Tage jagttegn med plettet straffeattest?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Buttmann
Newbie
Newbie
Interesser: Våben
Geografisk sted: Ishøj

Tage jagttegn med plettet straffeattest?

Indlæg af Buttmann » 12. aug 2020, 02:00

Spørgsmål angående jagttegn/våbenloven.

Jeg håber at der er nogle som kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

Jeg står og gerne vil tage et jagttegn, men er i den situation at jeg har en plettet straffeattest i et halvt år endnu.

Hvis man skal tage et jagttegn:

Det kan jeg forstå at alle og en hver kan tage det, da man ikke skal godkendes til noget, er det ikke korrekt eller har forstået noget forkert?

Våbenloven.

Hvis man skal have en våbentillaldelse skal man have en ren straffeattest og man skal vel vandelgodkendes? eller giver jagttegnet
automatisk tilladelse til dette? og polittiet kan vel nægte en dette tænker jeg.
Jeg er ikke intresseret i at dyrke sporten jagt (respekt for dem der gør det), da det ikke siger mig noget. Men er intresseret i at få tegnet til
at kunne købe de våben som har en høj kaliber til baneskydning, som f.eks til. 7,62 og op.

Er jeg helt ude i hampen eller blander jeg det sammen,

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Re: Tage jagttegn med plettet straffeattest?

Indlæg af BentxBetjent » 12. aug 2020, 05:36

Hvis du gerne vil skyde baneskydning, har du så meldt dig ind i en skytteforening?
Mht. jagttegn kan du følge undervisningen og tage prøven, men før du får jagttegnet ryger du igennem en vandelsgodkendelse og der kan en plettet straffeattest være en stopklods.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 12. aug 2020, 05:43

Ja det har du misforstået.
Jagttegn kræver vandelsgodkendelse, da det automatisk giver ret til erhvervelse af haglgeværer.

Du kan godt tage kurset og bestå prøverne, men du får ikke jagttegnet, hvis du ikke kan vandelsgodkendes.

Du kan heller ikke få tilladelse til, eller låne våben i en skytteforening uden vandelsgodkendelse.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 12. aug 2020, 09:06

Nu ved jeg ikke hvad du har på attesten, en plet betyder ikke nødvendigvis nej til jagttegn. Omvendt mener jeg ikke at den 'plet' forsvinder i politiets system, og dermed er ligegyldig for vandelsgodkendelse, men bare på den straffeattest man selv kan få udleveret? :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 12. aug 2020, 09:21

Senserazer skrev:
12. aug 2020, 09:06
Nu ved jeg ikke hvad du har på attesten, en plet betyder ikke nødvendigvis nej til jagttegn. Omvendt mener jeg ikke at den 'plet' forsvinder i politiets system, og dermed er ligegyldig for vandelsgodkendelse, men bare på den straffeattest man selv kan få udleveret? :???:
Helt korrekt. Vandelsgodkendelsen er det der tæller ift. jagttegn mv. Straffeattesten er i den forbindelse i princippet ligegyldig, men det er klart at ting på én straffeattest KAN påvirke vandelsgodkendelsen - men det kan også være af en grad at det aldrig ville have været et problem.

Til trådstarter: Du må simpelthen kontakte politiet og spørge dem.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CO » 12. aug 2020, 09:28

Det tvivler jeg på du kan få oplyst.

Tag jagttegnet og find ud af det.
Østbirk Pistolskytter og

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 12. aug 2020, 09:35

Det er lidt kompliceret, men jeg skal prøve på at forklare det enkelt :smile: .

Alle kan tilmelde sig jagttegnsundervisning og gå til jagtprøve, der er ingen udelukket på forhånd. Når du har bestået jagtprøven bliver du automatisk optaget i jagttegnsregistret. Jagttegnsregistret er en "bruttoliste" over alle de der opfylder de formelle krav til at kunne få jagttegn.

Men før udstedelse af jagttegn sender Naturstyrelsen jagttegnsregistret omkring politiet til vandelsgodkendelse, og det er her politiet kan nægte at vandelsgodkende dig, hvis de mener der ikke skal udstedes jagttegn. Du skriver ikke noget om, hvad du er straffet for, og det rager heller ikke mig, men det er ikke alt der medfører nægtet vandelsgodkendelse.

