige voksne mennesker - og sådan har det været fra dag ét. Jeg kan måske huske en eller to forespørgsler, som kom fra individer som man kunne mistænke for at være blandt politiets faste kunder. Blandt de forespørgsler vi har modtaget her på det sidste, har denne lille gruppe slet ikke været repræsenteret. Man skulle næsten tro at de kriminelle miljøer har andre adgange til pebersprays end at købe dem i danske butikker
Enkelte af de som spørger nu er fuldstændig klare i spyttet; de vil sikre sig en peberspray, før de bliver gjort ulovlige igen. Igen; vi taler om helt almindelige voksne mennesker, ikke suspekte typer.
Jeg forudser at hvis der indføres et forbud, så kommer der til at være et markant misforhold mellem hvad der er blevet solgt mens pebersprays har været lovlige - og hvad der rent faktisk bliver indleveret.
Jeg har personligt, som våbenejer med mere end bare mit gode navn at tabe, en klar intention om at indlevere mine pebersprays ifald de bliver ulovlige. Men, jeg kan godt forstå hvis f.eks. mine gamle forældre ser ganske anderledes på det.
Der er tale om helt almindelige voksne mennesker - og sådan har det været fra dag ét. Jeg kan måske huske en eller to forespørgsler, som kom fra individer som man kunne mistænke for at være blandt politiets faste kunder. Blandt de forespørgsler vi har modtaget her på det sidste, har denne lille gruppe slet ikke været repræsenteret. Man skulle næsten tro at de kriminelle miljøer har andre adgange til pebersprays end at købe dem i danske butikker

Enkelte af de som spørger nu er fuldstændig klare i spyttet; de vil sikre sig en peberspray, før de bliver gjort ulovlige igen. Igen; vi taler om helt almindelige voksne mennesker, ikke suspekte typer.
Jeg forudser at hvis der indføres et forbud, så kommer der til at være et markant misforhold mellem hvad der er blevet solgt mens pebersprays har været lovlige - og hvad der rent faktisk bliver indleveret.
Jeg har personligt, som våbenejer med mere end bare mit gode navn at tabe, en klar intention om at indlevere mine pebersprays ifald de bliver ulovlige. Men, jeg kan godt forstå hvis f.eks. mine gamle forældre ser ganske anderledes på det.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, Flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 29 times
altså helt ærligt, kan vi ikke bare tage ved lære fra sverige og gøre det ulovligt at være kriminel??
Faktisk er det så godt, at vi slet ikke behøver noget selvforsvar overhovedet, for det er jo kriminelt at være kriminel, og så er den skid jo slået.
selvfølgelig skal det her nok blive ulovligt, tænk hvis folk selv bestemte hvilke ting de ville have i deres hus. Kriminelle vil 100% sikkert respektere at de fordi de ikke lovligt kan købe pebersprays i butikkerne, må de heller ikke bruge dem på deres ofre. Sådan fungerer det jo altid.Faktisk er det så godt, at vi slet ikke behøver noget selvforsvar overhovedet, for det er jo kriminelt at være kriminel, og så er den skid jo slået.
-
- Bronze Member
- Interesser: Pistol / IPSC
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. Dk.
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 12 times
Tja. Så kan vores regering jo lige benytte lejligheden til at forbyde knivstikkeri og at skyde andre også.
Det sker hvis noget oftere end brug af peberspray.
Det sker hvis noget oftere end brug af peberspray.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Kriminaliteten og de kriminelle vil næste altid være et par skridt foran politiet og lovgiverne. Man kan ikke bryde den “ligning.
I de såkaldte ‘home invasions’ planlægger forbryderne deres handling mod beboere som er uforberedte. Forbryderne har overraskelsens element på deres side. Samtidig har forbryderne også rettigheder(staten beskytter dem) selv i deres ugerning og færd.
Den Kamp mod overmagt og overgreb har borgere tabt på forhånd. Det passer forbryderne og staten rigtigt godt.
I de såkaldte ‘home invasions’ planlægger forbryderne deres handling mod beboere som er uforberedte. Forbryderne har overraskelsens element på deres side. Samtidig har forbryderne også rettigheder(staten beskytter dem) selv i deres ugerning og færd.
Den Kamp mod overmagt og overgreb har borgere tabt på forhånd. Det passer forbryderne og staten rigtigt godt.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Det er lige præcist en meget vigtig pointe Peter. Der er en enorm forskel på risiko og frygt. Når man regner på risikoen for et hjemmerøveri, er der ingen grund til at nogen har peberspray. Men det er stadig et faktum, at mange mennesker frygter et hjemmerøveri, og føler sig mere trygge ved at have en peberspray hjemme, fordi de så ikke står helt forsvarsløse "hvis det skulle ske".PSindrup skrev: ↑16. okt 2020, 13:09En ting som politikerne totalt overser er psykologien i at have en peberspray I hjemmet. Tanken om at man "kan gøre noget". Det fremgår jo, af gode grunde, ikke af nogen statistik.
Peter
Er der nogen der har set om der bliver en form for overgangsordning? F.eks. om det bare bliver ulovligt at sælge og købe, men de der har kan beholde??
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
Jeg er fuldstændig enig i den betragtning om at et sammenfald af fakta og logik sjældendt er noget man benytter sig af i (Dansk) politik.Senserazer skrev: ↑16. okt 2020, 13:43Men for fanden Marius, så snakker du jo om fakta og logiske slutninger, den slags gør man ikke i politisk.Marius skrev: ↑16. okt 2020, 13:17Hvis der har været en stigning i ulovlig anvendelse af peberspray, hvor besøgende gasses og overfaldes af husejere på matriklen, så er det klart at man må se på om den nuværende lovgivning er hensigtsmæssig.
Når det så er sagt så kan jeg ikke erindre at jeg har læst noget som helst i den skrevne presse om de 1660 tilfælde hvor en pebberspray skulle være blevet benyttet ulovligt, jeg tror personligt at de 1660 tilfælde dækker over f.eks. visitation eller lignende hvor pebberspray er blevet fundet f.eks. i nattelivet, i biler, i både og måske lige under halen på familiens hund, jeg tror simpelthen ikke på 1660 tilfælde hvor pebberspray er BLEVET BENYTTET ulovligt.
Hvis det modsatte skulle være tilfældet og jeg bare har overset de 1660 tilfælde i aviserne så hører jeg gerne om det!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 106 times
Så er vi to. Det forekommer ret usandsynligt, at det ikke var blevet præsenteret i medierne såfremt tilfældet.Rigsby skrev: ↑17. okt 2020, 13:49Jeg er fuldstændig enig i den betragtning om at et sammenfald af fakta og logik sjældendt er noget man benytter sig af i (Dansk) politik.Senserazer skrev: ↑16. okt 2020, 13:43Men for fanden Marius, så snakker du jo om fakta og logiske slutninger, den slags gør man ikke i politisk.Marius skrev: ↑16. okt 2020, 13:17Hvis der har været en stigning i ulovlig anvendelse af peberspray, hvor besøgende gasses og overfaldes af husejere på matriklen, så er det klart at man må se på om den nuværende lovgivning er hensigtsmæssig.
Når det så er sagt så kan jeg ikke erindre at jeg har læst noget som helst i den skrevne presse om de 1660 tilfælde hvor en pebberspray skulle være blevet benyttet ulovligt, jeg tror personligt at de 1660 tilfælde dækker over f.eks. visitation eller lignende hvor pebberspray er blevet fundet f.eks. i nattelivet, i biler, i både og måske lige under halen på familiens hund, jeg tror simpelthen ikke på 1660 tilfælde hvor pebberspray er BLEVET BENYTTET ulovligt.
Hvis det modsatte skulle være tilfældet og jeg bare har overset de 1660 tilfælde i aviserne så hører jeg gerne om det!