Du bliver stående i jagttegnsregistret i 10 år, så hvis du ikke får vandelsgodkendelsen i 2021, kan det meget vel tænkes at du får den i 2022. Det kan også tænkes at det halve år er gået når politiet skal vandelsgodkende for 2021, så du får godkendelsen med det samme. Under alle omstændigheder kan du sagtens gå i gang med jagttegnsundervisningen med det samme, det er ikke "spildt" at tage prøven, for du bliver som sagt stående i registret i 10 år efter prøven.

Først når du har fået udstedt jagttegn kan du købe en jagtriffel. Sjovt nok vil politiet køre en søgning i deres registre og vandelsgodkende dig igen før udstedelse af våbentilladelse. Og hvis du efter et halvt år sælger riflen og køber en anden, er det samme procedure igen. Det er helt tosset, men sådan gør de.

Jeg er ikke helt opdateret på, hvordan vandelsgodkendelse til skytteforeningsbrug foregår, men der findes da skytteforeningsdiscipliner hvor man bruger både kraftige rifler og sigtekikkerter, så selvom du ikke gider tage jagttegn, kan du sikkert godt finde en skytteforening med en disciplin der passer dig, når du kan vandelsgodkendes.

Den nemmeste måde at undersøge om du kan vandelsgodkendes på er nok i virkeligheden at melde dig ind i en skytteforening og søge en SKV 6. Det er grundlæggende en vandelsgodkendelse som politiet skal udstede før du må træne med foreningens våben. Får du en SKV 6, vil jeg mene du også har grønt lys til resten.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 12. aug 2020, 09:54

CO skrev:
12. aug 2020, 09:28

Eller søg en blankvåbentilladelse. Den er gratis, og du får besked "med det samme".

Det vil være trist at bruge en masse energi på at tage et jagttegn, og du måske så først bliver vandelsgodkendt om 4 år.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 12. aug 2020, 10:09

Kenneth Jensen skrev:
12. aug 2020, 09:54
CO skrev:
12. aug 2020, 09:28

Eller søg en blankvåbentilladelse. Den er gratis, og du får besked "med det samme".

Det vil være trist at bruge en masse energi på at tage et jagttegn, og du måske så først bliver vandelsgodkendt om 4 år.

Hilsen Kenneth
Ta' kontakt til en skytteforening, ansøg om en SKV6 - samme princip, og normalt hurtigt også.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 12. aug 2020, 10:41

Buttmann skrev:
12. aug 2020, 02:00
Spørgsmål angående jagttegn/våbenloven.

Jeg håber at der er nogle som kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

Jeg står og gerne vil tage et jagttegn, men er i den situation at jeg har en plettet straffeattest i et halvt år endnu.

Hvis man skal tage et jagttegn:

Det kan jeg forstå at alle og en hver kan tage det, da man ikke skal godkendes til noget, er det ikke korrekt eller har forstået noget forkert?

Våbenloven.

Hvis man skal have en våbentillaldelse skal man have en ren straffeattest og man skal vel vandelgodkendes? eller giver jagttegnet
automatisk tilladelse til dette? og polittiet kan vel nægte en dette tænker jeg.
Jeg er ikke intresseret i at dyrke sporten jagt (respekt for dem der gør det), da det ikke siger mig noget. Men er intresseret i at få tegnet til
at kunne købe de våben som har en høj kaliber til baneskydning, som f.eks til. 7,62 og op.

Er jeg helt ude i hampen eller blander jeg det sammen,
For at kunne give dig et bedre svar er der nogle detaljer, du skal uddybe en smule mere. Din private straffeattest indeholder de sidste 10 års overtrædelser, men Politiet kigger som regel kun på de første fem af dem. Det vil sige, at bliver man dømt for at bære en peberspray/knojern i det offentlige vil man typisk få en karantæneperiode på fem år (såfremt man ikke forbryder sig mod loven i den periode), før Politiet vil give samtykke til jagttegn igen.

Visse forbrydelser kan udløse en længere karantæneperiode, f.eks. fængsel for grov vold er typisk 10 års karantæneperiode efter endt afsoning, uden nogen overtrædelser i den periode. Politiet kan også finde på at undersøge, om dit navn dukker op i forbindelse med tilknytning til det kriminelle miljø, også selvom du ikke er dømt for noget.

Politiet kigger dog ikke på din private straffeattest, men i Politiets Kriminalregister, hvor alle overtrædelser af loven vil stå indtil to år efter din død, men som sagt; de er mest interesseret i de sidste fem år, afhængig af overtrædelsens natur.

Så når du siger, at du har et halvt år tilbage før din straffeattest er ren, mener du så 4,5 år uden overtrædelser eller 9,5 år uden overtrædelser? Hvis du ikke selv ved det, hvad er du dømt for? Du behøver ikke oplyse nøjagtigt, men det gør en forskel, om du er taget med joints på Christiania eller grov vold.

Som andre brugere også nævner: Hvis du ikke er interesseret i at gå på jagt, så kan du blot henvende dig til din lokale skydeklub, som skyder med rifler i Grov Kaliber. Nu om dage kræver medlemsskab typisk en godkendt SKV6 (som er en slags forhåndsgodkendelse, der fortæller klubben, at du kan vandelsgodkendes). Hvis Politiet vil udstede en SKV6 vil du også kunne opnå våbenpåtegning på riffel.

Jagtprøven er heller ikke nem nu om dage, den kræver meget fordybelse i teori, vildtgenkendelse, øvelse i praktiske jagtforhold og lovgivning.

Buttmann
Newbie
Newbie
Interesser: Våben
Geografisk sted: Ishøj

Indlæg af Buttmann » 12. aug 2020, 17:36

Tak for svarene alle sammen.

Jeg har allerede sendte en ansøgning ind omkring blankvåbentilladelse da jeg fandt ud af at det var gratis, da jeg samtidig magnetfisker finder jeg engang imellem knive og andre sjove effekter som jeg har måtte aflevere til politiet, blandet andet en sabel og en bajonet fra krigens tid.
Hvilke ærger mig rigitg meget,men sådan er det nu engang.

Jeg må desværre give Kenneth ret, hvis man ringer til PAC som har med tilladelser og gøre i politiet får man afvide at man skal prøve at søge og så tage den derfra. Det er ikke lige et svar som jeg havde forventet, men man måtte jo acceptere det.

Her er så et par spørgsmål i forlængelse af de andre.

Er kravene ikke at man skal have været fast skydene i 2 år for at få et lov at købe et våben i en skytteforening? Det syntes jeg at kunne huske fra da jeg gik til riffel og pistol skydning som barn.

Jeg har en dom for trusler stående fra 18 febuar 2016, med 3 måneders hæfte, hvilke vil sige den er færdig næste år 18 febuar 2021, så er de 5 år gået, så er det vel at tage chancen og søge?

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 12. aug 2020, 17:50

Buttmann skrev:
12. aug 2020, 17:36

Jeg har allerede sendte en ansøgning ind omkring blankvåbentilladelse da jeg fandt ud af at det var gratis, da jeg samtidig magnetfisker finder jeg engang imellem knive og andre sjove effekter som jeg har måtte aflevere til politiet, blandet andet en sabel og en bajonet fra krigens tid.

Jeg må desværre give Kenneth ret, hvis man ringer til PAC som har med tilladelser og gøre i politiet får man afvide at man skal prøve at søge og så tage den derfra. Det er ikke lige et svar som jeg havde forventet, men man måtte jo acceptere det.

Er kravene ikke at man skal have været fast skydene i 2 år for at få et lov at købe et våben i en skytteforening? Det syntes jeg at kunne huske fra da jeg gik til riffel og pistol skydning som barn.

Nu vil jeg gerne have mine våben i mit eget hjem og ikke i en klub da jeg arbejder på forskellige tidspunkter og gerne vil kunne komme på skydebanen når jeg vil.
Får du blankvåbentilladelsen kan du højst sandsynligt også få våbentilladelse til skydevåben - det er vist samme vandelsgodkendelsesproces, man gennemgår.