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
For god ordens skyld vil jeg gerne understrege at jeg ikke, som i aldrig, går og bekymrer mig for hjemmerøveri og vores sikkerhed i hjemmet.Lassescout skrev: ↑17. okt 2020, 09:21Det er lige præcist en meget vigtig pointe Peter. Der er en enorm forskel på risiko og frygt. Når man regner på risikoen for et hjemmerøveri, er der ingen grund til at nogen har peberspray. Men det er stadig et faktum, at mange mennesker frygter et hjemmerøveri, og føler sig mere trygge ved at have en peberspray hjemme, fordi de så ikke står helt forsvarsløse "hvis det skulle ske".PSindrup skrev: ↑16. okt 2020, 13:09En ting som politikerne totalt overser er psykologien i at have en peberspray I hjemmet. Tanken om at man "kan gøre noget". Det fremgår jo, af gode grunde, ikke af nogen statistik.
Peter
Er der nogen der har set om der bliver en form for overgangsordning? F.eks. om det bare bliver ulovligt at sælge og købe, men de der har kan beholde??
Men denne ene gang hvor jeg tænkte "det her, det er sgu for underligt" var det dejligt at have en peberspray indenfor rækkevidde og vide at jeg ikke ville blive straffet hvis jeg fandt anledning til at benytte den.
Peter
-
- Newbie
- Interesser: Pistol og Riffel Skydning
- Geografisk sted: Solrød
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 19 times
Nu har jeg set en del artikler omkring ulovliggørelse af peberspray.
De bliver ved med at sige at der har været 1.660 sager med peberspray, men glemmer at skrive at 1.325 af sagerne var ulovlig import og ikke vold.
Det skønnes at være 80-110 sager angående ulovlig anvendelse af peberspray.
Derudover har det ikke været muligt at lave en ordentlig undersøgelse da det ikke har været muligt at hente oplysningerne i POLSAS. så det er bare et skøn fra div politikredse, hvilket man kan læse i undersøgelsen.
Der har også været 9 sager hvor rigspolitiet umiddelbart kan karakterisere det som selvforsvar.
Sag 1
vedrører nabostridigheder, hvor den ene nabo havde et tilhold mod
den anden nabo. Den nabo, der havde et tilhold, gik hjem, da den anden nabo
fremviste en peberspray. Pebersprayen blev således kun fremvist og ikke
udløst.
Sag 2
vedrører forsøg på røveri, hvor forurettede forklarede, at han havde
en forudgående aftale med en gammel bekendt (mistænkte) om at købe en
11
PC af ham. Mistænkte kom som aftalt hjem til forurettede sammen med en
anden uidentificeret person, som trak en stor køkkenkniv mod forurettede,
mens mistænkte sagde, at forurettede bare skulle give ham pengene, så var
de smuttet igen. Der opstod slåskamp, og forurettede, der befandt sig i en
opgang, hvor mistænkte og den anden person prøvede at komme ind, for-
søgte at sprøjte peberspray ud gennem døråbningen og blev i den forbindelse
selv udsat for peberspray. Det er uvist, om mistænkte og den anden person
blev ramt af pebersprayen.
Sag 3
vedrører tre personer, som indfandt sig i forurettedes kolonihave un-
der påskud af, at forurettede engang havde stjålet noget fra en af de tre per-
soners søn. De tre personer kastede flere ting efter forurettede, som blev
ramt i hovedet. Forurettede forklarede, at han sprøjtede med en peberspray
i retning af de tre personer, hvorefter de forlod stedet.
Sag 4
vedrører en kvinde, der havde brugt en peberspray mod sin ekskæreste
for at få ham til at forlade hendes bopæl. Begge personer blev afhørt til sa-
gen, men ingen af parterne ønskede at anmelde vold.
Sag 5
vedrører husspektakler i hjemmet, hvor en kvinde anvendte en peber-
spray mod sin mand, der var gået amok.
Sag 6 og sag 7
vedrører situationer, hvor en ekskæreste indfandt sig i en
kvindes hjem og udøvede vold. Her anvendte kvinderne peberspray mod
ekskæresten.