Nu er jeg ikke selv i skytteforeningsregi som jæger, men såvidt jeg husker er der kun to års aktivitetskrav ved køb af pistoler - alt andet kan erhverves "med det samme", så snart man er medlem af en klub, er SKV6/SKV3-godkendt og formanden vil skrive under på ansøgningen. De to sidste er de "sværeste" at overkomme. Den ene kræver, at dine forhold er så meget i orden, at Politiet vil vandelsgodkende dig, og den anden kræver, at formanden i din klub kender dig godt nok.

De fleste formænd vil nok gerne se dig an i nogle måneder, inden de vil skrive under på, at du må få våbenpåtegning.

Så dit skridt herfra er jo at afvente svar på din blankvåbentilladelse. Går den igennem, så kan du kontakte din lokale skytteforening mhp at blive indmeldt og blive vandelsgodkendt derigennem. Går den ikke igennem, så få en forklaring på hvorfor og så har du i alt fald noget at arbejde med (eller vente på, rettere sagt).

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 12. aug 2020, 18:40

Jeps, i SKV øjemed er det kun pistoler der har det krav om at man skal have været aktiv skytte (med pistol vel at mærke) i 2 år før man kan søge om SKV2 til en pistol.
Med riffel kan du 'teknisk set' søge den dag du bliver meldt ind, men jeg tvivler på at en formand vil skrive under på denne før vedkommende lige har lært dig at kende først så forvent i hvert fald nogle måneder.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 14. aug 2020, 15:58

Man kan sige, hvis man skal skyde med krudt i en Skytteforening, skal du godkendes helt på ligefod, som hvis det var jagttegn...

Så der sker også afvisninger der, kan godt være skv6 er lempeligere end jagttegn, eller søge om eget våben. Men forvent det ikke.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 14. aug 2020, 16:12

KenP skrev:
14. aug 2020, 15:58
Man kan sige, hvis man skal skyde med krudt i en Skytteforening, skal du godkendes helt på ligefod, som hvis det var jagttegn...

Så der sker også afvisninger der, kan godt være skv6 er lempeligere end jagttegn, eller søge om eget våben. Men forvent det ikke.
SKV6 er en vandelsgodkendelse på lige fod med alle andre vandelsgodkendelser. Forskellen er blot, at en SKV6 ikke er en våbentilladelse/bæretilladelse/transporttilladelse, men blot en vandelsgodkendelse. Den fortæller formanden for en skytteforening, at personen for nuværende er pålidelig og kan erhverve våben i fremtiden (såfremt personen altså holder sig på den rene sti).

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 14. aug 2020, 18:06

Buttmann skrev:
12. aug 2020, 17:36

Jeg har en dom for trusler stående fra 18 febuar 2016, med 3 måneders hæfte, hvilke vil sige den er færdig næste år 18 febuar 2021, så er de 5 år gået, så er det vel at tage chancen og søge?
Det er altid svært at vide hvad der skal til for at ændre en vandelsgodkendelse. Politiet baserer det på en vurdering af dig, hvor groft det du har lavet er, hvor længe siden det er, om du har lavet andet skidt(det behøver ikke være noget du er dømt for).

Afgørelsen er administrativ, kan ikke ankes, og kan ikke prøves i retten

Hilsen kenneth

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 14. aug 2020, 18:59

Flugteren skrev:
14. aug 2020, 16:12
KenP skrev:

SKV6 er en vandelsgodkendelse på lige fod med alle andre vandelsgodkendelser. Forskellen er blot, at en SKV6 ikke er en våbentilladelse/bæretilladelse/transporttilladelse, men blot en vandelsgodkendelse. Den fortæller formanden for en skytteforening, at personen for nuværende er pålidelig og kan erhverve våben i fremtiden (såfremt personen altså holder sig på den rene sti).
SKV-6 er en vandelsgodkendelse til at måtte skyde i en skytteforening, den betyder ikke at vandel er OK til at måtte erhverve f.eks. en pistol.
Om det er PAC eller lokal politiet der træffer afgørelsen i randtilfælde ved jeg ikke, men jeg fornemmer det lokale politi var inde over.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 14. aug 2020, 21:34