Sag 8
vedrører en konflikt om samvær med et fællesbarn, hvor faderen til
barnet havde opsøgt moderen i hendes lejlighed, hvor der opstod et skæn-
deri, og hvor kvinden forklarede, at manden var opfarende i situationen og
havde taget fat i hendes ben og trukket hende ned fra sofaen, hvor hun havde
siddet ved siden af parrets datter, hvorefter hun havde anvendt peberspray.
Sag 9
vedrører et opgør i narkomiljøet, hvorunder der blev anvendt peber-
spray. Parternes indbyrdes relationer er uoplyst.
Undersøgelsen er interesant læsning.
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/ ... /index.htm
De bliver ved med at sige at der har været 1.660 sager med peberspray, men glemmer at skrive at 1.325 af sagerne var ulovlig import og ikke vold.
Det skønnes at være 80-110 sager angående ulovlig anvendelse af peberspray.
Derudover har det ikke været muligt at lave en ordentlig undersøgelse da det ikke har været muligt at hente oplysningerne i POLSAS. så det er bare et skøn fra div politikredse, hvilket man kan læse i undersøgelsen.
Der har også været 9 sager hvor rigspolitiet umiddelbart kan karakterisere det som selvforsvar.
Sag 1
vedrører nabostridigheder, hvor den ene nabo havde et tilhold mod
den anden nabo. Den nabo, der havde et tilhold, gik hjem, da den anden nabo
fremviste en peberspray. Pebersprayen blev således kun fremvist og ikke
udløst.
Sag 2
vedrører forsøg på røveri, hvor forurettede forklarede, at han havde
en forudgående aftale med en gammel bekendt (mistænkte) om at købe en
11
PC af ham. Mistænkte kom som aftalt hjem til forurettede sammen med en
anden uidentificeret person, som trak en stor køkkenkniv mod forurettede,
mens mistænkte sagde, at forurettede bare skulle give ham pengene, så var
de smuttet igen. Der opstod slåskamp, og forurettede, der befandt sig i en
opgang, hvor mistænkte og den anden person prøvede at komme ind, for-
søgte at sprøjte peberspray ud gennem døråbningen og blev i den forbindelse
selv udsat for peberspray. Det er uvist, om mistænkte og den anden person
blev ramt af pebersprayen.
Sag 3
vedrører tre personer, som indfandt sig i forurettedes kolonihave un-
der påskud af, at forurettede engang havde stjålet noget fra en af de tre per-
soners søn. De tre personer kastede flere ting efter forurettede, som blev
ramt i hovedet. Forurettede forklarede, at han sprøjtede med en peberspray
i retning af de tre personer, hvorefter de forlod stedet.
Sag 4
vedrører en kvinde, der havde brugt en peberspray mod sin ekskæreste
for at få ham til at forlade hendes bopæl. Begge personer blev afhørt til sa-
gen, men ingen af parterne ønskede at anmelde vold.
Sag 5
vedrører husspektakler i hjemmet, hvor en kvinde anvendte en peber-
spray mod sin mand, der var gået amok.
Sag 6 og sag 7
vedrører situationer, hvor en ekskæreste indfandt sig i en
kvindes hjem og udøvede vold. Her anvendte kvinderne peberspray mod
ekskæresten.
Sag 8
vedrører en konflikt om samvær med et fællesbarn, hvor faderen til
barnet havde opsøgt moderen i hendes lejlighed, hvor der opstod et skæn-
deri, og hvor kvinden forklarede, at manden var opfarende i situationen og
havde taget fat i hendes ben og trukket hende ned fra sofaen, hvor hun havde
siddet ved siden af parrets datter, hvorefter hun havde anvendt peberspray.
Sag 9
vedrører et opgør i narkomiljøet, hvorunder der blev anvendt peber-
spray. Parternes indbyrdes relationer er uoplyst.
Undersøgelsen er interesant læsning.
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/ ... /index.htm