Raptor357 skrev:
14. aug 2020, 18:59
Flugteren skrev:
14. aug 2020, 16:12
KenP skrev:

SKV-6 er en vandelsgodkendelse til at måtte skyde i en skytteforening, den betyder ikke at vandel er OK til at måtte erhverve f.eks. en pistol.
Om det er PAC eller lokal politiet der træffer afgørelsen i randtilfælde ved jeg ikke, men jeg fornemmer det lokale politi var inde over.
Det er i princippet også det, jeg skriver. SKV6 er en vandelsgodkendelse, der fortæller formanden i en bestemt skydeklub, at en bestemt person har sine forhold i orden.

Man undersøger dog de samme forhold ved en SKV6 som ved en SKV3/2, så hvis man kan opnå en godkendt SKV6 bør det bestemt også være muligt at opnå en SKV3/2 senere hen.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 14. aug 2020, 22:15

Flugteren skrev:
14. aug 2020, 21:34
Man undersøger dog de samme forhold ved en SKV6 som ved en SKV3/2, så hvis man kan opnå en godkendt SKV6 bør det bestemt også være muligt at opnå en SKV3/2 senere hen.
Det er ikke hvad hestens mund siger.
Jeg har kendskab til mindst et tilfælde hvor en SKV6 er ok men han ikke vil kunne godkendes til våben på privaten. det er pga. dårlige bekendte.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 14. aug 2020, 22:32

Raptor357 skrev:
14. aug 2020, 22:15
Flugteren skrev:
Jeg har kendskab til mindst et tilfælde hvor en SKV6 er ok men han ikke vil kunne godkendes til våben på privaten. det er pga. dårlige bekendte.
Fair nok. Det virker blot mærkeligt, at man efter 2016 vil lade folk skyde i en skytteforening, men ikke lade dem få adgang til klubbens boks/få egne våben hjem. Enten stoler man på folk eller også gør man det ikke. :???:

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CO » 14. aug 2020, 22:38

Denne her hest har vi godt nok heller ikke været heldige med :blink:
Østbirk Pistolskytter og

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 14. aug 2020, 22:38

Flugteren skrev:
14. aug 2020, 22:32
Raptor357 skrev:
Flugteren skrev:
Fair nok. Det virker blot mærkeligt, at man efter 2016 vil lade folk skyde i en skytteforening, men ikke lade dem få adgang til klubbens boks/få egne våben hjem. Enten stoler man på folk eller også gør man det ikke. :???:
Eller også stoler man på folk når de ikke påvirkes af dårlige bekendte og ikke når der er risiko for at de bliver påvirkede.
Jeg var lidt imponeret over at det kunne lade sig gøre :numberone:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Re: Tage jagttegn med plettet straffeattestr

Indlæg af Ras.Killing » 14. aug 2020, 23:21

Flugteren skrev:
Raptor357 skrev:
Flugteren skrev:
Jeg har også kendskab til et tilfælde, hvor en person har fået SKV6, men hvor det kneb lidt mere med en SKV2, som dog også gik igennem efter en række ansøgninger :smile:

Så ja - der er forskel på kravene for SKV6 og så de øvrige.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 15. aug 2020, 01:33

Flugteren skrev:
Det virker blot mærkeligt, at man efter 2016 vil lade folk skyde i en skytteforening, men ikke lade dem få adgang til klubbens boks/få egne våben hjem.
Klubbens boks er der typisk kun få i foreningen der har adgang til, den tilladelse er politiet ikke vilde med at dele ud. Så er det noget lettere at få SKV2. Men for mig giver det nu god mening at der er forskellige grader af tilladelser og tillid.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 15. aug 2020, 02:36

Efter lidt refleksion kan jeg godt se, at det kan være i orden at lade en person skyde under kontrollerede forhold i en skytteklub, men uden at få tilladelse til egne våben.

Når jeg selv tænker over det kan det måske endda bidrage til, at skytten fravælger de dårlige bekendtskaber og får sig en anden og bedre social omgangskreds :thumbup:

Besvar